Nos Nekem van egy specialis vegyszerem, ( Ipari felhasználásra) kimondottan annó, az aluminium tartályok, és egyébb szerkezetek karbantartására, (Szulfátok) eltávolítására, és a további káros folyamatok megakadályozására!
Sajnos már nem sok van belőle mert a Kazanka M5 és a Progresszt is ezzel védtem meg! De feltudok ajánlani egy - két kezelésre valót!!!
Elgondolkodtató a dolog, mert Pista haveromnak nincs vele gondja,igaz az ő mocija berántós,és nem hordoz magával beépített aksit.Ugyanakkor a betegeknek önindítós mocijuk van. Lehet hogy így jön létre az ember tudta nélkül az elektrolízis,és mellékterméke a fémsó?! Hm elgondolkodtató. El kell szigetelni a testtől a mocit.
De jó,hogy többen vagyunk,és meglehet a jelenségeket tárgyalni.
Hali Sügér! Te, azoknak a Progresszeknek nincs kikötve az aksi negatívja a testre??? Mert én tavaly több hónapig dolgoztam a progresszemen, mint állat, többek közt a két oldalon alul az U-alakú sín 1-1 darabját is cseréltem. (Trükkös meló.) Lehet, hogy tettem is ki fényképeket a Keletin. Nemtom a szilicium-tartalmat, de én úgy tudom, hogy az az ötvözet, amiből a progi van, tengerálló. Úgyhogy én is galvánkorrózióra gyanakszom, át is variáltam a vezetékelést, a testelés elfelejtve. (De a motorra muszáj kikötni, mert az úgy van megtervezve.) üdv. izgaga
Isztok- nem isztok- szevasztok. Keresem azokat a Tiszai vizitúrázókat, akik erre a szlogenre emlékeznek. Emlékeztetöül- 1992 és 1998 közötti túrák alkalmával Kisköre-Tiszafüred-Tiszadorogma.Tokaj-Gávavencsellő-szakaszon találkozott velem, és hajómmal. Nosztalgia céljából.
Bocs, hogy más topikban is megjelentem már ezzel az üzenettel, de elég speciális a keresésem, ezért rakom fel több helyre.
Hál isten én még nem találkoztam alubetegséggel,de itt a progreszek alsó éleit igencsak zabálja.Amikor nedves akkor sem zselés,de ellenben mikor kiszárad, fehéren porlik. Próbálták külömböző higítókban is feloldani az oxidot,de nem oldódott.És mindegyik ugyanazon a helyen.Kétoldalt az alsó él közepén. Próbálják miden fortéjjal eltüntetni,kicsiszolni,lugozni, de a köv. évben újra kiujjul. De érdekes a mellette tárolt mahart ladikoknak nincs bajuk. A lemez erös szilicim tartalmára,és eletrolízisre gondolunk. Az én váci testem sem oxidálódik, pedig védőrétegen az alján cuprolin algagátló van évek óta. A motorok anyaga szerintem nem annyira sziliciumos,a dugók kivételével. A tengervíz sem lug,csak sós víz.
A szórakóztató elektronika káva alumínium előlapjait is forró nátronluggal oxálják el,attól lesssz ezüstösen szürke,utánna feliratmatricázás után lakkozzák. Mikor még foglalkoztam vele,az erősítők előlapját csiszolás után lug híjján trisós vízben forraltam ,,ki".
Ha a ,,Te" általad ismert korrózióval van dolga a kollégának,sajnálom,mert a motorja tényleg lassú halálra van ítélve. A víz üregekhez nem fér oda csiszolóval. De aki a tengereket járja,biztos hallott valami vegyszeres megoldásról,mert ott nem egyedi esetről van szó. Most nem az anódos megelőzésről van szó,hanem ha már megtörtént a baj.
Vagy farkastörvények szerint megpróbál tőle szabadulni,amíg szét nem esik?
ahogy országos cimborám mondja beleállítani 1 hordóba még éppen annyi vízzel amennyi elég , beletenni 20 kg trisót, és az passzívállja a felületett a motron' belül talán abbafelejti ezt a kellemetlen tüneteket..ja és ha lehet akkor felemelegíteni rendesen az egész combót!
Hakapeci,kompasz,Barbabianka,süger - köszönöm a válaszaitokat - segítőkész csapat vagytok. Elolvasva a hsz-okat lehet nem volt egyértelmű a jelenség,ahogy leírtam.
