Keresés

Részletes keresés

HBweb hu Creative Commons License 2024.04.21 0 4 66860
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 4 66859

A felső végpont alatt 31,5 m-re tervezték a középső leadóállomást, azzal a szándékkal, hogy ott egy új fejtést nyitnak. Noha a siklót műszakilag erre alkalmasra tervezték és építették (az egyik állványkocsin kötélfelcsévélő dob volt a rövidebb pálya végett, a középső kétvágányos kitérőt ennek megfelelően lefele a teljes pálya geometriai középpontjához képest meghosszabbították, elkészült a pálya alatti kőboltozású aluljáró a kezelővágányok számára), valójában az a helyzet, hogy ezt a lehetőséget sosem használták ki. Az állványkocsik vágányának nyomköze 2000 mm volt (a kerekek az egyik oldalon két nyomkarimával készültek, az ellentétes oldalon nyomkarima nélkül). Sínanyag 18 kg/fm.

Előzmény: Mumcsel (66858)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.20 -1 1 66858

Szomorú, hogy van olyan, akinek hegyre kell mászni, hogy kisvasúti sikló drótkötelet lopjon. 

 

Apropó szobi sikló: térképről, illetve légi felvételről nem igazán értettem, hogy honnan hova volt a közbenső feladóállomás megközelítve. A felső állomáson ugye csatlakoztak a kezelővágányok, de a közbensőnél nem tudtam kiszúrni őket. Mint olyan, aki személyesen is megnézte, tudod esetleg, hogy hogyan lehetett? Másik kérdés, hogy a nyomtávról van esetleg információd?

Előzmény: Törölt nick (66856)
Tastam Creative Commons License 2024.04.20 -1 2 66857
Előzmény: Reformáció (66855)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 3 66856

Ez van. Ezt a fotót 2009-ben készítettem a szobi nagy sikló közbenső leadóállomásánál, jól látszik a vonókötél, ami ekkor még vagy száz méter hosszban lógott ki a pályára hordott meddőhányó alól. Csak gyalogosan járható terep. Ennek ellenére egy év múlva már nem volt ott - úgy látszik, volt az a "szorgalmas" ember, akinek a terep és a súly nem jelentett leküzdhetetlen akadályt... 

 

Előzmény: Mumcsel (66853)
Reformáció Creative Commons License 2024.04.20 0 1 66855

Sziasztok 

Olvastam valamelyik 10 pontos fotós topicban (noha 2007.04.26 i hozzászólás)hogy lehet ,,bérelni,,sínkerékpárt.

Egyik képen egy srác egy ,,benőtt,,helyen halad el sinbiciklijével,felette tábla: Ipoly erdő Zrt, és kisvasút:300 méter.Tehat nem azon a sínen jár szerencsére a kisvonat, amina srác ment .

Kérdésem lenne hogy manapság hol lehet találni ilyen lehetőséget? 2007 régen elmúlt sajnos, ezt egy akkori hozzaszólasban olvastam a nap 10 pontos OFF fotója topicban, ami topic azóta kihalt hasonlóan a többi 10 pomtoshoz...Sajnos sok topic erre a sorsra jutott, én törtem néha meg a csendet.De annak örülök hogy ez 2000 óta pörög, jó hogy így rendbetartottátok van témátok.Gratula.

Szeretném egyszer kipróbálni eme lehetőséget sínbiciklit.Nem lépett meg hogy van ilyet, ugyanis sínbusz(BOX 770 ex Tisza Volán, selejtezése előtt már rendes busz volt, szerintem max pár hónapig volt sínbusz)már volt, sinautó is sok.miért pont a sínbiciki maradna ki?szóval jó lenne

Bár máshol is megtalálhattam volna ezt az infót de itt hátha jobban egybegyűjtitek.köszi.

Nálunk, Nógrádban nincs ilyen lehetőség az biztos:(

Mumcsel Creative Commons License 2024.04.20 -1 3 66854

Talán így működik? Egyelőre csak egy ilyen telefonos felvételem van, egy TV-s ismerősömtől, de majd megszerzem magát a filmet is, hogy jő minőségben is legyen. 

 

https://drive.google.com/drive/folders/17O96lmUe4314eiBDczUj_XXqOt5_R-TI?usp=sharing

Előzmény: csillecsapágy (66849)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.20 -1 5 66853

Szuper. Talán az zavar a legjobban, hogy erről nem találtam semmi fényképet. 

