Induljunk az eredeti jelentésből, a "magas hanghűségből". Add vissza úgy, ahogy elhangzott. Mi ne legyen benne? Torzítás, a dinamika megváltozása, az eredeti anyagban nem szerepelő hangok... (zajok). de egy felvétel adhat többet is, művi körülmények között mint ahogyan eredetileg elhangzott - voltám már jazzklubban, túlerősített, rosszul kiegenysúlyozott zenekari hangzással, rossz akusztikájó helységben, búgó erősítőkkel stb. együttest hallgatva - s ugyan az stúdió felvétellel (jó zenei rendezővel) - ég és föld. Tehát a HiFi fontos, de vissza lehet vele élni. Sokan ezt teszik, visszaélnek vele - s megélnek belőle, mint a horoszkópból. Ennek megannyi pszichés oka van, ritkán áll elő a "királyon nincsen ruha" effektus, ami előfordul borszakértőkkel is, meg vaktesztelő hifi-gurukkel is... Az elmélet gyártás mindenkinek megy, hiszen ebben a világban könnyen beláttatható, hogy szinte minden mindennel összefügg, s minden mindre hatással van, így előbb utóbb bármit el lehet adni a nagyérdeműnek, s ha megvette nehány milliócskáért a high end világító-fűtő cuccot, akkor megfogja hozzá venni hand made aranyozott USB csatlakozót, a 9., az igazi hibrid RIAA korrektort, s Dunába löki az előző 3 hangfalát (szóljon, sietek, kimentem...:), mert előtte "ingyér" fázisszinkronba hoztad a dugaljait, fél nap munkával, s együtt bólogattok, megjött a karakteres sztereó kép... " ...hogy szinte minden mindennel összefügg, s minden mindenre hatással van" ez jó ideológiai alap, tejgumiból van, s nehezen kimérhető. Mert lehet, hogy 30 dologból 28 tényleg hatással van egymásra, de hogy mennyire, hogy egyáltalán az hallható-e, illetve van 3, ami tényleg fontos, s kézbentartható, netán mérhető, na ez lenne érekes... na de akkor nincs mísztérium, varázslat, elcsúszunk a tények világa felé s az veszélyes. (Nemtom', maceráltatva vagyok a flutter miatt, mit akadéoskodok itt vele annyit, dejszen annak az okozott torzítása nem is igazán hallható (igaz, jól mérhető) - bezzeg a megtekert dugalj, meg a nem'tommi, az igen...)
A hifi körökben már jól ismert méricskélő (& aranyfülű tesztelő), miután lehúzásnak minősített valamit (bármit), azért - biztos, ami biztos - nem felejti el részletezni sose, hogy ő hogyan tudná lehúzni a "valóság" után loholó lúzereket ;]]]
Ad 1.: Troll-e vagy? Költői kérdés ez ahhoz, aki szándékosan offol valami nevesincs outsider jitteres baromságával egy analóg lemezjátszós topikban. Gy.k.: bár akadnak benne kisebb pontatlanságok, nem az elektroakusztikai összefüggések tárgyalása baromság, hanem a rajtuk túlmenő alaptalan következtetés.)
Ad.2.: A tényekről, a valóságról, a "tudomány mai állásáról" rendszerint azok tudnak legkevesebbet, akik lépten-nyomon ezen lózungokkal dobálóznak.
Telibetaláltad, mert sajnos éppen ez a blog nem-szándékos üzenete. Hiába van "Long" hobbitársnak 24 karátos aranyfüle és átlagosnál jobb ízlése, hiába jószandékú, stb ...
A zenész is csak emberből van, pontosan ugyanannyi zenész érzékeny a kónusz porvédőjén lévő légyszar hatására, mint ahány nagy ívben lexarja, nem hallja, nem is érdekli. Ez nem azt jelenti, hogy mint zenész - bármelyik kategóriába sorolódik is -, ettől jobb vagy rosszabb művész lenne.
Mivel szinte kizárólag zenészeknek hangolok cuccokat, mindkét végletre tudnék neves, ismert zenészt is példaként mondani, de pont az előzőekben említettek miatt nincs értelme példálózni, mert ez nem rangsorolás, nem lesz ettől jobb zenész az, aki a bolhafingot is meghallja, ez egyszerűen alkati, fiziológiai állapot.
Mint zenészt, mindkét végletet csak és kizárólag a ritmus és dallam érdekli, a "hangzás" csak hab a tortán, külön ügy.
