az, hogy a Peti mindent a Havassyékhoz visz, az azt jelenti, hogy pl főtengely/lendkerék egyensulyozás, szeleprugók ellenőrzése, stb, amire a Petinek nincs műszere. Onnan veszi a vezérműtengelyt, a fokolókereket, stb. De a motor megtervezése és összerakása, beállítása teljes egészében a Protechnic-é.
Petinek kedvezménye is van, így azért a pénzért amiért az utcáról beeső vevő kap 1 tengelyt, azért a Protechnic-nél már be is teszik és beállítják és az olyan is lesz.
z
Én is ajánlom a ProTechnicet. 2 hengerfejem és 1 full Gr.H motorom (wéberes), 1 első komplett futóművem készült nála, eddig soha semmi probléma nem volt, emberileg pedig enyhén szólva lekörözi az összes "műhelyt" meg "szerelőt". GumiMaci: esetleg már találkoztunk is a Petinél? nekem fehér ezerötös ladám volt (amit felgyujtottak), most meg kék 2107esem van.
z
Nekem is Havassyék csinálták volna meg tudod a Protechnik mindent hozzájuk visz. Meg a Protechnikes srác Csab Peti elég jóban vele szerintem őt is megkérdezheted. Biztos tudna mondani jó ötletet. Nekem csak a Havassy-t ajánlották.
már más is piszkált ez miatt a "vagdalkozás" miatt. Szuromival személyes rossz tapasztalatom van, amit átverésnek is lehetett nevezni. Én nem szoktam visszamenni hőbörögni, csak megjegyzem magamnak, és akit tudok megvédek a hasonló tapasztalattól. (engem speciel a "futóművemmel" huzott át a hajó alatt. látta hogy nem értek hozzá (akkor még), így megtehette. ahelyett hogy elmagyarázta volna hogy mit tanácsol, milyen legyen, milyennek kell lennie, stb.)
tengelyekre visszatérve, vagdalkozás nélküli tények: az velük a baj, hogy nincsenek rendesen megedzve, berakod egy uj motorba, bejáratod a motort, aztán ahányszor leforgatod 8-9000ig, annyiszor kell utana szelepet állítani. utána ha kiveszed, lehet látni (körömmel érezni is) a kopásnyomokat, és mérhető is a kopás. Ladától a V6 2.8 Fordig több motorban volt ez probléma. Sokan nem hiszik el, csak mikor kétnaponta állítgatják a szelepet, akkor... Amit mértünk, és amiket láttam párezret futott semmiresejó tengelyeket, az Szuromi volt. Gaál-t tényleg nem mértem, csak ugyanezt hallottam.
nem tudok semmit a változó geometriájú turbókról.
hallottam, ennyi.
de ez akkor sem ugy müködik, hogy valaki az index fórumon azt irja, hogy "az jó", erre a topiknyitó beszereli és 400 lovas lesz az autója.
150E egy vezérműtengely? ilyet csak komolytalan ember ir! ne a D&W katalÓgusból válogass...
Még ha DOHC is lenne az a szerencsétlen motor (az?), akkor sincs ennyi! Ajánlom: Havassy Motorsport. (nem gagyi Gaál meg Szuromi tengely, az semmire se jó). Schrick gépen készíti, és eddig mindenben bevált. kb 15-25EFt, tipustól függően. Referencia: R.I. WRC motorok építése.
bevallom nem tudom.
én csak az elveket ismerem kb annyira, mint lentebb olvasható. de mindig arra kell gondolnod, hogy bírja-e a motor, méretezve-van e ekkora tuningra. meg hogy illeszkedik-e a motorod karakterisztikájához a feltöltő karakterisztikája. (pl a 2,5-ös négyhengereshez képest a tied pörgős, az tuti. a 2 motor 2 tök különböző turbót kiván). hogy ezt meg tudd mondani, igencsak érteni kell a dolgokhoz. én sem értek, csak azt tudom, hogy nem szabad csak úgy "belekapni" ilyen dolgokba.
vezérműtengelyt cseréltél már benne? az például valahogy nem tul divatos tuning, mégis a LEGjobb, amit el lehet érni anélkül hogy az üzemanyagellátáshoz (spricni vs karbi) vagy a töltéshez (turbó vs szívó) nyúlnánk.
ettől nem is kap akkora töbletterhelést a motor, mint ha növelnéd a töltőnyomást, vagy lejjebb hoznád a turbo bekapcsolási pontját, stb.
z.