 

Wiener Emil (aki az egész vasutat tervezte) "Hercegprímási Uradalmak süttői erdei vasútja, szárnyvonalak és sikló" című műszaki leírásában ez áll a kis-gerecsei siklóról:

 

"A sikló alsó és felső elméleti töréspontja közötti 34,40 m magasságkülönbözet 30 g. %-al 111,35 m hosszban legyőzhető. A kétvágányú sikló nyomtáva 0,760 m. A sikló felső pontján fékberendezés épül és így csatlakozó kézi üzemű kezelő-vágányok üzem-lebonyolítását kellően ellenőrizni, és szabályozni lehet. A sikló teljes hossza 138 méter. Két vágányának tengelytávolsága 2,20 méter. Alépítményi koronaszélesség 2,20 + 2,60 = 4,80 méter, felépítménye fm. 12 kg nehéz acélsínből átmenő talpfából áll. Kavicságyazat (zúzott kő) métere síntalp alatt 0,25 m. Talpfaméret 3,60 X. (0,14) 0,12 méter. Az egyesével felfelé és lefelé indított kocsik önsúlya 800 kg, míg a terhelhetőségük 5000 kg-ig lehetséges. A siklót egész terjedelmében Süttő község határában, uradalmi területen építik."

 

Elméletileg a 2000-es évek elején a fékezőmű a kötélvezető kerékkel még megvolt, de én már csak a beton alapon lévő fa tartószerkezetet találtam, néhány csavarral.

 

Előzmény: Törölt nick (66850)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.20 -1 0 66852

Rendben, valamit megpróválok, hátha sikerül. 

 

Egy 1971-es filmben szerepel két jelenetben. Először Alsóbikol és Sikló között látszik, majd Alsóvadács és Felsőbikol között. Utaznak is rajta a szereplők. 

Előzmény: csillecsapágy (66849)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.20 -1 0 66851

Szerencsés. ;) Honnan hova?

Előzmény: vjano (66848)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.19 -1 3 66850

Süttőhöz

Kisgerecsei sikló (1931-es jelentés szerint)

Eng. száma: 69757/1920. XI.8.  a vonal, 55334/1920 a sikló, kő szállítására

Két vágány (760 mm), vágánytengely távolsága 2,2 m.

Hossza 102,32 m. esése 322 ‰

A pálya napi maximális teljesítőképessége: 10 tonnakilométer

csillecsapágy Creative Commons License 2024.04.18 -1 3 66849

Ha csak bizonyos képkockák érdekesek,akkor azokból valahogy csinálhatsz fotót Print Screen-nel, vagy valami hasonló módon. Ha viszont videó részletek, akkor másold ki a linket a böngészőből, vagy töltsd fel YouTube csatornára, ha van neked. Ha egyik megoldás sem működik, akkor tedd fel Google Drive-ra. Engem kíváncsivá tettél. Csak nem valamilyen színes mozgó filmet találtál a vasútról?

Előzmény: Mumcsel (66843)
vjano Creative Commons License 2024.04.17 0 4 66848

Gyerekkoromban, '69-ben még utaztam rajta...

Előzmény: Mumcsel (66844)
Pályaőr Creative Commons License 2024.04.16 -1 4 66847

Rádióban hallgattam hasonlót, melyik gyár milyen fegyvereket gyártott azelőtt. A legjobb az volt, amíg keletről vártuk az ellenséget, minden létesítmény Nyugat-Magyarországra települt. 1945 után a helyzet megfordult.

Előzmény: rezgaras (66846)
rezgaras Creative Commons License 2024.04.16 -1 4 66846

Ja, szóval a Berva! Kösz.

 

(Végig olvastam a "Germuska: Magyar középgépipar" könyvét - mind a 600 oldalt, most eléggé benne vagyok :-)))

Előzmény: Pályaőr (66842)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.15 -1 3 66845

Már említettem, hogy volt két motoros hajtány, még valamikor a 40-es években Süttőn. Helyiek elmondása szerint úgy tűnik, hogy egy klasszikus PVG motorhajtány is lehetett később, mivel "Toporczer Zoli bácsi valami Pannónia motoros csupasz kocsival járt, irdatlan hangos volt." Toporczer Zoltán volt az utolsó üzemvezető 1951-től 1971-ig. A másik két hajtány fa deszkákkal volt beborítva, gondolom erre utal a "csupasz" rész, hiszen a PVG ugye csak vas vázzal rendelkezett, ebből gondolom, hogy az lehetett Süttőn.  

