Most látom, hogy ezek levitték 95-re az árát...lehet hogy használt a kis 40 millás bünti, ki tudja?
De tudod mennyi volt ez még ezelőtt egy évvel is? Nem akarok hülyeséget mondani, de úgy 150 körül járt az ára a garmin-hu -nál.
Most bárhol megkapod 300 dollár alatt - mert az a reális ára. Ez ha nem is a fele a 95-nek ...de azért megkérdezném, hogy minek köszönhetjük akár ezt a (nem is olyan csekély) árkülönbözetet is? .
Mutass már nekem olyan oldalt a neten légyszives, ahol a Garmin GPS 60 CSX-et a hazai ár feléért megkapom!
Egyébként tényleg azt szoktam mondani, hogy ami a vasboltban/parastboltban/háztartási boltban 1 egységbe kerül, az horgászboltban 2 egység, vadászboltban 3 egység, hajósboltban meg 5 egység.
Leginkább az volt ,hogy próba közben megszakadt a táp . lesett az akkusaru.Tehát nem programmal lett kikapcsolva .Kijelzőn azóta semmi .Áramfelvéten pár miliamper.A gombokat nyomogatva 1-1 miliamper áramfelvétel változás látszik. Se kép se hang. Előtte volt kijelzés.
Először hitegettek ,hogy 12Khuf ért kapok ujjat .de aztán szerintük az anyacég azt mondta ,hogy nem. Röhej ,hogy egy 40Khuf os készülék mehet a kukába. Nem fogom hagyni.
Áhh, nem szervizelnek itt semmit. Kiküldik Londonba. Nem csak a halradart, hanem minden Garmin-kütyüt. Nincs is emberük ilyesmire. Volt szerencsém hozzájuk nekem is. .
Ohh, persze, hát csak hazai hajósboltba vagy szervizbe ne vetődjön az ember - mert amikor kijön onnan, még baja lehet az erkölcsrendészettel - a gatya nélküli nyilvános megjelenésért.
Eszméletlen árakat mondanak - tényleg az az érzése az embernek, hogy azért mondanak ennyit, hogy elálljon az ember még a gondolattól is.
Pedig ma már - az internet korában - keményen pofaégős olyan árat mondani, ami duplája-triplája a nyilvános, külföldi átlagárnak....amit bárki láthat a neten. Ma már vámra se hivatkozhatnak - de ha Amerikából is jön, az is 10-20 % maximum.
Pl. a Garmin GPS-eket mai napig 100%-al drágábban árulják nálunk, mint bárhol a világon - és még az se zavarja őket, hogy valami 40 millás GVH büntikről is írtak velük kapcsolatban a szaksajtóban. .
Ezt a napelemes hajócskát biztos mutattam már nektek - ez is ott garázdálkod(na) ahol én is szoktam. De, minden jel szerint, az idén óhatatlanul a kezemre kerül a hajó, mert valami csoda folytán tönkrement a töltőműve - az, ami a napelemek töltőáramát szabályozza.
A szakszervizben többezer dollárt emlegettek (Amerikából behozás esetén) - amivel ők viszont nem szívesen foglalkoznak: pontosabban: egyáltalán nem.
Így hát úgy néz ki a dolog, hogy a gazdája kénytelen lesz mindössze párszáz dollárból megúszni a mulatságot - ha nekiugrunk a nyáron.
A napelemmel viszont négyzetméter-problémák adódhatnak a fedélzeten (nagyon helyigényesek)...a másik nagybajuk meg az, hogy egy hajón nem lehet az ideális beesési szögbe állítani...illetve tartani őket.
Ezért hajón legtöbbször vízszintesre szerelik...ami egy elég gyenge kompromisszum...de legalább működik. Nagyobb vitorlásokon szokták buktathatóra is szerelni, a hajó farába....ami már jobb valamivel, dehát azzal se lehet huzamos ideig elérni az ideális beesési szöget.
A napelemek nominális hatékonysága (W/m2) viszont rendszerint perfekt-jó beesési szögre van megadva....amit csak a legritkább esetben tudunk egy hajón realizálni (néha még épületen is).
Az akkutöltéssel meg nem az van, hogy energiát lehetne nyerni a semmiből...hanem az, hogy a motor nominális teljesítménye töltő-üzemmódban sem kell túl nagy legyen - vagyis lehet szinte limitre tervezni - a haladási teljesítmény-szüksége szerint.
A motorra visszatérve, a tétel az, hogy: kisebb motor+ideális munkapont = x% üzemanyag-megtakarítás. Nahát, hogy mennyi az az "x"...hát azt tényleg csak konkrét mérésekkel lehetne jobban megközelíteni.
Húúú, de szép feladat lenne írni egy olyan progit egy PLC-re, ami feldolgozza a leadott villamos teljesítményt és a pillanatnyi fogyasztást...és úgy állítja be a motor fordulatát, hogy adott terhelésre a legnagyobb delejt nyomja a legkisebb fogyasztás mellett. És ezt a "minimál-fogyi" üzemmódot tartsa is optimumon - minden terhelési körülmények közt.
Kis hajó esetében sok az a 20%. Szerintem tíz sincs. A ceruzahegyező adatlapja szerint a fogyasztás 242-310 g/kWh között alakul. Ez durván 28%-os difi. Baromi szép lenne, de ehhez azt kellene feltételezni, hogy a motor állandóan a legrosszabb tartományban dolgozna. De ilyen max az üzemidő 30%-a lehet, de inkább 10%. Ha így számolok akkor 3 és 9 % között alakul a megtakarítás. Ezért irtam, hogy gazdaságilag elhanyagolható. No nem mondom egy nagy hajónál 3%, az nagyon sok lehet.
