"Vuk, ennyire hülynéek nézel? :))) Ebbe a csőbe nem megyek be :))))"
Na, lécci, lécci! Olyan könnyű volna örömet okozni nekem! :-)))
"Viszont hogy a nyomatékGÖRBE, mint olyan sokkal jobban jellemez egy autót, azt igen, és azt tartom is. "
Ez így van. De a nyomatékgörbében benne van a teljesítmény is. Kiszámítható belőle!
"Amikor azt mondom, hogy egy motornak nagy a nyomatéka, az implicie nálam azt jelenti, hogy nem csak a csúcsnyomatéka magas, hanem hogy ez a magas nyomaték a fordulatszámtartomány minél szélesebb spektrumában rendelkezésre áll"
Persze. Ez triviális. Csak éppen az a kérdés, hogy mekkora nyomaték a magas. És mekkora fordulatszámtartomány a széles. És ha jobban belegondolsz, akkor a teljesítmény egy kiváló mérőszám ebből a szempontból. Hiszen az éppen e kettő szorzatán alapul. Tehát mindkettőről tartalmaz információt.
Ha az S2000-et leáttételezzük úgy, hogy a teljesítménymaximuma a te autód teljesítménymaximumára essen (azaz 5000-re), akkor azt kapjuk, hogy a max. nyomatékát 4400-as fordulatnál adja le és az 345 Nm lenne. De már 1800-nál rendelkezésre állna 270 Nm. És 5000-nél még mindig annyi nyomatéka lenne, mint a Bonninak a nyomatékcsúcsa (298 Nm). Ezt a sok információt egész jól megbecsüli az, hogy az S2000 teljesítménye 240 Le, a Bonnié meg 175 Le. Persze a fenti információhalmaz többet mond, de nehezebb is megemészteni. A teljesítmény egyszerű, de aránylag pontos mérőszám. olyan, mint az NCAP-nél a csillagozás. Az igazi az, ha elolvasod a részletes leírást, de elég jp képet kaphatsz már a csillagok alapján is. Különösen akkor, ha jelentősebb eltérés van két autó közt (több, mint 1 csillag). De ez csak párhuzam, ne köss bele! :-))
Vuk, ennyire hülynéek nézel? :))) Ebbe a csőbe nem megyek be :)))))
Figyi, azt én soha sehol nem írtam le, hogy a max nyomaték többet mond el, mint a max teljesítmény. Viszont hogy a nyomatékGÖRBE, mint olyan sokkal jobban jellemez egy autót, azt igen, és azt tartom is.
Amikor azt mondom, hogy egy motornak nagy a nyomatéka, az implicie nálam azt jelenti, hogy nem csak a csúcsnyomatéka magas, hanem hogy ez a magas nyomaték a fordulatszámtartomány minél szélesebb spektrumában rendelkezésre áll
Dehogynem. Miért ne lehetne áttételezéssel növelni a nyomatékot? A sebességváltód is azt teszi!
"Mellesleg a megnövekedett nyomatéktól fogja erősebbnek érezni az autóját, nem a 240 lótól.."
Ezt remélem viccnek szántad! De ha gondolod, akkor ha a 130 lovas PDTDI-t tesszük be helyette, olyan osztóval, ami mondjuk 2:3 arányban osztja a nyomatékot, akkor a nyomatéka az "új" motornak nagyobb lesz, de nem fogja erősebbnek érezni! Szép is lenne, ha annak érezné!
Persze az eredeti kísérletet meg lehet fordítva is csinálni! Ekkor a PDTDI-hez egy 2:1 arányú osztót kell betenni, így a fordulatszámtartomány kb. 9000-ig terjedne. Csak éppen a max. nyomaték 160-ra csökkenne! És ez a nyomaték kb. 4000-4500-as fordulatszámon állna rendelkezésedre, ott, ahol az S2000 is van már bőven ennyi. Így aztán az S2000 bármelyik fordulaton jobban húzna, mint a módosított PDTDI. Magas fordulaton meg sokkal jobban. Ez persze nem csoda, hiszen több, mint másfélszer akkora teljesítménye van!
De ennek az áttételezéssel való nyomatékszerzésnek pont ugyanolyan technikai korlátai lesznek, mint a teljesítménynövelésnek, amit pedig a fordulatszámtartomány tágításával lehet elérni... Úgyhogy ezzel nem mondtál sokat...
Mellesleg a megnövekedett nyomatéktól fogja erősebbnek érezni az autóját, nem a 240 lótól..
Ja igen, itt egy S2000 nyomatékgörbe. A max. nyomaték 208 Nm, a max. teljesítmény 240 Le, a többi innen már számolható. Ha 1:2 arányban áttételezem le, akkor minden fordulatszám feleződik (kvázi vizszintesen összenymódik a grafikon) és minden nyomaték duplázódik (tehát függőlegesen a duplájára nyúlik).
