Keresés

Részletes keresés

LyPapa Creative Commons License 2023.01.19 0 0 46468

Tavaly készítettem egy OpenTherm interface-hez mikrokontrolleres web servert, ami a Linux serveremen futó Node-red rendszernek szolgáltatta az adatokat MQTT protokollon. A túlfutást sikerült egy képen rögzíteni:

 

 

 

Üdv:LyPapa

LyPapa Creative Commons License 2023.01.19 0 0 46467

Sziasztok, egy problémám akadt, rendbetettem (??), majd jött egy újabb 'érdekesség':

Sorban:

Van egy Ferroli BlueHelix Tech_25 kazánom, mellette egy melegvíz tarály, amit a kazán fűt, és két szint a házban, radiátoros fűtés kiépítéssel.

Évek óta probléma, hogy a melegvíz tároló felfűtése néha túlszalad (miközben 50 fokra van a melegvíz hőmérséklet állítva). Cseréltem hőérzékelőt, de semmi hatása nem volt, legutóbb hőmérséklet túlfutással leállt a kazán. Nos, kapott egy RESET-et, mire elindult, és az indulásnál szokásos légtelenítés során szürcsölt rendesen. Ez egyértelműsítette, hogy levegős a melegvíz tároló köre, így abba bekötöttem egy légtelenítőt, ami első felfűtésnél szépen percegett is :) Remélem, a légteleítő bekötése megoldja a felfűtési hőmérséklet túlfutás problémát, nem fog gőzzár kialakulni.

Valamit észrevettem: amikor a kazán alaphelyzetbe áll, akkor a melegvíz tartály fűtésére áll be a háromjáratú szelep, és ide áll akkor is, ha a fűtési kör nem kér több fűtést. A kazánon levő manométer az alaphelyzetben 1.5 Bar-ra áll be, mindkét kör esetében. Mikor a fűtés leáll, és átvált a szelep, a manométer mutatója felfut 1.8 Bar-ig, majd leesik 1.4-re, ekkor koppan egyet  a szelep (?), az ütés a radiátorok előremenő vezetékén kézzel határozottan érzékelhető, a manométer mutatója 1.5 Bar-ra állva nem mozdul többet. 

Kérdés:

Ezt a jelenséget úgy sejtem, az idézheti elő, hogy amikor a háromjáratú szelep dugattyúja a váltáshoz elmozdul, mintha vissza akarná nyomni a vizet a radiátor körbe (ekkor fut fel a nyomás kb. 1.8-ra), majd mikor épp a váltás közép táján kiegyenlítődik a nyomás a két kör között, akkor esik le 1.4-re, és a kiegyenlítődés okoz egy rendes koppanást és ütést az előremenő vezetéken. Szerintetek mi okozhatja ezt durva jelenséget ? Hogyan tudnám megszüntetni vagy az intenzitását határozottan csökkenteni ? 

 

Segítségeteket előre is köszönöm,

 

Üdv:LyPapa

 

de! Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46466

A második ábrán a sárga a napi gázfogyasztás, a rózsaszín görbe pedig az MVM által jelentett napi fűtési hőmérsékleti tényező.

Előzmény: de! (46465)
de! Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46465

Az adatrajongók kedvéért megosztok még két ábrát, ami mutatja a rendszerem viselkedését.

 

Az első képen az látszik, hogy hogyan alakult az átlagos napi fűtési teljesítmény, a napi üzemórák száma, ebből számolva az üzem közbeni átlagos kazánteljesítmény és a gyújtások száma. A gyújtások száma van a jobb tengelyen, az órák, kilowattok és köbméterek a bal oldali tengelyen.

 

 

A második ábrán látjátok, hogy milyen előremenővel értem ezt el. Kezdtem 40 °C-on a szezont, aztán miután eleget figyeltem, kimértem 40 °C-on hogy hova áll be a visszatérő, és kiszámoltam hogy más előremenők mellett ehhez képest mennyivel több vagy kevesebb hőt tudnak a radiátorok leadni, elkezdtem szabályozni a fűtési igény szerint az előremenőt. Az elmúlt 2-3 hétben sikerült elérnem, hogy a kazán átlagban csak 30%-kal menjen magasabb teljesítményen, mintha folyamatosan fűtene. 

