Keresés

Részletes keresés

Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423890

A kínai megbukik a nyugati piacok nélkül, szépen be fog csicskulni.

Előzmény: zkmchy (423889)
zkmchy Creative Commons License 2022.06.08 -1 0 423889

a globalizáció viszont most emeli majd fel Indiát, 

 

Az orosz szénhidrogénekre érted? Az lehet, kontinensek közti kereskedelem mindég volt és lesz is, de a globalizáció alatt ennek egy más szintjét értjük, az most lefele épül már.

De kínai akkumulátorod már nem valószínű, hogy lesz, telód se.... sok egyebed se.... ruhád cipőd se biztos.

Előzmény: Future185 (423887)
zkmchy Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423888

És igen, lehetséges, hogy stabil erőművi kiegyenlítő akkuként akár be is fognak majd válni (soha nem lesz az energiasűrűségük közelében sem a lítiumosoknak, 

 

De. lehet, az ólom is lehet annyi mint egy lítium akkumulátor, csak nem lehetne feltölteni, csak kisütni, gyárban kellene csinálni ólmot és ólom-dioxidot az ólom szulfátból. 

 

még a nagy hőmérsékletű, olvadt ként használóknak sem, pedig azok járműben alkalmazhatatlanok biztonsági okokból) - de autókba valami más kell.

 

 

Miért kellene más? Egy benzin motorban is csak miligrammnyi üzemanyag ég egyszerre nem az egész tank. ...csak hát sajna, ezt se lehetne megoldani az autóban )-: a tartálykocsi visszafele is rakottan menne a benzinkútról a gyárba. ))-:

 

 

Előzmény: advocatusdiaboli (423863)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423887

Ez csak az eszedre érvényes, az már felbomlóban van, eddig nem volt, és már nem is lesz. a globalizáció viszont most emeli majd fel Indiát, és Afrikát, az erősködő Kína, meg az oroszok, lehet körön kívül kerülnek, de az az ő bajuk lesz.

Előzmény: zkmchy (423886)
zkmchy Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423886

Itt tényleg csak hónapokra vagyunk a tömeggyártástól, ahogy az új Tesla aksinál is.

 

Igen, de annyira mindég leszünk is. ami eddig nem lett az már egyre kevésbé esélyes mert a globalizáció felbomlóban van. 

Előzmény: Future185 (423870)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423885

De lesz az inkább 30 év is, ha 2035-től nem lehet új ICE autókat venni, akkor még onnan 10 év, mire 50%-ot eléri az arányuk az EV-nek.

Előzmény: Future185 (423884)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423884

Nem az energia hiányzik az EV átálláshoz, egyébként is az egy 20 éves folyamat minimum, és most indul az óra, szóval akár atomerőműveket is építhetnek rá, ha éppen azt akarnak.

Előzmény: advocatusdiaboli (423879)
zkmchy Creative Commons License 2022.06.08 0 1 423883

De ilyen adottságú ország Paraguayon kívül talán több nincs is a világon, ÉS PONT

 

Tibet? Az még olyanabb. (-:

Előzmény: advocatusdiaboli (423879)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423882

21GW körül volt, attól szinte sose megy több szénerőmű az országban, bár kétszer annyi a kapacitása, mehetnének nagyon kevés szénfelhasználással, viszont cserébe időnként lenne feleslegük, megújulóból, amit tárolni kellene.

Előzmény: advocatusdiaboli (423881)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.06.08 -2 1 423881

Annyi atomerőművük azért sosem volt, hogy ez igaz legyen. De amúgy igen, nem bezárni kellett volna az atomerőműveiket, hanem üzemidő hosszabbítani, és befejezni a már elkezdetteket, valamint építeni még pár újat. Akkor sokkal, de sokkal jobban állnának ma.

Előzmény: Future185 (423878)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.06.08 -2 3 423880

Ha akarod, láthatod az adatokat.  Egyébként azért tettek a dánok is, a németek is inkább a szél-, mint a napenergiára, mert annak a napszakos és évszakos ingadozása egyaránt kisebb. Viszont ugyebár nekik vannak rendkívüli adottságú területeik ehhez, egész konkrétan a Dán-szoros A VILÁG LEGSZELESEBB HELYE, de hányszor leírtuk már ezt is, hiába...

 

A világ nagy részén nincs ahhoz elég szélpotenciál, hogy arra lehessen építeni - amúgy is, ez már megint átment mára a gazdagok hobbijába, a leghatékonyabb óriási szélturbinák már a sokszázmillió-dolláros árkategóriába tartoznak, gyártásuk szintén aligha lenne globálisan felskálázható, de megfizetni sem tudná őket a világ lakosságának a fele - és akkor az árukat még szépen megötszörözné a tárolási költség...

