Gondolom,indul majd a pereskedés,illetve a tengeri közlekedési szabályzat megsértése miatti felelősségre vonás. Mégiscsak egy emberi életek veszélyeztetése, anyagi kárral történő összeütközés volt. Hogy ki kerül belőle ki győztesen,az mán az ő gondjuk. Én mindenesetre a bálnáknak drukkolok.:-)))))
Köszönöm, ez bíztató :) Amúgy nem, nem készülök most 15 méteres hajót venni, nem állok ilyen jól, de ha meg tudom fűteni a feleségem, akkor öreg napjaimat hajón szeretném leélni. Sok dolognak kell megfelelni majd ennek a hajónak. Ezek közül az egyik, hogy tudjon mondjuk a Dunán felfelé is haladni. Ezért kérdeztem rá erre a sebesség dologra. 20km/h holtvizi már jó, de ahogy írtad, hogy lehet ez több is, az mégjobb. Mindenképp úszótestben gondokodnék, mert igen sok tonna egy ilyen felépítmény.
A másik ami nagyon foglalkoztat, hogy mi van ha jön a jég? Kibírja azt vajon egy műanyag test, melyet több tonnával nyom bele a vízbe a felépítmény, és ráadásul két keskeny úszótestből áll, amit a kető között megfagyó, vagy feltorlódó jég akár el is szakíthat egymástól?
Meg persze sok minden az energiával, és ivóvízzel kapcsolatos kérdés is van :))
De nincs abban semmi különleges - amit leírtam azt nagyjából bármelyik valamirevaló rajzoló-progi is tudja. Na nem a gyerekeknek való Paint, vagy ilyesmi...hanem azok, amelyikbe léptéket és mm-mérést be lehet állítani. Nem akkora kunszt ez már.
Általános rajz-progi nélkül nehéz ám pontos alkatrészeket tervezni....illetve lehet, de nagyon macerás.
Én, amikor tervezek valamit, akkor azzal kezdem, hogy összes összetevő alkatrészt le-skiccelem a pontos méreteivel. Tengelyt, csapágyakat, szimeringet, dobokat...mindent. Mindegyiket elmentem a neve alatt, és mehet a "virtuális raktárba".
Amikor ezek megvannak, elkezdem úgymond "összeszerelni" - ott, a képernyőn. Akkor adom meg szerelési a hézagokat, illesztéseket, stb. Amikor összeállt a gépezet - akkor egyszerüen csak leolvasom hogy mekkora lett a ház, amibe belefér, mekkora furatok kellenek (és főleg hova), stb.
Mivel több rétegben dolgozok, a megmunkálási rajzhoz egyszerüen kirántom a rajzból a kérdéses réteget - és máris kész a darab műhelyrajza - mehet az esztergához vagy a merógéphez. Garantáltan pontos lesz - hisz a virtuálisan "összeszerelt" szerkezetből lett kivéve - tehát tévedés kizárva.
Remek szórakozás...és még hasznos is - hidd el nekem :-))) .
OK, küldök nektek példafotókat mail-ben...de adjatok min. egy gmailes címet, mert az legalább 20 megáig átviszi a csatolmányokat is.
Előre szólok, hogy olyan rajz-progi kell hozzá, amelyikbe lehet fotót importálni és aztán rétegesen arra rá is rajzolni. Pl CorelDraw - én azt használom. Század mm pontos !
Az eljárás lényege, hogy egy átgondolt perspektívából (adott, érdekelt sík figyelembevételével) és lehetőleg a leghoszabb objektívvel (a legtávolabbról) készíteni pár fotót úgy, hogy kijelölünk a testen két, távol eső kontrasztos pontot (pl a fekete evező-bakokat) és azoknak a pontos méretét, miliméterben feljegyezzük.
Van, amikor simán egy kihúzott mérőszalagot helyezek a hajó mellé - fotózáskor.
Amikor beimportálja az ember a fotót a rajzlapra, akkor annak a méretét úgy állítgatja be, hogy az ismert (feljegyzett) távolság azonos legyen a "papíron-mért" -el, vagyis amit a progi mér.