Mumcsel Creative Commons License 2024.04.15 -2 4 66844

Néhány újabb kép a süttői vasútról:

 

A 357,305 - jelenleg Lentiben van kiállítva.

 

C50-esek.

 

Így rakodták a tardosi követ a Duna-parton uszályokba.

 

A szintén Duna-parton lévő mészkemence, amihez a kisvasút vitte a meszet.

 

 

És két személykocsi a fatelepen 1974-ben, az enyészetnek átadva. 

Mumcsel Creative Commons License 2024.04.15 -1 2 66843

Találtam színes felvételeket a Süttői Erdei Vasútról egy 1971-es filmből. Itt hogyan tudnám megosztani?

Pályaőr Creative Commons License 2024.04.15 -1 4 66842
Előzmény: rezgaras (66841)
rezgaras Creative Commons License 2024.04.15 -1 2 66841

Ez a Finomszerelvénygyár is hadiüzem volt?

Előzmény: f_k (66840)
f_k Creative Commons License 2024.04.12 0 4 66840

1982-es írás a felsőtárkányi kisvasútról, amivel a Finomszerelvénygyár munkásai is utaztak akkoriban:

 

never.jr Creative Commons License 2024.04.09 0 1 66839

Tisztelt Uraim! Az 1965-ben forgatott Patyolat-akció című filmben kb. a 10. percnél a bevonulók kisvasúti vágány mellett masíroznak. Miután a fiatalok Veszprémben vannak, ezért lehet-e az 1961-ben megnyitott veszprémi úttörővasút vágánya vagy valami más helyszínen vették fel a jelenetet? Ha máshol, akkor hol lehet? Van-e valakinek erről információja? Köszönöm a válaszokat!

rezgaras Creative Commons License 2024.04.08 -1 0 66838

"Minek szegecselt kazán, ha a kazánburkolattól amúgy sem látni?"

 

1./ Van, ami látszik. De nekem nyóc... Sok mozdony futkos új, hegesztett kazánnal. Ahol meg tudták fizetni plusz költségeket.

 

2./ A felvetés az volt, hogy eredeti rajzok alapján készüljön. Erre próbáltam reagálni.

Előzmény: Felek Ferenc (66827)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.04.08 -1 2 66837

Egy állókazán - hosszkazán azért csak kényesebb a hatóságnál - jogosan - mint egy füstszekrény.

Előzmény: _nyunyuka (66834)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.08 -1 0 66836

Igen, ezt a videót én is láttam. Archív képek alapján szerintem nem mindegyiknek volt ilyen pumpája, inkább csak egy szívó lövettyűt alkalmaztak, amihez nem kell a víznek gravitációs úton lefolyni, ezért nem is kívül, alul volt elhelyezve, hanem a kazánon, a vezetőfülkén belül. 

Előzmény: csillecsapágy (66832)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.08 -1 2 66835

Biztos, hogy nem. Ha attól tartanának, hogy esetleg felrobbanna, akkor embert, de utast főleg, nem engednének a közelébe. Szerintem csak azért került egy vonórúd használatra, mert a mozdonynak a vonókészüléke nincs egy szintben a kocsiéval. 

Előzmény: csillecsapágy (66831)
_nyunyuka Creative Commons License 2024.04.08 -3 1 66834

A Triglavon nagyon is látni, erre megoldás a kamu-szegecs-sor. 

Előzmény: Felek Ferenc (66827)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.04.08 -1 1 66833

Hegyi vasutakat akartam írni, nem helyi vasutakat. :-)

Előzmény: csillecsapágy (66832)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.04.08 -1 2 66832

Ez állítólag előnyös volt a helyi vasutaknál, ahol jól jött, hogy a víz (amíg volt benne) lejjebb vitte a jármű tömegközéppontját.

Ilyen gőzműködtetésű szivattyúval termelték fel a vizet a kazánba: (12:38-nál)

https://www.youtube.com/watch?v=Fv5vbvbx8CI

Ez a mozdony is asszem egy 40 lóerős O&K, mint a cseh replika, meg a vértestolnai.

Előzmény: Mumcsel (66829)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.04.08 -1 0 66831

A videókban egy volt cukorrépa vasúton száguldoznak vele. Feltűnt, hogy milyen hosszú vonórúddal csatlakozik a mozdonyhoz a szerelvény. Talán védik az utasokat egy esetleges kazánrobbanás esetére, hogy csak a masiniszta főjön meg.

Előzmény: Mumcsel (66828)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!