Azt hiszem félreértettél. A döntési kompetenciákat szándékosan kerülni szeretném, mert régről ismert - általad is sokszor jól körülírt-, hogy hogyan mennek az "üzleti döntések" egy-egy járatnyitással kapcsolatban.
Azt szerettem volna érzékeltetni, hogy a 200 ezres utasszámhoz (amit az ügyvezető úr tervként osztott meg velünk) milyen járat növekedésnek kellene párosulnia. Hiszen a terveket valamilyen (elő)szerződések/szándéknyilatkozatok alapján kalkulálták ki. Tehát a valamilyen döntések megszülettek. Azt, hogy ki és milyen módon döntött azt hagyjuk.
Bár hallottam, - igaz nem hazai réptérről -, amelynél a regionális támogatások összegét minden évben a terv után kapták meg (dinamikusan növekedett évről-évre), amelyet kommunikáltak össze-vissza, mindenféle orgánumban. Csak három esztendő múltán kapott észbe a tartományi tanács, amikor a tényleges utasszám a 70%-a volt az első évinek.
szóval valami nagyon ütőset kell tartogatnia a reptérvezetésnek!
Gondolom a reptérvezetést átvitten érted, nekik ugyanis minimális befolyásuk van a nagygépes forgalomra. Ezen járatok jórésze nem tuti önfinanszírozó, a társaságok nem vállalják fel a teljes kockázatot, ahhoz az önkormányzati vagy állami turisztikai alapoknak is hozzá kell járulni. Ílymódon annyi járat lesz, amennyinek a kompenzációját a másodlagos haszon reményében elő tudják teremteni.
A reptérvezetésnek akkor van játéktere, ha ennek a marketing bonyolítását rábízzák, mint pl. Debrecenben. Akkor ők piackutatnak és közvetítenek.
1. Az idei évtől (nyári szezon) kiesik a Helvetic, amely még tavaly egy járattal jelen volt (Zurich).
2. Csökken a Germanwings járatok száma (tavaly július-augusztus hónapban 4 - az idén június hóban 1, majd július-augusztus hóban heti 2 járat), csak Berlinnel lesz direkt kapcsolat. Köln már nincs.
3. Kiesik a Malév is, amely tavaly még heti 1 ( 2 éve még heti 3 járatot - Berlin, Koppenhága, Stuttgart) járata.
4. Marad a Lufthansa szombati 3 járata - aprilis 12 és október 10 között (Düsszeldorf, Hamburg és a charter Frankfurt), de crj-k és jumbolinok helyett Contanct Air ATR-42-vel. Talán ha a FRA marad a LH Regionallal.
5. Marad STN heti 3.
6. Indul (Marad) FRA Hahn, csak nyáron heti 3.
7. Lesz májustól - októberig 10 járat a HHI-tól (Drezda, Lipcse)
8. Június - augusztus között kb. 10 járat Burgaszba (Bulgarian Holiday)
Tavaly kiszolgált a repülőtér kb. 140 e utast. Az idei terv ~200 e.
A viszonyítás kedvéért a tavalyi évben 12 hónapon át volt heti 3 járat STN, és 10 hónapon keresztül Hahn. Ez kb 90 e utast jelentett. Viszont az idén Hahn csak 6,5 hónapig fog működni.
szóval valami nagyon ütőset kell tartogatnia a reptérvezetésnek!
Igen, úgy látszik kezdenek beérni a fejlesztések eredményei.
Az elhangzottakkal kapcsolatban és némi utánajárrassal bennem felvetődött egy-két kérdés:
1. Milyen cégek látják el az IL-76-ost áruval kétnaponta? Mint hallhattuk, azért ezek nem kis gépek.
2. Valaki el tudja magyarázni röviden, hogy egy Sármellék - Arad DHL desztináció milyen megfontolások mellett rentábilis? Gondolom úgy, hogy Sármellék kvázi regionális DHL HUB-ként működik, ahova befut az aradi járat és annak szállítmányait küldik tovább Bergamoba és Lipcsébe.
3. Germnawings: a cég honlapján (ahol jelenleg csak a berlini járatra lehet jegyet foglalni) egészen sok célállomás jelenik meg Sármelléki indulással (Berlin, Köln/Bonn, Stuttgart, München, Zweibrücken). Gondolom nem mindegyik lesz közvetlen járat, sőt valami azt súgja, hogy a tavalyi kettőhöz képest a közvetlen járatok számát nem fogják növelni, csak jó átszállási lehetőséget teremtenek a többi célállomásra. Vélemény? Egyébként úgy látom, hogy a Germanwings térképén sikerült földrajzilag felcserélni Budapestet Sármellékkel :)
4. A Germenwings aknamunkája lehet, hogy a Malév stuttgarti járata már a FlyBalaton menetrendjéből is kikerült? (a Malév honlapján nem lehet rá helyet jegyet foglalni és már az útvonalhálózat-térképről is lekerült :(.