Ja, az emberünk azért nagyotthalló, hogy ne hallja meg rögtön a két motor hagja közti különbséget. Tehát az áttétellel történő nyomaékváltoztatás működik nem nagyotthalló emberek autója esetén is! :-)))))))
Azoknak, akik szerint a nagyobb nyomatékú motor jobban gyorsul vagy egyáltalán, a max. nyomaték bármiféle lényeges információval bír, álljon itt egy érdekes gondolatkisérlet!
Van egy nagyotthalló emberünk, akinek egy Golf IV. GTi-je van. Ebben ugye egy 320 Nm-es 150 lovas PDTDI dizel kerreg. Na, most tréfáljuk meg emberünket, amikor elviszi a tuningműhelybe az autóját egy tuningolásra. Vegyük ki a PDTDI motort (eddig jó:-))) ), és tegyünk be helyette egy S2000 motort, aminek a főtengelyének a fordulatszámát leosztjuk 2-vel (mondjuk egy fogaskerékkel). Ezt a módosítot motort építsük be a kasztniba (persze elektronikával együtt), majd kössük rá a hajtásláncot. Majd adjuk vissza emberünknek az autót. Mit fog tapasztalni?
Először is furcsán fogja tapasztalni, hogy az alapjárat lejjebb van, olyan 4-500 körül. A leszabályozás továbbra is 4500 környékén van, viszont az autó végig sokkal jobban húz, ráadásul nem esik le a nyomaték a fordulatszámmal, hanem folyamatosan emelkedik. Amikor a fékpadon megmérik neki, akkor azt találják, hogy 4100-as fordulat környékén a max. teljesítmény 240 lóerőre emelkedett, miözben a max. nyomaték 416 Nm-re nőtt, amit 3700-as fordulatszámon ad le a motor. Már 1500-as fordulatszámon rendelkezésre áll azonban bőven az eredeti nyomaték, mivel ott már kb. 340 Nm-et mérnek. A fickóval még a végén azért közlik, hogy inkább benzint tankoljon mostantól és nem pedig dizelt. :-))))))
Érdekes, nem? Ez remélem megmagyarázza, hogy miért írják azt az egyik - még régebben általam belinkelt - cikkben, hogy a nyomatékot szabadon lehet az áttételeken keresztül előállítani! Ugyanezt természetesen teljesítménnyel nem lehet megcsinálni, hiszen szimplán áttételezés segítségével soha nem lesz egy 150 lovas motorból 240 lovas. De még 151 lovas sem!
Nem csak gyorsulás szempontjából. De a vita, ami miatt a topicot létrehoztam, az a gyorsulásról szólt. De azért jó lenne,ha ennél általánosabb lenne a topic, sőt nyugodtan befér ide mindenfél technikai jellegű kérdés is.
Hat elegge elvadult a topic. :)
De vegulis a vita a lenyeg!
Nem birtam mindent elolvasni, az az igazsag.
De ugye a speedbike-ok nem a hatalmas nyomatekuktol gyorsulnak ugy, ahogy?
Vagy akar a Formula-1 motorok? Merthogy azoknak a nyomateka nem kulonosebben ter el egy sportos utcai azonos ccm-es autoetol.
Csak gyorsulas szempontjabol nezitek a Le/nyomatek osszehasonlitast?
számolja a lila ködökben kóválygó kárpitozott lelkű boszorkány, akit anno elégettek egy nagyon szakszerűen felépített máglyán :))))) ma éjjel ALSZOM :)))))
Tényleg Hooshee, hiába vettük azonosra a két autó tömegét, mert a két driver súlyát nem számoltuk. És ugye a Bonnit te vezeted, a CTR-t meg én. :-)))))
Amúgy észrevettétek, hogy a topic ugyan nem nyomatékos (mert csak 350 hozzászólást tartalmaz), de mégis nagyon jól gyorsul? Biztos azért, mert jól pörög, így nagy a teljesítménye! :-)))))))))))))))
Egyébként reszkess, mert elszántam magam egy Audi Coupe Turbo Quattro vásárlására, (olyan 84-85 körüli), amibe egy 20V Turbo fog kerülni, és akkor lesz nemulass :)))
Persze még van időd reszketni, mert nem tudom mikor lesz meg a dolog anyagi fedezete...
"navárj, de ha kihuzatod 7900-ig, akkor ott már esik a teljesítményed (a nyomatékodról már nem is beszélek), Ergo kizárt, hogy optimálisan gyorsuljon az autó, tehát mégsem optimális a váltód (teljesítménymaxról nyomatékmaxra)? "
Igen, esni fog, de mivel váltásnál lejjebb esik a vonóerő a kisebb áttétel miatt, ezért mégsem kell hamarabb váltani. A CTR-nél ugyanis baromi közel van egymáshoz a nyomatéki maximum (5900) és a teljesítmény maximum (7400). Ez nálam 7400/5900 = 1.25. Nálad meg kb. 5000/3250 = 1.53. Van egy kis difi, nem? :-)))
Tekintve hogy az átlagos érték annál a fordulatnál a bonny esetében messze nincs már meg (míg a skála másik végén pedig jóval fölötte van), Vuk esetében pedig ezen a tartományon elég vízszintes a görbe, tehát kicsi a szórás