 

Na erre vadásznék jó automatikát, csak ahogy látjátok, adatfasiszta vagyok, és előbb szeretnék látni e buszos rendszerről hasonló mélységű méréseket, mielőtt fejest ugrok bele.


Előzmény: tron67 (46453)
de! Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46464

Ha ismered a házad hőigényét, a szokásos havi gázfogyasztásokat, akkor abból meg tudod becsülni, hogy mekkora esélye van a folyamatos lángszabályozásnak.

 

Ha vesszük a 3 kW-os minimum teljesítményt, felszorzod 24 órával és 30 nappal, leosztod gáz fűtőértékével, akkor kijön bő 200 m3. Tehát ha megy a kazán, minimum 200 m3-t eldurrant egy hónapban. És akkor ezen a szinten nincsen hova szabályozni.

 

Nem tudom, hogy mi kell a szabályozáshoz, de mondjuk ha feltesszük, hogy az átlagteljesítmény felére vissza kellene néha venni a lángot, akkor az azt jelenti, hogy 3 kW minimum mellett 6 kW kellene legyen az átlag. Bő 400 m3. 

 

A komfort nem a kazán és a termosztát közötti interfészen múlik elsősorban, hanem a szabályozási logikán, ami attól független, hogy on-off vagy busz interfész van-e.

 

A Siemens REV24 ugyan on-off interfésszel bír csak, a szabályozási logikája viszont PID, azaz a pillanatnyi eltérésből, az eltérés hosszú távú integráljából, és mért hőmérséklet változásából számolja a szükséges fűtési intenzitást. Ezt azután jobb híján időbeli modulációra fordítja le.

 

A gyakorlatban az időbeli moduláció lefordítása az én esetemben elég gyakran folyamatos fűtés vagy folyamatos nemfűtés. Csak nagyon ritkán kapom sűrű kapcsolgatáson. Ilyenkor 3 percre bekapcsol, majd 3 percre ki. A napi átlag 15-25 ciklusból ítélve ez nagyon ritkán következik be.

 

Egyébként azt gondolom, hogy nagy hőtehetetlenségű rendszerekben, padlófűtésnél, nagy vízteres radiátoroknál van jelentősége a PID vezérlésnek. Amikor 75 nm-es társasházi lakást fűtöttem Beretta Ciaoval és kis vízterű lapradiátorokkal, a REV24 valamilyen szintén PID-es elődje gyakorlatilag 22,6-nál bekapcsolt, 22,8-nál meg ki. Egy 0,2 hiszterézisű on-off is ugyanilyen jó lett volna valszeg.

 

A mostani rendszerben azért tud valamit a REV24, mert hol bekapcsol, hol kikapcsol, miközben szinte folyamatosan 22,6 van a kijelzőjén. Csak annyi a turpisság, hogy 0,2 pontossággal jelez ki, de 0,1 pontossággal érzékel. De nem hiszem, hogy 250 literes víztér és öntöttvas radiátorok mellett ezt a szintentartást összehozná egy egyszerű 0,1-es hiszterézises vezérléssel.

 

A buszos interfészt fújhatod, ha nincsen mögötte jól belőtt PID. Ha egy buszos termosztát nem megy a külső hőmérsékletből számolt előremenő alá, hanem legalább 0,3 °C-kal túlfűt, mielőtt lekapcsol, akkor az komfortban nem lesz jobb on-off interfészre kötött jó PID vezérlésnél.

Előzmény: RTH41 (46457)
de! Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46463

Én is azt tudom mondani a méréseim alapján, hogy a folyamatos vagy közel folyamatos üzem hatékonyságbeli előnye a szakaszosabb üzemhez képest nem látszik.