5. Vajon mikor derül ki, hogy a Ryanair hova viszi a 3. járatát? (Ugye beszélhetünk 3. járatról és nem valamelyik másik rovására fogják az új desztinációt beindítani)?
6. Debrecen - Balaton? Úgy látszik, hogy minden évben felröppen a téma. Én valami körjáratot tudnék elképzelni, ami egy külső célállomásról előbb Debrecenbe repül, aztán onnét át a Balatonra és vissza a célállomásra. Két éve a Kurreisen gondolkodott valami hasonlóba (többek közöt Pécset is felfűzve egy ilyen hurokra), de abból nem lett semmi. De ki tudja, talán a magyarok is kezdik megszeretni a repülést és lesz egy-két vállalkozó szellem, aki a debreceni reptérről nem Korfura vagy Sármelsejkr-re szeretne repülni, hanem a Balcsira.
Ha valaki úgy érezné, hogy ironikus hangvételű a levelem, azt megnyugtatom, hogy én szurkolok a meglévő és új járatkonak Sármelléken :)
U.i.: ha mindenki Sármellékre jön, ki használja majd Szentkirályszabadját?
interjú a sármelléki reptér vezetőjével. http://repulnijo.hu/2008/01/17/sarmelleki-tervek-videointerju/ új infók: * lesz új ryanair járat (sztem dublin v stockholm) * lesz egy új saab2000-el repkedő sármelléki bázisú légitársaság * lesz egy csomo cargo
Hamarabb lesz Kiskunlacházából. Ott állitólag csak környezetvédelmi okok akadályozzák a komolyabb használatot, amúgy most ugyanaz a státusza, mint Tökolé. Ha a környezetvédelmi szempontokat átgondolnák, megfelelő korlátozással ott is lehetne kezdeni valamit. Csak előbb el kell vágni flexxel a magukat a keritéshez kötő méregzöldek vasláncait :-)
Főleg a mellékelt térkép "frissessége" meglepő. A békéscsabai és szegedi beton még rajta sincs. Igaz kilitit nyilvánosként jelzi, de az lassan még igaz is lesz :-)
És ott már van egy jól kiépített infrastuktúra (melyhez nem átallottak EU forrást is felhasználni), maga a repülőtér is "bejáratott". Félreértés ne essék, én örülnék a legjobban Mezőkövesd feltámasztásának, de ad.1 kissé előbb kellett volna elkezdeni, ad.2 Nem ártana határon túlra is nézni is egy kicsit ugyanis ilyen kérdéseknél a határokon átívelő régiók nem üres frázis, hanem a mindennapi élet valósága.
Mi van itt Magyarországon ami ezt igényli? Hogyan lettünk hirtelen "Logisztikai Nagyhatalom"?
Nagyjaink nem ismerik a General Aviation kifejezést, vagy túl prosztónak tartják.
Az európai normák szerint ezekre a repterekre mindre szükség lenne a kisgépes forgalom szerény igényeinek kielégítésére, pláne a sok szempontból egyszerűsítő schengeni szabályozás révén. De ennek olyannak kellene lenni, amilyen a Lajtán túl van. A város vagy környék fizet egy repülős múlttal, affinitással rendelkező házaspárt, akik a betontakarítástól az AFIS szolgálatig mindent ellátnak, szolgálati lakásért, a saját gépük tárolásáért, amivel apuci még oktatást is vállal. Na de hol lehet ebből leszakítani valamit nagyjainknak?
A fedélzeten nem volt nagy dolce vita az idő rövidsége miatt, de a helyiek kitettek magukért a VIP sátor elég jól fel volt szerelve. Engem kicsit meglepett, hogy telt házzal a pálya felénél már megálltunk. Azért fejlődik a technika (na jó a pilóták is). A gép csinált üres bemutatót is, nekem úgy tűnt, hogy akkor még 1000 méter se kellett neki. Gyönyörű idő, száraz pálya, de hát akkor is. Tényleg, tudja valaki, mennyi lehet a gyakorlati minimum táv, amit el lehet érni egy NG-vel?
"Nemes Ervin, az ország egyik legelismertebb szakembere"
Botrany hogy ilyet irnak errol az emberrol aki hibat halmozott hibara, sikeretelen volt, illetve amikor kiderult hogy milyen aron volt egy kicsi sikerre a KLM-nel, es azt nem is reszletezem hogy miert valt el tole a KLM. A MALEV-nal is sok hibat kovetett el, szoval naja, ilyenkor vilagos hogy miert tart ott az orszag ahol amikor egy ilyen a legelismertebb titulust kapja.................................