Előzmény: Future185 (423876)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.06.08 -2 2 423879

Még egyszer: a norvég energiarendszer alapja a vízenergia, ami ráadásul hatalmas (és nem szivattyúkkal, hanem természetes módon, folyókkal-esőkkel) évszakosan feltöltött tárolókkal kombinálva nagy rugalmassággal tudnak működtetni (tehát jelentős fogyasztásingadozást is ki tudnak szolgálni).

De ilyen adottságú ország Paraguayon kívül talán több nincs is a világon, ÉS PONT.

 

Nem példa semmire. Igen, nekik nincs energiagondjuk, és az EV-k töltése sem lesz gond, de az ára sem, meg gennyesre keresik magukat az otthon nem elhasznált olaj-gáz exportjával. De egyszerűen világméretekben alkalmatlan a modell. És nem, nem akarod megérteni. Te is hinni akarsz igazándiból, nem tudni...

Előzmény: Future185 (423877)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423878

Mindenesetre a német butaság látszik, ha nem zárják be az atomerőműveket, már zöld áramot termelhetnének, az osztrákok szintjén lehettek volna, ami még messze van a franciától, vagy a svédtől, de már egyértelműen jobb, mint a magyar, ehelyett, az egyik legpiszkosabb áramot termelik az EU-ban, talán 2-3 ország rosszabb csak tőlük.

Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423877

Nem az energia a probléma, a norvégoknál sem azzal kell variálni, hanem a töltés időzítéssel, meg a nagyvárosi töltőkkel, ott  már az autópark 20%-ka elektromos, és zökkenőmentes a dolog.

Előzmény: advocatusdiaboli (423875)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423876

Ha látnám a napi megújuló termelési adatokat, és kapacitásokat, akkor én is ki tudnám számolni, hány napi tárolás kell. Az 5 nap reális lehet, ha van bizonyos mennyiségű túltermelés, megújulóból, azt hiszem a tanulmány is úgy számolt, hogy 20% túltermelés van.

Előzmény: advocatusdiaboli (423873)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.06.08 -2 2 423875

No látod, ettől leszek ideges... Norvégia egy ritkán lakott olajsejkség, amelyik 100%-ban képes energiaigényét a helyi vízenergiából kielégíteni. Miért nem jössz akkor Izlanddal - ami meg elmegy 100%-ban geotermikusról? Van még rajtuk kívül a világon legalább három hasonló ország (és mindegyikre jellemző, hogy kis lakosságú, kis népsűrűségű és valamilyen téren egészen extrém természeti adottságú).

 

Teljesen hozod azt az érvelést, hogy ha véletlenül és a történelem szeszélye folytán neked van egy olyan telked, amin átfolyik a Rába, akkor ráteszel egy magán vízturbinát, és teljes mértékben elláthatod azzal a saját háztartásodat, még másnak is jut belőle. Tehát akkor ebből kisütöd azt, hogy az egész világon ez mindenkinek járható út... Az a frászt, konkrétan egyedül neked az, senki másnak.. Ez "NEM FELSKÁLÁZHATÓ".

 

És ezt tudod, de újra meg újra előszeded a norvég példát. Mindig beleütjük az orrodat abba, hogy egy egyedi és végtelenül speciális, semmiképpen sem általánosítható esetről van szó - nem, téged nem érdekel, fanatikusan hiszel és újra hozod a témát... A valóság meg az, hogy Norvégia igazándiból a világ egyik - ha nem "A" - legnagyobb CO2 szennyezésű és legnagyobb ökológiai lábnyommal rendelkező társadalma, csak éppen máshol égetik el azt a rengeteg olajat-gázt, aminek aztán az árából ők hülye zöld hobbikat tudnak végtelenül képmutató (és szerintem tulajdonképpen kifejezetten szemét) módon finanszírozni.

Előzmény: Future185 (423872)
Törölt nick Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423874

Gibraltár lesz a nyerő, ha nem jövőre, akkor 1 millió év múlva :)

 

Előzmény: advocatusdiaboli (423863)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.06.08 -2 1 423873

Mire lenne elég 5 napi tárolás? Mire?

Voltak a télen komplett hetek, amikor az egész sztochasztikus megújuló-szektornak alig volt érdemi hozzájárulása az energiatermeléshez. Egy különösen napos nyári délben meg elmegy már Németország 100%-ban napelemről (meg szélről). Ahogy Dánia is. Aztán még aznap kora hajnalban esetleg zéró a teljes szektor országos termelése...

