A számokból kiindulva a hajó olyan 25 lábas körüli lehet, saját tapasztalataim szerint a fogyasztási adatokat + - 10-20 % -kal , szélsőséges esetben akár 30-al is befolyásolhatják a túl kedvező, vagy kedvezőtlen hullám és szél viszonyok. üdv,,ede
Köszönöm az adatokat!!! Nagyon korrekt fogyasztási mérések, ennyi egy ilyen hajó üza igénye vizen!!! Kb. ilyen számokra gondoltam előzetesen én is, az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy -számomra érthetetlenül- láttunk már itt a topikban "mesébe illő" fogyasztási adatokat is!!! üdv,,,ede
700-1200 fordnál uszik a hajó 1500-3000 között turja a vizet 3200-ál siklik
persze ha a 4 személyből egy kifekszik az elejére napozni akkor elöbb siklik, ha nem viszek 70 liter vizet a tartályban és a tank is csak félig van akkor már 2800-2900 nál siklik tehát kedvezöbbek az értékek de ilyen csak próbára volt
ha siklunk akkor általában 3200 körüli fordulattal de mindenképpen siklásban megyünk, ha turázgatunk akkor 1000 1200 fordulat körül megyünk.
700-1200 fordnál uszik a hajó 1500-3000 között turja a vizet 3200-ál siklik
persze ha a 4 személyből egy kifekszik az elejére napozni akkor elöbb siklik, ha nem viszek 70 liter vizet a tartályban és a tank is csak félig van akkor már 1800-2900 nál siklik tehát kedvezöbbek az értékek
ha siklunk akkor általában 3200 körüli fordulattal de mindenképpen siklásban megyünk, ha turázgatunk akkor 1000 1200 fordulat körül megyünk.
Egy kicsivel több infót ha kaphatnánk! Mikor, milyen sebességnél, terhelésnék fordulatnál stb , mennyi a fogyasztás??Hol a gazdaságos tartomány stb?? (Persze a hajó és motor adataival)!! üdv,,,ede
Mellesleleg épp ennél a társaságnál dolgoztam anno, csak nem az Európán, hanem a Classicán. Rengetegszer kötöttünk ki az említett helyszínen gond nélkül. Csak hát van a tenger meg az időjárás.....
és akkor mi van , miért van katasztrófa? ki mész a partra mert a térkép s.ar ???sötétben , ködben ,nem figyelsz ( ezen a térkép pontatlanságon évődik minden oktató az egész Adrián haggggyuk má ellll. ezen nem kéne annyit nyunyorogni.
Az Adria egy kis öböl .-a Földközi tengerből (naezértmégkapok )
Deviáció.... meg egyébb süketségek olyan vizen ahol szinte látod mindkét partot... itt csak motiváció van .----- Hajozni kell
És mi van ha a kapitány részeg. És mi van ha csak szivbeteg ,amnéziás meg allergiás a tengerri sóra , mi van ha csak turkálóban vásárolta a kapitányi sapkát,
Lazuljunk már el kissé emberek
csak csatlakozni kivánok Va-tibor nautához
Take it easy + lélegezzünk mélyeket
ez hobby, ez játék, nagy fiúknak, meg "kiskormányosoknak":o))))
nagyon bejött, almomban sem gomdoltam hogy milyes sokat számít. sulytól szétől függóen változik na meg a sebtől a fogyi, és remekül látni hol gazdaságos nagyon megérte berakni. van még1 nagy előny . a uz.a mérő a hajó mozgásátó függően mutatja mennyi benya van a tankban, ezzel meg pontosan tudod hány litert égettél el csak javasolni zudom
A GPS nem navigál, csupán egy térképre felrakja a földrajzi pozícióját. Ha a térkép nem pontos, akkor katasztrófa. A Kornatokon már vezetett rá szigetre (kb 30-50 m-rel arrébb volt az átjáró). Azonkívül a feltakarójeles vezetés sokkal pontosabb, mint bármilyen GPS. Olyan, mint ha az autópályán a GPS tartaná a sávban az autót. HI !!
A Zadari csatornában meg ott vannak az irányfények.
Egyébként kár vitatkozni a navigációs eszközökről, mivel egy jó kapitány a legjobb tudása szerint kell, hogy vezesse a hajót, és minden ezközt felhasznál, ami biztonságossá teszi a hajózást.