Mondja meg nekem valaki milyen kisgépes és sport repülő hagyományok vannak Szentkirályszabadján? Ha jól tudom kezdetektől katonai reptér volt 2005-ig.
Amikor az a néhány felsorolt pilóta leszállt ott fizetet is vagy nekik fizettek? Nagyon nem mindegy.
Minden újabb repteret bemutató tevben azt olvasom -" logisztikai bázis lesz"- ( Siófok, Börgönd, Mezőköves, Debrecen, hírtelen ezek jutnak az eszembe.) Mi van itt Magyarországon ami ezt igényli? Hogyan lettünk hirtelen "Logisztikai Nagyhatalom"?
Gyanítom, hogy a népszabó cikk miatt adta ki ma a Budawest nagy hirtelen ezt a közleményt. Egy pár perce jutottam hozzá. Tök mindegy minek mi a komolysága, de az biztos, hogy ez a topik nem marad téma nélkül :-)))
A Veszprém-szentkirályszabadjai lehet Magyarország másodlagos repülőtere?
-Volt Maléves vezető tárgyal a fapados légitársaságokkal -
A tervek szerint rövidesen Veszprémből is közvetlen repülőjárat indulhat akár Londonba, Párizsba, Frankfurtba, a nyári szezonban pedig például Horvátországba és Görögországba, Bulgáriába. Januártól professzionális fejlesztési vezetővel bővült a Veszprém-szentkirályszabadjai repülőteret irányító Budawest Airport Holding Zrt. csapata.
Nemes Ervin, az ország egyik legelismertebb szakembere 5 évig a KLM holland légitársaság magyarországi értékesítési igazgatójaként dolgozott, majd a MALÉV magyarországi értékesítését vezette és kereskedelmi vezérigazgató-helyettes volt. Az elmúlt közel 2 évben a debreceni reptér tanácsadójaként is érdemeket szerzett. A szakember elsősorban a low cost, azaz fapados légitársaságokban lát lehetőséget a Balatontól pár kilométerre fekvő Veszprém-szentkirályszabadjai repülőtéren. Úgy véli: a reptér valós alternatíva lehet Ferihegy I-gyel szemben, emellett a térség pozitív adottságai révén komolyan számol a cargo-logisztikai fejlesztésekkel.
A korábban katonai kézben lévő légikikötő 450 hektáros területét és a rajta lévő ingatlanokat 2006-ban pályázat útján vásárolta meg az angol, amerikai és magyar befektetők tulajdonában lévő Budawest Airport Holding Zrt.
A fejlesztések első ütemében mintegy hárommilliárd forintból megújul a repülőtér, amely a várakozások szerint tovább lendíti majd a környék idegenforgalmát és gazdaságát. Ezzel párhuzamosan kereskedelmi, ipari, logisztikai, tudományos park kialakítása is szerepel a tervekben.
A repülőtéren több évtizedes hagyománya van a kisgépes, az üzleti, sport- és hobbicélú forgalomnak. Az eddigi leszállók között számos híresség is akad, Besenyei Péter és Veres Zoltán mellett a Párizs-Dakar-rali szervezőbizottsága és az egyik kereskedelmi rádió népszerű műsorvezetője, Bochkor Gábor is többször landolt már az ország egyik legszebb repülőtereként emlegetett bázis 2000 méteres beton kifutópályáján.
A legnagyobb attrakciónak azonban kétségtelenül a tavalyi idegenforgalmi szezont megnyitó, háromnapos repülőnap számított, amikor 150 utassal a fedélzetén egy vadonatúj Boeing 737/700-as gép, a SkyEurope légitársaság Budapest-Veszprém járata landolt a repülőtéren és egy különleges légibemutatót is tartott a több mint 60000 néző előtt.
A repülőtér kedvező adottsága, a Balaton és Budapest közelsége, valamint a 8-as út és a leendő M8-as autópályához való közvetlen csatlakozása miatt reálisan pályázik a másodlagos vagy fapados repülőtér címre Magyarországon. A Veszprém-szentkirályszabadjai repülőtér nemcsak a régió gazdaságának fejlődését gyorsíthatja, de a Balaton számára is ugrásszerű fejlődést hozhat.
És akkor még nem beszél a cikk Szentkirályszabadjáról, ami szintén benne van ebben a körzetben, és miután utóljára zárták be, nincs nagyon rossz állapotban. (Bár a múltkor valaki azt írta, hogy a beton állapota nem túl rózsás, a helikoptereknek nem volt rá szüksége.)