Valami nagy baj van itthon a fejekben. Eleve hihetetlen, hogy a témánál maradjak, hogy a hazai buszgyárak nem kevés állami és Uniós támogatást kaptak gyártmány és gyártás fejlesztésre és egyáltalán nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel! Kaptak pénzt gyárra, erre elkezdtek udvarra gyártani, kaptak pénzt műszerfal és belső kialakítás fejlesztésre, erre elkezdték kirúgni az embereket, mert nem volt megrendelés, kaptak innovációra erre csinálnak egy műanyag dodzsemet, amit ha bárki meglát körberöhögi, de innovációs pénzből csinálnak pótkocsis midibuszt is. Semmilyen olyan fejlesztést nem tudnak csinálni, aminek tényleg lenne értelme, csak néhány orvosi eset idióta álmait kergetik!
Nehéz hangos felröhögés nélkül olvasni olvtársi hozzászólást, mely három fénykép megtekintése után alapos véleményt tud mondani egy autóbusz minőségéről vagy üzeméről.............:-)))
Érdekesen fordít románról (is) a guglifordító, mert valami olyasmit írt, hogy nem olyan rossz, mint a régi design MAZ. Több helyen említik viszont a BMC-t. BMC Procity?
Annyira nincs messze és mindenképpen érdekes. Az új román 12 méteres alacsonypadlós busz. Elég komoly gyárat rittyentettek Bukarestben ennek a gyárnak. Annyira nem is gázul ez a busz! :-)
Ez van. A piacgazdaság úgy is működik, hogy akinek van értékesíthető, versenyképes tudása, az elmegy oda, ahol megfizetik. Akinek nincs, az marad a langyos, poshadt mocsárban és kelti a hangulatot. Ha már alacsonypadlós villamost nem tud csinálni. De azt elmondta, hogy ő kicsoda. ;) A jelenlegi hazai tömegközlekedési járműgyártásban nincs pénz. Mondjuk a Dunai Repülőgépgyár nem is az, csak valahol résztulajdonos vagy csak volt.
Mondjuk akarat sincs, hogy legyen pénz, ezt tervezhető, előrelátható, hosszú távon folyamatosan fenntartott járműcserével lehetne, mint a szépemlékű Volán-tenderek.
Az elmúlt kettő héten senki nem fikázta a buszt, egyszerűen elmondta mit hallott a piacon vagy az üzemeltetőktől vagy a javítóműhelyekben. Ennyi történt, nem több. Ha ez nincs így, vagy rossz információt kaptak az érintettek, akkor a pontosítást, helyreigazítást megköszönjük, de azért ez közel sem fikázás vagy megítélésbeli változás. Tények közlése, nem több. Nem tudom miért kell ebből szándékosan érzelmi kérdést csinálni. Véleményem egyezik torqmatic-éval, miszerint az érzelmi indulatok szítása, a külső ellenségkeresés és a nosztalgikus dicsőítés sokkal inkább árt a hazai ipar jelenének, semmint használ.
(A józan felfogás, hogy a múltat meg kell őrizni csak most nyert teret, van mit behozni, ez oké, de átestünk a ló túlkoldalára a ló másik oldaláról, mert korábban divat volt letagadni, megsemmisíteni a múltat.)
Illetve van egy feltételezésem, ami az élet számos területén megfigyelhető. A kormolás, a mellébeszélés, az indulatkeltés akkor az érdeke valakinek, ha el akarja terelni a figyelmet. Most is van miről. A busz utasterének a kialakítása szerintem most is jó, noha van jó pár egzakt mérőszám, ami szerint elment felette az idő. De látványosan nincs rá kereslet. Európa midibuszpiaca nem évtized//tíz darab, hanem évente több száz. Ez az összehasonlítás alapja, nem az, hogy a buszvezetők melyik országban, milyen érzelmektől fűtve hogyan nyilatkoznak.
A topik azért alakult, és a hozzászólók túlnyomó többsége azért ír, hogy a magyar buszgyártás a gödréből felemelkedjen, ez látványosan nem sikerül. Hangulatkeltéssel nem megy, ezt látjuk, ezért bukik meg a MABUSZ féle irány is. Elnézést, hogy még páran igényt tartanának a valós problémák kivesézésére, átlátására. :-(
Nincs utálat. Pár tényt közölt pár ember, amit az Omnibusz FB szerkesztője is kirakott. Ha ezt nem sikerül megérteni, akkor ez van, a piac viszont józanul ítél, az ítélete pedig ismert.
Mondjuk még mindig jobb, ha ilyesmiben hiszel, jobban járunk, mintha dzsihadistának mennél, mert a szint az megvan...
