Köszönöm a felajánlott segítséget, örömmel fogadom.
A cél: létrehozni egy olyan hajót, amin szükösen, de lakni lehet (állómagasság!), 1200 kg buttó súly (személyzettel, pakkokkal, 4 fekvőhellyel, WC-vel, konyhapulttal), szállítható, átlagos járművekkel, és az állóvizi sebessége eléri a 20 km/h-t, és ezeket a paramétereket lehetőleg a legkisebb teljesítményú motorral elérje.
Azt tudom, és ezt eddig soha senki nem vitatta, minden keletkezett hullám elvesztegetett energia. Kis hullámokat a hosszú keskeny testek generálnak.
Lehetséges megoldások:
Trimarán: kb14 m hosszú lenne az a főtest. Nem jó
Katamarán: 7- 9 méter . és a fedélzet miatt a vízfeletti rész legalább 2,2 m lenne. Ez se OK!
Félsikló: megoldás lenne, nagyjából egy 40-60 lovas motorral.
Amit most csinálok: az két egymáshoz közel álló megodást egyesít: Az Atkin féle negatiív fartükör az alaguttal, doboz keellel, és a DG hull kereszteződése. Ez merüléses hajótest, tehát az elméleti testsebesség túllépésénél az következik be amit írtál. Csak a görbe meredeksége a kérdés.
Ha jól számoltam, ekkor ennél a test formánál a testsebesség eléréséhez 1,9 LE kell, a másfélszereséhez kb 6-8 LE az 1.8 szereséhez kb 14-16 LE kell. Ami ha müködik, nem rossz eredmény egy 6,15 méter hosszú és két méter széles hajónál
Eredetileg 20 LE motor kellett volna. A ceruzahegyező 10 lovas. Egy hiba. A másik hiba nyilvánvaló: a nem megfeleló csiga. (ezt sejtettük, de ez volt olcsón) A teszt csiga 14 coll átmérőjű és legalább 15 colos emelkedésű volt, ha nem 16-os. (ezért a motor kb csak 1500 fordulatig pörgött fel, a csiga fordulata az áttétel miatt max 750 volt) Szerintem nekem kb 10-es atmérő és 9-11 emelkedés kell. 20 Lovas motoorm nincs, de van egy Selvám az 30 LE-s kb hasonló méretű csigával. Ezzel már többet fogok látni, meg egyébként is leakartam tesztelni egyx külmotorral is. Külmotorral viszont gondot okozhat, hogy a csiga nem az eredeti helyén lesz.
Most a lényeg a hullámkeltés, ami az eddig elért sebességnél gyakorlatilag nincs, és ennek nagyon örülök. Kérdés, mi lesz 5-6 km-rel nagyobb sebességnél? Na erre talán a Selva választ ad.
Vizvonal: ez elég furcsa, ha a csavart nézem akkor rövidebb, ha a hajó oldalát akkor hosszabb. Ez a test felépítéséből adódik
Köszönöm mindenkinek a tanácsokat! Engedve a józan ész szavának és a "testületi" nyomásnak kerestem egy normális, még szabad nicket. Tehát 7b8jxm=András-72.
Hivatalosan Nem! Őrzött terület.Közepes víznél is veszéjes,mert van a végén vagy fél méteres szakadás.Ha lehuppan a futód,beleránthatja a kocsit is. A túloldali meg még veszélyesebb.
Dunavecse. Ott van legközelebb enyhe emelkedésű betonozott pálya.
Google Maps világtérképen látszik Táncsics Mihály utca vége.
Szia BB cap! Van egy Ultraflex kormányművem. Kellene hozzá bowden , kb 2.5-3 m hossszú. Ha netezel a szokásos helyeiden,légyszi keress már rá, hátha lenne valahol olcsón. Köszi.
A felfurással kapcsolatban.Ha kifurod a lukat ki kell impregnálni.Mondjuk kétkomponensü epoxival. A fartükör rétegeltlemeze be fogja szivni.Ha megköt ujrafurni ,majd az előbbleirt módon pasztázni.Mottó: a viz csak befele megy,ki sose szárad.
láttam, hogy átfúrják a fartükröt és több átmenő csavarral rögzítik a motort. Ez nyilván biztosabban rögzíti a motort, de nem károsítja a hajót? Esetleg célszerű a furatba egy rozsdamentes perselyt beragasztani, úgy, hogy a víz ne tudjon közé és a csónak közé jutni? Vagy ez az egész egy fölösleges óvatosság és elég a motort csak a saját felfogatásával feltenni és a két fület kilazulás ellen biztosítani?
A gyártó ajánlja a felfúrást. A speckó finommenetes csavarokat, anyákat és alátéteket is megkapod a motor mellé csomagolva. Ha évente 1-2x veszed le a mocit, nyugodtan csavarozz, kívül-belül kenj bőven FBS-t a likakba és az alátétek alá. A meghúzásnál kibuggyan a trutty, de legjobb, ha otthagyod. Ezután minden le-felszerelésnél újra kell tömíteni, nem nagy dolog.
