No végre valami jó hír is. A lényeg,hogy megvan. nem is tudom mikor találkoztam vele,még Beerci rezidenciáján kórházból kijövetele után. Eltünt,mint az aranyóra a zsebben.
Nem nézhet rosszul ki a te vitorlásod sem. Legalábbis így belülről ,,szerényen"látva. Egy kicsit el is vagyok maradva a dolgokhoz,mert még HOOD nevü cimboránk öregecske hajója van a szemem előtt. Tényleg! Tud valaki róla valamit?
- Bulldognak! Nem nyert! :o) Az én esetemben ,bár számitanak a kiadások mégsem az motivál, még csak nem is a kíhivás, mivel annak csak amatőr szemlélője vagyok.. Egyszerüen szórakoztat... :o) ... És ha vmi jó is sül ki belőle , az csak hab a tortán :o)
"...kisebb motorral, jobb menettelkesítményt elérni."
Pont ebbe az irányba kardoskodok én is, amikor hibrid-hajtásra szeretnék rávenni valakit. És nem csak kibicként rávenni - hanem aktívan részt is venni benne.
Vagyis én azt vizionálom ezzel a megoldással, hogy ez nyújtja a legnagyobb rugalmasságot - illetve ez játszik a legszélesebb teljesítmény-határok közt...méghozzá a legegyenletesebben az egész skálán.
Az előbb mondtad ki a varázsszót, hogy "a biztonság kedvéért nagyobb lesz a beépített teljesítmény".
Ez nagyon korrekt gondolat....csakhogy ezt hibridben sokkal kisebb, állandóra-beszerelt (!) belsőégésűvel is biztosítani lehet.
Ugyanis amikor "helyzet van" - akkor rövid időre olyan plusz-teljesítmény áll rendelkezésre - amelyik bármilyen bajból kihúzhat.
Viszont ennek köszönhetően nem kell egy csúcsszükségletre méretezett motort állandóan járatni. Én ebben (is) nagy megtakarítást vélek látni. .
háááát igen... valami ilyesmiről beszéltem... de ezeket "mi" választjuk szakmai képviseletnek... akár passzívan is úgy, hogy kimaradunk a szavazásból....
400 lóerő? az csak valami béna kis vízitaxi lehet... :-)))
De izgalmas feladat, kisebb motorral, jobb menettelkesítményt elérni. (hatótávolság, sebesség) Engem most ez mozgat. A lakóhajómra, 30 felett lesz a LE, már csak a hajózási biztonság miatt is.
Akik viszont szakmai oldalról részt is vesznek mégis...azok nem azért vannak ott, hogy a szakma érdekeit kiverekedjék - hanem az ott szerzett kapcsolataik révén speciális, egyéni előnyökhöz jussanak.
Nem akarom nevesíteni, de ki az aki ma is szelheti a habokat a 400 lóerős magán-motoros jachtjával a Balatonon? Mert szelheti - az nem vitás...mindenki ismeri.
Igen, az idegen lobogó alatt hajózás nem ritka dolog. Tengereken pl. elég gyakori a máltai vagy a panamai lobogó...
Én is féltem az első hajó papírozás alkalmával... annyian stresszeltek vele, hogy mekkora szívás és hogy milyen drága. Én felhívtam a hivatalt és megkérdeztem, hogy mit kérnek... szépen leírtam... beszereztem és egy alkalom elég volt, hogy elintézzem az átírást. A vizsga is gyors és lényegretörő volt, nem akadéskoskodtak. A neten is elérhető, hogy mit kérnek. Azt megmutatod, körbenézik a hajót oszt jó napot! 5 évig le van tudva a történet. Sőt a balatoni rendőrök sem szórakoznak... van ellenőrzés... néha... hajólevél, jogsi és ha elkezded magabiztosan kipakolni a kötelező cuccokat akkor végig sem várják, viszlát! :-)
Asszem egyetérthetünk. A vitorlafelület kérdése azért amúgy is egy érdekes és izgalmas kérdés, mert én mintha úgy tudnám, hogy egy vitorlás hajó (illetve csónak) irányadó vitorlafelületének az ún. tervezési (tervezett) vitorlafelületet (vagy -nagyságot) kell tekinteni. Tehát eszerint ha egy bizonyos típusú vitorlásra a naval architect mondjuk 18 m2-t tervezett, akkor hiába van fenn ténylegesen 9 m2 vászon, akkor is vitorlás kishajónak minősül és fordítva is igaz..... (Na ezt vitassa meg valaki a vízirendésszel!!!!!! :DDDDD) Arról meg nem beszélnék, hogy motorcsónaknak tervezett testre hobbiból tesz vki árbocot meg vitorlát (elég elvetemült dolog, de van ilyen is) akkor osztán mi a tervezési vitorlafelület? üdv. izgaga
"ha már a költségek (lehúzások) csökkentése a cél, akkor nem izgalmasabb a lobogóval variálni? :-)"
Ezt meg én nem értem! Esetleg külföldi zászló alatt hajózni?