Beraktam az írást aznnap egy magyar járműves fb. csoportba (~8,6k tag), itt érkezett a következő hozzászólás: "Védeni kéne minden kommentben,mert Magyar termék!A sévédek és mindenki aki buszt gyárt fújjogni fogja mert nem saját országának a gyártmánya."
Fun fact.: Ugyanezen csoportnak tagja számos nagyon nagy név, ex. Ikarusos mérnökök például... hosszas cseszegetésre kimmondták, hogy szerintük egyáltalán nem volt ciki 2003-ban a 260/280 CNG, mint városi busz, és nem értik, hol volt versenyhátrányban az Ikarus, mondjuk a Mercihez képest, mármint, hogy miben volt rosszabb a 260 CNG mint a Citaro CNG. Hát így...
Igen, ez a hozzászólás jól jellemzi a hazai buszmániások értelmi színvonalát: ha valaki nem zeng dicshimnuszokat egy hazai termékről, az biztos azért van, mert utálja. Ja, és az se számít, ha valaki első kézből, a személyesen, a helyszínen kér és kap információkat róla, ha negatív a vélemény, az biztos hazugság! Na ez az egyik ok, amiért abbahagytam az irkálást különböző platformokon; egy ilyen közönségre egyszerűen felesleges vesztegetni az időt és az energiát, úgyis csak azt értékelik, amit olvasni akarnak. Hogy nincsenek valódi sikerek a hazai busziparban, az nem baj, szépen elmerengünk inkább a dicső múlton, évente egyszer-kétszer megcsodáljuk a legújabb prototípusokat, hátbaveregetjük egymást, hogy még mindig milyen jók vagyunk, meg gyártunk néhány összeeskövés elméletet, hogy miért nem kellenek a magyar buszok senkinek...
Megjelent a facebook-on egy bejegyzés az S91 oldalán, ami átkerült ide a Fórumra is, ahol elég negatív véleményt írt le egy hozzászóló és fényképpel is illusztrálta, hogy lám ott árválkodik „vevőre várva” egy közlekedési vállalat udvarán az egyik S91: a Wästtrafik 70202 számú kocsija. A beíró véleménye szerint az ott dolgozók finoman szólva is meglehetősen negatívan vélekedtek a Molitus buszáról. Mivel érdekelt a dolog utána érdeklődtünk mi az igazság és miért áll a kocsi. Hivatalos helyről nem egészen az jött vissza, mint amit a cikk írója sugall.
--------------------
Tudod Gábor ha én Piréziában bemegyek egy telephelyre mert látok ott egy S91-t, akkor azt fogom leírni amit nekem ott, akkor, feltalálható személy mond.
Mert joga van mondani.
Ha Ő a portás akkor azért van joga, ha Ő a tartalék buszvezető akkor azért van joga mondani, ha pedig Ő a garázsmester akkor azért van joga mondani.
Másnap Te írhatsz akármilyen szép levelet az adott cég vezérigazgatójának, műszaki igazgatójának, NEM a portás, NEM a buszvezető, NEM a garázsmester fog Neked válaszolni, hanem a cég vezérigazgatója vagy műszaki igazgatója.
Az ottani 5 embernek 5 különböző véleménye lehet.
Attól még mind az 5 elmondhatja.
----------------------------------
Mint ahogy nagyon valószínű, hogy a BKV valamelyik autóbusz típusáról máshogy vélekedik a:
Az ominózós hozzászólás (tehát nem cikk) az enyém volt, és innen került fel a facebook-ra, nem onnan ide.
Nem egészen ez volt a mondanivalója, de mindegy, ebbe nem megyek bele, majd akit érdekel, az elolvassa mégegyszer.
Aki nagyjából nyomon követi a hozzászólásaimat, az tudja, hogy eddig is inkább kiálltam az S91 mellett, minthogy támadtam volna, bár semmi érdekem nem fűződik se a sztárolásához, se a lejáratásához, csupán szerettem volna tudni elsőkézből, hogy mik a tapasztalatok vele. Ha van rá lehetőségem, ezt más típusokkal is megteszem, mert köszönöm szépen, de a gyártó vagy az üzemeltető által a nagyközönség felé publikált bullshit már egy jó ideje nem hoz lázba.
A kardánhiba lehet, hogy egy félreértés következménye, elvégre az illető nem volt perfekt angolból (annyit mondott, hogy driveshaft, you know), volt is más dolga, meg nyilván egy vadidegent nem akart egyből beavatni mindenbe. Az mindenestre biztos, ez egyértelmű volt, hogy nincsenek elragadtatva a busztól, akármennyire is fáj ez nekünk. Ha legalább egy átlagos szinten hozna, akkor biztosan nem ez lett volna a reakciójuk.
