Amit írsz, az nem a verseny kategóriája, hanem az egyszerű üzleti racionalitás, szerintem.
A konkrét esetben pedig az egyszerre közlekedésnek szerintem nem verseny-okai vannak, inkább hagyomány. Sőt, amolyan besegítés jelleget is látok, tapasztalok.
A versenyt én úgy értettem, hogy az egyes járatüzemeltetők a saját érdeküket tartják szem előtta rendszerszintű hatékonyság helyett. Te pedig egyszerű járatindítást értettél alatta, innen a félreértés.
" A verseny definíció szerint utasbarát (a monopol helyzethez képest) "
Hát, ez a definíció esetünkben elég könnyen megcáfolható. :P
Ha monopólium, azaz egyetlen Volán-társaság lenne az egész országban, vajon előfordulnának-e olyen esetek, hogy délután 3-kor egyszerre indul két járat is Keszthelyről Balatonfüred felé, és előtte-utána hosszú órákig semmi? Mennyivel utasbarátabb itt a verseny, mintha széthúznák a járatokat időben (megszüntetni nem tudnák, mert kevés lenne a kapacitás)?
Az első esetben az adófizetőknek van kára, és nem az utasoknak. A "ráindítás" jobb az utasnak, mint ha nem történne semmi, még akkor is, ha egyenetlen a kínálat.
A megvétózás pedig versenyellenes, és én épp azt mondom, hogy a verseny az utasbarát.
A verseny definíció szerint utasbarát (a monopol helyzethez képest), - csak nem feltétlenül hatékony.
Adott költségen rendszerszinten kevésbé jó szolgáltatást adnak az utasoknak, mint ami kihozható lenne belőle. Például igyekeznek a konkurencia egy forgalmas járata közelébe helyezni a sajátjukat ahelyett, hogy széthúznák őket, jobb időbeli lefedettséget nyújtva.
De ide vehetjük azt is, ha megvétózzák egy rendszerszinten is rentábilis járat indítását, nehogy elveszítsenek 2 utast a saját meglévő járatukról.
" Az meg, hogy egyes térségeknek milyen a közlekedése, nagyon nem jó ha az alapján kerül meghatározásra, hogy a területileg illetékes Volánok mennyi bevételt tudnak összeszedni, vagy buknak el "idegen" területeken. "
Nemjónak nem jó, viszont a gyakorlatban mégis így működik. Amíg ez nem változik meg, a helyi Volán vezetők racionálisan viselkednek, ha az utasok vagy az adófizetők kárára versengenek a testvércégeikkel.
"Az más kérdés, hogy ez nem túl "igazságos", de elektronikus rendszer nélkül máshogy sem nagyon lehet megoldani szvsz."
Többféleképpen lehetne kezelni, de az tény, hogy a minden tekintetben legigazságosabb rendszert az elektronikus bérletekkel lehet elérni.
Amúgy a KSZ-nek van erre vonatkozó része, érdemes elolvasni.
"Itt olyasmire gondoltam, hogy a "csóró" volán húzogatja/húzogatná kifelé még a helyközi járatait is, lepukkant buszai vannak stb., a "gazdag" volán pedig merész járatokat is beindít/beindítana"
Erre megint azt mondom, hogy rendszerszinten vizsgálva nincs különbség, hiszen a 24 Volán bevétele változatlan.
Ha a csórónak több pénzt adsz, akkor a gazdag lesz csóróbb. Hangsúlyozom: a rendszerben ugyanannyi pénz marad, csupán a területi eloszlása változik. Az meg, hogy egyes térségeknek milyen a közlekedése, nagyon nem jó ha az alapján kerül meghatározásra, hogy a területileg illetékes Volánok mennyi bevételt tudnak összeszedni, vagy buknak el "idegen" területeken.
(Tudom, hogy én vagyok a fárasztó, de nem tudok egyesével tekinteni az egyes cégekre, csak egységként.:-))
Nem kell variálni semmit, csak kommunikálni. Tavaly télen vizsgaidőszakban meg tudták tenni, hogy a Volánbuszos kocsi szabad helyeinek függvényében állítsák ki a keszthelyi rásegítőt. Nem tudom van-e összefüggés, de érdekes módon épp akkor kezdték el csinálni, miután beírtam ide egy hasonló szösszenetet.
Ne fogjuk a volánbuszra, le lehetett volna ezt normálisan is vezényelni. Senki nem tiltotta meg, hogy leszthelyen is bevezessék a jegyelővételes rendszert. Illetve azt sem tiltja senki, hogy a sofőrök kommunikáljanak egymással, azt sem, hogy legalább estére oda állítsanak egy embert, aki levezényelné a beszállítást. És azt sem, hogy az egyik buszt felküldjék rendszeresen Hévizre, ne csak add hock módon egyszer a Bercsényire, egyszer Hévizre, máskor meg sehova, majd a ZVR-102-re felpréselődnek.
Már rég módosítani kellett volna a ZVR-102 menetrendjét Szentgrót-Héviz között vasárnap, előbb érjen Hévizre, és biztosan elhozza az utasokat a Volánbusz elől. De ha ezt nem is húzzák meg, akkor az egyik busznak rendszeresen Hévizről kellene indulnia így elvinné egész Hévizt és a Bercsényit együttvéve a Volánbusz elől.
Finoman jelezném, hogy az esti keszthelyi Zala-Volánbusz járatpároson a "nehogymá a konkurencia vigyeela zutast" szellemében ismét sikerült kb. 150 utasra 212 ülőhelyet megmozgatni (melyből 111 Keszthelyen állt ki). Múlt héten ennél is rosszabb volt az arány, bár abban a Volánbusz finoman szólva sem barátságos utaslenyúló húzásai is vastagon benne voltak.
