Ha nem otthoni anyagból kéne dolgoznom, valószínűleg Bugatti Veyronom lenne. Így viszont marad a Skoda - nagyon szeretem -és az álomból felébredéskor beugró ötletek.....
Írhatnám hogy a nagyobb átmérőjű csuklókarmantyú szolgált már másban is - igaz is lenne, meg nem is!
Tulajdonképpen egy kb 30 mm belső átmérőjű réz(víz)cső ( darab ) amibe belehebregáltam egy danamid dugót. Így aztán lett egy csuklókarmantyú, vagyis egy " vakcső " aminek az egyik vége zárt és ami sokkalta nagyobb belső átmérőjű mint az eredeti. A kulissza tolókarjára a gyári megoldással rögzítettem: M8 csavar ( hosszabb mint a gyári ) fogja alul, keresztben a rúdon, a rúd kimarásában.
A váltókar végén a golyó egy közönséges - fekete - műanyag golyó. Olyasmi mint a különböző ( szerszámgép, targonca, szekrényajtó, asztal magasságállító ) gépek irányító karjainak végén lévő műanyag golyó. A lényeg, hogy a golyó - rézcső méret stimmeljen.
Ha a méret eltér, lehet a rézcsövet betétcsövezni valamivel - a lényeg hogy a golyó-karmantyú mérete stimmeljen.
Így aztán az oldalirányú elmozdulásnál a váltókar nem ütközik bele a karmantyú oldalfalába.
Nemrég írtad, hogy nálad a kar alsó részén nagyobb átmérőjű gömbbel, és házzal oldottad meg a kart. Ezek egyedi gyártásban készültek, vagy valamilyen más típusban szolgáltak előtte?
Az én hasonló problémába ütköztem, mint te a korábbi verziódnál, én a váltókar útjának megtartásával hosszabb kart készítettem (közelebb kerüljön a kormányhoz, de a váltógomb útja ugyanakkora legyen), a karok áttétele kb. ugyanaz, mint a gyári. Az előre-hátra úttal nincs is baj, az oldalirányú síkoknál van olyan probléma, hogy rajtam kívül nem érzi más, hogy az most 1-2 vagy 3-4 fokozatok síkjában van.
Emiatt kell fejleszteni, és szerintem az lesz a megoldás, ami nálad is.
Nekem sem ment elsőre! Igazából ez a váltókar 1.4 projekt. Időben is elhúzódott kissé, mert először 1982-ben kezdtem bele. Aztán évek során tökéletesítettem.
Ha váltókar üresben nem áll középen, akkor bizony " ellophatja " az 1-2 vagy 5-H síkot és csak a maradék 4 lesz meg. Nézd át a váltónál is a menesztőt ( lent az autó alatt ) biztosan a váltó kapcsolótengely lyukának közepében van a 7-es kúpos csavar.
Én a helyedben kivenném a váltókart és megpróbálnám, hogy a tolókarral játszva ( az alatt a bizonyos kézifékkar előtti fedél alatt )
megvan-e mind a 6 gang ( 5+H ) Ha igen, akkor a kar mechanizmusa a ludas. Ha így sem, akkor a hiba lejjebb, alul van.
Sok sikert - vagy nagy kalappal! Csak működjön a gépsárkány!
Ilyenre bizony! Ahogy olvasgattam mások hozzászólásait nagyon jó dolog. Próbáltam magamnak méretezni egyet, de nem igazán jött össze. Ott rontottam el hogy először a váltókar áttételét módosítottam (a golyót eltoltam a rúdon) és valószínű túl nagy mértékben. Szerintem most csak 4 sebességem van az 5+1 ből. Azért nem tudom biztosra, mert az autó hidraulikája még mindig nincs összerakva. Így járó motornál nem, csak állónál tudok tippelni épp hanyasba szúrtam be.
