Én jobban szeretném, ha az új zuglói megállót bármelyik középszerű berlini S-Bahn megállót tervező építész tervezné, mert az ipari és közlekedési építészet különleges tudást kíván, ami nem csak makovecznek nem volt meg, hanem a legtöbb magyar építésznek sem. Kápolna, sámántemplom, fideszbugyor tervezésére jó volt, de ebből mára már telített a piac:)
Valamikor Wälder Gyuláról is ezt gondolták, ma pedig hol van Major Ákos? Egy középszerű bérház emlékeztet rá az Attila úton, amit egy építőmester jobban meg tudott volna tervezni.
Úgyhogy virágozzon ezer virág, aztán majd lebontják, ha nem kell. Aztán megbánják.
Egyébként azért írtam be, mert amikor olvastam arra gondoltam, hogy ha az új zuglói vasútállomást ő is tervezné (mondjuk a tömegeket, meg hasonlókat), akkor abból milyen érdekes épület lenne. Hogyan lehetne összeegyeztet egy ilyen különös formájú épületet a MÁV igényeivel. Mindent rozsdamentes acélból kell készíteni, odaszegecselni 600 - szor, öntisztító kivitelben. Érdekes épület lehetett volna.
Hát, hogy nem tudok mindenhol egyszerre lakni!:) Most meg kell elégednem vele, hogy az éjszakai kisvárosi csöndben egy-egy jól megkésett Jan Jesenius EC-t véljek meghallani a szétesés határán álló váltókörzetben....
A vasút zaja nagyon messzire elhallatszik. Este például hallom az Összekötő hídon, vagy a Bartók Béla úti felüljárón átmenő tehervonatokat, pedig elég messze lakom onnét. A Balaton déli partán is lehetett hallani a csörgőt, vagy a régi Szergejt.
Azért más jellegű zaja van egy Hungária-szerű főútvonalnak, meg egy vasútnak.
Előbbi az egyenletes zúgás, ami nem jó ugyan élettanilag, az tény... a vasút viszont rövid ideig tartó elég intenzív zajcsúcsokat produkál, ami valszg. könnyebben lép túl mindenféle határértéket.
Beraktam lejjebb egy képet a NY-i metróról. Konkrétan ahol ilyen a vonalvezetés, ott a vonattal szemben bedeszkázott ablakok, elhagyott lakások állnak. Pedig arrafele nem olcsó az ingatlan, még ilyen helyen sem...
Szerintem a Hungáriát kell zajcsillapítani, mert ötször olyan zajos, mint a legrosszabb állapotú vasút. Csak az ugye nem vasút, az közút, azt nem gyűlöljük, hanem szeretjük, a közutat nem akarjuk soha kitelepíteni, meg visszametszeni, csak az állomásokat, a vasutat. Hülyüljek meg, ha értem.
A zajcsillapítás lenne az egyedüli gond, de azzal úgyis kell valamit kezdeni. Ha még ennyi hely sem lenne elég aHungária krt. felé van hely, ott sok elavult épület áll, amiket úgyis le kell bontani majd.
Én ilyet nem láttam, de egészen biztosan megtörtént. Mondjuk akkor nem értem, hogy minek kellettek a vízágyúk, meg a többi felhajtás, hacsak nem többszázan rontottak rá az utasokra.
Berlinben láttam hasonlót és a berlini rendőrség egészen másként járt el. Így én is megúsztam a vízágyút és nem is lett belőle botrány és senki sem sérült meg. Azt sem hiszem el, hogy a rohamrendőrség és a stuttgartiak nem ismerték a berlini eljárást.
Tegnap láttam érdekes hajót, egy tolóhajó vitt egy kis tengeri hajót Komáromba. Az érdekes volt. Úgy egyébként Szabadkikötő részvényt sem vennék befektetési céllal, de ezt már megbeszéltük.
Hát igen! A megállók mellett, ahol az állandó, dallamosan előadott Zugabfertigung is hallható, valamint a fékezéskor az elektronika zümmögése, kifejezetten drágábak a lakások:) Jut eszembe, a postabhv-nak, amivel ma reggel jöttem, Vác-alsó és Sződliget között alattam laposodott meg a kereke. Szépen kopácsoltunk a Nyugatiig:)
Hallgasd(!) meg Hamster videóját itt, pár hozzászólással lejjebb, a Stadtbahnról. Nincs az a V43, amelyik ilyen hanggal menne Zuglónál, mint ott az S-Bahn.
Nyilván nem mindegy, hogy egy V43+kohószökevény Bhv-s szerelvény trappol el meletted, vagy egy modern villamos motorvonat (vagy esetleg egy többrészes csuklós motorkocsi).
Az egyik esetben persze, hogy zavar, a másikban pedig kevésbé.
Ja, nálunk láthatóan még a közlekedésmániások is úgy gondolkodnak a vasútról, hogy az akkor jó, ha észre sem lehet venni, hogy ott van, ha nem zavar senkit, ha ott megy, ahol nincs senki és semmi.
Kínában praktikus okokból a városok szélére rakták az új vasútállomásokat, de akkor egyből odagondolták azt is, hogy akkor építenek oda kétmillió embernek munkahelyet a vonzáskörzetbe :-)
A párizsi RER-t nem lehet a müncheni S-Bahnhoz hasonlítani. Más nagyságrend. Ráadásul az 5 vonal mind valamelyest eltérő jellegzetességeket hordoz. Az RER C sikerült talán a legkevésbé, valóban, de még az is 500 ezer embert szállít munkanapokon (összevetésül a komplett müncheni S-Bahn 800 ezret).
Kicsit más szemléletű, mint NZA cikket, de talán ez is érdekelheti a kérdezőt:
"....Csak Párizsban regionális szinten próbálták meg összeegyeztetni a terület és a vasútfejlesztést és nem mindig jött össze....."
De legalább megpróbálják, ellentétben Magyarországgal, ahol egyáltalán nem egyeztetnek össze semmit semmivel, arról pedig, hogy a terület- és vasútfejlesztést netán össze is lehetne egyeztetni, még azok sem hallottak, akik sok-sok éve elvileg ezzel foglalkoznak. Jól mutatja ezt az alábbi vita is, hogy vajon Zugló megállóhely - ha átépül - vajon töltésre épüljön, vagy hídszerkezetre, és hogy - jajajaj - mit fog szólni a 20 méterre lévő családi ház tulajdonosa az egészhez. Itt kell megkérdeznem, hogy mire ez az egész átépül, a mai földszintes ház helyén vajon húsz, vagy harmincemeletes szolgáltatóközpont lesz, esetleg megelégszünk azzal, hogy a vasútállomásaink vonzáskörzetét perspektivikus módon tizenkét családi ház jelenti?