Attól, hogy állami, vagy magán pénzt pumpálunk repülőterekbe, még nem fognak az emberek többet utazni.
Ez igaz.
De szerintem a topictárs arra gondolt, hogyha nőne a gazdaság, nőne a reálbér, a szabadon elkölthető kereslet, akkor vszeg az utasszám is kedvezőbben alakulna...
Akkor, hogy ne csak a levegőbe beszéljünk, íme a 2006-os osztrák forgalmi adatok az ACI Europe-tól:
Grác: 912,791
Insbruck: 805,385
Klágenfurt: 409,004
Linz: 762,061
Salzburg: 1,878,266
Bécs: 16,855,725
Ez alapján azt mondom, hogy Bécsen kívül csak Salzburgnak van esélye a pénzügyileg önfenntartó működésre. Az összes többi repteret valószínűleg dotálja valahogy az állam.
Egy adott régió utasforgalma általában a legközvetlenebbül a lakosság számával, az egy főre eső GDP-vel és az egyéb közlekedési módozatok elérhetőségével korrelál. Ez alapján én azt mondom, hogy Magyarországon 10 éven belül nem érdemes újabb reptér fejlesztésébe kezdeni.
Ami pedig azt a gondolatot illeti, hogy "el kell erni egy kritikus pontot, de a pannon puma kicsit le van rongyolodva ragyogo kormanyzatunknak koszonhetoen... igy nem tul idealis a befektetesi kornyezet". Nos, ezzel kapcsolatban az a véleményem, hogy nincs az a kormányzat, aki számottevően tud hatni az utasszámra egy olyan érett piacon, mint a magyar. Attól, hogy állami, vagy magán pénzt pumpálunk repülőterekbe, még nem fognak az emberek többet utazni.
Vannak itt oriasi tevedesek a forumozok gondolatvilagaban:
Ausztriaban a becsin kivul 5 jelentos nemzetkozi repuloter van, 300-1600ezer evi utassal (azaz tobb mint 1.5M)!
Ha Magyarorszagon fele akkor lenne a GDP/fo mint odaat (ennel talan kicsivel jobb), mar akkor mehetne 3-5 videki repter.
Ausztria sem Kanada, de nezzunk korul Olaszorszagban vagy Portugaliaban es meg lehet lepodni hogy mennyi repuloter van...
Nyugi, nalunk is lesz hamar, el kell erni egy kritikus pontot, de a pannon puma kicsit le van rongyolodva ragyogo kormanyzatunknak koszonhetoen... igy nem tul idealis a befektetesi kornyezet.
Igen, de itt az lenne a vicc, hogy a repülőtéri ingatlanból csinálják a lakóparkot. Debrecenben a kifutópálya terminállal átellenes oldalán egy frankó koca-hilton van a régi szovjet helikopter-bázis épületeiben, ha azt eldózerolják, nagyon prima lakópark épülhetne oda.
Hogy nagyot álmodjunk, ott lakhatnának a szomszédos neutron-központ jópénzű, esetleg repülőgéptulajdonos kutatói - ha megvalósulna :-)
A múltkor valaki betett egy másik topicba egy képet valami svájci hegyi reptérről, az is hasonló volt, a lakópark párszáz méterre volt a kifutópályától. Na ez Debrecenben is megvan, mert a Boldogkert legközelebbi utcái sincsenek messzebb a gurulópályától. Csaj éppen nem reülőgéptulajdonos milliomosok laknak ott. :-(
Lehet, hogy a végén megvalósul az, ami állítólag az USA-ban már pár helyen működik. Miszerint egy-egy kis reptér területét fölparcellázzák a futópálya körül és lakóházakat építenek kis hangárokkal. Aztán odaköltöznek milliomosék, akik a garázsban Cadillacet, a hangárban Cessnat tartanak. :-)
Ha minden igaz a John Travolta is egy ilyen helyen lakik.
Elég gyakran vagyok kinn, és "magas helyen" űlőkkel szoktam bájcsevegni :-) Ők sem tudnak semmit. Senki sem tudja, hogy aki most pályázik, az miért teszi, mit lát benne és mit szán rá. A status quo jelenleg az "Élni és élni hagyni" :-)
Egyszerűen, a feladat gyakorlatilag megoldhatatlan: a repülőtér kivívott nemzetközi kereskedelmi státusza része a pályázati kiirásnak. Ez viszont olyan kötelezettséggel jár személyzet és dologi költség vonatkozásában, amit csak valami elképzelhetetlen kihasználtsággal lehetne finanszírozni. Ez az, amit a jelenleg épülő presztizs légvárak építői nem vesznek figyelembe :-(
Pletykaszinten a legérdekesebb ajánlat az volt, hogy valaki több milliárdot ajánlott a reptérért és azt vállalta, hogy 3 évig fenntartja legjobb tudása szerint a repülőtér státuszát. Ha ez alatt sem sikerül legalább nullszaldóssá tenni, akkor szabadkezet kap, hogy mit kezd vele, beleértve a felparcellázást is :-)
Azért ne tegyél egyenlőségjelet a börgöndi zöldmezős légvár, és a 14 éve működő debreceni repülőtér, amibe a város eddig +5milliárdot ölt bele, és most fut a pénze után. Ugyanis amelyik város nincs benne az ICAO listában, meg a többiben, az nincs.