Onnantól aztán garantáltan minden méret valósághű lesz - simán lehet rajzolgatni a fotóra bármit - mert a rajz abszolut méretpontos lesz - csak ámul az ember, amikor a kész darabot kiviszi élőben a hajóra - annyira stimmel minden.
Én évek óta használom az eljárást . Még sosem csapott be...és rengeteg méricskléstől és főleg terepmunkától megszabadított. .
Soha nem fogok tudni elméleti tudás alapon jó hajót tervezni, legfeljebb a tapasztalatok alapján sikerülhet egy-két dolog.
De ezt azt hiszem, ezt nem kell szégyelni. Éppen tegnap este olvastuk (a google meg én) egy topikon amerikai és ausztrál hajótervezők vítáját, hogy miért voltak Atkin hajói sikeresek. A Rescue Minort, úgy tünik ők se értik igazán, pedig gyakorlott tervezők. De hogy nem egyeznek az álláspontok az biztos
"Normális" (pl gmail-es) címed nincs? A freemailre max csak egy darab karácsonyi üdvözlőt lehet csatolni - azt is csak max 480 x 320 -as méretben. Azt is kétszer tömörítve. .
A 15 méteres monotest testsebessége kb 20 km/h. Mivel katamaránról van szó ahol az L/B viszony legalább 8:1 így az elméleti testsebességet nyugodtan veheted másfélszeresére. máris megvan a 30 km/h. Gondolom nem építeni tervezed, hanem veszed, a legjobb lesz ha úgy hagyod ahogy van.
A test formájának meghatározásához az is kellene, hogy mivel akarod hajtani. Ha vitorlával akkor a legjobb egy úszótest, ha motorral akkor én egy ausztrálok által szívesen használt szimmetrikus testformát választanék lapos fenékkel. De az is kellene. ha motorrol hajtod akkor egy motor középen, vagy egy-egy a testekben.
No meg a súly is befolyáűsolja a formát, ha laksz a testekben, akkor az is.
Sajnos az én programom nem ad tanácsot a testformákra. Azt nekem kell kiválasztanom, és megtervezni. Csak a tervről ad bizonyos infókat.
Csatlakoznék Marci kollegához - azzal a megjegyzéssel, hogy: FOTÓZZÁL, FOTÓZZÁL, FOTÓZZÁL !!!!
Minden szart fotózzál le - a legképtelenebb állásokból is. Legyen állandóan kéznél egy csőretöltött digi-gép...és ne sajnáld, elfér a 8 Gigás kártyán....de még az 540 Gigás vincseszteren is.
Saját tapasztalatból mondom, hogy néha 2 éves werk-fotókat bányásztam elő egy-egy megoldás visszanézésére...pedig amikor lefotóztam semmi jelentősége nem volt.
Ráadásul én rendszeresen használom a miliméteres pontosságú "fotóról-tervezést" - ugyanis, amikor hajóra gyártok valamit - akkor a hajót ritkán tudom felvinni a harmadik emeletre - a darabnak viszont passzolnia kell majd a valósággal.
És remekül műxik - eddig még soha nem csapott be. Mutassam meg hogy csinálom ? .
-Nem egy egzakt tudomány az bíztos! Így nem is erőltetném magam :o) Elég is ha Te tudod vagy érted. Így legalább van kitől kérdezni. o) Majd néhány hajó múlva ( :o) ) írhatnál egy memorandum félét (ami a szakirodalommal ellentétben kevésbé tudományos) a hajós, hétköznapi aggyal megáldott utókor számára . És ebben ez lenne a pláne.. Amúgy sincs a hajózni ,építeni akaró magyar , irodalommal ellátva.. :o) Üdv! Marci
Próbáltam megérteni a síkló és félsikló, de főleg Atkin alagút skiffjének és a doboz keeles hajók mükődését. Az alábbi jött ki.
