Igen azt tapasztaltam, de ahogy most megnéztem a neten, szerintem nekem már így is a legrövidebb van :) Ha ez így van, akkor valahogy el kell csalni a távolságot. Max egy kicsit előrébb teszem a kormányállást. Na majd lemérem aztán kiderül.
Azért, ha a fejecskédben meg vannak azok a mondatok leirhatnád. Találkoztam a képen látható úrral, Ő biztosította a motort a trimarán tesztjéhez, mert a céljaink valahol ugyanazok. Kis teljesítménnyel, kissé magasabb sebesség, mint az elméleti testsebesség
Köszönöm nektek az infót. Megnézem mennyibe kerülne egy rövidebb, de ha túl drága, akkor valahogy eltekergetem a rendelkezésre álló helyen a meglévőt :)
Háááát, én ezt nem pontosan így tudom - de lehet, hogy én tévedek. Ugyanis:
1) A tolórudas kormány az nem tartalmaz sem "hajlékony" sem "rugalmas" elemet az erőátviteli láncon (pl. kábelt, sodronyt, bowdent, feszítőrugót, eféléket). Ott merev, "tömör-vas" áttétel van végig - szárakkal, rudakkal, csuklókkal, miegymással.
2) A tolóbowdenes kormány viszont bowdent (hajlékony sodronyt) használ - és attól "toló", hogy nem csak egyirányba dolgozik (mint a megszokott húzóbowdenek, mint pl. a bicikli-fék)...hanem ezzel úgymond "tolni" is lehet a hátsó kormányszerkezetet.
Nagyon két különbőző megoldás azért a kettő - mechanikailag mindenképp.
A szögelfordulás-aránytalanság a villanymociknál lehet fontos - ugyanis azokat jobbra-ballra akár 90 fokban is el lehet fordítani...úgy, hogy a hajó szinte helyben megforduljon. Ekkora motorszőg-elfordulást tolóbowdenessel elég "nyögvenyelősen" lehet csak megoldani. ± 90 fokot inkább sehogy.
Úgy tudom, hogy a benyásokat azért nem szokták ennyire "elfordítani" - már csak a felfogás konstrukciója miatt sem - így hát ott nem annyira vevődik észre, hogy a "végeken" már nem "az igazi" a kormányzás. .
Ezt igy ilyen értelemben sose gondoltam át. Viszont az ember ezt kb2 éves korában megtanulja a lábbal lökhető biciklivel ,hogy milyen a kormányzás. Utána ösztönösen megy. Egyről beszélünk ki tolórudasnak ki tolóbowdenesnek mondja .Mondhatnánk Teleflex kormánynak is az is közismert. Egyébbként tudomásom szerint 40 Le felett ezt vagy hidraulikust követel a hatóság.Ott már nem szeretik a drótköteles vagy láncos kormányt( motorcsónaknál).
Nem, nem a tolórudasra gondoltam - hanem a "tolóbowdenesre". Tudod, amikor csak 1 (egy) darab bowden van és az húz is, tol is.
Én - ez magánvélemény! - nem kedvelem azt a megoldást - és nem csak a horror ára miatt. Egyrészt igen nagy rádiuszban ajánlatos csak hajtogatni - ami kisebb hajóban nem előny...de nekem nem is ez a főbajom vele.
Az van, hogy annak a vége egy rudacska - ami egy motorra-szerelt kart mozgat.
Emiatt, a motor szög-elfordulása értelemszerüen nem lesz arányos a kormánykerék elfordításával - és ez az aránytalanság csak erősődik, minnél jobban eltérünk a középállástól. Ráadásul a kormányzáshoz szüksége erő sem lesz konstans az egész tartományban...ezért hát - tudja a fene - de nem pártolom a megoldást.
A 2 (kettő) -bowdenes megoldásnál ilyen nincs, ott ±90° -os tartományban az elmozdulás is, de szükséges erő is arányos és konstans.
Épp most lettem kész egy ilyen dupla-bowdenes szerkezettel - és a "száraz-tesztek" tényleg jó eredményt mutatnak.
A "kormánygép" vagy "kormánykazetta" (ki hogy nevezi) abszolut saját tervezésű és 1:2,6 -os áttételt használtam. Ez nagyon kellemesnek igérkezik, könnyű...de még elég gyors reagálású is.
