"A közúti szállítás egyáltalán nem azért futott fel, mert a vasutat szándékosan sorvasztották, hanem azért sorvad a vasút, mert a közúti szállítás összehasonlíthatatlanul rugalmasabb, sokkal közelebb áll a tényleges igényekhez - mi több, ki sem küszöbölhető. A ráhordás a végén mindenképpen közúton történik."
Hááát, ha ez a helyzet, akkor ott kell megfogni a pénzeket. Úgy, mint a ciginél, alkoholnál. Ahelyett, hogy támogatná az állam. (És mindjárt egy kicsit fehéredne is a gazdaság.)
Társaságunk megvizsgálta az ön által benyújtott igényeket, és ezúton szeretnénk tájékoztatni arról, hogy követeléseit jogosnak találtuk. Ezek alapján ön a következő juttatásban és béremelésben részesül:
- Egyszeri 250.000 Ft rendkívüli juttatás a MÁV Cargo Zrt eladásával kapcsolatosan
- 15% béremelés 2008. január 1-éig visszamenőleg
Egyúttal szeretnénk arról is tájékoztatni, hogy társaságunknál az Állami Számvevőszék mai árfolyamon számolva 1993 és 2006 között 2000 milliárd forint tőkeveszteséget állapított meg. Mivel ön társaságunk régi és megbecsült dolgozója, így ebben az időszakban már nálunk dolgozott. Ezért szeretnénk, ha ebből a veszteségből is olyan mértékben részesülhetne, mint a MÁV Cargo Zrt. eladásából. Az ön által felállított arányossági mutatók figyelembe vételével szeretnénk tájékoztatni, hogy önnek ebből adódóan a következő fizetési kötelezettsége keletkezett:
- Egyszeri 5.000.000 Ft befizetési kötelezettség a MÁV csoport felhalmozott tőkevesztesége után
Új egyenlege ennek megfelelően 4.750.000 Ft tartozást mutat, amit kérünk a mellékelt készpénzátutalási megbízás segítségével 2009. január 1-éig kiegyenlíteni. Társaságunk a várható igényeknek megfelelően részletfizetési konstrukciót dolgozott ki ön számára, melynek során a fizetéséből havi 50.000 Ft-ot levonva, a tartozás kamatmentesen törleszthető a következő 100 hónapban. Kérjük, hogy amennyiben ezzel élni kíván, azt postafordultával jelezze.
További jó munkát kívánunk!
A MÁV csoport tagjai nevében: Kis Piroska Pénzügyi Csoportvezető"
"A vasutrendszer egy >100 eves fejlödes eredmenye. A kapacitast hirtelen 5-szörözni remenytelen. Kicsit lehet az ateresztökepesseget javitani, de ennel varhatoan jobban emelkedik az aruforgalom."
Nem is kell ötszörözni a kapacitását. Az ötszörös forgalmat még tán fejlesztés nélkül is képes lenne lebonyolítani a máv. Olyannyira nincs most kihasználva.
Egyébként meg legdinamikusabban nem a közúti, hanem a csövön történő szállítás növexik.
az lenne a kitörési pont amit lejjebb is írtam, fokoznia kell a vasútnak a saját rugalmasságát, integráltabb logisztikai szolgáltatásokat kell végeznie, aminek a része a raktározás, útvonaltervezés, konténerek nyilvántartása/kezelése, magának a ráhordást mint szolgáltatást is nekik kéne legalább irányítani, tehát ezt végezhetik egyéni vállalkozók is a saját teherautójukkal, de a megrendelést a vasút adja
ehelyett a meg a valóság az, hogy a vasút egy félkatonai szervezetként üzemel, iszonyatos mennyiségű belső szabályzattal, amihez mindenki betű szerint ragaszkodik, mert abba van beleépítve az a napi 35 perc munka amiért a 8 órás fizetését kapja...
Először is, az úthasználat ingyenessége, szóval azokat az utakat valamiből fel kell építeni, tartozik hozzá egy amortizáció. Ez olyami, amit nem az utat konkrétan felhasználó autósok, vagy kamionosok fizetnek, ez nem az ő közvetlen büdzséjükből vonódik le.
