"1. az erdő nem befektetés, legalábbis nem abban az értelemben, hogy fát ültetek és nyolcvan év múlva learatom."
Hát akkor mifene? Ne fárasszál már! Még számvitelileg is az.
2. meglepően sok gyakorlati haszna van a világegyetem keletkezését kutató elméleteknek.
És ezzel mit kezdjek? 30 évre visszamenőleg nem tudsz modellezni, de 3000 millióra igen? Tudod az nem érv Bogár Láaszlóval szemben, hogy azt amit ő modellez azt te nem modellezed sehogy. Egyébként, ha egymást követő évek összehasoinlíthatóak, akkor az azokból képzett sor is az.
Elöször is. Sok mindent nem is kellene szallitani. Pl. nem kötelezö asvanyvizet 500 km-röl valahol kinalni, vagy sört 1000 km-re hurcolaszni. Tehat az összvolumen akar csökkenhetne is ( kb. azonos szintü ellatast feltetelezve).
Jelenleg azert ekkora a hurcolaszas, mert a szallitas nem dragitja meg az árút elegge.
Léci vedd már eszre, hogy a vasut a jelenlegi gazdasagi rendszerben (minden parameterevel) altalaban dragabb, mint a közuti szallitas. Dragabbra meg nemigen akar senki sem atterni.
A kisáruszállítókat nem fogja ez vissza, mert ők eleve kis távolságokon cipelték eddig is a cuccaikat, ők nem versenyeznek a vasúttal, hanem kiegészítik. Ők szállnak ki legutoljára, hacsak nincs olyan elektromos változat, ami használható alternatívát jelent.
Nos, ezen a területen van a legnagyobb potencial. A kisteherautokat lecserelik 4-5 evente. Eleg nehany nagy szallitasi/logisztikai/kereskedelmi/kiskereskedelmi vallalatot meggyözni alacsonyabb fogyasztasu flottarol es maris megy a fogyasztascsökkentes, mint a karikacsapas.
A nagy teherautok fogyasztasa különben már meglevö technologiaval IS felezhetö.
Momentán nem, a vonat villannyal megy a villany meg mehet atommal, a camionnak meg ha van áramszedője, hogy ne kegyen kiszolgáltatva az olajnak, akkor nyugodtan hihatod vonatnak....sőt, ha drága a gumikerék lehet neki vasból csinálni és hogy ne zötyögjön sint köll alá tenni, de vald be, hogy ebben az esetben nagy marhaság lenne egyneként menni nekije...érdemes lenne összekapcsolni, mert akkor egy ember el tudná vezetni.....
Momentán a mezőgazdasággal nincsen bajom....elválasztották a támogatásokat a termeléstől, a paraszt zöme nem fog termelni, aranyért adom a gabonát meg a disznót....mér lenne ez nekem baj...
Ezt ne nekem magyarázd....qrva drága a kamionos szállitás, a vasut se olcsó....de pár százezer tonnát elszállitani kamionon egy kicsit macerás....már mostan röhögök, amint a vasutat megreformálják és kamion viszi a szenet a nagy erőmüvekhez....a gabonát meg a tengerhez.....
Pindiy, az EU-nak ezidő szerint semmire nincs értelmes, normális, használható koncepciója, reakciója. Nincs egy valóban használható energetikai koncepció, nincs mezőgazdasági, ipari, piacvédelmi, nincs semmi. Az EU egyelőre alig szól többről, mint egy halom újabb sóhivatalról. A mi számunkra még ez is előrelépés, mert legalább nyugati normák szerint szervezett, a mieinknél ésszerűbb sóhivatalok. De sóhivatalok.
ölég hüje elképzelés, nyilván azért veszik meg jól mert jól lehet keresni vele, az eladó meg rüheli a pénz keresést.....snassz, ha nincsen a segge kinn a gatyából....
ez kiket fog elrettenteni a használatától először? Kiknek fáj a legjobban a költségek emelkedése?
Hát a profitorientált áruszállítóknak, egész pontosan maguknak a logisztikai cégeknek, amelyek a szállítást ténylegesen megszervezik. Ők maguk fognak úgy dönteni, hogy olcsóbb a cuccot a saját kocsijukkal elvinni a legközelebbi alkalmas vasútállomásra, ahonnan az általuk bérelt szerelvény viszi tovább a célhoz, ahol megint az ő saját kocsijukra teszik át a cucccot, majd onnan vagy egy körben a vevőhöz, vagy először egy raktárba. Tehát ők lépnek ki először. A kamionosok.