Viszont amelyik zenész hallja is, és nemcsak zenészként értelmezi a kottát, az azonnal érzékel bármilyen kis változtatást. Nem, nem a fülével, hanem ahogy a hangszerrel való kontaktusa megváltozik a visszahallott hang hatására. Nem egyszerű dolgok ezek, viszont kurvára működnek egy bizonyos szint felett.
Nem lehet, hogy akik mindent őrült megszállottsággal gyanakodva tesztelgetnek a hangminőségre gyakorolt vélt vagy való hatása miatt egyszerűen nem szeretik a zenét, és pótcselekvésekben élik ki magukat? Van jónéhány zenész haverom, ők teszkó gazdaságos hifin is képesek élvezni a zenét, mert arra figyelnek, nem az interconnect-, tápkábelekre, meg egyéb hóbelevancokra.
A villásdugók következetesen "helyes" illetve "rossz" irányba fordításához tartozó hangképeket lényegesen többen azonosítanák be vakpróbán, mint a hablaty legfőbb tárgyát, a tizedszázalékos hozzáadott modulációs torzítást. Szégyen, hogy egy audiotechnika iránt érdeklődő, arról láthatóan sokat olvasgató hobbistajelölt számára nem eléggé nyilvánvaló,hogy ilyesmi nem képes zeneitlenné tenni a hangot!
Az a milyen durva, ha a szomszéd bevásárol kilószámra kék gyöngyből, és ezzel nálad hazavágja a milliós setup hangzását... Vajon lehet ilyesmire birtokvédelmet kérni a jegyzőtől?...
Ez a listázás így viszont már hablatyolásnak számít, mert ha tovább folytatod a felsorolást, akkor az emberek többségének az se számít, milyen futómű zenél, nem is értem miért görcsölsz vele ennyit?;) A dugalj fázis pozíciója pl. határozottan mérhető változást okoz bizonyos készülékeknél a földpotenciálban, szóval nem csak képzelgés a semmire, akár hallja valaki, akár nem.
....minden számít. Az USB port aranyozása, az ethernet kábel minősége, a dugaszoló aljzatok fázisa... Rendes audiofilek ezt mind hallják. Kis gyakorlattal pótolja a látást is, ugyanis a hallott hanganyagból már látják a bolti árcédulát is... Ha netán nem hallanának mégse pontosan, erre megtanítják őket a bolti demonstrátorok, kiindulva az árcédulákból.
Azért egy táp teljesen más tészta. Nem mindegy, hogy egy 3 fázisú motort fázistoló kondival, vagy rendes 3 fázisú generátorral hajtasz... de hogy a kábel... bár vannak, akik a szomszéd kertjébe kirakott kék gyöngyöket okozta "brutális" változást "meghallják"...
Lényeg, a bloggernek igaza van, mert sokan követik...
Hát azt nemtom, hogy meghallja-e valaki, hogy milyen dróton megy a futóműbe a kraft, de hogy ez a Huszti féle Rega táp hallható, az is biztos. Pedig rohadtul nem csipem a Zsoltot - a bátyját viszont annál jobban. Valaki a regáját tuningolta itt, neki szkenneltem be egyszer> https://freewb.hu/_userfiles_/roxynews/regatap.pdf
Én is gondolkodtam rajta, hogy megépítem a 3 motoros függesztett fakarusz futóműhöz ezt a tápot a sima AC helyett, de annyira tökéletesen és egyenletesen hajt a 3 motor, hogy egyszerűen nem kell. Meg amúgy se érdemlek meg ennél is jobb lemezjátszót, mert így is abszolút tökéletes vagyok ;Đ
Erősen kozervatív design, de nem csúnya. Az anyagot nem sajnálták belőle (11kg), ehhez képest a a w/flutter 50%-al gyengébb a TEAC-nál, hazai piacon kiveszőben, RIAA/USB nincs.
A flutter nem egyéb, mint frekvenciamoduláció egy meghatározott tartományban, és pont. Lehetne róla beszélni, hogy lemezjátszónál milyen természetű, de az egy másik dolog. Valójában egy harmadik dologról (egyszerű mérőjel torzulása) beszélsz, dehát mitévő légy, ha csak ennyit találsz a wikipédiában..:PP olyan csemegékkel fűszerezve, mint az indermodulációsnak elírt modulációs torzítás.