Mondjuk elvileg a kar áttételén szinte akármennyit is változtatok attól még az összekötő rudazat mozgástartománya változatlan marad. Már ha a váltókar nem akad meg sehol úgy mint darally-nál. Márpedig nálam nem akad sehol, mert ki lett bővítve ott ahol kell. Meg az is gyanús hogy amikor üresbe van (legalábbis szerintem) kicsit jobbra áll a váltórúd.
Szóval kib@sztam magammal, nem gondoltam át az egészet és túl nagyot akartam szakítani elsőre.
Egyébként nem lenne nehéz méretezni.: Le kell pattintani a kézifék köteg állításnál használt nyílás fedelét, berakni üresbe és egy tűfilcet rányomni az összekötő rúdra. Berakni 3-asba és lemérni milyen hosszú nyomot hagyott a filc. Ekkora utat tesz meg a bütyök a kulissza alján hátra. Ugyan ez 4-essel, abból jön ki a bütyök út hossza előre. Aztán jön a neccesebb lemérni hány fokot fordul barra és jobbra az összekötő, de ez sem kivitelezhetettlen. Azért nem jó a váltókar szögét mérni mert az alkatrészek holtjátéka belecsal, meg mert túl egyszerű lenne. Aztán már csak a megvezető lemez távolságát kell megmérni az összekötő rúd tengely vonalától. Ebből megkapjuk a megvezetőlemeznek mekkora rádiuszú ívének kell lennie. Ezek után már csak a bütyök átmérőjét kell megmérni, hogy tudjuk milyen széles nyílásokba kell belecsúsznia a lemezben. Ha ezek az adatok megvannak, papíron pik-pakk ki lehet rajzolni a lemezt. Aztán vagy egy lemezből legyárta(t)ni. vagy a gyárira villákat hegeszteni ami közé bütyök be tud csúszkálni.
De egyszer úgy is megcsinálom! Vagy belesz@rok az egészbe, és az összekötőre rakok 2 elektromotot, egy vezérlő elektonikát. Aztán kormányról váltok . :)
Nekem simán megy 98-as benyával "csörgés" nélkül, a versenyeken viszont 102-es repülő benzint használok ( ha tudok szerezni, ha nem akkor 100-as V Power).
Szerintem sem kell bántani az alsó részt egy Fabia motornál - kicsit nehezebb a főtengely, mint a Favorit, de jobb anyag és stabilabb.
Nincs alatta semmiféle lemez, ami megvezetné azt a hüvelyt, amibe a golyó belemegy! Az egész kulisszának csak az "állványa" az eredeti. Az a bizonyos hüvely ( amibe a golyó belemegy ) 3x akkora méretű ( átmérőjű ) mint a gyári - így a golyó is 3x akkora! A váltókar felső része ( amiben a váltókar "csapágyazódik" ) egy Opelből való, a kart én készítettem hozzá. A lényege az, hogy a kar elfordulási pontja alatti és feletti résznek sokkalta kisebb az arány, mint a gyárinak. A sebeségváltóban a reteszelő rugókat leszorító lenez alatt egy 6 mm-es bakelit lap van ( kifúrva a rugóknak megfelelően ) így a rugók előfeszítése sokkalta kisebb. Az 5. és hátrameneti fokozat rugója sem erősebb ( mint az gyárilag van ) hanem ugyanolyan - a gyengébb - mind a 3 rugó. Első gyártmányom még kisebb váltókar úttal készült, de azzzal az volt a baj, hogy rajtam kívül senki sem tudta gangba tenni, nemhogy váltani. A legutolsó - amit Amerikai Modell klubtársunk próbált - már a nagyobb utat bejáró változat. Ebben az 1-2, 3-4, 5-H közötti útja a váltógombnak kb 7-8 cm! Nagyon kézre áll, nagyon pontos, nagyon rövid - elégedett vagyok vele....