A hétköznapi polgár, aki státuszimbólumként birtokolja az autóját valszeg szintén nem az ár által befolyásolva dönti el, hogy megy-e a kocsival. Tehát ez az a csoport ami másodikként ugrana ki az olajhasználatból.
A kisáruszállítókat nem fogja ez vissza, mert ők eleve kis távolságokon cipelték eddig is a cuccaikat, ők nem versenyeznek a vasúttal, hanem kiegészítik. Ők szállnak ki legutoljára, hacsak nincs olyan elektromos változat, ami használható alternatívát jelent.
Az erdekeltek rövidlatoak es nem lattak el pl. az allomasig?
az eu mostanság éppen a vasuti fuvarozást preferálja és ennek számos oka van....és nem véletlenül, még a kamionokat is vonaton visziok jobb helyeken, hogy éppen mostan adtuk el a cargot, hisz az elörelátásásról volt hires mindig a kormány....
Oszt az evtizedes preferalas utan hipp-hopp, maris megvan a szallitokapacitas 20%-a vasuton. Mar csak az a kerdeses, hogy mi lesz a 80%-kal.
Különben eppen azt irtam korabban, hogy a vasuti kamionszallitas eppen összeomlott, mert az alacsonyabb üzemanyagarak miatt megint kedvezöbb a közut.
Mert ugye a vasutnak vannak arai is. Meg a közuti közlekedesnek is.
Még októberban leírtam, de most megismétlem " nem a kapitalizmus, hanem a neoliberális globalizmus bukott meg csúfosan". A kapitalizmus köszöni szépen jól van ott, ahol a lokális érdekeket egyensúlyban tartották a globális érdekekkel és a társadalom az állampolgárok biztonságát, boldogulását szolgálja és nem azokat, akik "lerabolják" a társadalmat. ( ezt, neked, a "társadalomtudósnak" illene megfogalmazni )
Európa több országában tudják működtetni.
Mit mond neked az, hogy a svédek és a sógorok is veszik a mostani akadályokat és nem az államcsőddel küszködnek mint nálunk? közel annyi lakosa van mindkét országnak mint nekünk és ők is az EU.-tagországok mint mi. Annakidején, amikor mi az EU. csatlakozás előtt álltunk, rendszeresen jártam a sógoroknál és szemlátomást fejlődtek, mert ki tudták használni azt az előnyt, ami a mi EU-s csatlakozásunkból adódott számukra. Mi, miért nem tudtunk semmit kihasználni abból, amit a román csatlakozás biztosíthatott számunkra? Ott, a románok fejlődtek látványosan.
No, mindezt, mint "társadalomtudós" mivel magyarázod meg?
Működő demokráciát, jogállamot a mostani "rablóbanditizmus" helyett. Mára ezzé tettétek ezt az országot.
Valahol azt olvastam, hogy Putyin bácsiék lobbiznak, hogy Kína tőlük vegye az olajat és ha az a prdzsekt beindul /ez pár év/, akkor az igazán Európának lehet nem lesz igazán jó.
"itt a mihaszna menedzsment és a segg szakszervezetek azt is szétzüllesztették..."
Nehogy már előadd, hogy MO-on züllesztenek a szaxervezetek! :-)) 90 óta elbocsátottak 1 millió embert az iparból és a mezőgazdaságból, és az elmúlt 18 évben gaskó csinált 4x1 hét sztrájkot. Ezzel össze is foglaltam az újkori érdekvédelem elmúlt két évtizedét. Tudod, hol züllesztenek a szaxervezetek? Nyugat-Európában most, mivel az ottani cégek eldobják a keleti érdekeltségeiket, hogy minél alacsonyabb maradjon a hazai hanyatlás / elbocsátás. Ahelyett, hogy fognák magukat, és a válságra válaszul mindent keletre cuccolnának.
Egy frászt a rövidlátás miatt szorult vissza....az eu mostanság éppen a vasuti fuvarozást preferálja és ennek számos oka van....és nem véletlenül, még a kamionokat is vonaton visziok jobb helyeken, hogy éppen mostan adtuk el a cargot, hisz az elörelátásásról volt hires mindig a kormány....
Hogy lehet egyetlen éjszaka alatt egy 10km hosszú útszakaszt felújítani?
Hát úgy hogy kivezényelnek 10,000 embert, mindenki kap egy alkalmas szerszámot, és 1m-t az útból, amit neki kell megcsinálnia. Ehez már csak anyagot kell neki eljuttatni valahogy, de az egész megvan egy éjszaka alatt. Sokba kerülne, legalább 100 miller, de megvan gyorsan, és nem akadályozzák hónapokig a forgalmat.