Nincsen gondod,mert 4 Kw nál nagyobb, származtatásod van,a HF levizsgáztatja(ta). Tehát hajóleveles. A hajólevél nélküli,tömegcikkben gyártott külömböző teljesííítményű gépekről van szó. A 2 ütemü gépeknél gyártottak 5LE 2hengeres gépet is,ami külalakra megegyezett a 9LE vel. Nos ezeket ,,vadásszák "a vizisünök.
Őnekik megvan a joguk a vádolásra,neked meg a védelemre.És ezáltal neked kell bizonyítanod,hogy nem úgy van. Van aki szemethuny a 6-os 4 ütemű felett,mert attól gyártanak 2 hengereset. Énszerintem is vissszatehetnék a törvényt a régi 10 KW-ra.
A számításod helyes, és az is hogy egy 5LE motor nem való egy lakóhajóra.
De van más is. Az oldalszél ellen nem nagy motorteljesítmény kell, hanem a lehetőségek szerint szembe kell fordulni a széllel. A homlok felületre meg a 12 m2 kicsit túlzás. A stabílitás már más kérdés, ott figyelembe kell venni a hajó súlypontját, a szél támadáspontját, a visszatérítőnyomatékot, a szél okozta dőlés miatti felület változást, és ezáltal a C tényező értékének változását is, stb. De ezek miatt nem szabad megnyugodni, a széllel szembe forduláshoz is kell erő.
Azért én is óva intenék mindenkit attól, hogy egy csónakból lakóhajót készítsen!
Minden ilyen jellegű átalakítás jelentősen emelheti a súlypontot, és rettenetesen instabillá válhat a hajó, és az esetleges boruláshoz még szél sem kell. Különösen igaz lehet ez a külmotoros hajókra.
És még egy. Az 5 le motorok inkább tavakra valók, ha csak nem különleges a test. A tavak meg nagyobb vízfelületek, a szél hatása erőteljesebben érződik mint egy folyón
Ugyan nem én vagyok a megszólított, de mielőtt azösszes topiklakó leírná, hogy mire való egy öt hp-s motorka, tarnagy a következőt írta:
"Építek egy "lakó" katamaránt"
Magam ezt úgy értem, hogy lesz két 20-40 kg-os test (pld. két kenu) összetartva 10-15 kg alu rudazattal, a rudazat között ponyva feszül, a ponyván egy príma sátorral, eső ellen.
Ezt a "lakóhajót" egy ötös suzuki motorka (kapható hozzzá hatosra átalakító szett)
kitolja Európából, csak legyen elég víz alatta. :))
Erről többet kellene tudnom, Az a kis motor amit az osztrákoktól vettem, nincs ilyennel ellátva. Igaz, ez egy általános motor, diesel, 428 cm3 és 10 LE. A CE certifikátot megkaptam, (némi veszekedés után) de adattábla nincs. Mi ilyenkor a teendő? Melyek azok a jogszabályok ami ezeknek a jeleknek az alkalmazását előírja. Mit tehet egy gyártó, aki ilyen motort akar beépíteni valamilyen járműbe? Tud erről valaki, valamit?
Hát én nem tennék ilyen hajókra 10 lovasnál kisebb motort! A barátomnak egy 17-es angol vitorlása van na ezzel a hajóval már nemegyszer kerültünk bajba az 5 LE miatt! Szerintem az ötlovas motorok horgászni valók! Csak a hülye hivatal miatt néha muszáj bár mi már szarunk rá mert nemjó kint ragadni a viharban! Megerősítettük a motortartót és felraktunk egy 25-ös EVINRUDE-ot (ez volt kéznél)ami egyébként 37 kg sújllyal bír! Na ezzel már lehet manőverezni! Közel 20 Km/h-val megy a hajó csuma gázon!
Persze igazad van, Más egy tőkesúlyos hajó, mint egy svertes, de csak arra hívtam fel a figyelmet, hogy egy 5-6 LE külmotor nem való hajóra. Méder is szenvedett miatta a Vörös tengeren.
Hahaahhaaa, én 5-ös szélben nem a génúát kurtítom - hanem a sörömet a csukott elősátramba...vagy méginkább bent a lakókocsimban.
Az én hajómnak (és a vitorlás-tudásomnak) a 4-es szél az ésszerűség határa - azt már megkóstoltam...pontosabban: ő engem :-))))
1,4 méteres hajó-szélességhez 6 méteres árbocom van....ami így kimondva nem a világ - de méretarányosan lerajzolva inkább hihetetlen arányokat képez. Van is egy méretpontos rajzom erről, majd megkeresem.
30 km/h-ás szélben egyedül már nem tudom kiülni a 75 kilómmal - vagyis ha nem kapom le időben a nagyvitorlát...hát akkor annyi nekem.