Sziasztok! Keresek 120-as Skodába kábelköteget, elsősorban a hátsó (motortérben levő) része a fontos (ami nekem kiégett, úgyhogy SÜRGŐS, köszi). Budapesten személyesen, egyébiránt postán, köszi! verseny.peterKUKACskodaraptor.hu
Úgy látom ,hogy a sűritéssel kapcsolatban is megoszlanak a vélemények.Van aki szerint 12-es sűrítésnél már csak verseny üzemanyaggal lehet megfelelő előgyújtást állítani. 100-as benzinnel mekkora lehet szerinted a max sűrítése a motornak?
A tengelyen akkor még gondolkozok,de ha szerinted 300 fölött nincs nagy különbség akkor lehet hogy a meglévő 300-ast másoltatom.Az előző kérdésemhez mit szólsz ,hogy a motor alja "gyári" maradna?Rossz ötlet?Bocs hogy ennyit kérdezősködök ,de nem szeretnék valami hülyeséget csinálni itt pedig van néhány márkatárs aki nem most kezdte a "szakmát".
Általában a 12:1 sűrítéssel dolgozunk sokan az olyan motoroknál, ahol cél a sok futás teljesítmény, a nagyobb sűrítéssel kevesebb ideig bírják - szerintem egy rali motornál ideális, a gyári rali motorok is ezzel mentek általában.
Sajnos ezek a tengelyek nem úgy készülnek, hogy megadjuk a fokot, hanem vannak mester tengelyek, amiket másolnak, vagy mi viszünk, pl. Árpi turbós motorjába az én egyik kis tengelyem lett másoltattam Gaáléknál, van a 318/300-as gyári tengelyem, azt szoktam másoltatni velük én is, ha kell.
A Gaáléknak a legnagyobb mester tengelyük a a "Fidl" (osztrák versenyző) becenévre hallgató pálya tengely, ezt raktam "skodálatos" Dani autójába ez 320/300 körüli.
Egyébként (saját) tapasztalat szerint a 300 feletti tengelyek között halvány különbségek vannak, viselkedésre - teljesítményre.
Én szeretem ha forgós egy motor,tehát mindenképpen 300-fölötti tengelyben kell gondolkozni.A blogodban azt írtad hogy 318/300-as tengelyt raktál a motorba,de itt emlitettél 320/315 -ös kit-car tengelyt.A kettő között nagy különbség van?A hengerfejemet síkoltatni kell jó lehet a 11 körüli(egy kicsit nagyobb) sűrítés egy ilyesmi tengelyhez?Arról mi lenne a véleményed ha főtengely és a hajtókarok nem lennének könnyítve csak a lendkerék + szíjtárcsa(-2KG).Egyébként ha tengely akarok csináltatni akkor csak megadom hogy pl. 318/300 -ast szeretnék vagy kell valami mintadarab?BOCSI a sok kérdésért?
Valamennyit változik a valós szelepnyitási szög a szelephézag változásával - minél nagyobb a hézag, annál többet "késik" a tengely. Versenymotoron ugye alap a 30-as 40-es szelephézag hidegen.
Ha brutálisat akarsz, akkor viszont KIT-CAR-t bele, csak azt a csúcson kel tartani :-)!
A favorit pick-up difi (1:4,167, 18:75fog)rövidebb mint a felicia difi(1:4,12), a feliciának rövidebbek a fokozatok fogaskerekei! Azt esetleg tudod-e, hogy az A-s váltódban milyenek a fokozatok áttételi arányai?
Sajnos ahogy lekerül rally 2-ből túrába onnan sprintekre úgy tüntek el belőle az okosságok.Én minimál A-snak hívom,mert nincs se tandemfék se komoly fék de a váltó sokat dob rajta.Egyébként a Favi blokkban egy Szuromi 300-as tengely volt az tetszett de szeretnék jobbat.Hogy érted hogy szelephézag nélkül 315-ös a tengely.Gaál mester 17-19000 -et mondott a tengelyre.