Klassz hajót vettél. Duna Deltában pecatúrán használtam maxit, nagy a belső tere és megy, mint a szél. Az F25 moci illik rá, pár évig koptattam ilyent. El is akarták lopni vmi g.c. népek.
Akkor nem vagyunk közel egymáshoz :( Az átfúrásról nem tudok mit mondani, én így vettem, meg nem is nagyon értek hozzá. Szerény véleményem szerint, ha átfúrsz bármit egy hajón, akkor azt illik kikenni valami trutyival ami vízzáró.
3 éve volt nekem egy 25-ös 4 ütemű Yamahám, eszembe sem jutott átfúrni miatta a hajót. Neked sem ajánlom. A gyári csavarokkal pont jó lesz minden. Emiatt sosem fogod elhagyni a motort!! Biztos tudod, hogy feltekerés közben kissé meg kell emelni a motor hátulját! Topiktársunk által felrakott zárakra gondoltam, egyébként.. cz.
András a keresztnevem, csak a regisztrációnál eluntam, hogy minden nick foglalt volt és fél óra hiábavaló próbálkozás után beírtam névnek az ellenőrző kódot. Igen új 4 ütemű lesz a drágasszág. Köszi a választ. Kicsit óckodom a hajó megfúrásától, bár a motort elhagyni még úgy se szeretném. Igen ismerem az illető urat és ki akarom kérni az Ő, illetve a gyártó véleményét is, csak gondoltam addig is tájékozódom a érdek nélküli véleményekről, tapasztalatokról tőletek is.
Új mocid lesz, 4ütemű? Amúgy, a 25-öst még nem tenném fel átmenő csavarral. Viszont vmi záron gondolkozz el! Pakson ajánlom Schubert Endrét (Yamaha szerviz), bár biztosan ismered... cz.
A Dunán, Paks környékén fogom használni. Az igazság az, hogy a motor majd csak valamikor március közepe-vége felé jön meg. Majd akkor teszek föl képet róla. A motor felszerelésével kapcsolatban azt szeretném kérdezni, hogy sok csónakon láttam, hogy átfúrják a fartükröt és több átmenő csavarral rögzítik a motort. Ez nyilván biztosabban rögzíti a motort, de nem károsítja a hajót? Esetleg célszerű a furatba egy rozsdamentes perselyt beragasztani, úgy, hogy a víz ne tudjon közé és a csónak közé jutni? Vagy ez az egész egy fölösleges óvatosság és elég a motort csak a saját felfogatásával feltenni és a két fület kilazulás ellen biztosítani?
Kitzoli! legelsönek leszögezném, hogy minden elismerésem a Tied. Az elmúlt idöben hihetetlenül beleástad magad a hajóépités mélységeibe.Engem mint dilettánst azért érdekelne a következö apróság.
Hogyan számolod a vizvonal hosszát?? a csigáig vagy a fartükörig??
Szerintem ha ráakasztasz egy 30LE-s motort akkor amit nyersz a vámon veszted a réven. Mert megnö a fogyasztása, de akkor is csak túrni fogja a vizet.
Az általad épitett hajó sohasem lesz siklo de még félsikló test sem. Tudom nem is annak szántad. Igy a testsebesség átlépése után a további gyorsuláshoz exponenciálisan emelkedik a LE-igény és evvel a fogyasztás. nézd meg lentebb a megadott fogyasztási számokat a Bayliner-re. Ezért nem vitte gyorsabban a motorod mert nem volt benne elég szussz. Mekkora most a csigád. és mekkora a max fordulatszámod? Megpróbálok kiszámitani egy csigát alternativat.
A képet nézve test igy nem harmónikus!! Egyszemélyel erösen farnehéz lenne. Korrigálni csak trimmlapokkal tudnád ami újabb ellenállás vagy ha elörébb vinnéd a vezetö állást. Akkor valamivel megemelkedne a fara és talán jelentene még 1-2 km pluszt. (Persze most mondhatod csináljam én meg. Megvallom nem tudnám, de ha már feltetted akkor vitatkozzunk róla. )
A gél egyszerüen polirozható!! a tengely cserélhetö!! van itt a forumon néhány igen profi csavarozó aki egy korekkt árért megcsinálja vagy segit megcsinálni.
A kormány se tuti rossz. Nem csak a kortól függ.
Nekem az elmúlt 20 évben a hajóim átlagban 20 évnél idösebbek voltak. (Mind Európai gyártmány) Persze, hogy van sokszor mit buherálni rajta de nincs panaszkodni valóm!! hozzátartozik a hajózáshoz.
Nem láttam csak a képeket arról itélni nehéz, de ha nincs nagyobb baja ezt az árat megérheti. kezdj el mégegyszer kalkulálni. a Jeaneau egy jó hajó szokott lenni. Hakának is van egy kicsitt fiatalabb.