Nyilvánvaló, hogy bizonyos fajta nyávogásokat jelfeldolgozás útján redukálni lehet, csak nem mindegy, mennyi az annyi! Az idézett szöveg extrém magas szintű komponensekről beszél, melyek akár zenei jelből is detektálhatók. (Régi magnó- és filmszalagok hangrestaurációjánál százalék nagyságrendről sem túlzás beszélni, mégsem olyan egyszerű a feladat, mint elsőre tűnik.) Jó minőségű szíjhajtású* lemezjátszó esetén viszont annyira érzékenyre kellene "hangolni" a detektálást és beavatkozást, hogy végül a zene sem maradna érintetlen. Nagyobb kárt csinálna, mint hasznot.
*
Elvakult, megsüketült(:-)) DD-hívők figyelmébe, akik szerint szinkronmotorral + szíjjal nem lehet jó paramétereket csinálni: 73dB az IEC szerinti jel/zaj viszony.
Na, megtaláltuk a DC Comics legújabb szuperhősér, Turntable Man, aki hallja, hogy milyen kábellel van a motor a tápra kötve. Eszem megáll. Mindig elcsodálkozom, hogy van, aki komolyan veszi ezeket a bloggereket...
Nem olvastam minden régi hfm-et, viszont azt gondolom, hogy minél jobb a pickup, annál több zenét, de annál több futóműhibát is közvetít. Ebből szerintem inkább a futómű fontossága következik. Arról nem is beszélve, hogy hányféle követelménynek kell megfelelnie egy futóműnek, mire azt közvetíti az a pickup, ami a lemezen van. A pickup hibái még csak ez után következnek majd.
Barátocskám, ezzel a frekvencia átviteli függvénnyel nem sokat árultál a jelenség természetéről... nem a flutterről, hanem a nyávogásról, amelyről azt mondtam, ma már nem izgalmas...
https://www.virtins.com/doc/Wow-and-Flutter-Measurement-using-Multi-Instrument.pdf a cikk részletesen foglalkozik ezzel, de kiemelnék belőle egy rövid részt: "Wow refers to frequency modulation of the signal in the range of approximately 0.5 Hz to 6 Hz resulting in distortion which may be perceived as a fluctuation of pitch of a tone or program. Flutter refers to frequency modulation of the signal in the range of approximately 6 Hz to 100 Hz resulting in distortion which may be perceived as a roughening of the sound quality of a tone or program." Tehát - s továbbra is a nyávogásról beszélünk(s nem flutterről) - egy olyan, nem kívánt moduláció, ami 0,5-6Hz közé esi, LASSÚ - s itt megértheted a hasonlatomat - kb. 0,5 Hz alatt fordul meg egy korong, s ha erre a frekvenciára(tartományra) esik egy változó mechanikai terhelés/hajtás nyomaték változás a tányéron, hallasz NYÁVOGÁST, az amplitúdójától függően.... de nem hallasz, mert a mai játszók ezt már nemigen csinálják, esetleg egy-két megnyúlt szíjas audiofil játszó...
A flutterszűrőd a 6Hz feletti moduláció mérését célozza, melyet sokkal nehezebb kézbentartani a hajtómotorok (kefe nélküli egyenáramú motorok, valójában állandóan fluktuáló mágneses térben működnek) természetükből fakadó nagyobb frekvenciás nyomatékváltozása, illetve az abból fakadó vibráció (a változó mágneses tér által is okozva) miatt, mely át jut a tányérra is, sajnos. És bár küzdenek ellene a sok kilós tányérokkal is, valami azért marad, a kínaiaknak több, a japánoknak kevesebb...
*** Valamelyikőtök hitetlen Tamásként reagált a digitális hangminőség javítás lehetőségére (a laser játszónál) - íme egy "új", alig 16 éves eljárás flutter nullázásra..: "Novel DSP processes have been developed that correct wow and flutter by tracking various spuriae on the tape or film which can be re-purposed as timing references. Several recent (2006) DVD releases have utilized a system developed by Plangent Processes that substantially reduces wow and flutter of very high rates to extremely low levels, with a substantial improvement in quality, and without adding distortion or extra cycles of sound. The software Capstan by Celemony analyzes the already digitalized musical material and uses varispeed playback to eliminate wow and flutter."
A jó lemezjátszónak nem a pickupon múlik a jósága, egy kiváló futómű átlagos pickup hangján is érezteti, hogy jobbat érdemel:) Az Octogonban ismerős vagyok, ott szerintem a pickupot is kicserélik ha nagyon ráéreznek a vevőre, vagyis a pénzére. Fellépés kérdése, hogy mit mutatnak meg vagy mit nem. Ne felejtsük el, hogy vírus van.
Köszönöm, jónak tűnik - ov. 27km - a TEAC-ra én is találtam - s a Technicsre (SL 1500C) nem. De előre azért ne írd le - képzelj el hozzá egy jobb hangszedőt.