A cargo terminál már nem a város pénze, bár nyilván meg fogják találni a módot, hogy még párszáz milliót belepumpáljanak. Amikor kialakult a debreceni repülőtér jelenlegi státusza, akkor világos volt a koncepció, az európai szokásoknak megfelelően 150-200 km-enként illik lenni egy nagygépek fogadására is alkalmas reptérnek - már csak repülésbiztonsági okokból is. (Emellett 50 km-enként, idegenforgalmilag fontos helyeken lehetnek még közepes méretű regionális repterek.) Ez volt Sármellék és Debrecen. Hogy azóta egy csomó önkormányzat presztizsokokból ezekre rá akar licitálni, mert van a környékén egy lepukkant kifutópálya, vagy nagyobb mező, az már azoknak a dolga, akik pénzt adnak a légvárépítésre, vagy legalábbis a tanulmánytervek készítésére és a promócióra.
Az, hogy az ország 2. legnagyobb városának a környékén nincs szállítani való, az már nem repülőtér, hanem makrogazdasági kérdés.
Ha már az önkormányzatnak mindenáron építkeznie kell, mert a mögötte lévő érdekcsoportok erre kényszerítik, akkor nem volna értelmesebb, valami olyasmit építeni, aminek legalább van létjogosultsága? Biztos találni valami olyasmit Debrecenben, amire tényleg szükség van, nem úgy, mint egy nagygépes reptérre...
Sőt, van egyáltalán valami olyasmi Debrecenben, amit repülővel szokás szállítani? Pl. vágott vírág, gyógyszer, mikrocsip, stb...?
Ez mind van, csak nem szokták repülővel szállítani, mert nincs a reptéren álló gép. A mennyi idő alatt hívnak egyet, addig a furgon felér a sztrádán Ferihegyre.
A múltkor a TEVA-nak valami nagyon sürgős szállítani való gyógyszere Irországba és ha jól tudom, Ravennából hívtak hozzá gépet. Ami jól megemelte az árat. Erre ahelyett, hogy vennének egy roggyant An-32-t (jó, nyugati licensszel), az épületre, útra, területrendezésre költenek. Ez ugyanis tuti pénz - a közreműködőknek.
Az egész,egzisztenciális alapon nyugszik,Mo.on nincsennek távolságok,nem Canada,Amerika,ahol több ezer km.es távolságokat kell áthidalni.
A mult években épült ,betonositott,műszerezett"nagy"repterek(pécs-győr-debrecen-stb,stb)mind nyűg,az önkormányzatok,a befektetett pénzüket megtérülni -látni- vágyó befektetők számára...
Sajnos,a tendencia,egyre rosszabb lesz,az ország gazdaságának lefelé ivelő konjunkturáját látva!!(
Teherautóval 3 óra alatt Ferihegyen van bármilyen olyan áru, amit repülővel kell szállítani. Onnan meg napi N+1 járat megy Európa nagy cargo elosztó központjaiba. Valamelyik hasába biztos befér majd a szállítandó.
Sőt, van egyáltalán valami olyasmi Debrecenben, amit repülővel szokás szállítani? Pl. vágott vírág, gyógyszer, mikrocsip, stb...?
Az a benyomásom, hogy ma Magyarországon egyszerűen divat lett repülőteret építeni. Mert autópálya már van.
A cikk többé-kevésbé helyesen írta le a tényeket. Kiegészítésül még annyit, hogy "Virág elvtárs" új cége elsősorban a cargpo terminál beruházás ügyében munkálkodik, ahol ő eddig szokatlan aktivitást mutat. A gond csak az, hogy a cargó terminál ügye egy olyan mézesmadzag is lehet, ami okot ad a városvezetésnek, hogy a Xangának "baráti' áron adja oda az egés repülőtér üzemeltetését. Bár ha a repülőtér eddigi évenkénti többszázmilliós veszteségét elviszi, már az is valami. Ha elviszi, és nem fogja a város a cargo-légvárat a repülőtér üzemeltetés (részbeni) átvállalalásával támogatni.