Most olvastam csak a topikot - nem is gondoltam, hogy ilyen mélyenszántó!
Nekem is turbós autóm van és mindig azon jár az agyam, hogy nagyobb turbót kéne rá szerelni (punto gt 1.4.-es IHI RHB5-ös turbóval)
A (fekete)piacon fellelhető KKK 03-as és Garrett GT20-as turbók közül szerinted melyik lenne megfelelőbb az upgrade-hez ???
kompresszor: nem tudom.
a kompresszort nehezebb felszerelni, mint a turbot.. kompresszorokrol Kisa "tollabol" olvashatsz a Lada levelezolistan. A lista levelei mindenki szamara publikusak a www.yahoogroups.com/messages/lada cimen, ahol van egy pici kereso. Ha beirod a keresobe hogy Kompresszor, kapsz majd par levelet, abbol Kisa irasait olvasd.
En nem ertek a motormeretezeshez, a karbimeretezeshez sem. Ez utobbit is csak forditottam, es kozben ugy-ahogy megertettem, de fejbol elmondani mar nem tudnam.
z.
Engem erdekel, sot meretezes is johet ide. Nekem pillanatnyilag le van szabalyozva motor, keveseb benyat kap, igy alig kajol. Bar az is igaz, hogy nem megy. Majd ha lesz penzem, akkor vissza lesz allitva, addig ehezni fog szegenykem.
Szoval a temahoz visszaterve:
kompresszort hogyan illesztenel egy adott rendszerhez? Mekkora nyomasnal kezd erezhetove valni a dolog? Nekem alul kellene egy kis + nyomatek.
na most mivan, a lelkem kiteszem :) és semmi reaxió?
ez már nem először fordul elő velem.
főleg akkor bosszant, mikor "kűfődrő" kérdez vki vmit, irok 3 oldalt kűfődiül, aztán annyit se bírnak válaszolni hogy "thanks".
z.
a gázlengés igenis számít. ezért kell mind a 4 torkot (vagy legalább 2-t 2-t) közös légszűrőházba építeni, hogy a közösített gázlengések kiegyenlítsék egymást. különben (én is próbáltam!) a 4 henger (így a 4 torok) egymástól tök függetlenül kezd el müködni és összevissza durrog. azt hogy egymástól függetlenül műk, azt nem mechanikailag értem hanem áramlásilag.
az h a karbi hol van, NEM a dizájner dönti el, főleg nem "minél közelebb a motorhoz", hisz akkor ki sem alakul a turbulens áramlás!!
MILLIMÉTERRE számít a szívócsőhossz, vagyis a szeleptányér középpontjától a szívócső legvégéig tartó középvonal. megfelelő hosszuságu "trombitával" szokták korrigálni. ha láttál már ilyet. ez a szükséges hossz függ a henger lökettérfogatától, a szívócsőátmérőtől, leginkább pedig a csúcsteljesítményhez/nyomatékhoz tartozó fordulatszámoktól.
tehát ismétlem, NEM a motorhoz legközelebb kell elhelyezni a karbit, hanem annak pontosan számolt helye van.
