Nézem a MÁV 328,-as könyv csodálatos és gazdag képanyagát és van egy kérdésem ezzel kapcsolatban. Azt hittem, a MÁV Gépgyár a gőzdómra, a Henschel cég pedig a víztisztítóra tette a gyártási tábláit, de a fotók alapján ebben semmi rendszer nincs, mindkét gyártmányon van mindkét helyen. Magyarázat?
Az Antidur vízlágyítás után némelyik mozdonyról levették a víztisztítot, némelyikről nem. Amelyiken megmaradt, azon használták is, vagy ki volt kötve?
Az EDK a Kirow dízel-villamos daruk gyári típusjelölése. Ezekből a MÁV-nál az EDK 300W (30 tonnás, MD 301), EDK 300 (60 tonnás, MD 601-605 psz.). EDK 500 (80 tonnás, MD 801) és EDK 1000 (120 tonnás, MD 1251-1253 psz.) üzemeltek. Dombóvárra az MD 801 volt állomásítva, majd oda került az új szállításként Szombathelyen, majd Celldömölkön állomásozó MD 604, de már egyik sincs üzemben. A három ezres daruból kettő (MD 1252-1253) Székesfehérváron van, az ex szolnoki 1252 üzemel, az ex Hámános 1253 csak pusztul, a harmadik (MD 1251) ex székesfehérvári pedig Fradiban tart baleseti készenlétet, az ex szegedi MD 605-el együtt.
Köszi szépen a régi a képeket, amit a honlapodon bemutattál!
Különösen a daruszerelvény élén álló 424, 287-es tetszett.
A 80-as évek első felében mivel nem messze laktunk a körvasúttól gyakran láttam ezt a szerelvényt és a másik társát is.
A Rákosrendezőn állomásozó "kis darus vonatot" (600-as) és a másikat a Hámánban álló "nagy darus vonatot" (1000-es).
Mi akkori gyerekek "darusvonatnak" hívtuk a készenléti segélyszerelvényt.
Sajnos akkoriban sohasem figyeltem meg a mozdonyok pályaszámát és fényképet sem készítettem (bár 1984-től már volt gépem) amit ma már nagyon sajnálok.
Ha erről a vonatról látok képet vagy erre gondolok mindig eszembe jut a régen elmúlt igazi szép gyerekkor (az általános iskolás kor) a nyolcvanas évek első fele, amikor sokat járkáltunk és játszottunk a vasút közelében.
Máig orromban van a jellegzetes szénfüst szag és a 424-es erős mély gőzsíp hangja.
Én már csak a gőzös korszak 24. órájának utolsó perceit láttam, ami Rákosrendező környékén az alkalmankénti (ha nem volt Szergej) rákosrendezői gurítódombra tolatást és a 2 készenléti szerelvény továbbítását jelentette.
Mégis mélyen emlékezetembe vésődött, hiszen akkoriban mindig nagyon tetszett, amikor 424-est láttam.
A "darusvonatok" alighanem a gőzgépek legeslegutolsó magyarországi rendszeres üzemi alkalmazási területei lehettek.
Van Fradiban daruszerelvény, a dízel csarnok előtt vagy az oldalánál szokott állni, most éppen Púpos van rajta. Szokták riasztani néha, de az esetek nagy többségében a szolnoki segélycsapatot riasztják, ugyanis ott van egy modern, Kirow KCR1220 vasúti daru. Ezen kívül állomásoznak EDK 600 és 1200-as daruk is például Dombóváron és Székesfehérváron is, ha a helyzet megkívánja, bevethetőek.
Én is úgy hallottam, hogy a szerelvény fűtésének a szükségessége is az egyik oka volt annak, hogy gőzös volt a készenléti vonat mozdonya. Nyilván régi gőzfűtésű kocsikból állt a szerelvény.
Ezt alátámasztja az is, hogy olyan gőzfűtésre képes dízelek is vitték a vonatot mint a Nohab és a Púpos.
A másik ok valóban az akkori (nyolcvanas évek) nagy mozdonyhiány lehetett.
Amúgy én úgy emlékszem, hogy a 17-es Nohab a 90-es évek végén vitte egyesítve a két daruszerelvényt, a 600-as és az 1000-es darut. Akkoriban időnként rendszeresen bejött a Nyugatiba.
Akkoriban a gőzös korszak már régen véget ért és nem Rákosrendezőn és az Északi fűtőházban (Hámánban) állomásoztak a segélyszerelvények, hanem Rákoson.
Manapság ha jól tudom Ferencvárosban van daruszerelvény, bár sohasem láttam mikor ott átutaztam.
Azt sem tudom, hogy ami daru ott van az azonos-e azzal ami 30 évvel ezelőtt a Hámánban és Rákosrendezőn állomásozott?
Egyáltalán megvan-e mindkét szerelvény és mindkét daru és ha igen, akkor azokat a típusokat (600-as és 1000-es) használják még ma is amiket akkor?
Tényleg, amikor B. Attilával, a gőzös vezetőjével beszélgettünk az egyik kocsiban, ott időnként szenet dobott egy kis kályhafélébe, ami lehet, hogy a kocsi kazán tűzszekrénye volt :-)
Én úgy emlékszem, a kocsiknak saját fűtésük volt. Arra biztosan emlékszem, hogy talán a fürdőkocsi egyik végében volt egy kazán, amivel a meleg vizet csinálták a fürdéshez, meg szerintem a fűtéshez is. Erre az önálló fűtésre már csak azért is szükség volt, mert pl. egy baleseti mentésnél szinte biztosan nem volt folyamatosan egyben a teljes szerelvény.
Gumidani talált egy fa@&bukkos képgalériát kb 400 !!! album !!! és mindegyikben legalább 20-40 en fotó.(nem kifejezetten vasúti jellegű,de mindegyik jó régi).
Én ezt találtam ide valónak(ha már volt akkor bocsika).
Nem kizárt, de nem könnyű megmondani, hiszen a fénykép perspektívájából épp a legfontosabb jellegzetességeken nem látni.
A füstszekrény-ajtó nem kúpos és nem látni a belső gépezet nyomát - lehet egy, a csehek által átalakított példány. De annak nem más a hengeröntvénye? Furcsa a peremés kémény is. Szokatlan az egész előrész kiképzése a füstszekrény alatt, de most nincs kéznél kép a csehek által átépített mozdonyról, lehet, hogy azt is ilyenre építették át.