"A nyugat-európai viszonyokat is jól ismerő szakemberként lát jövőt a jelenlegi magyar autóbuszgyártás számára?
Sajnos nem! A kilencvenes évek első felében történtek Magyarországon olyan döntések, amelyek következtében nem itt, hanem Lengyelországban (MAN, Volvo, Scania, Solaris) és Csehországban (Iveco) jött létre jelentős beruházás és buszkapacitás. Ezt a lemaradást szerintem már nem lehet bepótolni! Egyetlen (kis) lehetőséget az elektromos autóbuszok fejlesztésében látok, de ehhez jelentős állami támogatás kellene. Ennek nem nagyon látom jelét."
Az, hogy az új városi kocsijukat jónak tartja, kifejezetten viccesen hat a munkássága mellett, de ezt elkönyvelem az utolsó két kérdésből kiderülő uptodate hiányának. Elvégre nem kell az olyan partvonali piacok/gyártók viselt dolgaival tisztában lennie, mint a magyar piac/ magyar gyártók.
Háát ööö ízé, most volt időm utánanézni a gyárnak, köszönet 18-09 kollégának is, és igazából ez valami olyasmi sztori lehet, mint nálunk a néhai Alfa busz volt. A tulajdonost itt is kikiáltották egy utolsó csirkefogónak és az eddig legyártott buszok minősége is kifogásolható. (Zsilvásárhelyen az összeset leállították.) De a tulajdonosi kör elég optimista, csinálnak most egy csuklós buszt is.
Valami nagy baj van itthon a fejekben. Eleve hihetetlen, hogy a témánál maradjak, hogy a hazai buszgyárak nem kevés állami és Uniós támogatást kaptak gyártmány és gyártás fejlesztésre és egyáltalán nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel! Kaptak pénzt gyárra, erre elkezdtek udvarra gyártani, kaptak pénzt műszerfal és belső kialakítás fejlesztésre, erre elkezdték kirúgni az embereket, mert nem volt megrendelés, kaptak innovációra erre csinálnak egy műanyag dodzsemet, amit ha bárki meglát körberöhögi, de innovációs pénzből csinálnak pótkocsis midibuszt is. Semmilyen olyan fejlesztést nem tudnak csinálni, aminek tényleg lenne értelme, csak néhány orvosi eset idióta álmait kergetik!
Nehéz hangos felröhögés nélkül olvasni olvtársi hozzászólást, mely három fénykép megtekintése után alapos véleményt tud mondani egy autóbusz minőségéről vagy üzeméről.............:-)))
Érdekesen fordít románról (is) a guglifordító, mert valami olyasmit írt, hogy nem olyan rossz, mint a régi design MAZ. Több helyen említik viszont a BMC-t. BMC Procity?
Annyira nincs messze és mindenképpen érdekes. Az új román 12 méteres alacsonypadlós busz. Elég komoly gyárat rittyentettek Bukarestben ennek a gyárnak. Annyira nem is gázul ez a busz! :-)
Ez van. A piacgazdaság úgy is működik, hogy akinek van értékesíthető, versenyképes tudása, az elmegy oda, ahol megfizetik. Akinek nincs, az marad a langyos, poshadt mocsárban és kelti a hangulatot. Ha már alacsonypadlós villamost nem tud csinálni. De azt elmondta, hogy ő kicsoda. ;) A jelenlegi hazai tömegközlekedési járműgyártásban nincs pénz. Mondjuk a Dunai Repülőgépgyár nem is az, csak valahol résztulajdonos vagy csak volt.
Mondjuk akarat sincs, hogy legyen pénz, ezt tervezhető, előrelátható, hosszú távon folyamatosan fenntartott járműcserével lehetne, mint a szépemlékű Volán-tenderek.
Az elmúlt kettő héten senki nem fikázta a buszt, egyszerűen elmondta mit hallott a piacon vagy az üzemeltetőktől vagy a javítóműhelyekben. Ennyi történt, nem több. Ha ez nincs így, vagy rossz információt kaptak az érintettek, akkor a pontosítást, helyreigazítást megköszönjük, de azért ez közel sem fikázás vagy megítélésbeli változás. Tények közlése, nem több. Nem tudom miért kell ebből szándékosan érzelmi kérdést csinálni. Véleményem egyezik torqmatic-éval, miszerint az érzelmi indulatok szítása, a külső ellenségkeresés és a nosztalgikus dicsőítés sokkal inkább árt a hazai ipar jelenének, semmint használ.
(A józan felfogás, hogy a múltat meg kell őrizni csak most nyert teret, van mit behozni, ez oké, de átestünk a ló túlkoldalára a ló másik oldaláról, mert korábban divat volt letagadni, megsemmisíteni a múltat.)
Illetve van egy feltételezésem, ami az élet számos területén megfigyelhető. A kormolás, a mellébeszélés, az indulatkeltés akkor az érdeke valakinek, ha el akarja terelni a figyelmet. Most is van miről. A busz utasterének a kialakítása szerintem most is jó, noha van jó pár egzakt mérőszám, ami szerint elment felette az idő. De látványosan nincs rá kereslet. Európa midibuszpiaca nem évtized//tíz darab, hanem évente több száz. Ez az összehasonlítás alapja, nem az, hogy a buszvezetők melyik országban, milyen érzelmektől fűtve hogyan nyilatkoznak.
A topik azért alakult, és a hozzászólók túlnyomó többsége azért ír, hogy a magyar buszgyártás a gödréből felemelkedjen, ez látványosan nem sikerül. Hangulatkeltéssel nem megy, ezt látjuk, ezért bukik meg a MABUSZ féle irány is. Elnézést, hogy még páran igényt tartanának a valós problémák kivesézésére, átlátására. :-(
Nincs utálat. Pár tényt közölt pár ember, amit az Omnibusz FB szerkesztője is kirakott. Ha ezt nem sikerül megérteni, akkor ez van, a piac viszont józanul ítél, az ítélete pedig ismert.
Mondjuk még mindig jobb, ha ilyesmiben hiszel, jobban járunk, mintha dzsihadistának mennél, mert a szint az megvan...
Beraktam az írást aznnap egy magyar járműves fb. csoportba (~8,6k tag), itt érkezett a következő hozzászólás: "Védeni kéne minden kommentben,mert Magyar termék!A sévédek és mindenki aki buszt gyárt fújjogni fogja mert nem saját országának a gyártmánya."
Fun fact.: Ugyanezen csoportnak tagja számos nagyon nagy név, ex. Ikarusos mérnökök például... hosszas cseszegetésre kimmondták, hogy szerintük egyáltalán nem volt ciki 2003-ban a 260/280 CNG, mint városi busz, és nem értik, hol volt versenyhátrányban az Ikarus, mondjuk a Mercihez képest, mármint, hogy miben volt rosszabb a 260 CNG mint a Citaro CNG. Hát így...