Ketten már ültük ki ilyenkor...de volt, hogy néha vizes lett a hátunk a mutatvány közben. Jaaa, és az annál viccesebb volt a műsor, hogy akkor még láb-gurtnim se volt....tehát lábbal inkább egymásba kapaszkodtunk...mintsem a hajóba.
Ha ilyenkor befut az ember egy kis szél-lukba - hát akkorát bukik, hogy az a bizonyos "korhadt ól-ajtó" - csak vidéki dilettáns hozzá képest :-)))) .
Mondjuk 5 -ös szél, vagy 19 csomós .... a gyengébbek itt kezdik kurtítíni s Genuát.
Abádszalókon káttam olyan szelet 10 percen belül kialakulni, hogy a nagy lakóhajót kinyomta a partra. Egy idétlen formájú "házas hajó" könnyen a szél prédája lesz, és ha rányomja egy többmilliós gépre, ......?
A nagy motoryachtok is csak szemből állják a szelet, mert a felépítményük is áramvonalasra van építve.
Hááát, mondhatni, hogy én picinykét jártas vagyok ezekben a szél-ügyekben - de én azt mondom, hogy a valódi 10m/sec es szelecske, egy kicsit erősebb azért, mint ami a képen látszik :-))))
Ha egy (valódi!) 36 km/órás szél kint kap el a vízen...hát nem biztos, hogy nem kapom le azonnal a nagyvitorlámat és hogy nem csak az orrvitorlával próbálok meg ép bőrrel kijutni a partra.
Egyébként - amióta viszonylag pontosan mérni tudom - azt vettem észre, hogy a sporttársak zöme (megérzésre) igen tévesen ítéli meg a szélsebességet...főleg az erősebb tartományban. .
Minden egyedi azonosító jel elhelyezésére kötelezett gyártó, a típusengedély alapján, a nemzetközi szabványügyi hivatatól kapja meg az azonosítóját. No hol van ez? AZ USA-ban. Tartalmazza az országra, a gyártmányra vonatkozó karaktereket, ezután a gyártó által igényelt beazonosító kódot: ( pl. teljesítmény, összsúly, kivitel) az évjáratot, a telephely engedély kódját, és a sorozatszámot. Ezek alapján az általunk gyártott termékek pl. 17 karakterből álló azonosítóval rendekeznek. Én tudom hogy melyik karakter jelöli azt hogy az utánfutó hány tengelyes, mekkora az önsúlya, meg a taherbírása, de a rendőr ugyan honnan tudná?....
Az egy dolog hogy az adott adatbázis miért nem elérhető azoknak akik ellenőrizhetik.
ha és amennyiben egy öreg, használt, egyhengeres, 25 kilós motorkán nincsen adattábla, akkor kinek, mikor és mit kell bizonyítania?
Viszont:
amennyiben egy kb. háromhengeres, nagyjából 50 kg-os, mosógép méretű böhömre "gyári módon" felhelyezem egy másik, valóban öt lőerős motorka 3,68 kW feliratú eredeti cimkéjét, akkor az mit bizonyít? :(
úgy született, és nem fejlődött semmit :))) de ettők még a topictárs baja nem oldódott +sajnos persze mondhatjuk,h. bizonyítson a szerv, ha állít valamit...
"Ha van rajta adattábla,bizonyíthatsz,ha nincs,bukta az egész"
miert is? nem jo az a megkozelites hogy bizonyitsa a rendor hogy nem ot lovas volt az a motor?
"52. § (1) A szabálysértési hatóság és a bíróság az ügy megítélése szempontjából lényeges körülményeket köteles tisztázni. Amennyiben a rendelkezésre álló adatok az érdemi döntés meghozatalához nem elegendőek, a tényállás tisztázása érdekében bizonyítást folytat le. (2) Az eljárás alá vont személy nem kötelezhető ártatlanságának bizonyítására, felelősségének bizonyítása a szabálysértési hatóságot, illetőleg a bíróságot terheli. (3) A szabálysértési eljárásban szabadon felhasználható minden olyan bizonyítási eszköz, amely a tényállás megállapítására alkalmas lehet. (4) Köztudomású tényeket, továbbá azokat a tényeket, melyekről a szabálysértési hatóságnak, illetőleg a bíróságnak hivatalos tudomása van, nem kell bizonyítani."
Pista cimborámé is 5LE és kéthengeres Valamikor a 80-as években gyártották. Legalábbis az övét.
Ha van rajta adattábla,bizonyíthatsz,ha nincs,bukta az egész. Ezt hozza magával a sok átcimkézés. A vizisünök hitetlenek lesznek,és neked kell bizonyítani. És ha nemtudsz, sokba kerülhet. ADATTÁBLA, ADATTÁBLA .......-.-.Nem elég a gyári szám.