Mondjuk Rákosrendező jelenleg nincs túl jó helyen (legalábbis Mini-Dubaj megépüléséig, oda meg ki tudja mi épül majd). Lehet, a Marcheggi híd jobb választás lesz, ha meglesz az MFAV odáig, meg az S70/G70/Z70/S76 is meg tud állni ott.
Akkor már tessék felszántani a Szentendrei utat, az Angel Sanz Briz utat és a Huszti utat is ugyanabban a földrajzi szélességnél, 1-1 buszsávot hagyva csak. Na az megoldaná a gondot!
Miért választják a Kaszásdűlői csomópontonton át a Mozaik utcát? Szerintem a válasz magától értetődő, és egyben a megoldás felé is irányt mutathat: Ott lehet a Szentendrei szembeirányával való konfliktus (piroslámpázás etc.) nélkül átjutni, mert nem szintben keresztezel a HÉV felüljárója alatt.
Meg a Jégtörő-Záhony sarok is elég kis kapacitású, a Graphisoft felé való geometriailag is furcsa kijárat miatt "béna" is, nem tudna egy jobb kisívet nagyobb kapacítással kezelni.
Persze, valahol vissza fog torlódni nyilván, az egyewtlen megoldás csak az lenne erre, ha el sem indulnának sokan (=külföldi budapesti ingatlanbefektetők korlátozása, kiköltözési hullám megakadályozása, home office elterjesztése mindenhol, felújított HÉV+M5).
De még mindig jobb, ha ott torlódik vissza, ahol van két balra kanyarodó sáv. Igaz, hogy azok rövidek, de akkor tovább torlódik a belső sáv, aztán kész. Na de ez, hogy az amúgyis problémás HÉV és egy lakótelep előtt majomkodik mindenki, ráadásul a buszokat is feltartják, sokkal rosszabb.
Ha csak az Auchannál lehetne a rakpart felé menni, akkor ott torlódna vissza a forgalom a Szentendrein a belső sávba. Nem szűnne meg a probléma csak máshol lenne.
Ha megépül a mini Dubai, akkor az ott lakók igen kicsi százaléka fog Rákosrendező vasútállomásról kifelé, a 2-es, 70-es, vagy 71-es vasútvonalon utazni.
Az eredeti Rákosrendezői tervek nem ezzel számoltak.
A mostani vasúti megállót tolták volna közelebb a Hungária körúthoz, és ott egy elég bonyolult módon, jókora gyaloglásokkal átszállást biztosítsanak az 1-es villamosra.
Ezeket a volt terveket most felülírja a mini Dubai terve ha az megvalósul.
Ha már a közúti dolgok is valamennyire témái a topiknak, ráadásul a HÉV-átjárókról esik szó gyakran, én azt tudnám abszolút elviselni, ha a kaszásdűlői HÉV-megállónál valahogy meg lenne tiltva a Mozaik utcán át a rakpartra lehajtás, és ez a forgalom a Záhony utca-Angel Sanz Briz út irányra lenne terelve az Auchan mögött lakatlan, kihasználatlan, de egyébként jó kiépítettséggel rendelkező területen. Ott van két balra kanyarodó sáv is a Szentendrein.
Totál csőd ez a kaszási csomópont, csúcsidőben teljesen visszatorlasztja a külső sávot Szentendre felé, a buszok is ott állnak a dugóban, mert ugye a megálló pont ott van a leágazás után. Folyamatos az ordenáré dudálás, mert sokan nem tudják, hogy kinek is van ott elsőbbsége, plusz zebrák is vannak, aztán ha valaki a lakótelepre hajt be a síneken át, ott is éppen a Búza utcára balra kanyarodva van elsőbbsége az embernek, amit csak a jobbról érkezők elsőbbségadás táblájáról kéne észrevennie. Mondanom sem kell, hogy a minden nap itt járó helyi vagányok folyamatosan dudálják emiatt is az újakat. A HÉV is egész nap füttyög k*rva irritáló módon az idióta átszaladgálók miatt.
Lakótelepi Facebook-csoportokban sokszor reklamálják a tipikus 40-50-es férfi autós idegbetegek, hogy miért is kellett visszaadni a szentendrei úti zebrákat az aluljáró mellé, 1-2 ember meg felvetette, hogy a komplett HÉV-átjárót meg kéne szüntetni, mert a lakótelepre menve amúgyis használhatatlan az összes út az össze-vissza egyirányúsítás miatt, és elég lenne a Bogdáni útnál biztosítani a behajtást.
Ez már elég meredek lenne (bár én abszolút támogatnám, mert nekem jó lenne, ha eltakarodna minden autós innen), de a rakparti lehajtókat tényleg el kéne zavarni a büdös francba.
Meg, az időtényező is sokat számít: Sokan, akik az elővárosba költöznek, ott valósítják meg életük vélt csodás családi fészkét, házzal, kerttel. Hitelre. Messze a munkahelytől, mert ott tudják megfizetni.
Nos, ők ingáznak, sokat dolgoznak a hitel miatt, illetve nevelik a gyerekeket. Egy nap így elég hamar el tud fogyni, így - a közösségi közlekedés ellenében - az autós ingázás időnyereségéért konkrétan bármennyit (amit csak a költségvetésük megenged) hajlandóak fizetni azért a napi 1-2 óráért. Így, ha jó autóra nem telik, vesznek romot.