Nos,ez a fehéres-átlátszós sószerű trutyi a hűtőkörből jön és általában a tavaszi üzembehelyezés előtti slagos átmosáskor. Nem kilószámra,csak úgy az elején,de azért van belőle.Szabályosan,a Wash nyíláson keresztül mosom fektetve a mocit, mert előtte a termosztátot mindig kiveszem,hogy ne azt rakja teli a trutyival.Elég nehezen szokott elindulni a folyamatos áramlás,van hogy bele kell kotorni már amennyire lehet. Szezonban szinte mindennap használom,de azért mindig figyelem van-é vize rendesen.Előfordul hogy néhány napos-hetes nem használat után eldugul,ilyenkor kézi tisztítás amennyire lehet, majd a kikötőben teljes slagos átöblítés újfent.
A torpedóban az olajat minden évben cserélem,ha észreveszem hogy vizes-fehéres akkor szimmering csere azonnal,nem nagy ügy.Jól szerelhető,volt már rá példa. Kétütemű a motor, 1:100-as benzinnel járok,én keverem hozzávaló olajjal (Shell Nautilus 2T, OMV Marine 2T).
Hirtelenjében ennyi,ha bármi más infó kellene írjatok és megy.
Nagyon-nagyon köszönöm az eddigi törődést is: embé
Mindent lehet, csak az a kérdés, hogy milyen áron. Az általad felvázolt megoldásnak az lenne az ára, hogy kb 300 mm-rel előrébb kellene tennem a motort. Éppen elveszítenék egy pár ülést, vagy a fekvőhely lenne 1650 mm hosszú. Ez egy ilyen kompromisszum.
Az aljából levághatnék, négyzetcentire kb annyit, amennyit majd a prop védő kitakar. Most ez a metszete az emlitett helynek. innen hátrafelé az alagut közelít a vízvonalhoz, ha hátrább tenneé a propellert a dobozkeelt kellen mélyítenem, vagy a propeller kerülne túl közel a fenékhez.
Atkin ezt kitalálta, amerikai hajóépítő mérnökök még most is vitáznak arról, hogy ez hogyan müködik. Én nem tudok vitatkozni, érdekel, tehát kipróbálom. Ha nem lesz jó, rakok a seggére egy külmotort, meghosszabítom a keelt és vége a gondnak. csak akkor pont azt nem érem el, amit akartam
Kipufogás. A kipufogó nagyjából 35 mm re lehet a vízvonal alatt. az itt uralkodó víznyomás nem hiszem hogy különösebben akadályozná a motor működését. Ha nem a fartükrőn, hanem a fenéken viszem ki, a víz áramlása mégy egy szívóhatást is kifejthet. Most a zajcsökkentés a fontosabb szempont, tehát ott lesz a kipufogó, ami kisebb üzemi zajszintet eredményez.
Süger a NaCl is egy fémsó mint akogy irod és az tökéletesen oldodik a vizben. :-)
A többi ami leirsz részben a különbözö olajszennyezödésekrö az nagyban OK.
De az itt leirt probléma az más!!!!
A motor opferanód nélkül ment sósvizben. Ennek következtében a felületén helyenként az aluminiumoxid réteg megbomlott és Aluminiumhydroxid Al(OH)3 keletkezett. ez az a zselés réteg. Ha kiszáritod fehér por.
Nem segit rajta a szódás mosás. Mechanikusan kell kicsiszolni utána oxidálni.
Az Aluminiumoxid a levegön is hamar képzödik de jobb az eloxálás.
Az Al védö oxid felületét tömény kénsavval vagy salétromsavval is ki tudod alakitani. (de ne kezdj neki !!)
Amig a krátert nem csiszolod ki ez az Aluminiumfrász tovább dolgozik mig ott Aluminium van. A lug nem közömbösiti az Aluminiumhydroxidot és nem is tartósitja az aluminiumot söt a NaOH átalakitja a védö oxidréteget .
A fémsó fizikailag vízben nem oldódik,csak keveredik.Tapintása szemcsés,mint a csiszolóporé,és fehéres színű.(Lásd a vasrozsda sem oldódik a vízben) Ha síkos,és olajos,akkor szimmering. A torpedóház alsó olajellenörző csavarját kicsavarni.Ha fehéres trutyis,vizet kapott,ajánlatos a szimmering cserék a vizsszintes,és függőleges tengelyen is.Vagy ha 2ütemü túlságosan bő keveréket használtak,vagy használtál,vagy nem benzinbe való 2ütemü hanem 4ütemü motorolajat tettél(tek) bele.Amit nem tudott elégetni,kicsapódott a csizma falára. De azért ajánlatos Hakapapa tanácsát is megfogadni,hordóban trisós (lugos) vízben megjáratni,mivel a tengeren szolgált. És akár évente többször is,mert a lug közömbösíti a sót,és tartósítja (eloxálja) a tiszta felületeket.
A csevej valójában a sima védőgyűrűből indult - mert kitzoli barátunk feltett szándéka a sekély vízre is kitolni a hajót - ami egy nagyon is praktikus gondolat, egyébként.
Hogy Kort mester, '38-ban, ebből még tolóerő-növelő eszközt is kreált - ez már tényleg csak bónusz.