Ehelyett az állam az üzemanyagon keresztül beszed pénzt, amit aztán fordít errearra, többek közt utakra is. Nem kell elfelejteni, hogy a közúti hálózat elég nagy részét felépítették a múltban, és most lehet használni, viszonylag kevés ráfordítással. Ha rendesen karban tartanák, akkor sokal több pénzt kéne ebbe
pumpálni.
A vasúttal szemben a közút hátránya egyértelműen az, hogy drágább a szállítás kilóméterenként. Több energiába kerül, nagyobb változó költség rakódik bele. Magát az úthasználat árát is az üzemanyagba építve kell megfizetni.
Ezzel szemben a vasút hátránya meg az, hogy nem képes háztól házig szállítani, az árut pedig nagyon macerás egy egy vasútállomástól a konkrét felhasználás helyéig eljuttatni. Közvetlen vasútvonalat bevezetni a gyárudvarra meg nagy egyszeri kiadás, senki nem vállalja.
A vasút másik hátránya, hogy az ő költségszerkezetében dominál a beruházás költsége, és annak a kamata. Ha a felépített infrastruktúrát nem képes kihasználni, az konkrétan a vasút költsége, és az ő árait nyomja meg. Ha az állam felhúz két autópályát az adófizetők pénzén, amit aztán nem használnak ,és egy deci benzinnel több emiatt nem fogyik, akkor azt kifizették a semmiért az adófizetők. A szállítámányozó cégnek ez nem került semmibe. De ha a vasút felépít egy vonalat, és aztán nincs mit szállítson rajta, akkor annak a költsége az ő nyakán marad.
Ezzel együtt szerintem a vasútnak arra kéne törekednie, hogy rugalmasabbá tudja tenni a szolgáltatását, hogy kisebb üzemméret mellett is igénybe lehessen venni. Oldják meg a leplombált, zárt konténerek mozgatását A pontból B pontra, vegyenek saját teherautó flottát a vasútvonalra felhordáshoz etc. A legnagyobb vesztesége azon keletkezik, hogy túlbürokratizált, és túlméretezett anyagforgalmakra van szabva az egész.
Ez igaz, de a vasút mára már nem feloldható problémája az, hogy nagyon-nagyon rugalmatlan. A vasút nagy tömegű áru mozgatására alkalmas - a kiépített csomópontok között. A mára kialakult település- és iparszerkezet viszont nem ezt tükrözi le. Valójában nagyon kevés olyan nagyüzem van (autógyárak, néhány nehézipari és vegyipari nagy cég, bányák, erőművek, nagyon más nem is), amelynek tulajdonképpen úgy jó, a vasút, ahogy van, és adott esetben vagy van is, vagy megéri számukra iparvágányt telepíteni. A cégek zömének a logisztikai dilemmája ott van, hogy az elszállítandó áru vasúti relációban nem sok (rendszerint egy tele vagon sem jön össze), másrészt az áru keletkezési pontja és végcélja mind olyan, hogy vasúton nem érhető el közvetlenül. Onnantól fogva pedig, hogy az árut fel kell pakolni egy teherautóra-kamionra, azt fel a vasútra, majd onnan megint át egy teherautóra és vinni a végcélig - a mai bérek, állásidő-rezsik mellett ennek nincs értelme. Akkor már viszi a kamion a végcélig. Ha az nagyon messze van, akkor esetleg viszi a kamiont egyben a vonat...
Nézd meg akárcsak egy multi beszállítóját: a legtöbb esetben nem keletkezik egy tételben nála annyi áru, amit érdemes lenne vasútra tenni. Ha pedig a végcél közelében nincs is vasút... A közúti szállítás egyáltalán nem azért futott fel, mert a vasutat szándékosan sorvasztották, hanem azért sorvad a vasút, mert a közúti szállítás összehasonlíthatatlanul rugalmasabb, sokkal közelebb áll a tényleges igényekhez - mi több, ki sem küszöbölhető. A ráhordás a végén mindenképpen közúton történik.
Ebben tévedsz, a vasútnak pont az a baja, amiért relatíve drága is, hogy nem tudja a meglévő kapacitását kihasználni. Sokkal több árut el lehetne rajta szállítani a jelenlegi keretek között is, és minimális feljesztéssel - a szűk keresztmetszetekre koncentrálva - akár 10szerezni is lehetne.