Nepperektől tudom, hogy minden évtizedben felnő egy újabb kisebbség (a használt autót vásárlók kevesebb mint 5%-a) akik mire felnőnek 22-28 éves koruk között megveszik tini koruk álom autóját - sok évesen - akármilyen állapotban van is.
Azaz beteljesítik vágyaik egy szeletét.
Ők legtöbb esetben nagyot buknak ezen.
Az öreg autót vásárlók döntő többsége a legkommerszebb autókat veszik.
(népieschen = minden 15 Opel Corsa vásárlóra jut egy aki BMW csodát vesz, miközben mindkét autó 18 éves.)
A legnagyobb váltás közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedekben az elővárosi szegmensben volt.
Ott a munkába járás és/vagy családi logisztikai autó (gyermek+bevásárlás) mindent vitt.
Kb. 1995 óta eltelt 29 évben munkahelyek tízezrei épültek fel a városokat körülvevő logisztikai gyűrűkben.
Majd mindegyikhez van - elégtelen - közösségi közlekedési kapcsolat.
Mivel ezekben a gyűrűkben már nem általános a :
- 6-tól -14-ig,
- 14-től-22-ig,
- 22-től - 06-ig,
való munkavégzés, hanem össze-vissza dolgoznak, különböző kezdési és végzési időpontokkal, 6, 8, 10,vagy 12 órás műszakokat, saját autó nélkül ha nem is lehetetlen a megközelítésük, igen csak körülményes oda közösségi eszközzel (vonat vagy busz) eljutni.
Hát nem tudom, én azt figyeltem meg, hogy ebben a 10+ éves mezőnyben az ún. presztízsmárkák ára a használtpiacon korántsem olyan magas, mint néhány megbízhatónak tekintett távolkeleti márkáé hasonló kategóriában.
(kb. ott van a bontás, ahol a kanyarodó autó a képen).
A Pap Károly utcában mindkét irányban 1-1 jelzőlámpa került felszerelésre, kb. 50-50 méterre a kereszteződéstől, váltakozó irányban engedve a forgalmat.
A Szegedi út felől érkezőknek (a kamerakép iránya szerint) sem az autósoknak, sem az önálló kerékpárúton közlekedőknek nincs jelzés arról, hogy változik a forgalmi rend.
Tegnap reggel kerékpárosként megérkeztem a Szegedi út kerékpárútján. A Pap Károly úton közlekedőknek elsőbbséget kell adnom, de van járdasziget a két irány között. A Pap Károly út keresztezése előtt elnéztem balra, nem jött senki, majd szememmel már kerestem a jobbról érkezőket (hogy lendületből át tudok-e menni), és akkor láttam meg, hogy baszki igen, jönnek jobbról, abban a sávban, ahol normális körülmények között csak balról várnál valakit. (Mert ugye azt az irányt engedte a jelzőlámpa, a járdaszigetes átkelőnél semmi nem hívja fel a figyelmet, hogy a helytelen irányból számítani kell gépjárműforgalomra.)
Ma már tudatában volt a veszélynek - azonban az a csóri autós nem, aki a Szegedi útról érkezve szabályosan megállt a STOP-táblánál, benézett balra, nem jött senki, így kisíven jobbra kanyarodott a Pap Károly útra, ahol 20 méter után szembetalálkozott azokkal, akik megindultak a lámpától, amíg ő bekanyarodott - és innen nincs jelzőlámpás irányítás, tehát a közlekedés résztvevői teljesen szabályos közlekedéssel találják szembe egymással magukat egy terelésben.
A 2-es vonal topikjában azt írták az azonos kérdésemre, hogy a megállás már nem fér bele a menetrendjébe.
Szomorú egyébként, mert Rákosrendező a hozzám legközelebbi állomás, és mind a munkahelyem (Aquincum), mint a szabadidős tevékenységként végzett túrázás helyszínei felé egy jó, autómentes megoldás lehetne.
Plusz elég sok a Nyugati - Rákosrendező utazás is az S70, S71 vonatokat, mert egy gyors (4-6 perces) kapcsolatról van szó, BKK-val ez többszörös menetidő. Jelenleg alapütemben óránként 3 indulás van ezen a viszonylaton irányonként, a Z72-ők rákosrendezői megállásval ez 5-5 lehetne.
De nem lesz.
Másfél évvel ezelőtt volt váltás, akkor még külön volt Z72 és G72 Esztergom felé (mindkettő óránként, egymást félóránként váltva, eltérő megállási renddel), a G72 megállt rendezőn.
Ez persze igaz, de így is a 18 éves Audi kerül ellentétbe a 10 éves Opellel. A vadonatúj elektromos autókat még a magyarnál lényegesen jobban eleresztett nyugat-európai vásárlói rétegek sem tudják megfizetni.
Ezeket a vonatokat nem a Tesla, hanem egy vasúttársaság üzemelteti, és a vasúttársaság továbbra is üzemeltetni tervezi őket, más vonalakon.
Egyébként standard Bombardier Talent dízel-motorvonatokról van szó (a villany-változatból a MÁV-nak is van néhány), ilyenek elég sok német vasúttársaságnál vannak, időnként piacra is kerülnek.