Nekem az a véleményem, hogy ezekben az üzemanyag-ínséges időkben (meg ami még várható) - minden libra plusz tolóerőt és minden deci/km megtakarítást is érdemes megbecsülni.
Állítom neked, hogy aki megcsinálja és beszereli azt az üzemanyag-fogyimérőt amin én is dolgozom most - aminek 1 mp a reagálási ideje a pillanatnyi fogyasztásra - igen sokszor vissza fog venni a gázból - amikor azt látja, hogy adott helyzetben (az egyébként takarékos) motorkája - 33 liter/órát fogyaszt húzatásban.
Ugyanúgy, a mai autókban szériafelszereltségnek számító fogyimérő is sok autóst józanságra int - amikor meglátja, hogy dombnak fel, 4 személlyel, rossz fokozatban, előzéskor - 35 liter/100 -ig is felszökhet a fogyija.
Amíg nem látta - nem tudta. Nyomta, ami a csövön kifért. .
Nemrég regisztráltam-új vagyok itt, de máris kérdeznék.
Egy kb. '82-es kiadású Yamaha 8-asom van, ami "kintről" behozott gép és ott egy vitorláson volt segédmotor. Tengervízen használták. A gondom már évek óta a következő: a tavaszi átmosáskor ilyen fehéres-átlátszó zselés anyag jön ki belőle ami sztem - bár nem vagyok egy kémikus - az alumínium egyfajta sója lehet. Attól félek,hogy egy idő után megeszi ill. elvékonyítja az anyagot a hengerek körül és befolyik azokba. Úgy gondolom,hogy a motor nem sósvízi tipus lehet és ezért kezdte ki a só és nem múlik azóta sem.Olyan lehet mint a lassú halál. Az lenne a kérésem,hogy aki bármit tud erről a jelenségről ill. a megszüntetéséről, ne rejtse véka alá, írja le.Bármi ezzel kapcsolatban nagyon fontos lenne.
a kétütemű motorok teljesítményét erősen befolyásolja a kipufogó oldali ellenállás, mert, ha nincs ellenállás akkor a felömlött keverék kiszökik a pufogó résen és nincs kalória a hengerben mire gyujtana a szerencsétlen...szoktuk hangolni is a pufogó hosszát és ezen keresztül a gázlengések hullámhosszát, de ez nem idevágó téma...:)
a 4 ütemű az más gondold el, h. a második világégés repülőinek a motrai egy kis csonkkal pufogtak kifele a motorház oldalán ettől volt olyan nagy hangjuk...meg a lángok is rendesen látszottak főleg hidegindításkor...
az amiről beszélek az szinte semmi ellenállás, mert tudtommal a zoli kisérleti hajójának csak a középső része a vízbe merülő rész a többi elvileg csak a vízvonalon lebeg...
-Szia Haka! " az ellenállás meg ezeken a teljesítményszinteken nem számít" Ha a kipufogó vízben való ,s azáltal a kipufogóban megnöekedett ellenállásra gondolsz ,szerintem nagyon is. Különösebben nem értek hozzá de konkrét példát tudok .. Mikor annó megbuheráltuk a robogó kipufját, történetesen kiszereltük a dobot ,vagy csak úgy tetszés szerint manipuláltuk, lényegesen gyengébb volt a motor. Nagyobb motoroknál nem tom ,hogy van de motorkerékpároknál a kipufogó szakszerü hangolásval teljesitmény növekedés érhető el . Ennek ,gonolom a forditotja is igaz.
Szerintem nem túl szerencsés a vízvona alá vezetni.
1. A forró kipuffogógáz kihűléskor a térfogata felére csökkenhet, az így keletkező vákuum kárt tehet a motorban, és a szifon felső szintje fölé szívja a vizet. és máris befolyik a motorba.
2. Indításkor szétrobbanhat a kipuffogódob, mivel a csőben lévő vízdugó nem tud elég gyorsan kiürülni.
3. A külmotoroknál sem a vízbe pufog, hanem a csizmába, az elfolyó hűtővízbe, és ha leáll a motor a víz kifolyik a csizmából.
a pufogó gáz vezetését mindenképpen javaslom egy fordított U betűként előbb felemelni, azután lefordulni vele és én valahol a tükör közelében a fenéken vezetném ki csendesebb lesz mindenképpen, az ellenállás meg ezeken a teljesítményszinteken nem számít, a felemelés az esetleges vízbetörékori elsűlyedés veszélyét csökkenti..., olvasva az olvtársak véleményét a csiga és környezete tekintetében, fizikálisan igazuk van de tekintve azt a sebességet amit várok a kisérlettől szerintem ez a kialakítás megfelelő, na de ugye tudjuk, h. bármi lehet, meg anak az ellenkezője is :))