 

A hatékonyságot abban mérem, hogy egy °C fűtési hőmérsékleti tényezőre hány m3 elfogyasztott gáz jut. Ha van is megtakarítás, az messze eltűnik az érték szórásában.

 

Inkább még magasabb értékek jöttek ki akkor, amikor nagyon ki volt centizve az előremenő, és szinte folyamatosan ment a kazán. De ebből nem akarok messzemenő következtetéseket levonni, mert ez lehet, hogy csak egyéb tényezők miatti szórás okozza.

 

de! Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46462

Ha 1,3 °C-kal melegebb a primer oldal visszatérője a szekunder oldalénál, akkor azon nem hinném hogy 4%-ot bukna hatásfokon. 

Előzmény: kormos* (46454)
lala1961 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46461

Üdv ! Az volt a kérdés? Mert Én nem erre reagáltam.

Előzmény: kormos* (46458)
kormos* Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46460
Előzmény: kormos* (46459)
kormos* Creative Commons License 2023.01.18 -1 0 46459

BUS termosztátnak, akkor van értelme, ha nagy a ház van bőven négyzetméter és akkor lehet használni egész évben.  Nálam a moduláció csak nulla fok alatt van bekapcsolva. Külső hőfokszabályzó elvileg jó, de nem feltétlen, aki szeret vele foglalkozni, nagyon el kell találni a görbék meredekségét. 

 

Aristont ne vegyél!  Bosch az jó lehet, persze itt kb. 3 kw a min. teljesítmény.  Amelyikké kisebb az nagyon drága. 

Előzmény: RTH41 (46457)
kormos* Creative Commons License 2023.01.18 -1 0 46458

2-3 évente át kell mosni az egész rendszert, legalábbis nem árt.

Előzmény: lala1961 (46456)
RTH41 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46457

OKÉ és van értelme a rendszeren eBus vezérlésű termosztátnak és esetleg a külső hőmérséklet szabályzónak? Komfortosabb lesz ezektől, kevesebb gáz fogy?

A szekunder kör szivattyúja mehet egyforma fordulaton, nem kell modulálnia?

(Először én is Immergas 12 KW gondolkodtam, de lebeszéltek erről a márkáról, mert itt a legközelebbi szervizes 40 km + 3 hónap. Konkrét eset: júliusban felszerelt kazán szeptemberben meghibásodott és a szerviz csak decemberre ígérte a kiszállást vagy garanciavesztéssel más szerelő is megjavíthatja. SD, Bosch Ariston FÉG szerelő/beüzemelő meg van helyben.)

Előzmény: kormos* (46454)
lala1961 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46456

Csak hogy mit is tartottam kissé kétségesnek: "cserébe:"cserébe tiszta víz megy a kazánba nem kell radiátort mosni " !

Előzmény: lala1961 (46455)
lala1961 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46455

Üdv ! A kazán leválasztás a kazán védelmére szolgál a bárhonnan is érkező szennyeződésektől, a radiátorok elvileg a más módon IS történő használatból fakadóan lehet/kell tisztítani !:-)

Előzmény: kormos* (46454)
kormos* Creative Commons License 2023.01.18 -1 0 46454

Kondenzációnál a visszatérő hőfoka számít, 50 foknál már van kondenzáció. Egyébként jó a meglátásod, ha van hőcserélő akkor nem lehet elérni az elméleti 108%-os hatásfokot, hanem lesz kb. 104%. Viszont cserébe tiszta víz megy a kazánba nem kell radiátort mosni stb...

Egyébként nálam alu radiátorok vannak ráköthetném, őket direktbe a kazánra, de mégsem teszem, mert 2-3 évente átkell mosni az egész rendszert. 

Előzmény: RTH41 (46452)
tron67 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46453

“szándékosan pozitív eltolom “

 

Nem akarok cunamit indítani, de akkor leírom, igen én a szakaszos üzemben hiszek, nem a hőntatásban 🙂

 

Tehát az a célom pozitív eltolással az, hogy enyhén, a körülményekhez igazodva, a  szükségenél csak picivel - elkerülendő a kilengések -  elérjem a kikapcsolást, hogy még több energiát sporóljak.