A három ábra, három különböző sebességű 6 métres hajó orrhullámának hosszát, és a hajó helyzetét ábrázolja. Az első ábrán lévő hajó a testsebességgel halad. Látható, hogy itt a hajó alatt két hullámhegy van, vagyis nincs gond, simán halad. A második ábra kb 15 km-es sebességnél fennálló testhelyzetet mutatja. Itt a hajó hátrabillen, a billenés mértéke pedig erőteljesen függ a hajó súlypontjától. A siklótesteké általában hátul van, főleg a motor, és a hajótest formája miatt., ezért még meredekebb a billenés. vagyis nagy teljesítmény kell hogy kijusson a hullámvölgyből. A félsiklóknál ez a billenés jóval kissebb. A harmadik ábra pedig 20 km-es sebességnél mutatja a hajó hullámait, itt a hullámhossza 20 m, vagyis az első csúcs 5 m-nél van. A szaggatot vonal az Atkin hajók fenékkiképzését mutatja, (de hasonló a félsiklóhajóké is, csak az nem emelkedik annyira. Arra gondolok hogy a hullám emelkedő része (vagy ahullám csucsa) alátámasztja a hajók farát, szinte "szörfözik" a saját orhullámán. Nagyobb sebességnél méghosszabbak az orhullámok, azért ez a "szörfölés" megszünik, illetve egyre laposabb lesz a hullám. tehát vagy siklásba jön a félsikló test (ez is egy lehetőség) vagy vége a sebesség növelési lehetőségnek. Ez 6 méteres hajó esetében valahol 25km (31 méteres hullámhossz) és 30 km (44 méteres hullámhosz!!) szünhet meg.
A DG testeknek is valami ilyesmi lehet a magyarázata. A doboz keel miatt az orrhullám a keel fölött lévő "második" szélesebb hajótest alatt keletkezik. Persze mindez sebesség és hajóhossz függvénye, csak ott még közrejárszik a "felső" test orhulláma is. Elméletileg ideális hajóhossz, sebesség és chine kiképzés esetén a két hullám akár ki is olthatja egymást, vagy legalábis csillapítja a magasságát.
Az orhullám csucsának helye függ a hajó orrának teltségétől, minél teltebb a hajó annál előrébb keletkezik, magassága pedig a kiszorított víz mennyiségétől A doboz keeles hajóknál az első hullámot a doboz keel okozza, ami alapban keskeny, ezért alacsony a keltett hullám magassága is. Végül is egy ilyen hajó "két" testje ugyanakkora hullámot kelt mint a hagyományos test egy hulláma, csak a keltett két hullám egyike egy bizonyos sebességig emeli a testet ezért arra már nem kell a hajónak felmásznia.
Gondolom, de talán pár hajó múlva tudás is lesz belőle. Mindenesetre egy-két dolog már biztos. Sikló hajó rövidebb, szélesebb legyen, hátrafelé egyforma széles, félsikló hosszabb, keskenyebb, hátra felé szükülő kell hogy legyen, mert ott fontos a farhullámok összezárása is.
Igaza volt valakinek. A hajóépítés folyamatos kompromisszum. A megkezdése előtt el kell eldönteni a hajó meghatározó tulajdonságainak fontossági sorrendjét, és aszerint tervezni
A gáz a hajón, gáz lesz. Nekem az egyik hajómra csak úgy adták meg a hajólevelet, ha azonnal kiraktam a gázpalackot, és eltüntettem a fözőt. Pedig az csak egy 320 gr-os turistapalack volt a kávéfőzéshez.
Még egy ilyen gázföző szabályszerű használatát is komoly technikai feltételekhez kötik. Érzékelő, szellőzés, miegymás. A jövedékiadós dolgot Szörmók már leírta. Azt hiszem ezt a gázosítást, hajó esetében, okosabb elfelejteni, a gázfözőt meg a vízsga ideje alatt kirakni.