Legutóbb Astipalia kikötőjét elhagyva a rotta felvétele előtt be akartam lőni azt a viz alatti zátonyt amit bója ugyan nem jelöl ,de tudtam ,hogy létezik,
A navigációs asztalnál serénykedő szintén hajós navigátor asszonykát próbáltam lefejteni a képernyőröl és rábirni ugyan már sikitson ha neagyisten a rotta alatt kisvizet lát :o)))))))))))))
No persze vigyáztam alaposan :o))))))
A szektánst meg nem találtam hm.... talán nem is volt????
Ennél a fószernél lehet hálálkodni, mert 2000 Május 1 -től teljes értékű GPS szolgáltatást engedélyezett a civil szférának:
Neve: William Jefferson Clinton Foglalkozása: Az Egyesült Államok korábbi elnöke, jelenleg férj, magánzó, amatőr szaxafonos. Utolsó ismert lakcíme: The White House, 1600 Pennsylvania Ave NW Washington, DC 20500, USA
De szerintem a köszönőlevélben elég csak annyit írni, hogy: "Thanks, Monica". Ebben minden benne van :-)))) .
Hallo bulldog! abszolut relevans hogy navigálni tudni kell a hajózáshoz. De az adriai medencében szerintem tulzás a sextans használata. (föleg ma)
Ha nem bizol a GPS-be vigyél magaddal Szolkol rádiót és ha abból is kifogy az elem indulj el NNO irányba és biztos valamikor partot érsz :=) Osz ott majd megkérded hol is vagyok :=)
Viccet félre! ha jó térképed!! jó térlátásod van akkor a szigetek konturja és a tüzek alapján nagyvalószinüséggel meghatározod helyzeted egy 500m-es körben.
Amikor én vizsgáztam másodszor ott keményen tanultuk a navigálást. A klasszikus navigálálást tudni kell egy hajósnak de használata idejétmúlt.
Egy idö után meg már a szigetek is elöre köszönnek :)
Foglalkoztunk a rádiónavigációval, de nem volt vizsga belőle. Viszont nekem még ez a téma az MHSZ rókavadász időkből ismerős. Egyébként volt olyan kadét társam, aki szintén a 70-es években kezdett hajózni az Adrián és mégis most nagypapaként eljött, hogy megtanulja a navigáció egyéb fortélyait... :-) és újra leírom: nem vagyok gps ellenes!!!! :-)))
Hogy más nevében ne nyilatkozzak, hát részemről az a helyzet - hogy szégyellem bár keményen, de nektek nem hazudok - én olyan szarul tájékozódok a nyílt-vízen, hogy 1 km-ről képes vagyok egy egész kikötőnyi távot is elnézni.
Konkrét példa volt rá, amikor igencsak kellett pucolni kifelé....és cirka 250 méterről láttam csak, hogy valójában Káptalannak mentem...Almádi helyett.
Hiába na, városi gyerek vagyok - nekem a téglafalak jelentették a "horizontot" - így hát most, felnőtt fejjel, nemigen tudok mit kezdeni a 2-3 kilométeres látótávval - amennyi a Tavon simán megvan.
Így hát egy ilyen palinak mint én, tényleg aranyat ér a GPS a nyakába...mert még ha nem is sasolom állandóan, de beütöm neki, hogy "pucolás hazafelé"...és akkor ő méter-pontosan oda is visz - méghozzá a legrövidebb úton, ami lényeg ám.
Mert egy neccesebb időjárásban nagyon nem mindegy, hogy mennyi felesleges utat tesz meg az ember a célig....amikor "szemre" belövi a kikötőjét - mondjuk úgy 2 kilométerről. .
Hallo bulldog! a hetvenes évek közepétöl járok le rendszeresen a tengerre hajózni. Sextánst igaz még nem használtam, de azonkivül több segédeszközt. Pl. az Adrián a rádiónavigációt!! Ismered ?? Miután megmutatták a technikáját az volt az elsö alkalom amikor egy szokol rádió segitségével aránylag biztonsággal meg tudtam határozni a hajó helyzetét a nyilt vizen is.
Szerintem amatörként, klasszikus eszközökkel nem tudod 100% ig követni hajód útvonalát a térképen. Álltalában nincs meg hozzá a fedélzeten a lehetöséged. Navigátorként meg az asszonyt felejtsd el :)
Helymeghatározásra a kereskedelmi hajók az Adrián is a rádiónavigációt használták a GPS elött . (A rádiónavigációs rendszer az Északi- és Keletitengeren már az ötvenes évek óta müködött .)