 

A kondenzációs kazánoknál, folyamatos alacsony üzem nagyobb hatékonyság, már kezdtem azt hinni, hogy működhet, de megfigyeléseim mégis a szakaszos üzemet igazolják. 

 

De ez legyen mindenki tapasztala és döntése, nem is fogok reágálni cáfolatokra, ha konkrét adatokkal nincs megtámasztva a dolog :)

 

Előzmény: Törölt nick (46451)
RTH41 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46452

Szia, köszönöm az ötleteket. Utána olvastam itt a rendszerednek és nem értem,
– hogyan működik a kazánon a moduláció és a kondenzáció egy 10 literes külső hőcserélő mellett?
Régebben írtad: KN3-nál a primer oldal: 48,5 C és 40,4 C. Szekunder oldal:  46,2 C és  39,1 C.

Gondolom ez csak egy konkrét eset volt, de itt csak 8 C a különbség a primer oldalon és ez elég a kondenzációhoz?

Előzmény: kormos* (46429)
Törölt nick Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46451

szándékosan pozitív eltolom 

 

Miért?

Előzmény: tron67 (46450)
tron67 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46450

 

"1.Bus szabályzásról beszélünk. Nincs hiszterézis."

 

Ki állította? :)

 

Ha az időjárás követésből számított előremenőt szándékosan pozitív eltolom a belső szabályozásból származó moduláció erre rásimul, nem szabályoz alá, ekkor nőni fog a szobahőmérséklet és a Cube beállított szobahőmérséklet plusz a pozítív hiszerézésisnél kiadja a “fűtés állj!” parancsot. Tehát itt jáccik a hiszterézis nem a szabályzásban. Mindez leolvasható a lentebb valahol fellelhető grafikonról.

 

Előzmény: Törölt nick (46447)
tron67 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46449

“Egyenletes szobahőmérsékletet egy sima on-off termosztáttal is lehet tartani 0,1 hiszterézissel.”

 

Egy olyan rendszerben, ahol nincs valami adaptív technológia, max úgy ha kézzel ± állítod az előremenőt. Vegyünk azt a szélsőséget, hogy fix 40..50 fok az előremenő, -10 fokban lehet ez nem is elégséges a ház fűtésére. Kell valaki aki vagy valami, ami emeljen előremenőn…

 

“A modulációs üzemmód lényege, hogy folyamatosan megy a kazán, viszont a setpointot nem lehet levinni a kívánt értékig a min. teljesítmény miatt. “

 

Miért én nem pont ezt írtam, a “modulációs határok közt”. Egyéként a modulációt nem tudja csökkenteni ez igaz, de teljesítményét ki/be kapcsolással akármennyire leviszi ;)

 

Előzmény: kormos* (46446)
Törölt nick Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46448

Azt is tegyük már tisztába, hogy nincs olyan radiátoros fűtés ahol 20 fokokat akartok "setpointnak"....

Nem véletlenül van külön magas ->radiátor

és alacsony->padló beállítási lehetőség.

Szerencsétlen kazánt nyekegtetitek 30 fokos vízzel, ha jön egy melegedés akkor meg csodálkoztok, hogy kapcsolgat.(és szar a kazán)

Nyilván van olyan rendszer ahol vígan elvan alacsony előremenővel, de az úgy lett tervezve.

Mintha ezt is leírtam volna...

 

külső+belső beállításra vonatkozik a grafikon

Nem. Ezt is leírtam, on-off esetén így nézNE ki, de a cubesensysakármi -megfelelő beállítással-

szépen felülbírálja. Ha jön egy melegedés, nem engedi csökkenteni az előremenőt, amíg a lakás nem igényli.

Ha jön egy lehülés nem fog eszeveszett kapkodásba és emelni az előremenőt.

Aki nem hiszi járjon utána, én megtettem...