A másik: azt írod az aksikat alacsonyabb töltőárammal kell tölteni. De ha így, egy órát igénybe veszem az aksit, akkor 3-4órát megy a töltő. Mindezek ellenére érdekes lehet a dolog, mert a napelemek egy W-ra vetitett beruházási értéke kb 40%-kal csökkent az elmúlt 3 évben Most már 600 Ft körül alakul egy W-nyi napelem
Hát a gazdaságosság onnan ered, hogy egyrészt a motor a neki legkedvezőbb és állandó fordulatszámon dohog, vagyis nincsenek gázfröccsök, húzatások, tranziens állapotok, ilyesmik - amik a klasszikus kihajtásoknál elkerülhetetlenek a gyakorlatban.
Ideális üzemmódban egy motor képes 20-30% -al is kevesebbet fogyasztani...mint a gyakorlati használatban, egyébként mért átlaga. Ez a korszerű műszerezettségű autókban is tettenérhető - amikor azt látjuk, hogy nyugis sztrádázásnal mennyire lemegy a fogyasztás....a szokásoshoz átlaghoz képest.
A másik része a dolognak meg az, hogy már eleve a motor méretezésnél elegendő csak az utazó-teljesítményre kalkulálni...ugyanis az extra-teljesítményt (ha szükség van rá például gyorsulásoknál, vagy a vehemensebb manővereknél) - azt az akkukból lehet venni.
Vagyis nem kell eleve nagyobb motort beépíteni amelyik fedezni tudja az ilyenfajta, átmeneti terheléseket.
Én csodákat nem vizionálok ezen a téren...de egy átlag 20% üzemanyagspórlást azt igen. Mégpedig úgy, hogy a hajó dinamikája attól még több, mint kiváló marad. .
A működés érzékelhetően gazdaságosabb voltáról most se vagyok meggyőződve. Pár dolog miatt érdekel, egyik a kihívás, a másik egy olyan hajó létrejötte, amely müködhet a Balcsin, és működhet a folyóinkon is.
Az utolsó réteg laminálás:
Végül is, ha ez a test beválik, gyorsan lehetne villanyossá alakítani. Itt hátul minden bőven elférne.
A te számításod is igazolja, hogy 4-5 kW környékén erősen kérdőjeles a gazdaságosság...de ahogy haladunk a 20 kW felé, egyre elgondolkodtatóbb.
Nem számoltam tüzetesebben utána, de úgy érzem, hogy egy rendszeresen és hosszabb utakra használt hajó esetén....van esély a plusz-beruházás megtérülésére...miközben élvezni lehet azt a pár vitathatatlan előnyt, amit egy villanyhajtás jelent.
Életvitelszerűen használt lakóhajó esetében meg úgy vélem, hogy nincs ellenfele a hibrid-megoldásnak.
Abban is igazat adok, hogy itt is a testből kell kiindulni.
Ha netán valaki úgy állna neki a test-tervezésnek - hogy kifejezetten ezt a meghajtást választja (és minden porcikáját úgy tervezi, hogy figyelembe veszi a jellegzetes fődarabokat) - akkor azt hiszem, hogy nagyon nagyot és különlegeset lehetne alkotni ezzel a megoldással. .
Ezeknek az ismeretében nézzük meg elméletben mit és mennyiből lehet kihozni.
Kell egy gazdaságos test. Ez vagy katamarán, vagy trimarán, vagy fauxtri lehet, esetleg egy 7-8 méteres 1,4-1,6 m széles test, de ez már nem lakóhajó, csak aludni is lehetne rajta
Kell 2 db elektromotor, vezérléssel durván 1600 USD/db és 30Kg/db (15kW) kell 4 db aksi 120000 Ft és 100 kg. Kell egy db áramfejlesztő nagyjából 300000 Ft és 100 kg Eddig nagyjából 740000 Ft. még 60000Ft töltőre, stb. Szóval 800Eft és 260 kg.
beépített dizellel 20LE dizel 500000 Ft és 80 kg, váltó 100000 Ft és 12 kg kormányszerkezet, lapáttal együtt 40000 Ft és 15 kg egy darab aksi 30000 Ft és 25 kg. Összesen 670 Eft és 132 kg.
Ez egy normál lakóhajó esetében nem számottevő különbség. Ha, a 15 kW elég a hajtáshoz, ami elég karcos. 2 db plussz aksival és 6 db napelemmel megoldható a 20 kW max teljesítmény is ami már jó lehet. Ez még nagyjából 300000 Ft. Így összesen az egész megoldható egy új 30LE 4 ütemű motor árából.
Érdemes lehet alaposabban átgondolni, ha van egy megfelelő test. Ez a kulcsa az egésznek.
Egy fauxtrit 7,5 m hosszban, 2.5 m szélességben max 1000 kg vízkiszorításúra lehet építeni, akkor még talán elég a fenti teljesítmény, ha átlagosak az időjárási viszonyok. Csak a súllyal van a gond, nem lehet több a test 400 kilónál. Így se jutna az utasokra, poggyászokra, kényelmi felszerelésekre több mint 350kg. Kellene még 10 LE vagy 200 kg súly lehetőség. Ez meg még legalább 2 m plussz a hosszban, vagy nagyon drága anyagok, alkatrészek.