Olvasom a hozzászólásokat, azért pár dolgot tisztába kéne tenni. Ez a baleset elkerülhető lett volna ha a HSZ-t betartják. Persze van még kérdés tisztázatlan bőven ezért én nem is ítélkezem.
Csak ezeket a jogszabályokat kellene értelmezni, ezek alapján kérdezni és akkor a laikusok sem írnak nagy sületlenségeket.
(Legjobb a 112-es szám hívása. Mit kezdett volna a telefon kezelője az ukránnal, elsődlegesen neki kötelessége azonnal bejelenteni. Hajózásban 16-os csatorna Mayday Mayday Mayday elsőbbségi vészhívás, ilyenkor mindenkinek hallgatni kell, hogy ne zavarja a forgalmazást.( Rádiós szabályzat))
Aztán a jogszabályok: Hajózási Szabályzat
1.04 cikk Kötelező gondosság
1. A hajónak mindenkor biztonságos sebességgel kell haladnia.
2. A hajó vezetőjének az e Szabályzat külön rendelkezése hiányában is meg kell tennie a kötelező gondosságból és a bevált szakmai gyakorlatból fakadó valamennyi elővigyázatossági intézkedést, hogy elkerülje különösen:
a) az emberéletet fenyegető veszélyt;
b) a hajókban vagy úszó testek kötelékeiben, partban és a hajóútban vagy annak közvetlen közelében levő
bármilyen műtárgyban, illetve berendezésben okozott kárt;
2.05 cikk Rádiótelefon
1. A hajók vagy hajó és part közötti, továbbá a hajón, illetve köteléken belüli rádiókapcsolathoz a frekvenciasávok nemzeti felosztásának megállapításáról szóló jogszabályban meghatározott csatornák használhatók.
2. A hajók a találkozás, keresztezés, előzés, fordulás, elindulás, kikötőbe vagy mellékvíziútra való ki-behajózáskor, zsilipeléskor, egyéb műveleteiknél elsődlegesen rádiókapcsolat útján létesítsenek kapcsolatot a közléseik adásához és mások közléseinek fogadásához. Ha a hajók közötti rádiókapcsolat felvétele sikertelen, az e Szabályzat szerinti hang- és fényjelzéseket kell alkalmazni.
6.01 cikk Fogalommeghatározások
E fejezetben alkalmazásában:
a) előzés: amikor a hajó (előző hajó) más hajót (előzendő hajót) hátulról, annak bordasíkjához viszonyított 22°30
értéket meghaladó szögben megközelít és megelőz,
6.03 cikk Általános szabályok
1. A találkozás vagy az előzés csak akkor engedhető meg, ha a hajóút szélessége valamennyi helyi körülményt és más hajók mozgását is figyelembe véve kétséget kizáróan elegendő az egyidejű áthaladáshoz.
2. Az alábbi 3.17, 6.04 és 6.10 cikkben előírt látható és hangjelzéseket a kötelékben annak a hajónak kell leadnia, amelyen a kötelék vagy a mellévett alakzat vezetője tartózkodik.
3. Találkozásnál vagy előzésnél az összeütközés minden veszélyét kizáró irányban haladó hajók nem változtathatják meg sem menetirányukat, sem menetsebességüket úgy, hogy ezzel az összeütközés veszélyét idézzék elő.
4. Ha a hajó vezetője összeütközés veszélyét észleli, a hajónak egy nagyon rövid hangokból álló sorozatot kell leadnia.
6.09 cikk Előzés: általános szabályok
1. Az előzés akkor kezdhető meg, ha az előző hajó meggyőződött az előzés veszélytelenségéről.
2. Az előzendő hajó köteles szükség és lehetőség szerint az előzést megkönnyíteni. Köteles sebességét csökkenteni, ha ez szükséges ahhoz, hogy az előzés biztonságos körülmények között és elegendően gyorsan menjen végbe ahhoz, hogy más hajó haladását ne zavarja.
6.10 cikk Előzés
1. Az előzést végző hajó általában az előzött hajó bal oldala felől köteles elhaladni. Ha az előzéssel összefüggésben nem merül fel az összeütközés veszélye, az előző hajó az előzött hajó jobb oldala felől is elhaladhat.
Ha az előzés az előzött sebességének és menetirányának megváltoztatása nélkül megvalósítható, az előző hajónak nem kell hangjelzést adnia.
7.1 Duna
7.11 cikk Rádióhasználat és radarhajózás
1. ADuna fő ágán a rádióhasználat az I. rész 4.05 cikk 23. bekezdése és az e rész 2.05 cikk 4. bekezdése szerint kötelező.
8.05 cikk Találkozás, útvonalak keresztezése és előzés
10. Előzésnél az I. rész 6.09 cikk 1. bekezdésében és a 6.10 cikk 67. bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni
a következő kiegészítésekkel:
a) géphajó akkor előzhet, ha az utolért hajót sebességének vagy útirányának megváltoztatására nem kényszeríti,
b) az utolért hajó az előzést nem akadályozhatja.
Hajóútszűkület: a folyó azon szakasza, ahol az aktuális napi vízállásnál nem biztosítható a Duna Bizottság ajánlásában megállapított hajóútszélesség (180 m) Szerintem itt tilos az előzés, de ebben nem vagyok biztos.