"Mekkora nyomast akarsz? Milyen turboval? A motorban mit szandekozol valtoztatni? "
jogos. alapvetöen szívóüzemre tervezett motornál SzVSz 0,7 fölé nem lenne szabad menni, ezért irtam h itt csak amolyan "rásegítésről" meg nyomatéki görbe korrigálásról lehet szó, nem agyon-töltésről. ez nem pumpálja tele a motrot, éppcsak a légritkulás miatti veszteséget fedezi. de még ekkor is elég komoly egyéb módosítások kellenek.
a kenést kihagytam. konkrétan tudom, h VW Golf szivó és feltöltött motorja között komoly kenési/hűtési különbségek vannak.
van, ahol a dugattyútetőt is hűti egy olajsugár (persze alulról) (escort cosw.)
de ez is offtopic.
szavazatom továbbra is a karbi mellett teszem le, BÁR az is igaz, hogy turbóval összeépíteni lehet h egyszerűbb a spricnit.
JA, az árat is kérdezted. 2 karbi 15-50E között van, attól függ hol veszed. nálam a hozzávaló szívócsonk drágább volt, mint a 2 karburátor (40WeberDCOE).
sziasztok
nemt'om mennyire szakember a kedves topiknyitó. én sem vagyok szakember. de néhány kérdés és hozzáfűzés felvetődik, ha ezzel nem mondok ujat akkor bocs a helyfoglalásért.
1. a fekvő (ha a DCOE-re gondolsz) weber eleve nem turbós karbi. meg kell oldani az úszóház szellőztetését. a weber DCOE-nek van a légszűrőházba vezető úszóház-szellőztető csatornája, de nem tudom, ez megfelel-e a célnak. nyomóágba szerelve ugyanis az egész rendszert a töltőnyomás alá kell helyezni, különben a fúvókák visszafele kezdenének működni. (és NEM, itt NEM érvényes a bernoulli féle áramlási törvény, mert itt a nyomáskülönbségek "felülütik" azt.)
2. egyetértek azzal, aki szerint egy négyhengeres 2.5-ös motor egyszerüen lehet, hogy tul nagy falat egy ilyen módosításhoz. gondolom nem agyontölteni akarod a motort, csak egy kisebb turbóval "rásegíteni", mint a dízeleknél. szerintem a 2,5-ös négyhengeres motornak akkora a lökete, mint egy F16-os Volvo kamionnak :), ebből sosem lesz 8000-ig forgatható (főleg nem forgatANDÓ) motor, inkább a nyomatékgörbéjét szeretnéd "kiigazítani" szerintem. hogy 800-as fordulatról tépje az aszfaltot. igaz?
3. léteznek befecskendező fúvókában különböző méretek. létezik a hengerenkénti pillangószelep. javaslom nézz át a BMWE30 topikba, olvasgasd, illetve kérdezd Ruppy-t (akár magánba). Az utcákkal ellentétben itt kimondottan vendégszerető és rendes banda az "E30".
4. Nem tudom tisztában vagy-e azzal, hogy a turbós motor olymértékben növeli a nyomást, hogy csak kisebb kompressziójú motorból lehet kiindulni, főleg ha nem gyár vagy, csak egy otthoni tuningoló. A kopogásos égés elkerülése céljából a hengerfejet speciálisan meg kell munkálni (szelepek bemarása, gömbölyüre csiszolás). A dugattyúkat ki kell cserélni, különben átég a teteje. Kompresszióra visszatérve: mikor Ladával :) foglalkozunk, egy tuning szívómotor 1:11 fölött is sürít, de ha müködőképes turbósat akar vki építeni, 1:8 alá is le kell mennie. Kérdezz meg egy renault-ost, miben különbözik az R5 szivo vagy turbo motorja, vagy miben egy VW Golf CL és VW Golf GTI motorja. Nemcsak a turbo és a benzinellátás más, hanem a mechanikai konstrukció is.
5. eddig offtopic voltam. az eredeti kérdésre: ha teljesítményt akarsz, karburátorokat szerelsz föl. másik kérdésedre: 2,5-ös motorhoz 45-ös torokátmérő passzol SzVSz. Azt gondolom mondanom sem kell, hogy a tulméretezés ugyanolyan káros a hatásfokra, mint például a kipufogónál (ezt kevesen tudják).