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46447

Hát, jól összekavartok.

 

1.Bus szabályzásról beszélünk. Nincs hiszterézis.

(Egyébként leírtam már korábban, lehet használni bus-ost on-offként, 0,2-0,3 hiszterézissel.)

-Nem kell kamiont venni egy kis utánfutó hűzásához.-

 

Az én házam töredéke a 140m2-nek pontosan 45m2.

Működik folyamatosan, 5 radiátor van, 22 fokos helyiséghőmérséklet.  Mi köze a minimum teljesítménynek a ház alapterületéhez?

de! topiktársnál ráadásul 2 szint van, tehát van hőleadó bőven...

Tényleg nem értem.

 

de! olvtárs!

 

A Cube-ra még beruháztam volna akár, ha nem lenne a hiszterézis

NINCS! :-D

 

Sensys árát viszont már önmagában is sokallom

Tényleg nem olcsó, más gyártóknál még drágább, és ott tényleg tré módon működik.

A sensys a kezelőpanel távirányítója.Ennyivel több.

Anno is lehetett kapni egyszerű bus szabályzót aristonhoz, -írtam előzőekben- nemrég gombokért vettem.

Olyan egyszerű, hogy háttérvilágítása sincs.:-)

Pontosan tartja a beállított hőfokot,nem kapcsolgat a kazán.

 

ha mások meg ezt látják saját szemükkel.

Kik és mit? 

 

CUBE Sensys Clima manager és még 3 egyébb szabályzó kapható (volt) a kazánhoz.

Sensys és Clima manager amivel távolról el lehet érni a beállításokat, egyébként mind ugyan azt tudja.

Nincs hiszterézis. :-)))

Ja de van, ha összekendácsoljuk és on-off módon használjuk. Akkor tényleg szar.

Teccenek látni a képet amit betettem?

 

Tessenek olvasni az időjáráskövető fűtésszabályozásról. Még Homor úr is beszél a fontosságáról. :-)

 

Ha valkinél nem működik egy bevált technológia, ne hirdessük már hogy az szar, semmit nem ér.

Előzmény: kormos* (46444)
kormos* Creative Commons License 2023.01.18 -1 0 46446

"Azonban, ha csak a belső szenzor lenne beállítva, akkor nyilván tudna a setpointtal úgy játszani - a modulációs határok között - hogy egyenletes szobahőmérsékletet biztosítson."

 

A modulációs üzemmód lényege, hogy folyamatosan megy a kazán, viszont a setpointot nem lehet levinni a kívánt értékig a min. teljesítmény miatt. 

 

Egyenletes szobahőmérsékletet egy sima on-off termosztáttal is lehet tartani 0,1 hiszterézissel. 

Előzmény: tron67 (46445)
tron67 Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46445

Tisztánlátás miatt annyit kiegészítést fűznék hozzá, hogy egy külső+belső beállításra vonatkozik a grafikon. Azonban, ha csak a belső szenzor lenne beállítva, akkor nyilván tudna a setpointtal úgy játszani - a modulációs határok között - hogy egyenletes szobahőmérsékletet biztosítson. Illetve, ha a Kompenzációs paraméter - ahogy Apaxp írta - nagyobb priortást kap ez is módosíthat. De így még nem próbáltam. 

 

A össz 0,4 hiszterézist először én is sokalltam - a Cube előtt (márkát nem írok) on/off termosztát volt ±0.1 hiszterézissel -, de szerintem a negatív -0.1 a lényeg, a kihűlést venni előbb észre, mint a +0.3. túlfűtést. Így minden szenzort figyelembe véve, nincsenek túllövések és a komfort érzet is egész jó. Ugyanezt nem tudom elmondani az on/off termosztátról - állandó 55 fok előremenő mellett (így állította be a szaki) - ,mert a rendszer tehetetlensége miatt érezhető kilengéseket produkált. 