-Ja" vmi ilyesmire gondoltam, csak tekintettel az üzemanyag árakra ,egy kissebb dízellel . Gyanitom,hogy Kitzoli is ( a beépített kis dízellel) komoly érdeklődésre számithat. .. Épp a hajógerincet szerkesztem .... Vhogy így néz ki:
Üdv nálunk ! Sajnos az a baj,hogy a hajó azzal hogy kint tartja a vizet bent tartja a gázt ! Már a szabvány gázpalack főzési célu felhasználáshoz is különlegesek a követelmények. Külön dobozban kell lennie olyan kifele néző nyilással ,hogy gázfolyás esetén a gáz kifele follyon a hajóból,és a palack alja vizben szokott lenni. Én még nem láttam gázos hajót. Mivel a vizparton nincs LPG kut azzal ha megfognak pb gázos hajóval ugyan ugy fognak büntetni mint egy személyautót.Magyarán baromira ,ez jövedéki adó alól való kibujásnak számit.
Nagyon komolyak vagytok... Az egyik képet ajánlom KitZoli, és Marci38 figyelmébe, családias méretű lakóhajó, elférne rajta minden topikos haver... A másikat Mervícius páter figyelmébe ajánlanám (remélem nincs baja, hogy nem jelentkezik), gondoltam szerzek egy zászlót oszt ugrathatnánk mi is egy ilyentet a technikával...a nyáron...
Jaaa, most olvasom figyelmesebben: te az ottani, török hajós-kuncsaftokra gondoltál.
Hááát, az biztos, hogy ha ott a tengeren vergődik a török halász, mert beszart a váltója...és mégis túlélte - hát akkor az a kereskedő nagyon hamar megtudja, hogy milyen az az "iszlám-humor".
De Ro-ban is agyalták meg őket, nem is egyszer - és nem is annyira a vevők, mint inkább a viszonteladók és főleg a szerelő-műhelyesek keresték fel őket ...nehéz vas-tárgyakkal a kezükben.
Ugyanis azok nagyon beszopták az ótvar, török alkatrészekkel - vagy azért mert sokat rendeltek és a nyakukon maradt - vagy mert garanciában ingyért kellett rendbehozni az érintett autókat.
Jó, persze, ez a '90-es évek elején volt - azóta, ezeket kiüzték onnan. .
Ne barkácsoltassad az irányváltót,és az áttételt,mert ha beválik a hajód "nagyobb tételben"fogod gyártani ,és ha csődöt mond a mechanika beszállítója,az neked gáz lessz. Inkább a helyedben szétnéznék a piacon.:))) Teljesen mindegyy,hogy millyyen nemzetiségű,csak olcsó,megbízható,jótállással,és tömegcikk legyen,mert ha elromlik,javítható legyen.
Az első kivágott (9 számú) építőborda, 16 van belőle
GPS-nek:
Soha nem fogom megtudni, hogy milyenek, ha nem veszek egyet. Tudom hogy lutri, de azért csak jobban hajósnép mint a magyar, és a belfőldi kuncsaftok már elküldték volna neki a selyemzsinort, ha olyan nagyon szar lenne. Sőt, egy vérmesebb halász már a nyakára is kötötte volna, ha egy viharba beszart a váltó, de megúszta.
Azért óvatosnak kell lenni a török gépészeti holmikkal, mert rendkívül gátlástalanok tudnak lenni.
Nekem volt szerencsém a termékeikhez még a szomszédos és baráti országban - oda jobban beférkőztek a cuccaikkal anno - amig ki nem űzték őket a botrányos minőségükért.
A bili főleg az autóalkatrészeknél borult ki - mert képesek voltak még futómű-alkatrészeket is edzetlen anyagból gyártani...óriási cirkusz lett belőle.
Képzelj el egy kormányösszekötőt vagy egy talpas-csapszeget - puhavasból.
De volt olyan gömbcsuklójuk is - amelyikbe a bádog-fedél tartotta szorosan a golyós-részt...mert egyszerüen nem volt benne a műanyag.
De szállítottak olyan komplet motor-szetteket is, amelyekbe 1-2 ezer km után keresztbe állt a dugattyú, úgy elkopott...ha nem tört pozdorjává addig.
Ész megáll, mi? Tehát, csak óvatosan az "igazhitüekkel" :-))) .