6. weber DCOE vagy dellorto DHLA leírást találsz a www.ladaclub.hu oldalon (én fordítottam angolból). Méretezésről is szól, de turbóról nem. SzVSz eleinte lehet h elég lenne kipróbálnod a befecsi helyett a duplakarbit, egyszerüen atmoszferikus üzemmódban. az injektor nem a mindenekfeletti teljesítménynövelésre van, inkább hatásfoknövelő/fogyasztáscsökkentő. Én pedig egyetértek veled, ha az ember tuningol, ne legyen minden második kérdése az a szerencsétlenkedő "mennyit fog enni?" hahaha nevetséges. Suzukit tuningolnak így. SzVSz az injektorhoz képest a karburátorOK 15-20% is dobhatnak.
Az uszoházban a nyomást nem tudod növelni mert soha nincs benne....
Az uszoházat zárt rendszerüvé,a turbo nyomásával harmonizálo nyomásuvá tenni-ez a nehéz!
Nem elég egyszerüen a nyomást növelni, mert a benzin ha nincs turbonyomás egyszerüen befolyik a légcsatornába.
1, Megnöveled a benzinnyomást. Meg kell buherálni a nyomásszabályzókat, vagy kicserélni őket. esetleg szükség lehet nagyobb benzinpumpára.
2, Megbuherálod az injektorszelepek vezérlését. Ez egy négyszögjel, kell csinálni egy kis elektronikát, ami valahány százalékkal megnöveli a szelepek nyitvatartási időtartamát, ezt be lehet építeni az ECU után. Persze itt oda kell figyelni egy-két dologra, pl a szelepek nyitvatartási ideje legnagyobb fordulatszámnál sem lehet nagyob 80-85%-nál, és hasonlók.
De ezek inkább versenyautó tuningok, utcaira nemigazán javasolt mert sok nyűg van vele. Ha már ilyen sok időt/pénzt ölsz bele, dobd ki az injektort és tegyél rá két dupla Webert, vagy Del'Ortot,illetve tetess rá olyannal aki már csinált ilyet. Mert elsőre magadtól tapasztalat nélkül ugysem fogod tudni jól megcsinálni.
Ez igaz egyébként a turbó méretezésére is.
"A normál szívómotorokhoz használt karburátor nem jó, mert túlnyomás alatt a fúvókákba visszanyomja a benzint. "
Ezért kell elektromos AC, és nyomásszabályzó, ami vákum hatására növeli a nyomást...tök egyszerü, nincs semmi gubanc, aki erre parázik, az nem ért hozzá, ne vele csináltass ilyen átalakítást!
A Pitbull tényleg nem marhaságot ir,a motor és turbo közé rakni a karbit nagyon spec feledat.Ha pedig a turbo elé kerül elég soká fog a gázpedálra reagálni...
Igen léteznek karbis + turbós autók, de azt gyárialag összehangolják a karburátorokkal fékpadon. Egy tök idegen karburátor és turbó összehangolása a motorral elég reménytelennek tűnik. Kivéve ha egy full diagnosztics szervíz áll mögötted. (hű de szép volt). Mechanikus feltöltő talán értelmesebb volna. Az motort belülről úgy is meg kell erősíteni + alacsonyabb sűrítési dugattyúk beszerelése stb.
A turbo + karburátor esetén könnyen meggyűlhet a bajod a fúvókázással. A normál szívómotorokhoz használt karburátor nem jó, mert túlnyomás alatt a fúvókákba visszanyomja a benzint.
Mechanikus feltöltőknél a feltöltő elé rakják a karburátort, de ez turbónál nem tudom működik -e.
Ha minden igaz a Csonka féle mikroporlasztó működik túlnyomáson, de azt soha se gyártották, csak szabadalmi bejegyzés és egy prototipusig jutott el.
Valóban nem neked szól , de az talán lehetséges, hogy mást is érdekel. Persze azt elismerem, hogy a világ körülötted forog.
Ezzel pedig nem kell külön írkálnom. A fóti bontóban elindult a 3 liter körüli autóhoz való 2db egyforma duplatorku porlasztó projekt.