Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

rfc Creative Commons License 2025.06.05 0 0 68055

Van még komoly nyereség, amit ki lehet pucolni? Én laikusként azt látom, hogy miután az online sajtó kicsinálta a printmédiát, az online sajtót most a Facebook/Google/Twitter (meg talán a Youtube) csinálja ki, és jóval költséghatékonyabbnak kell lenniük, ha életben akarnak maradni.

Már a Gerényi-terv is erről szólt (annak ellenére, hogy végül politikai színezetet húztak rá és szerkesztőség-szakadáshoz vezetett):

https://gg.blog.hu/2020/06/25/a_kiszervezesrol_131

 

Előzmény: aptohu (68054)
aptohu Creative Commons License 2025.06.05 0 3 68054

A vezetoseg tavozik. Ballonak lapigazgatoi minosegeben szunt meg a munkaviszonya, mint ahogy a Kft. ugyvezeto igazgatojanak is. Karotta is valami vezeto volt.

Nagy atszervezesek (es mindenfele nyereseg kipucolasa) vannak a cegcsoportnal.

Előzmény: Rumcice (68051)
redmonkey Creative Commons License 2025.06.05 0 1 68053

Azóta már Lucillának is meglett a PhD-je,

hajhh régiszépidők, amikor még fiatalok voltunk

Előzmény: aptohu (68050)
theman3 Creative Commons License 2025.06.05 0 0 68052

Már rég.

Előzmény: Rumcice (68051)
Rumcice Creative Commons License 2025.06.05 0 1 68051

Meg Balló is. Az írni tudó emberek távoznak.

Előzmény: aptohu (68050)
aptohu Creative Commons License 2025.06.04 0 0 68050

Mindeközben Karotta elbúcsúzott.

TriCore Creative Commons License 2025.06.04 0 0 68049

Ezzel és a többi felvetett problémával pedig visszaérkezünk a kiindulóponthoz: nagyon kéne az a közös EU-térkép az összes útadattal. :)

 

Nem volna kérdés, hogy mi old fel mit, mert az autó / telefonos app mindig jelezné, hogy hol mennyivel lehet menni, meg milyen táblák vannak érvényben az adott szakaszon, ahogyan az is látszódna, hogy mi számít útnak.

 

Valamennyire persze a mostani navik is segítenek, de pl. azt épp nemrég hangsúlyozta a hazai rendőrség, hogy a navik sebességkorlátokra vonatkozó adatai nem megbízhatóak, így az autósok ne támaszkodjanak arra. Ahelyett, hogy csinálnának inkább egy hiteles sebességtérképet, hogy ne csak annyit tudjanak mondani, hogy mit ne használjon az egyszeri polgár.

 

Persze tudom, nem az ő dolguk. De azt tényleg nonszensznek tartom, hogy az EU-ban sem határozták még el magukat erre, és így tették kötelezővé az ISA-t, ami ennek megfelelően egy hasznavehetetlen szar, és mindenki kiiktatja.

Előzmény: korzo (68048)
korzo Creative Commons License 2025.06.04 0 1 68048

És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy mi számít útnak.

Csak mert jogszabály szerint minden út, ami annak látszik.

Előzmény: TtK (68039)
rfc Creative Commons License 2025.06.04 0 2 68047

Ha már a tábláknál tartunk :)

Panzerbear Creative Commons License 2025.06.04 0 2 68046

Igen, ahogy a magyarok is helytelenül értelmezik a sebességkorlátozó táblákat pl Ausztriában, és vagy indokolatlanul mennek lassan (pl lakott terület tábla elött egy 70-es tábla nem szűnik meg a lakott terület határát jelző táblával, csak feloldó tábla oldja fel, de a többség belassít), vagy gyorsan, mert azt hiszik hogy egy kereszteződés felold egy korlátozást.

Na meg hogy egy út során néha nem csak egy ország szabályainak kellene utánanézni, hanem akár 3-4-5-nek is, olyan sok kis ország van.