Nekem is van jogsim, mégsem vettem nagyobbat, mert nem akartam bevállalni a "kisgéphajó" vizsgáztatásának maceráját. A szívás csak az volt kicsit, hogy amikor én vettem a yamit (1998), nem nagyon volt még 4T 5 LE, ezért vettem 4-est. ( A Mercuri csak utána lépett.) Illetve a Johnson-Evinrude ajánlott egy egyhengeres 5-ös 2T-t, (akkor vezették be, harcolva a konkurrenciával), az viszont ugyanott szívta a hűtővizet, mint a Forelle (a csavar felett, a kav. lap alján), ezt viszont tudtam tapasztalatból, ha egy picit is megkavarja alattam a homokot, a szivattyú rögtön beszedi, és ha nem veszem észre, akkor egy idő után javíthatok.
Normális országokban a szakmai szervezetek (szövetségek, stb.) részt vesznek, részt vehetnek a róluk szóló törvények megalkotásában. Nálunk ez nem működik... nem is fog... és ez nem a hivatalok, hatóságok hibája, hanem a miénk....
Olyan még nem volt az elmúlt 20 évben, hogy amit a Magyar Hivatal adott ki a kezéből - arról ne derült volna ki már másnap, hogy hibás, átgondolatlan, betarthatatlan, szakmailag lehetetlen.
És ezt azért teheti meg, mert ez az egyetlen olyan munkakör, ahol a szakmai minőségnek egyszerűen NULLA a felelőssége.
Nincs még olyan munkakör, ahol így lehetne büntetlenül hibázni, vagy évtizedekig szar minőségű munkát végezni - minden következmény nélkül.
Ilyet csak a Hivatal tehet meg....ráadásul közpénzen. .
A hajóadón meglátszik, hogy olyanok készítették el, akik még életükben nem láttak hajólevelet.... :-)) A vitorlásoknál még elcseszettebb, mert a vitorlafelület és az életkor határozza meg... nos egyik sincs benn a hajólevélbe, továbbá a vitorlafelület vizsgáztatás nélkül változtatható... :-))
Azért pl. mert nekem van jogsim is + vizsgáztatott hajóm is, DE: ha lesz másik hajóm, akkor az nem lesz vizsgaköteles! Miért is nem? Mert már nagyon unom az állandó és folyamatos lehúzást (az élet minden területén...)
Erről jut eszembe: az új hajóadó kapcsán vetődött fel, h. egy haveromnak a hajója után a motorteljesítmény miatt adózni fog kelleni. De: az adó összege függ a hajó életkorától. Az én olvasatomban egyértelmű: nem a motor, hanem a hajó életkorától! No, a hajótest életkora az ő esetében nincs megadva a hajólevélben. TEHÁT???? Kinek, mi a véleménye?
Bulldog! A dolog nem ennyire egyszerű, sokkal összetettebb ... Különböző okokból motiválódnak.. Nem feltétlen " sumákkolásról" van szó.. ! Példáúl nekem van jogsim, meg még sokaknak , sőt megengedhetik,hogy komolyabb motort akasszanak a csónakjukra, mégis "sumákolnak"...szenvednek velem együtt :o) Vajon miért.., Nem érted..? :o)
Egyszerűen nem értem, hogy miért jó ennyit szenvedni, spekulálni, sumákolni a motorok teljesítményével...? Miért nem lehet megszerezni a jogosítványt? Erre a hobbira költött pénz mennyiségének töredéke a jogsi... egy életre le van a gond.
Nincsen gondod,mert 4 Kw nál nagyobb, származtatásod van,a HF levizsgáztatja(ta). Tehát hajóleveles. A hajólevél nélküli,tömegcikkben gyártott külömböző teljesííítményű gépekről van szó. A 2 ütemü gépeknél gyártottak 5LE 2hengeres gépet is,ami külalakra megegyezett a 9LE vel. Nos ezeket ,,vadásszák "a vizisünök.
Őnekik megvan a joguk a vádolásra,neked meg a védelemre.És ezáltal neked kell bizonyítanod,hogy nem úgy van. Van aki szemethuny a 6-os 4 ütemű felett,mert attól gyártanak 2 hengereset. Énszerintem is vissszatehetnék a törvényt a régi 10 KW-ra.
A számításod helyes, és az is hogy egy 5LE motor nem való egy lakóhajóra.
De van más is. Az oldalszél ellen nem nagy motorteljesítmény kell, hanem a lehetőségek szerint szembe kell fordulni a széllel. A homlok felületre meg a 12 m2 kicsit túlzás. A stabílitás már más kérdés, ott figyelembe kell venni a hajó súlypontját, a szél támadáspontját, a visszatérítőnyomatékot, a szél okozta dőlés miatti felület változást, és ezáltal a C tényező értékének változását is, stb. De ezek miatt nem szabad megnyugodni, a széllel szembe forduláshoz is kell erő.
Azért én is óva intenék mindenkit attól, hogy egy csónakból lakóhajót készítsen!
Minden ilyen jellegű átalakítás jelentősen emelheti a súlypontot, és rettenetesen instabillá válhat a hajó, és az esetleges boruláshoz még szél sem kell. Különösen igaz lehet ez a külmotoros hajókra.
És még egy. Az 5 le motorok inkább tavakra valók, ha csak nem különleges a test. A tavak meg nagyobb vízfelületek, a szél hatása erőteljesebben érződik mint egy folyón