A vasúti pálya kavicságyzatának elkészítése az én receptem szerint:
1. A pálya lerögzítése.
2. Villamos bekötések elkészítése.
3. Üzemi próbák, pálya és villamos kapcsolások, táplálások kipróbálása.
4. ha üzembiztosan működik, a sínszálak és a síncsavar utánzatok rozsda színűre festése.
5. A talpfák lefestése, szárazecsetelése.
6. A kavics beszórása szárazon. Elegyengetése, formára igazítása. A felesleg eltávolítása, a hiány pótlása.
7. kézi (virág) permetezővel (vagy bármilyen spricnivel) vizet permetezek a kavicsra. DE! a flakon vízbe 1-2 csepp mosogatószert keverek (nem habosra, csak hogy a vízben elkeveredjen). Ha ez elmarad, ugyanúgy gombócba ugrik a ragasztóval a kavics, mintha szárazon ragasztóznád.
8. műanyag fecskendővel (tű nélkül, mert az hamar eldugul), (a szűk helyeken pipettával) ragasztót cseppentek a nedves kavicsra.
A ragasztó.: Sok fajtája van, a lényeg, hogy fehér, vízzel hígitható. Nevezik hidegenyvnek, fehér enyvnek. Ha barkácsáruházban keresed PONAL Normal a neve, a RIGIPS szaküzletben meg kilóra adják (vigyél tisztára mosott uborkás üveget) és K11 a mostani neve. Ezek látszólag mind egyformák (fehérek) de sok tipusuk van, mind K -val kezdődik, különböző a számuk és a felhasználási területük.
Nekem a K11 jött be eddig a legjobban. Ha megszáradt, csak vésővel lehet felvésni a modellpályát. Mindegyik ragasztó színtelenre szárad, de egy kicsit sötét árnyalttal mégis szinezi a leragasztott követ.
9. A pálya átködölése (higitóba kevert festékkel) lefújása rozsda, vagy por színüre, esetleg pasztellkréta porral további antikolása. Ha a pálya gazos, azt a ragasztós átitatáskor kell beleszórni.
Pattex Palma Fa faragasztó. Fehér müanyag hengeres flakonja van, szvsz 2 féle kiszerelésben kapható (de javítsatok ki ha tévednék), nem lehet eltéveszteni. Sok sikert a kavicságyazáshoz, jó úton haladsz!
Talán itt mégjobban látszik. Ha a talpfára rákerülne egykét szem az nem tragédia, hisz 1:1-ben is előfordul, de valami fonom kaparószerszámmal utólag el lehet távolítani ha zavaró.
Csak nem egyenként ragasztóztad be a kavics szemeket? :)))
Komolyra fordítva a szót, én a jól bevált "megcsepegtetős" teknikát alkalmaztam. Rém egyszerű, az ágyazatot leszórod, elegyengeted (szárazecset, vagy akár az ujjaiddal), majd 1/2 arányban vízzel felkevert palmafa faragasztót ínyekciós fecskendőböl cseppenként megcsepegteted. Egy csepp kb. 2-3 centis foltban "szétterül" az ágyazaton ha jól csinálod. Előfordulhat az is, hogy "összerántja" kis gombócokká az ágyazatot, ez nem túl előnyös, mert az előtte gondosan elegyengetett ágyazatot egy pillanat alatt gajravágja. Erre is van egy megoldás, egyszerű növénypermetezővel vizet (bár már olyat is hallottam hogy mosószeres vizet) permetezünk az ágyazatra finoman messziről, hogy oldjuk a felületi feszültséget, ezáltal a csepegtetés nem rántja össze az ágyazatot. Fontos, hogy ha végeztél már ne piszkálj bele, mert azzal is tönkreteheted. Ha megkötött, utána már betonszilárd lesz.
Csak megjegyzésképpen, ez a módszer bevált nálam "homokperon" készítésénél is, ontopic méretben ezt sem hátrány tudni.
Életemben először próbáltam meg ágyazatot építeni, de nem vagyok biztos benne, hogy a jelenleg alkalmazott teknikával elég lessze a világ összes ragasztója.:)
Már nagyon rég írtam ide, de azért olvasni olvasom a fórumot. Egy ideje alkotgatok, most egy saját tervezésű motorkocsit éppen. Ezek az első képek róla. Kezd látványossá válni.
Gondosan csiszold le nagyon finom papírral, de olyannal ami ellég vastag papírra felhordott csiszoló felületű.
Ekkor a réz számokról eltávolítod a fekete - egyébként hajszálvékony - festékréteget, és az alap marad fekete. ezek után vágd ki, és ragaszd pillanatragasztó géllel az eredetileg tamponált számra. Ne félj, a számok felülete a maratás miatt kiemelkedik a tábla felületéből.
Vettem egy Roco BR99 4652-est, amire a pályaszámok rá vannak tamponálva, de adtak hozzá még maratott pályaszámtáblát, de a számok is le vannak festve, az így rendben van és csak meg kell csiszolni, vagy gyári hiba?
Összeszerelve a gyártó cég honlapján megetkinthető, emellett a Schmalspur-Modulbaugruppe szinte minden állomásán ezt használják. Láttam élőben, engem meggyőzött! Keress rá neten, biztosan találsz fotókat.
Szerintem utólag is beépíthető, csupán a készüléket tartó ,,talpfának" kell helyet csinálni készíteni, valamint a csúcssíneket összekötő elemről oldalra ki kell vezetni célszerűen egy vékony acélszálat, ami a súlykörtét, és azáltal a váltójelzőt mozgatja.
Sziasztok! Engem is érdekelne az állítómű... De jó lenne látni egyet beépítve, illetve a kérdés az , hogy ezt utólag is be lehet-e építeni ha már kész a pálya..? Üdv