 

Ezerszer átbeszéltük már, egyébként meg ebben láthatóan nincs köztünk vita, te is hoztad a számokat - az egész világ jelenlegi akkutermelése a német "számítások" szerint szükséges 5 napi tárolókapacitás helyett kb: öt-hat órát tudna fedezni. De az a baj, hogy a többi technológiájú akkumulátor gyártása (kén-nátrium, vas-nátrium, vas-levegő és hasonlók dettó) sem tűnik ilyen elképesztő mértékben felskálázhatónak. Több száz-ezer milliárd tonnás akkuigényekről beszélünk - ha globálisan errefelé akarnánk elmozdulni. Ilyen szinten már a gyakori és olcsó elemekből sincs igazán elegendő.

Előzmény: Future185 (423869)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 -1 0 423872

Norvégiában évekkel előbb kiderül, lesz-e összeomlás, egyelőre úgy néz ki nem.

Előzmény: advocatusdiaboli (423871)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.06.08 -2 2 423871

Érdektelen. Újra csak utalnék a Wiesbadeni hátraarcra. Hoztak ott is egy döntést, miszerint náluk márpedig minden busz elektromos lesz és pont. Valójában a buszpark bő felének lecseréléséig jutottak, mikorra összeomlott már az egész, és ők maguk is pénzügyileg (de nem is ez volt valójában a legfőbb bajuk, hanem az, hogy a dupla árú buszokból kettő sem volt elég egyetlen hagyományos helyettesítésére a hatótáv- és bizony állandó és súlyos műszaki problémák miatt).

 

Hozzon nyugodtan ilyen döntést az EU, majd jól összeomlik a közlekedése is, meg az egész helyi autóipara is, jól meglincseli majd a feldühödött közvélemény az egész EP-t, esetleg pusztán attól szétesik az EU, hogy többen inkább nem várják meg a teljes összeomlást, előbb kilépnek...

Vagy nem így lesz. Majd meglátjuk. Vagy jön jövőre a csodaakku, vagymittomén. Bármi megtörténhet, meg annak az ellenkezője is. De mindenesetre már látott a világ olyat, amikor műszakilag még nem kiforrott, nem alkalmazható megoldásokat erőltettek - aztán csúf vége lett.

Előzmény: huncut világ (423864)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423870

Itt tényleg csak hónapokra vagyunk a tömeggyártástól, ahogy az új Tesla aksinál is.

Előzmény: advocatusdiaboli (423868)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423869

A német energiarendszerre egy tanulmány azt állította, hogy 5 napi tárolás elég lenne, az 6600GWh kapacitást jelent, tavaly a világtermelés volt 300. Lítiummal nem fog menni.

Előzmény: advocatusdiaboli (423863)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.06.08 -1 2 423868

A fúziós erőmű meg a tenyésztő tóriumos reaktor is "kész van". Már csak fel kellene skálázni a méretét és gyártását. Ötven éve folyamatosan...

 

A szilárdtest akkuk is "készen vannak", csak éppen azon kínlódnak a tudós urak, hogy a nanotechnológiás kerámiarétegek gyártástechnológiáját "felskálázzák", és bizony egyelőre bőven 50% feletti esélyt ad sok még ebből élő, ezzel foglalkozó kutató is, hogy ez végül SOHA NEM FOG SIKERÜLNI...

 

Nem nagyon akarod megérteni sokszor, hogy nem arról van szó, hogy valamit ab ovo nem tudunk megcsinálni - hanem arról, hogy ezt tömeggyártásba vinni, minden háztartás által elérhető áron gyártani nem lehetséges sehogyan sem. Szokás folyamatosan hivatkozni arra, hogy a katonai és űrkutatási technológiákból milyen sok minden került át a hétköznapi életbe - és ez teljesen mértékben így is van - viszont az állandóan erre mutogatók igen erősen vakok szoktak lenni arra a még sokkal-sokkal több megoldásra, technológiára, eszközre - ami végül sosem került át a hétköznapi életbe, még akkor sem, ha egyébként jól bevált, jól működött - egyszerűen azért, mert semmilyen módon sem volt megoldható a tömeges és gazdaságos gyártása.

Előzmény: Future185 (423865)
huncut világ Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423867

Azokra is ervenyes ez a szabalyozas, csak a nagy teherautokra nem.

Előzmény: pert2 (423866)
pert2 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423866

Mindenki kisteherautot fog venni, a vallakozok mar regota azzal mennek nyaralni is mert az elszamolhato ceges koltsegkent.

Előzmény: huncut világ (423864)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423865

Nem vagy képben, a nátrium akkumulátor kész van, gyártást kell felskálázni.

Előzmény: advocatusdiaboli (423863)
huncut világ Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423864

Hat az europarlament szigoritott. 100%-al kell csokkenteni a szemelyautok emissziojat. Magyarul belso egesu motorokkal nem lesznek szemelyaitok. Hat kivancsi vagyok. 2035 a buvos szam.