A kedvenceim a táblák alatti kiegészítő táblák, amik a nyelv ismeretében sem biztos hogy olyan gyorsan elolvashatóak, mint amennyi idö rendelkezésre áll, nem hogy úgy hogy még a nyelv sem ismert. Azokra is jó lenne valami szabály, pl hogy inkább csak a kivételek legyenek ott, nem olyan információ, amit ha nem értesz meg akkor büntetést vonhat maga után.

Előzmény: giornalista (68043)
rfc Creative Commons License 2025.06.04 0 0 68045

Magyarországon nincsenek sötét északi éjszakák és hatalmas ritkán lakott területek, így légvédelmi fényszórókra sincs szükség. Ugyanakkor pl. Németországban van az alkoholfogyasztásnak egy olyan kultúrája, hogy megiszol 1 db sört a sörkertben, és szépen hazamész, ezért tud működni a 0.5 ezrelékes határ. (Magyarországon meg csak a zéró tolerancia és az objektív felelősség működik.)

Nem kell minden szart uniformizálni, mindenhol a helyi adottságokhoz passzoló megoldást kell választani.

Előzmény: giornalista (68043)
giornalista Creative Commons License 2025.06.04 0 1 68044

mielőtt felhajtasz a főútra, ki van írva, hogy azon mennyi a sebességhatár (a háromszög vagy a STOP tábla elé/alá rakják ki általában). tehát van tábla, a kisujj maradhat szárazon :)

 

"Ha nincs tábla, nincs korlátozás"

 

persze. nyilván működik ez is, de én kulturáltabbnak tartom azt, amikor egy korlátozást feloldunk, és nem a "természetre bízzuk", hogy innentől akkor már mehetsz, tessékparancsolni. általánosságba véve hasznosnak tartom az aktív kommunikációt azzal szemben, amikor arra számítunk, hogy "a másik úgyis megértette a szándékunkat".

 

ha hozhatok még egy svéd példát, akkor a parkolóhelyeket emelném még ki :) itthon pl. Budapesten ugye zónák vannak, egyszer ki van téve, hogy mennyi az annyi, aztán utána a zónán belül ugyanaz érvényes, hacsak nincs további korlátozás (pl. mozgássérült hely, rakodásra kijelölt hely). a svédeknél ehhez képest épp a parkolás az, amit sarokról sarokra, már-már parkolóhelyről parkolóhelyre külön-külön szabályoznak és cserébe mindig kommunikálnak is róla a táblákon keresztül.

 

ez részben jó, mert turistaként mindig egyértelmű jelzést kapsz arról, hogy épp ott, azon a rövid szakaszon, azon a helyen milyen parkolási szabályok az érvényesek, nem kell előre tudnod semmit.

 

ugyanakkor ezeket a táblákat elsőre nem a legkönnyebb értelmezni, maradjunk annyiban, lásd a lenti példát :))

 

 

cserébe tényleg komoly energiát fektetnek abba, hogy az utolsó, mindentől távoli nemzeti park parkolójában is külön nyilakkal legyen jelölve, hogy honnan kezdődik és meddig tart a parkoló, és hogy mik a szabályok (pl. éjszakai tartózkodás, lakóautózás, egyebek kapcsán). 

Előzmény: kkn (68040)
giornalista Creative Commons License 2025.06.04 0 1 68043

történt egyébként valamilyen, a közlekedési szabályokkal kapcsolatos egységesítés, de távolról sem ezen a szinten.

 

mert amúgy teljesen egyetértek: nyilván megáll a "nézzen utána és tájékozódjon, mielőtt idejön" érv, de mondjuk a német Jürgen honnan fogja tudni, hogy Magyarországon feloldja a korlátozásokat a kereszteződés, ha ő egyébként nem ebben nőtt fel és nála nem úgy működnek a dolgok. ugyanígy a megengedett alkohol mértéke sem egységes az EU-n belül, de még az sem, hogy milyen lámpákat szerelhetsz az autódra (itt megint Svédországra tudok mutogatni, ahol ilyen brutális "LED ramp" lámpákkal közlekednek sokan a sötét északi éjszakákban, miközben itthon ezek nem megengedett kiegészítők, úgy tudom).