Ha "örököl" (vagy ingyért kap) az ember egy hoszabbat - hát (némi harc) árán le lehet rövídíteni.
Megéri azt a kis fáradtságot - mert nagyon nem olcsó mulattság újat, rövidebbet venni - főleg, ha már kéznél van egy hosszabb.
Én, részemről, csak húzóbowdent használok - azt bátran lehet szabdalni. És a húzóbowdennek még más előnyei is akadnak - a "faraghatóságán" és főleg az árán kívül is. .
-Javaslom, tanúlmányozd az atkin terveket.... Mit tudunk mi ahoz,hogy kétségbevonjuk nagyhírü tervezők írásait? A továbbiakban a témához nem kívánok hozzászólni! Üdv! Marci
Ui: - Azért kiváncsi vagyok milyen külömbségre gondolsz?
Én látok különbséget, de! Mivel én életemben nem építettem, ültem, talán nem is láttam félsikló hajót, csak csupáncsak elméleti tudást igyekeztem felhalmozni, ezért botorság lenne ragaszkodnom eddigi álláspontomhoz. Amit eddig félsikló témában írogattam, véleményeztem, azt az internetről (többnyire angol nyelvű oldalakról, fórumokról) megszerzett tudás birtokában mondtam (gondoltam helyesnek). Kiváncsian várom az első teszt eredményeket, ha valaki megépíti a Dolphint...
Elnézést, hogy elsőre egy modellhejóval kezdek, de hirtelen nem találtam más 500 kB alatti képet a gépemen. Ez egyébként az idei tolóhajó versenyünk egyik fotója. Éppen rajtol a hajó-bárka szerelvény a kikötőből.
Köszönöm a segítséget.....sajnos a feltölt rész túl nagy képméret miatt visszadobja a képeket. Most próbálkozom a már interneten lévő fotóimmal. Ha sokat bénázok még ne nagyon utáljatok érte.szárnyas
Marci barátunknak meg itt a Te hsz-od , kicsit sminkelve:......:))))))
sikló üzemmódban el lehet találni egy sebességtartományt ahol kedvezőek a hullámkeltési és surlódási ellenállások de ehhez asztallap forma és sztem gerinc nem kell ami a hossz irányú iránystabilitást segíti.
úszás üzemmódban el lehet találni egy kis sebességtartományt ahol kedvezőek a hullámkeltési és surlódási ellenállások de ehhez diohély forma és sztem egyenes gerinc kell ami a hossz irányú iránystabilitást segíti
Kedves Berci! Már kezdtem örűlni ,hogy megmentve látszik a mundér becsülete... -Nem is az a lényeg,hogy síklik vagy félsiklik :o) vagy éppen úszik, hanem,hogy jó gyorsan..... Üdv! Marci
No kikockáztam az általad feltett videóból a saját hajód. Még csak 20 körül sem mész, mert a gázadás után pár másodperccel készült.-- A kép alján az óra.-- No ez a siklás.
Szerintem az a hajó bizony úszik. Még csak negyed siklásban sincs. A dolog valahol ott igaz, hogy pl ennek a mocinak tényleg jó teljesítménye mellett, a test ellenállása is kedvező lehet. Fejlődik a világ.
Ha a sikló fogalmat mint látványt akarod memorizálni, egyszer nézd körbe a saját hajód, ha a párocskád vezet. Nem kell nagy sebesség, már 20 km/h körül látni fogod . Nézd az orr és farhullámot, meg a test ezekhez való elhelyezkedését.
Sokáig én sem értettem a dolgot, de a napi hajózás és az " öregek" tapasztalata és magyarázata alapján már érthető.
Anélkül hogy különösebben bele akarnák szólni a sikló-félsikló mizériátokba, belinkeltem egy félsikló testet, pici villanymotorral ,tekintélyes sebességgel.... Mielőtt a fejemet veszitek kijelentem hogy a hajót a készítője nevesítette fél sikló testnek. (egyébként érdeklődő kérdésemre 3,5 mondatban világosan kifejtette a félsikló test definícióját, de nem akarok beleszólni, mert nem értek hozzá...) A felvétel a Dombóvári horgásztavon készült, a sebességet GPS mérte... Jó csemegézést..... Üdv:Ef