Még egy rövidke történet.
A balkáni háborús években Korzikára jártam hajóval nyaranta. az elsö két évben még kompasszal navigáltam utána vettem az elsö GPS-t. Ne tudd meg a különbséget. Még ma is megvan a telerajzolt térképem.
Cecinán szálltam vizre. Onnan indultam Bastiára. Odafele még egyszerü volt mert a part jellegzetes Bastianál de visszaút egy kinszenvedés. Az olasz part jellegtelen és a Cecinai kikötö bejárata egy kb 20m széles folyotorkolat. Az elsö évben több mint két órát kerestem a bejáratot mert nem tudtam hogy É-ra vagy D-re vagyok töle. Pár km-s távolságból még minden összefolyt. A második évben már simábban ment. Tudatosan délre rontottam és amint elértem a partot Északra fordulva néhány kilóméteren belül megtaláltam a bejáratot.
Ma meg a GPS-be beütöm a koordinátákat és pontosan célra megyek.
Áldom a nevét annak aki a GPS-t civil használatra is engedélyezte.
Jelenleg nyaranta 2 plotter meg egy Garmin 76 van nálam a hajón.
Igen valóban csak ilyen rövid a hajós múltam, de ennyi idő alatt is alakulhatott ki véleményem a dologról. Szerintem egy kicsit félreértesz én nem szóltam be senkinek. (Ha mégis így érzi valaki, akkor elnézést kérek nem volt szándékos!) Az egész abból indult ki, hogy a gps rendszerrel kapcsolatban fogalmaztam (egy szaklapban olvasottak alapján) némi kételyt. Mindezek mellett jegyeztem meg, hogy nem árt tudni a navigáció valós módjáról is nem csak azért mert bármi történhet a műholdas rendszerekkel, hanem azért is mert a hajón is előállhat olyan szituáció, hogy megáll a mutatvány. A J.A. szkipper tanfolyamát végeztem el, a kapitányi tanfolyam még folyamatan van. Nagyon élvezem, szerintem érdekes és izgalmas. Természetesen mindenkinek el kell dönteni, hogy mit akar a vízen. Fürdő túrákat szervezni adriai öblökbe, netán túrázni a szigetek között vagy esetleg hosszabb off shore túrákra vállalkozni.... szerintem (vessetek meg érte!) ha nem is mindegyikhez a csillagászati, de legalább az alap navigációs készségre szükség van. Nem kell "kétóránkét lőni a napot" ahhoz, hogy megmaradjon a navigációs készséged. Persze gyakorolni kell és ez nem feltétlenül megy a hajózás élvezetének kárára... sőt. De hát nem vagyunk egyformák.
na igen mekkora hajóval mész, mert ugy a hajó vizsgájától na meg a kapitány vizsgájától függ mennyire távolodhatsz el a parttól. Az itt lévők belvizen is tengeren is kedvtelési hajósók nem óceán átszelési tervekkel. az itt lévők között szerintem sokan vagyunk akik hajóztak tengeren gps-el igaz mondjuk 10 mérföldön belül, és gondolom mindenk kitalált a vizból
mindenesetre ez a vita gps nem gps értelmetlen. mindenki ugy csinálja ahogy szereti és ahogy jól érzi magát.
Az egnos nem egy önálló rendszer... azt csak a gps-ek pontosítására használják. Az európai rendszert Galileo-nak nevezik, de folyamatosan csúszik a fejlesztése... nincs rá pénz. A kínaiak valóban elkezdtek fejleszteni egy saját rendszert, de az még messze nem globális, ráadásul az első lépcső már el is avult... szóval arra még várhatsz úgy 15-20 évet.
A navigáció nem amatőr kontra profizmus kérdése... sokkal inkább, hogy milyen céllal és hol hajózol. Navigálni valahogy mindig kell csak más módon.. a folyókon, tavakon, tengerek partjainál is más és más a nyílt vízen. Nyilván a csillagászati navigáció nem játszik mindenhol. Ha valaki a tengerre vágyik (nem a part menti fürdő utakra gondolok) akkor szerintem jobb, ha megtanulja a navigációt elektronikus műszerek nélkül is. Felelőtlenség magával és a társaival szemben is ha enélkül indul útnak és mondom ez nem profizmus kérdése.