Előzmény: Panzerbear (68038)
giornalista Creative Commons License 2025.06.04 0 1 68042

időnként azért meg vannak ismételve a táblák pl. Svédországban is, nem tudom pontosan, milyen logika alapján. meg viszonylag sok a korlátozás is, leviszik 70-re, vissza 80-ra, jön egy 100-as szakasz. 

 

illetve egy nagyon korrekt dolog, amit arrafelé csinálnak az az, hogy a fixen telepített trafikat mindig előre jelzik táblákkal, és mindig kirakják fölé azt is, hogy mi az érvényes sebseségkorlátozás a trafinál. 

 

 

"Pont a hazai közútkezelők, önkörmányzatok és útépítő brigádok balfékségei miatt gondolom azt"

 

ezzel természetesen egyetértek. ahol nincs "a kereszteződés feloldja" szabály, ott fegyelmezetten és fixen ki kellene tenni a feloldó táblákat, nem férne bele az az igénytelen (vagy hívjuk alacsony igényűnek) munkavégzési morál, amivel ezek a szereplők most dolgoznak. 

Előzmény: somytomy (68035)
kkn Creative Commons License 2025.06.04 0 0 68041

A földút is közút, igy az is kereszteződés. A KRESZ nem tesz különbséget az útburkolati felület alapján , hogy csak az aszfalt közút.

Előzmény: TtK (68039)
kkn Creative Commons License 2025.06.04 -1 0 68040

Ugyebár nem csak a főúton közlekedsz, hanem mellékútról is mész fel rá. Onnan honnan a kisujjunkbol szopjuk ki, ha nincs tábla, hogy az adott szakaszon mennyi az annyi? Ha nincs tábla, nincs korlátozás. A van keresztezödés, vége a dolognak. Föleg a nagyar rögvalóságban, ahol kint felejtik a táblákat, stb. Így legalább nem 60-nal mész át a szomszéd településre, mert nem szedték be a táblát. Csak lesz egy kereszteződés, ami feloldja. Nincs ezzel semmi gond, ha vezetsz, ugyis csak nézed az utat, és csak feltűnik egy kereszteződés is, nem csak a felezőre fixálva a tekintetedet vezetsz.

Előzmény: giornalista (68032)
TtK Creative Commons License 2025.06.04 0 2 68039

Ez a kereszteződés-feloldás dolog azért is necces, mert mi számít kereszteződésnek? A KRESZ elég nagyvonalúan definiálja (1 sz. függelék, I.):

a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).

...

k) Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása.

Ez alapján kb. bármi lehet útkereszteződés. Benzinkút lehajtó, szántóföldre vezető földút (a traktor is közúti jármű), parkoló kihajtó, stb. Rengeteg táblát kéne kitenni..

 

Előzmény: giornalista (68034)
Panzerbear Creative Commons License 2025.06.04 0 2 68038

Ne meg lehet állandóan az EU túlszabályozó szerepét kritizálni, de ebben például nem lenne hülyeség egy egységesítés...apró kis országok tucatjai vagyunk, aztán mindenhol más és más a közlekedési szabályozás...

Előzmény: giornalista (68034)
Degeczi Creative Commons License 2025.06.03 0 0 68037

Hasonló a főútvonal is.

Nálunk emlékezned kell rá, h azon vagy, mert egy kereszteződés ezt nem oldja fel és nincs mindig ismételve a jelzés. Jó esetben kereszteződések után ki van téve (nyilván ott is azzal a logikával, h aki ott hajt föl, az lássa), de ez nincs mindenütt. Így aztán nem mindenhol egyértelmű, egy kereszteződésben vajon nem a jobbról érkezőnek van-e elsőbbsége...

 

A környező országokban (pl. Szlovákiában biztosan) a kereszteződések előtt teszik ki a megerősítő táblát, h védett főúton vagy, így ott egyértelmű, h nincs jobbkéz-szabály.

 

Előzmény: giornalista (68034)
tcaoe Creative Commons License 2025.06.03 0 0 68036

Ebben sokan szoktak hinni.

 

Az teljesen más, mint amikor egyértelműen azonosítható vagy elkövetőként.