Előzmény: advocatusdiaboli (423856)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.06.08 -2 2 423863

Persze, hogyne. Tudjuk. És a fúziós erőműtől is csak öt évre vagyunk (sajnos már bő ötven éve folyamatosan..).

 

Egyébként bármennyire is furcsa, de igazándiból nem tamáskodom - csak az elvakultságot ellenzem, a "technikai fejlődés úgyis garantáltan tuti mindent simán megold" hozzáállást. Aki tényleg ismeri a történelmet, meg a technika-történelmet is - az pontosan tudja, hogy a valóságban kb: 50% arányban ez vagy összejött, vagy nem... Rengeteg olyan roppant ígéretes technológia, fejlesztés volt - amiből utána végül szó szerint nem lett semmi, mert a gyakorlatban a hozzád hasonló igen felületesen ítélő és gondolkodó rajongók szerint "jelentéktelen apróságokon" teljesen elbukott. Mint a Wankel a tömítésein, mint az először mindent lesöprő óriási durranásnak tűnő tárolócső az elektronszivárgáson, stb... A nátrium alapú akkumulátorokat valójában piszkosul régóta fejlesztik, már a II. világháború idején felmerült, hogy mennyivel májerebb tengeralattjárókat lehetne vele csinálni az ólomakkuk helyett - aztán az olajválság után még nagyobb lendülettel fejlesztették őket tovább, de valami "jelentéktelen apróságon" mindig elúszott a gyakorlatban is használható cellák kialakítása. Végül a közelmúltban már készültek kereskedelmi hasznosításra is ipari nátrium-kén akkuk, de ezek most a kísérleti fázisban, tapasztalatgyűjtésen vannak. És igen, lehetséges, hogy stabil erőművi kiegyenlítő akkuként akár be is fognak majd válni (soha nem lesz az energiasűrűségük közelében sem a lítiumosoknak, még a nagy hőmérsékletű, olvadt ként használóknak sem, pedig azok járműben alkalmazhatatlanok biztonsági okokból) - de autókba valami más kell.

 

Amúgy a többiben egyetértek, és a zöldmozgalmárok pont azért viszonyulnak igen ambivalens módon a kiegyenlítő ipari akkumulátor-technológiákhoz, mert aki közülük kicsit is tájékozott, az pontosan tisztában van azzal, hogy már egy félnapi tárolókapacitású kiegyenlítő akkurendszer - ami sem a szélenergia, sem a napelemek mögé nem elég ahhoz, hogy a 100%-os biztonsági konvencionális háttérkapacitás elhagyható legyen, csak arra jó, hogy jelentős fosszilismennyiség megspórolásra kerülhessen - atomerőművekkel (vagy akár tisztább gázerőművekkel átmenetileg) kombinálva teljesen fölöslegessé, sőt, puszta zavaró kolonccá teszi a sztochasztikus megújulókat (a víz örökbérlete a tuti, a vízerőmű mindig jó játékos marad).

 

Ettől függetlenül valójában semmiféle biztosíték nincs arra, hogy képesek leszünk olyan akkukat és olyan tömegben és olyan áron gyártani, ami a mobilitásban általánosan elterjedhet. Végképp nem a "professzionális" felhasználásban, a nem kizárólag bevásárlásra használt második-harmadik kisautóknál, hanem mondjuk a buszoknál, kamionoknál, egyebeknél. Most megint hivatkozzak a tegnap-tegnapelőtt is rágott Wiesbadeni esetre, ahol végül először Németországban (és majd most jön a többi, figyeld csak meg !!) nyíltan beismerte egy városi testület, hogy teljes bukás lett az elektromos buszokra átállás, egy kigazdálkodhatatlan, méregdrága befuccsolt kísérlet, ami végül csak azért nem vezetett a helyi tömegközlekedés teljes összeomlásához, mert folyamatosan tudtak-tudnak máshonnan lóhalálában bérelni ténylegesen használható dízel buszokat...

Előzmény: Future185 (423857)
zkmchy Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423862

Igen, elmegy éppen fele gázolajjal egy benzines autó is, úgy talán igen, egyszer a zasztiba tankoltam még volt a tiszta etanol, hát nagyon kínlódott vele. Vagy még úgy se, nem tudom, hogyan készül a lítium ionos.

Ez a konnektorból töltögetés a zsákutca, értelmét se indokolta nekem még senki miért erőltetik.

Előzmény: Future185 (423861)
Future185 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 423861

Van aki tudja, és lehet az.

Előzmény: zkmchy (423860)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!