 

szobánkénti vezérlésben nem hiszek”

Azért egy “okos” adaptív termofej egy fürdőben, konyhában elkél szerintem ;)

 

Előzmény: de! (46441)
kormos* Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46444

Teljesen jól látja  a dolgokat a modulációt ilyen időben egy min. 3 kw-os kazánnal, csak legalább 140 m2-es háznál lehet jól kihasználni. 

 

 

Előzmény: Törölt nick (46439)
kormos* Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46443

0,4 hiszterézis, azt jelenti az én Amico V2 BUS termosztátomnál, hogy ha csak sima termosztotként van használva, tehát a moduláció nincs bekapcsolva, akkor a beállított hőfok felett 0,1 tizeddel kikapcsol és 0,3-al alatta pedig bekapcsol a termosztát. 

Előzmény: Törölt nick (46442)
Törölt nick Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46442

Mit értesz hiszterézis alatt?

Előzmény: de! (46441)
de! Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46441

Én készséggel elhiszem, hogy neked működik jól Sensys-szel, de azt sem vonom kétségbe, hogy Cube-bal meg 0,4 a hiszterézis, mert nem viszi a külső hőmérséklet diktálta setpoint alá az előremenőt, ha mások meg ezt látják saját szemükkel.

 

A Cube-ra még beruháztam volna akár, ha nem lenne a hiszterézis, a Sensys árát viszont már önmagában is sokallom, viszont azt figyelembe véve, hogy 5 év távlatában bivalens hőszivattyús rendszert fontolgatok, végképp nem merek megvenni egy drága vezérlőt, ami vagy jó lesz majd ahhoz a jövőbeli endszerhez, vagy nem.

 

Azt elismerem, hogy nem a szabályozó hibája, hogy a házamba sok a 3 vagy a 2,4 kW.

 

A lényeg az, hogy nagyon jó ez a fórum, ahogy összejönnek itt a különböző tapasztalatok, megfigyelések, különböző adottságú rendszerekből, mert ezek alapján azért jobban be tudom lőni, hogy minek mire lenne esélye nálam, mint ha csak a csilli-villi termékkatalógusokat nézegetném.

 

 

Előzmény: Törölt nick (46435)
de! Creative Commons License 2023.01.18 -1 0 46440

Én sem értem, hogy miért akarják a külső hőmérsékletet percre lekövetni a rendszerek, vagy egyenesen a jövőbeli időjárás alapján dolgozni. Szerintem is marha kézenfekvő volna az elmúlt 24-48 órából egy súlyozott átlagot számolni.

 

Amit leírsz a zónás hókuszpókuszról, azzal is egyetértek. Nem azt mondom, hogy mondjuk egy emeleti és földszinti zónának ne volna nálunk néha-néha értelme, de a szobánkénti vezérlésben nem hiszek. Persze lehetne még cizellálni puffertartállyal, amire a kazán dolgozik nagyobb szakaszokban, és aztán abból táplálni a radiátorokat, de a franc akar ilyen bonyolult rendszert azért, hogy havonta egyszer ne boruljon fel a hőegyensúly, mert a földszintet elözönlették a vendégek, fent meg hideg van.

 

Ha ez izgatna, akkor inkább vennék egy rádiós termosztátot, aztán azt oda vihetem, ahol a legnagyobb a hőigény, a többit meg egész jól lerendezik az Oventrop termofejek.

 

És ezt úgy mondom, hogy nem vagyok a modern technikának az ellensége, sőt. Csak az overengineeringet nem szeretem.

Előzmény: Keeper83 (46434)
Törölt nick Creative Commons License 2023.01.18 0 0 46439

Azért van némi kételyem:

"tök jó ez a hókuszpókusz a buszos vezérléssel, csak a szomorú helyzet az, hogy ha az ember alapvetően konstans hőmérsékletet szeretne tartani a lakásba..."

 

"..2-2,4-3 kW-os minimális kazánteljesítmények is masszívan túl vannak dimenzionálva.."

Ez nem szabályozás hiba.  

 

 

 

Előzmény: kormos* (46433)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!