(Felelősségkorlátozás: fogalmam sincs se Debercenről, se az ottani politikai életről, úgyhogy csak a link helyességéért vállalok felelősséget. Azért se nagyon.)
A szentkirályszabadjai repülőtér előkészítése csúszik, mivel még mindig nem készült el a két érintett település (Veszprém és Szentkirályszabadja) szabályozási terve. Ez felülírja a vételkor kikötött 300 milliós kötbér bankgaranciájának 2008. december 31-ei határidejét is.
Na igen. Ez az, amikor egy évente többszázmillió veszteséget termelő cég perspektívája 20 millió forinton múlik. Persze próbálta volna csak Tasnádi kifizetni az átcimkézett pénzt, rögtön nekiestek volna, hogy ez csúszópénz és a fele biztosan visszajön az ő zsebébe :-)
Az igazat nyilván nem mondhatta volna meg a "hamis tárgyleírású" számláról. Ilyen dologért pegig már Kossuth sem tudta megmenteni a fő-titkosszolgáját a halálbüntetéstől. (ld. Madarász féle gyémántügy.)
az iprágban azt szokták mondani, hogy egy átlag reptér évi 2 millió utas alatt nem önfenntartó. Azaz, saját erőből nem képes fejlődni. Low-cost reptér esetén ez a határ valamivel talán magasabb, mert kisebb az egy utasra eső bevétel, míg a költségek közel azonosak. Ha jól látom, ez a 2 milliós határ még távol van nekik. De azért drukkolok nekik. Elvégre is mindnyájunknak jobb, ha működik az a reptér.
pl. van 1 befektetőjük, aki 99 évre kapta meg a jogokat. így most a befektető szakaszban van. és az nem leglepő, h az pénzbe kerül. de még van kb. 97 éve, h profitot vegyen ki. pár év múlva nyilván fog is tudni, hiszen ahogy látszik a beruházásokból, és a működésből, hosszú távra tervez.
Talán ebből lesz valami - a Világgazdaság mai cikke
(Úgy látszik a vezetés némileg visszavett a 2008-ra tervezett növekedésből)
Moszkvai járatot szervez a sármelléki üzemeltető
Az orosz Red Wings cég várhatóan a közeljövőben beindítja a Sármellék és Moszkva közötti járatát, erről a közelmúltban ismét tárgyalt az orosz fővárosban a balatoni repülőteret üzemeltető Cape Clear Aviation Kft. A magyarországi cég ügyvezető igazgatója, Gubicza Ágoston lapunknak kifejtette: heti egy, de inkább két járatot szeretnének indítani 120-130 személyes géppel, akkora az oroszok érdeklődése. Főleg a gyógyturizmusba kapcsolódnának be a kelet-európaiak. Sármelléken az idén további újdonság, hogy április elejétől már három célállomásra repül onnan az ír Ryanair, London és Frankfurt (Hahn) után immár Düsseldorfba is eljuthatnak a cég utasai a nyári menetrendben.
A szintén diszkont Germanwings berlini járata pedig nem a nyár közepétől, hanem már május első hetétől szállítja az érdeklődőket. Az ügyvezető szerint a Robinson Tours immár a bulgáriai Burgaszba is szervez csoportokat charterutazásokhoz. A Cape Clear Kft. eddig 3,5 milliárd forintot költött az objektum fejlesztésére, egyebek között a DHL által használt kargólétesítményre, amelyet tavaly ősszel adtak át. Ha 2010-re sikerül elérni a 300 ezres évi utasszámot (az idén 170-180 ezerre számítanak), akkor az azt követő egy-két évben felvetődik az utasfogadó épület bővítése, erre további 1-1,5 milliárd forintot kell költeni. MN
Ezek a szerencsétlen románok jól befürödtek a Caucescuval...
Azért ez nem olyan egyszerű. Csau ott rontotta el, hogy amikor - kihasználva a különutas politikájának jutalmául kapott nyugati könnyítéseket - szépen lenullázta a külföldi adósságokat, nem engedett ki a nadrágszíjból, nem vezetett be közérzetjavító intézkedéseket, hanem esztelen belső költekezésbe kezdett, pl. a csoda-állompalota építkezésébe, meg (hogy valami ON is legyen) a nyugati repcsik licenszgyártásába. Ha kicsit jobban odafigyel a közhangulatra, még talán ma is ő lehetne a halljakend.
Klasszikus vicc:
A román-jugoszláv határon beszélget a román és a jugó határőr 1972-ben.
- Mirko, mi lesz veletek most, hogy meghalt Tito?
- Veletek mi lesz Radu, ha Causescu olyan sokáig fog élni, mint Titó?