Múlt csütörtökön lettek volna csak feleennyire nagyvonalúak a 14:15-ösön, és akkor nem kellett volna utast elküldeni, hogy elnézést, de nem fér már több álló hering a sárga-fekete konzervdobozba. Ja, hogy akkor közel és távol monopolhelyzetben van a Zala Budapestről Keszthely felé? Pech... az utasoknak.
Az ilyen helyzetben, amikor hétágra süt a nap, és ajtótlanban süti nagyon jól a fotózandó tárgyat, ne így lődd ki, mert nagy a kontraszt a napsütötte és árnyékos részek között. Ajtótlanban viszont szép zöld hátteres/kék eges fotó lett volna belőle.
Akkor ne nevezd buszfotónak. Én se csak buszfotókat csinálok, vannak hangulatképeim is. Bár a Te képeid még hangulatképeknek sem jók. Arra nem gondoltál hogy arrébb kéne menni hogy a villanyoszlop ne felezze meg a buszt?
"Amúgy itt arról van szó, hogy a Zalától átcsoportosításra kerül a bevétel az Albához? Szerintem nem egészen. Ennyire ne egyszerűsítsd le."
Nyilván nem. Azt is lehetne mondani, hogy ez csak egy "üzleti kockázat", hogy aki Magyarországon tömegközlekedéssel akar foglalkozni, annak el kell fogadnia a más cég által eladott bérletet is (gondolom a piacnyitás után is így lesz, legalábbis remélem). Az más kérdés, hogy ez nem túl "igazságos", de elektronikus rendszer nélkül máshogy sem nagyon lehet megoldani szvsz.
"3. Egy adott volán működése befolyásolja az általa lefedett terület lakóinak tömegközlekedését,"
Ezzel mit is akarsz mondani?
Itt olyasmire gondoltam, hogy a "csóró" volán húzogatja/húzogatná kifelé még a helyközi járatait is, lepukkant buszai vannak stb., a "gazdag" volán pedig merész járatokat is beindít/beindítana, első osztályú buszokkal stb. Nyilván ez a dolgok rendje (a láblógatásra dőlő bérletbevételtől eltekintve), csak érzékeltetni akartam, hogy az "egyik zseb, másik zseb" megközelítés itt is túl leegyszerűsítő.
Ez igaz. (Azt mondjuk nem tudom, járathatnának-e többet, vagy akkor a veszprémiek nyögnének.) De az is biztos, kevés az olyan utas, aki napi ingázásban meg tudja oldani örökké egy volánnal, teszem azt a Zalával. Felfelé elmész 6.45-kor (Veszprémből 5.40-kor), visszajössz 14.15-kor. Ha mindig ilyen a munkaidőd (tanítási rended, stb.), akkor működik, másként nem. Volánokra lebontva nagyjából egységesen keveset közlekedtet az összes off társaság, a VB emelkedik ki. Viszont aki fehérvári, és egy sok az ilyen ingázó, az mind helyben, az Albánál fog bérletet venni, a veszprémi a Balatonnál. A jegyeseknek még annyi fogalmuk sincs a buszközlekedésről, mint a bérleteseknek, de azok úgyis annál a társaságnál fizetnek, akikkel éppen utaznak.
Bp - Zeg expresszeknél, vagy a kanizsaiaknál egyszerűbb olyan értelemben, hogy valaki vagy a fővárosból indul, vagy az úticél környékéről. Ha Pesten él, ott vesz bérletet, ha a megyében, akkor ott. Ez két társaság között oszlik meg. De mondjuk az északi parti lassújáratok, vagy a JWC esetében sok az érintett terület, több (szinte teljes) utascsere is lezajlik ezalatt (pl. Tapolca, Veszprém, néha Várpalota, utána Szfvár, délebbre talán Bfüred vagy Almádi). Nem elvárható, hogy ezek a törzsutasok is mind zalás bérlettel rendelkezzenek, ha nincs zalás jegyiroda (és nyilván nincs) a lakóhelyükön. Legfeljebb annyit lehetne tenni, hogy a bérletek váltásakor az utas önkéntesen kitölthet egy kérdőívet, amelyen egyszerűen megjelöli vagy bekarikázza azt a járatot vagy szolgáltatót, akivel legtöbbet utazik. (Ez még a jövőbeli elektronikus rendszer előtt kivitelezhető.) A nem Pestre közlekedő zalás távolsági járatok helyzete ugyanilyen lehet (Sopronig, Győrig, Szegedig, Pécsig ugyancsak többször cserélődnek a népek).
Persze, hogy nincs sok értelme. Hiszen, ha a viszonylatigazolás a hiteles papír, akkor a bérletre elég lenne a kilométer, meg az érvényesség hónapja. Vagy csak egy számla, hogy befizettem a havi fuvardíjat. :) Az igazolás hosszabbítgatását meg én sem értem, hiszen tényleg mindig nézik a diákigazolványok érvényességét. De a Volánbuszt leszámítva senki nem kreténkedik a viszonylatigazolással. (Náluk persze kell még a diák mindkét oldala, a bérlet, esetleg annak tokja is, minden utastól, minden beszállásnál, hadd tartson el bő 5 percig.)
A rossz rendszer miatt lényegében igen, de nem csak a Zalától. AVeszprém-Budapest vonalra az Alba feltűnőensok bérletet ad el, miközben alig közlekedtet járatokat :)