Előzmény: Rumcice (68031)
somytomy Creative Commons License 2025.06.03 -1 1 68035

"igen, ezt úgy oldják meg pl. Svédországban, hogy egy kereszteződésben mondjuk a STOP tábla elé/alá/mellé ki van téve az a sebességkorlátozás, ami arra az útra érvényes, amire felhajtasz. feltéve, hogy az eltér a te útszakaszodon érvényes sebességkorlátozástól. és ugyanígy visszafelé is."


Erről én azt gondolom, hogy ha valahova úgyis kell tábla, akkor több értelme van ott, ahol az úton haladóknak is úgymond megismétli, hogy még mindig 60 a korlátozás. Szerintem egyszerűbb egy tábla meglétét feldolgozni, mint esetleg hosszabb távon visszaemlékezni, hogy három kereszteződéssel ezelőtt egy hetvenes tábla volt és még mindig az érvényes. Amerikában vezetés közben engem például néhány szakaszon zavart, hogy (legalábbis azon a környéken) látszólag nem igazán szokás ismételni a táblákat, én meg itt-ott kicsit zavarba jöttem, hogy vajon még mindig a tizenpár mérfölddel ezelőtti  75mph a sebességhatár.

"itthon azért egy időben sokszor találkoztam olyan 40-50-60-as korlátozásokkal országúton útfelújításoknál, amelyeket "elfelejtettek" feloldani, kereszteződés meg sehol, és azokat a helyzeteket nagyon nem szerettem."

De ezen nem segít, ha a kereszteződés se oldja fel a korlátozást, sőt, még inkább autózhatsz a végtelenbe és tovább 40-50-60-nal. Pont a hazai közútkezelők, önkörmányzatok és útépítő brigádok balfékségei miatt gondolom azt, hogy nálunk egy ilyen szabály mellett rendszeresen bizonygathatná az ember a rendőrségnek, hogy egy olyan irányból került a traffipax elé, ahol nem volt kihelyezve valami korlátozás.

Előzmény: giornalista (68034)
giornalista Creative Commons License 2025.06.03 0 1 68034

hát, az "agyrém" lehet, túlzás volt. mindenesetre számomra sokkal természetesebb az, amikor ki vannak írva a dolgok, és nem a keresztező utakat kell figyelni, meg azt megjegyezni, hogy utána is ki volt-e téve a tábla vagy feloldódott a korábbi korlátozás. 

 

"Ha valami keresztútról rá lehet fordulni, akkor az onnan érkezőknek úgyis ki kell táblázni valahol"

 

igen, ezt úgy oldják meg pl. Svédországban, hogy egy kereszteződésben mondjuk a STOP tábla elé/alá/mellé ki van téve az a sebességkorlátozás, ami arra az útra érvényes, amire felhajtasz. feltéve, hogy az eltér a te útszakaszodon érvényes sebességkorlátozástól. és ugyanígy visszafelé is.

 

szóval, van ilyen megoldás is. én sosem szerettem ezt a "kereszteződés feloldja" elvet, de ez lehet már csak az én rigolyám... a lényeg, hogy a rendszer "intakt" legyen, akármelyik metódust is követik. itthon azért egy időben sokszor találkoztam olyan 40-50-60-as korlátozásokkal országúton útfelújításoknál, amelyeket "elfelejtettek" feloldani, kereszteződés meg sehol, és azokat a helyzeteket nagyon nem szerettem.

 

 

Előzmény: somytomy (68033)
somytomy Creative Commons License 2025.06.03 0 0 68033

Nem tudom, miért lenne agyrém, szerintem viszonylag logikus. Ha valami keresztútról rá lehet fordulni, akkor az onnan érkezőknek úgyis ki kell táblázni valahol és akkor biztosabb ott, ahol ráfordulnak és mindenki ugyanazt látja. Itthoni viszonyokat elnézve pláne jobb ez így, mintha mindenféle közútkezelőknek meg önkormányzatoknak kéne koordinálni, hogy adott útszakaszra mindenhonnan 60-as táblával érkezz.

