A katamaránnál (főleg nagyobb sebességnél) a "mélyszántás" az garantált "ingyen-vitorlamosással" is jár :-))))
Ez egyébként a legtöbb katamarán gyerekbetegsége is - vagyis hogy amikor ez egyik test orra beletúr a vízbe - akkorát bukik, mint az ólajtó. A legtőbb bukás ebből van - nem az oldalirányú terhelésből, mint hinnénk.
Részemről szívesen vezetnék egy olyan túrahajót, amelyik folyamatosan tudja a 20 km/h-át. Komolyan. .
" ha még hozzáteszed, hogy biza "merülésben mentél ennyivel" - Rosszabb! Volt rá példa.... mélyszántásban. Igaz itt a sebesség már erőssen csökkent o) Üdv!
Ez így, még majdnem szétesik. Kivül-belül még kap 2-2 réteg laminálást, a fartükörrel együtt 4 merevítőbordát. Akkor lesz kb 150-180 kg. Menetkészen, felszerelve el kell érnem az 550 kg-ot. Most szerintem 40 kg sincs.
Na, ha még hozzáteszed, hogy biza "merülésben mentél ennyivel" - akkor én azonnal bekapom az egeremet :-))))
Egyébként - amerre én tanyázok - ott elég ritka a jobbfajta GPS a vitorlázó-sporttársak birtokában. Ezért elég sok a hajós-legenda is - sebesség-ügyben.
"Jobbfajta" alatt azt értem, amelyik tud tized km/h -át is mérni (0,1 km/h-át) - mert annak már lehet hinni a sebességmérésében - alacsonyabb sebességeknél is.
Jaaa...és nem "elemkímélő" üzemmódban használni ám - mert akkor megint csak egy házsszámot kapunk alacsony sebességeknél :-)))) .
Én már mentem 18,6 km/h-val a Tavon, egy katamaránnal. Tehát ismerem a "feelinget".
22,5 km/órát meg láttam a partról - amikor a barátaim hajtották ennyivel - és náluk volt a GPS-em. Az egész part ámulva nézte....úgy száguldottak.
Hidd el nekem, hogy 20 km/h az rohadt sok ám vizen.
Kimondani nem annyira sok...nade ennyivel menni, illetve látni, hogy néz ez ki élőben - hát ez egy olyan álom-sebesség (merülésben !) - amit véleményem szerint szinte lehetetlen elérni egy ekkora motorral.
Az állóvizí 18-20 km a cél. Ez a minimum amit használhatónak tartok egy turahajó esetében. A Duna átlagsebessége 4-6 km/h, a fősodorban. Persze van amikor, és van ahol ez több. Siklásról nem beszélek, az lehetetlen a tervezett súllyal, és motorral. A test se a megszokott. Még csak nem is félsikló. Meg kell tudnom hol vannak a határok. 20 lovat saccolok ehhez a testhez, de arra is kiváncsi vagyok milyen gyakorlati problémát okoz a léghűtés, az egyhenger rázkodása, és mit lehet ez ellen tenni. Rengeteget kell megtudnom a motorokról, a hajtásláncról, a csigákról. Erre meg, jól megfelel ez a 360 EURO-os motor. Teljes hajtáslánccal se kerül többe mint 250 eFt, és minden új, és garanciális.
Az ősszel,vagy talán a nyár végén a Tisza-tó melletti Sarud,és Poroszló,kikötőiben nemkevés 20-25-30 pacis csónakokat láttam. Sőt a csatornákon menetközben is láttam nagyobb motorral közlekedőket. A melléktavak legtöbbjén meg belsőégésű motorral nem is közlekedhetsz.A bejáratnál tábla is jelzi. Az odatartó pecás a motort kibuktatta,majd evezővel ment tovább.
Fene tudja, ha olyan a hajó, hogy az 5-ös csak tolja, de 9-10 lóval már megsiklik, lehet,hogy érdemes. Az én kiscsónakom ilyen, a nyolcas Vetyivel már siklik, a 12-vel meg már repül...) Persze mérlegeljük az ezzel járó bürokráciát és egyebeket, hogy megéri-é?
ifx: Én is úgy értettem , hogy ahhoz hogy mondjuk a Dunán 20-al tudjon felfelé haladni, ahhoz állóvízen kellene a 30.
aamen: van egy 5-ös Yamahám. Hát ahhoz mérten a 9 lovas crescent alig-alig tudott többet produkálni. Kicsit gyorsabban felsiklott vele a volt gucsóm, meg egy picit (2-3 km/h) többet ment, viszont nem éreztem a közel dupla lóerőt. Tény hogy közel egy tonnás hajót is feltolt a Tiszán, de lassan.
Összegezve: Akinek van egy jó 5-ös motorja, de nincs jogsija, annak értelmetlen a 9-10 lóerős motorra lecserélni.
Zoli! Ha valaki drukkol neked, az én vagyok. Viszont ez az aránypár szerintem elérhetetlen. Van 9 lovas motorm, tudom milyen hajóval mit tud. Függetlenül nyomatékgörbégtől, meg testsebeségi számításoktól. CSak gondoljunk bele mondjuk a Duna sebességére. Ha ezt csak átlagosan 10 km/h-nak veszzük, akkor annak a hajónak azzal a motorral legalább 30-cal kellene úsznia. De ne legyen igazam.
Köszönöm. Van még mit tanulnom. Ez sokkal hihetőbb. Így ha figyelembe veszem a LE különbséget is, akkor kb "csak" 50%-kal nagyobb a hegyező nyomatéka. Talán az is elég lesz.
No akkor elsőként fémhajó kérdés. Azért örülök, hogy nem csak hátránya van, mert nekem nagyon tetszenek ezeka fémszörnyek. Különösen amióta tudom, hogy ha megunom a hajózást, iránytűnek még akkor is használhatom :)
Engedély: Egyre kevésbé érdekel, hogy a hivatalok szerint nekem hogy kellene élnem, és hogy (persze kizárólag az én érdekemben) megmondják nekem a tutit. Lesz egy hajólevél, oszt ennyi. Akinek nem tetszik az írjon a címemre :) Persze ettől még lehetne egy ilyen vízparti telek, annak az árát inkább szigetelésre költöm, és akkor nem kell tüzifa raktár :)
Lehetséges, hogy a görbén szereplő M100 motornak 0.7 Nm a nyomatéka? Vagy valamit rosszul értelmezek? A ceruzahegyező nyomatéka pedig 19-22.5 Nm-ig mozog 1500-3000 fordulatszám tartományban. Ez kb 30-szoros eltérés. Itt valami nem passzol, vagy mégis? Igaz kb 2-szeres a teljesítmény különbség is. de akkor is tizenötszörös különbség nyomatékban? Lehet ez? Nem bánnám, csak iszonyú nagy az eltérés. Jól is jönne a 14 colos csigához.
Ennek a motornak a fogyasztása 1500 fordulatnál 230g/LE, 3000 fordulatnál 180g/Le, 3600 fordulatnál 200gr/Le