A vasút tipikusan olyan üzem, ahol a költség legnagyobb része a befektetett tőke, és annak kamata, ha az így létrehozott kapacitást nem használják ki, akkor az nagy veszteséget generál.
De könyörgök. 20 évvel ezelőttig vasúton volt a teherszállítás zöme. Aztán az ingyen úthasználat átirányította a jó részét a közútra. Most csak a helyes árarányokat kellene kialakítani, a társadalmi érdek figyelembe vételével.
Az utobbi 20 evben a teherforgalom 2-3-szorozodott. A következö 10-15-ben ismet fog kb. 50%-kal emelkedni (majd latjuk, hogy a mostani valsagosdi milyen szerepet jatszik).
Az EU-ban Nemetorszag aranya a teherszallitasban a legmagasabb. Kb. 25%. EU-atlagban es jelenleg kb. 12-15% lehet. Ha a teherforgalom nagyobbik felet at akarja valaki a vasutra rakni, akkor annak kapacitasat kb. az 5-szörösere kellene emelni. Ez logisztikailag sem megy (nem lehet mindenütt tovabbi vonalakat, a varosokban rendezöpalyaudvarokat,... eleget kesziteni).
A vasutrendszer egy >100 eves fejlödes eredmenye. A kapacitast hirtelen 5-szörözni remenytelen. Kicsit lehet az ateresztökepesseget javitani, de ennel varhatoan jobban emelkedik az aruforgalom.
Igazán tudhatnák, hogy a MAV csak veszteséget termel régóta és mindannyian finanszíroztuk a müködési hiányát emberemlékezet óta! Rádásul azt is tudni illene, hogy az alkalmazott nem tulajdonos sehol, hanem szerzödés szerinti pénzért dolgozik és semmi köze a tulajdonnal kapcsolatos döntésekhez!
"Hát, harminc éves terpesztésben nem is nagyon tudod.
Számszerűsíteni lehet: az évenkénti GDP indexeket összeszorzod. Ugyanezt meg lehet tenni az évenkénti reálkereset-indexekkel is. Kapsz egy számot, amivel lehet majd dobálózni, jól."
Érdekes hozzáállásod van. Nem számolsz semmit és azt moindod, hogy ez így van jól. Frászkarikát! A közelítzés is számítás, s több mint a semmi. Nem kell egy számítási módszertannak tökéletesenek lennie ahhoz, hogy alkalmazzák, s ahhoz sem, hogy használható modellt adjon egy-egy jelenség megértéséhez. Ezzel azt állítod, hogy egy 30 éves befektetést, (pl. erdőt) sem lehet ex-post kiértékelni, mert azt se tudjuk, hogy hozama mennyivel haladta meg a (z ismeretlen 30 éves) inflációt.
Összehasonlításul: a fizikusok ,már azt számolják, hogy mi történt a világegyetem keletkezésének x. századmásodpercében. Na az a baromság, nem a 30 éves adatok összevetése.
Kell nekik egy kis népszerűségvesztés most a nyári választások elé, hogy a Ferinek legyen mire mutogatnia megerősödésként és visszahozhassa a szarból a kormányzást 2010-re.
Jut eszembe, ha már gazdaság, meg válság. Lenne egy egyszerű módszer a magyar gazdaság fellendítésére. Első lépésben Gyurcsányból rendes embert kellene faragni. Majd onnantól "A rendes Gyurcsány"-t, mint a világ 8. csodáját mutogathatnánk, ezzel fellendítve az idegenforgalmat és azon keresztül a gazdaságot. Na? Legalább olyan, mint a "Megegyezés" fehéredése, nem? :D
"A közuti teherszallitast NEM TUDOD a vasutra atrakni (csak egy töredeket, az meg nem mervado es nem is megoldas).
Ha mashogy gondolod, ervelj."
De könyörgök. 20 évvel ezelőttig vasúton volt a teherszállítás zöme. Aztán az ingyen úthasználat átirányította a jó részét a közútra. Most csak a helyes árarányokat kellene kialakítani, a társadalmi érdek figyelembe vételével. Oszt mindenki kedvére választhat. Sztem az össz volumen kisebbik fele menne a vasútra. De az épp elég sok.