Kicsit off, de vasúti környezetben amúgy ez a rendszer (addig érvényes a "lassújel" amíg másik táblával fel nem oldják) és nemrég mesélték, hogy Ferencváros bonyolult vágányhálózatában ez például nem sikerült. Egy balesetvizsgálat kapcsán találtak olyan pontokat, ahol a bejárt vágányúttól függően 10, 20 vagy 40 km/h volt az érvényes sebesség, ami persze nem annyira meglepő annak fényében, hogy a valós viszonyokat tükröző táblákat nem is nagyon lehetett a jelzési utasítás szerint kitűzni.

Előzmény: giornalista (68032)
giornalista Creative Commons License 2025.06.03 0 0 68032

mondjuk ez a "kereszteződés oldja a korlátozást" szabály egy agyrém, én jobban szeretem azt, amikor mindig ki van írva, következetesen, hogy épp milyen sebességkorlátozás van érvényben. nyilván ehhez úgy is kell táblázni, de legalább nincs félreértés: ami legutóbb kint volt, az az érvényes, kereszteződések ide vagy oda.

Előzmény: somytomy (68010)
Rumcice Creative Commons License 2025.06.03 0 0 68031

Jogállamban erősen kétlem, hogy azután, hogy az autókölcsönzőben megadtam minden elérhetőségem és személyes adatom, anélkül, hogy tájékoztatást kapnék fizetési kötelezettségemről és az indoklásról, csak úgy bevonnák a jogsimat minden figyelmeztetés nélkül.

 

Kaptam pár éve levelet Németországból gyorshajtás miatt itt Magyarországon, hogy fizessek. Csakhogy x éve nem voltam Németországban, az az autó meg még egyáltalán sose. Ügyvéddel megválaszoltuk a levelet, lefényképeztük az autót, forgalmit, összes személyes adat, és válaszoltak, hogy az ügy ejtve. Egyértelműen hibásan azonosították be a rendszámot.

 

Szóval nem eszik azt a kását olyan forrón.

Előzmény: tcaoe (68030)
tcaoe Creative Commons License 2025.06.02 0 0 68030

Jellemzően nem, de ha pl. közúton versenyeztél (ott ugye ahhoz nem kell két autó, egyedül is lehet), akkor az is.

 

Ez eléggé nem így zajlik az esetek többségében, de legyél naiv nyugodtan.

Előzmény: Rumcice (68019)
kkn Creative Commons License 2025.06.02 0 0 68029

Csak én az autópályára felhajtó esetnél maradtam, ahol az eltérő besorolású út számomra eltérő sebességhatárt jelent, ahol a a felhajtás előtti korlátozás logikusan érvényét vesztené. Ezért nem értem a rendszert, hogy akkor ott minden felhajtónál feloldó tábla kellene, hogy legyen, ha a felhajtó, - ami valahol kereszteződés is - nem oldja fel automatikusan a korábbi korlátozást. Már régen jártam arra autóval, és erre nem emlékszem.

Előzmény: TriCore (68023)
TriCore Creative Commons License 2025.06.02 0 0 68028

Igen, ez sajnos előfordulhat, talán ezért is tudnak olcsóbbak lenni. Legalábbis gondolom, volt valami oka, hogy a cég ennél a kölcsönzőnél foglalt nekem bérautót, korábban egy másik kölcsönzőhálózat autóival jártunk. Egyébként egy fekete nő volt az ügyintéző, a kocsi meg jobb volt, mint amiket a másik kölcsönzőtől szoktam kapni (ma már legalábbis kuriózum, hogy négyhengeres volt és nem crossover).

Előzmény: rfc (68026)
TriCore Creative Commons License 2025.06.02 0 0 68027

Nice find. Lehet, rá kéne állítani valami AI-t az ilyen csoportok átnézésére indulás előtt. :)

Előzmény: rfc (68025)
rfc Creative Commons License 2025.06.02 0 0 68026

6 hétig van teljes fizu, utána 70%-os táppénz. Lehet, hogy szerencsétlen figura egy munkaerőkölcsönzőtől volt, és keményen tepert, hogy felvegyék fixre. (A csilivili homlokzat mögött néha kemény sorsok rejtőznek, tudok olyan cégről, ahol nem csak a teljes recepciót, de még a titkárnőket is kölcsönzik.)

Előzmény: TriCore (68024)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!