De ez persze csak egy volt, a másik 4 lehet, hogy tényleg bevált (bár ne felejtsük el, hogy nem is olyan régen hirdették, vagy még mindig hirdetik talán az összeset). Viszont, ha nekem ezt adták elő a buszról, akkor szerintem egy komoly érdeklődőnek se fognak mást mondani - lehet, hogy mégsem véletlen, hogy ezt az 5 db-ot nem követték további megrendelések?
Ennek ellenére természetesen sok sikert kívánok a cégnek, remélem bejönnek a számításaik.
Érdekes változás állt be az elmúlt pár év alatt egyesek megítélésében az S91-el kapcsolatban. Amikor bemutatásra került, akkor mindenki hozsannázott, hogy milyen klassz ez a midibusz, meg mennyire jó lenne, ha Budapesten ilyen buszok szaladgálnának. Ma meg úgy látom inkább leszólni, fikázni illik ezt a járművet. Persze szabad a véleménynyilvánítás és az sem baj, ha nem mindenkinek tetszik a jármű. Nem tragédia, ha valaki időközben megváltoztatja a véleményét. (bár a változás oka érdekes is lehet). Azt is el tudom képzelni, hogy nem az egyedis fiúk a világ legjobb járműépítői, de hogy nem rosszak azt bizton állítom. Megjelent a facebook-on egy bejegyzés az S91 oldalán, ami átkerült ide a Fórumra is, ahol elég negatív véleményt írt le egy hozzászóló és fényképpel is illusztrálta, hogy lám ott árválkodik „vevőre várva” egy közlekedési vállalat udvarán az egyik S91: a Wästtrafik 70202 számú kocsija. A beíró véleménye szerint az ott dolgozók finoman szólva is meglehetősen negatívan vélekedtek a Molitus buszáról. Mivel érdekelt a dolog utána érdeklődtünk mi az igazság és miért áll a kocsi. Hivatalos helyről nem egészen az jött vissza, mint amit a cikk írója sugall. A kardánnal semmi baj nincs! Sőt! Az E91-E13-S91 kocsik teljes exportja során egyetlen kardántengelyt kellett cserélni – Norvégiában… E kocsi supportjánál valóban van probléma. A zajszint nem megfelelő. Ennek javításához megrendelték az alkatrészeket. A leállított kocsinak még egy hibája van az ablaktörlő motor. Egyelőre tisztázatlan okból, véletlenszerűen kidobja a biztosítékot. Jelenleg a svéd képviselővel közösen nyomozunk a teljesen egyedi hiba ügyében. A másik 5 kocsi gond nélkül teszi a dolgát. Az idehaza futó két kocsiról meg az a hír járja, hogy már össze-vissza tört a vázszerkezet. Így ez sem igaz. Az első prototípus, ami idestova 6 éve járja Gyömrő utjait napi 20 órában most is üzemel. Túl a félmillió kilométeren, köszöni, jól van. A várban futó kocsin tényleg volt egy repedés az egyik ablak mellett, ami kijavításra került. Ismerve az ottani utakat, a gyakori jelentős túlterhelést, és figyelembe véve, hogy ennél e kocsinál a vázszerkezet – kísérleti jelleggel - a többitől némileg eltérő technológiával készült, ezt a meghibásodást tapasztalatként, mintsem tragédiaként fogjuk fel, természetesen levonva a megfelelő konzekvenciákat... Azon már inkább kéne csodálkozni, hogy a több éves futás után a rendelkezésre állása megegyezik a vadonatúj Mercedes buszokéval. Persze ez nem csak a busz érdeme, hanem azoké is, akik járnak vele, ill. karbantartják. Eddig minden pilóta – biztos, mert nagyon udvariasak ;-) - pozitívan nyilatkozott a járműről. Azt hiszem a Karzan képviselői is örülnének, ha pár év vári üzem után azokról is így nyilatkoznának a gépkocsivezetők. :-) Mindenkinek szép napot kívánok. AG
Ha egy kocsi valahol egyedi, és/vagy valamilyen szempontból nem illik az üzemeltetési kultúrába, akkor meg örökre ez lesz a sorsa...
Mondjuk a BKV egy darab Agorája, pedig máshol fut azért szép példányszámban, és nem kukázzák őket két hét után...
Elbeszélések szerint az amerikaiaknak hasonló problémáik voltak a Crown-Ikarusokkal, legalábbis kezdetben biztos (akkor, amikor a 200-asok nálunk régesrég az "elmegy az mindenhol, csak gázolaj legyen bele" kategória volt).
---
Az E91 és S91 amúgy mennyire hasonló? Tényleg megérné mondjuk a BKV-nak összevásárolni néhány jó állapotú újabbat, és egy halom romot, amiből javítanák a jobbakat?
Más: eléggé remélem, hogy "Lacusék" nem gondolkodnak 405-ösök felújításában már, a két hosszítottat meg kellett csinálni, és kész...