Táska. A nagy növényzet - elsősorban csalán - miatt a régi végállomást már felkutatni nem tudtam. Mindenesetre érdekes volt kisvasúti betonaljat meglátni az erdőben...
A hatvanas évek végén volt a határon valami miniszteri találkozó a síneken. A sínek tengelye el volt tolva. A magyar sínautó nem állt meg időben, és két kerékkel lelépett. Volt is ribillió. Nagybácsikám akkor váltókezelő volt Battonya páros végén.
Az ACSEV a Makó - Nagylak - Mezőhegyes - Battonya - Ópécska - Arad vonalat építette, Trianon után értelemszerűen nem használták (tudtommal) a Battonya - Ópécska szakaszt. Valamiért Romániának fontos volt Nagylak vasúti kapcsolata, ezért valamikor az első világháború után megépült ez a vonal, de szerepe egyáltalán nem a Magyarország felé történő kapcsolat megteremtése volt.
Végignéztem a két évvel ezelőtti képeimet, és meglett... Így utólag elég rossz bizonyítványt állít ki rólam, hogy tulajdonképpen csak a szemem nem szúrták ki a szabvány vasúti gesztenyefák, és elmentem mellettük :)
A dunapentelei egykori állomás valahol Pálhalma környékén kellett legyen, fekvése jelenleg ismeretlen
Ahogy andras186 is említette, Pálhalma bekötőútjával szemben megtalálod (ott vannak a buszmegállók is). Igaz ő "régi dunaújvárosi állomást" említett, na olyan nincs, dunapentelei viszont van :)
...vagy szintén foglalkozik vele, mert a hálón gyakorlatilag semmilyen infó nem lelhető fel.
Foglalkoztak/nak ezzel mások is (pl. az említett Pályaőr), szóval nem feltétlenül a hálón kell keresgélni.
...időben kimegyek és most lenne egy fotó a legutolsó állapotról.
Bölcskére még kimehetsz.
...azóta se találtam sehol egyetlen rohadt tusrajzot sem a megállóról...
Ha jössz Mezőfalva felől,és mész Előszállásra,akkor lesznek jobb kéz felől jó magas fák(hadne mondjam meg milyenek,mert nem vagyok biológus:D )azok között volt nagyjából az épület.Gaz-mentes időszakban talán az alapok látszanak is....
Azt,hogy Nagyvenyimnek állomásépülete volt-e vagy sem,nemtudom,de megyek majd dolgozni,akkor rutinosabb kollegáktól megérdeklödöm....
Valószínűleg az ott a helye. Kb. 11x15 méteres terület, a felvételi épület méretei pedig 8,5x11m voltak. A vasutallomasok.hu oldalon ha megkeresed a HÉV típusépületeket, azt is láthatod, nagyjából hogyan festett az állomás. Ha mégsem az lenne a helye, akkor ha még megvannak, 100 éves gesztenyefák álltak az épület előtt, ez nyújthat némi támpontot.
Egy másik topikban már említettem, hogy majdnem láttam a mnesmajori felvételi épületet. A novemberi sötétben épp csak egy homlokzat kontúrjait lehetett kivenni. Következő héten hiába figyeltem erőltetetten, nem találtam semmit. Tervezgettem, hogy kimegyek direkt csak oda és lefotózom (előtte még soha nem láttam IV. osztályú épületet). Pár hétre rá a vonaton beszélgettünk a ménesmajori megállóról egy volt osztálytársammal, mikor odalépett hozzánk egy férfi, majd odaajándékozta a Pályaőr '97 decemberi számát. Annak utolsó oldalán volt a cikk, hogy elbontották... Összevissza csak egy hetet késtem a felfedezéssel és a dokumentálással, azóta se találtam sehol egyetlen rohadt tusrajzot sem a megállóról, ha nem olyan lett volna kollégistaként az anyagi helyzetem, amilyen, akkor biztos, hogy időben kimegyek és most lenne egy fotó a legutolsó állapotról. Köszönjétek meg a MÁV-nak, aki 10 000 forintért értékesítette a területet, bontásra. Ölni tudnék, ha ebbe belegondolok.
Nos, engem is elkapott rendesen a gépszíj, mióta igen érdekes dolgokra bukkantam. Kevés vonalnál fordult elő ilyen volumenű sok kilométeres nyomvonal-áthelyezés, hogy a semmi közepén, kemény hullámos-dombos terepre épített rétszilasi vonalról ne is beszéljünk. Pl. a '70-es években a Pusztaszabolcs-Dunaújváros szakasz az átépítés ellenére mindössze 80-as volt. Azt szeretném megemlíteni, hogy Moldova A Joszif Sztálin szárnyvasút c. novellája nem a rétszilasi vonalról szól. Az igaz, hogy a szinte nyílegyenes vonalvezetésével azon a terepen (derékszögben átvágva a platókon-völgyeken) monumentális földmunkákba és pénzekbe került, de a szerepe a '90-es évek elejéig, amikor a komlói-pécsi bányák kifulladtak, jelentős volt.
Na köszi. Ha Perkáta, akkor biztos vagyok már benne, hogy az út melletti erdős liget lesz az állomás helye. Venyimi régi állomásépület alatt a kis fészerre gondolsz? Avagy volt felvételi épülete Újvenyimnek is?
Én régen azt hittem, az a második vágány egy kiágazás volt a major felé. Mindig figyeltem azt a csonka töltésnyelvet, azt gondoltam, a többi részét elszántották. Valószínűleg el szerették volna kerülni a nyíltvonali elágazást, s korrekcióval külön vágányon be akarták vezetni a paksi ágat az állomásig. Gondolom egyrészt a pénz, egyrészt az idő szűkössége miatt nem valósították meg.
Ott van Ménesmajor,csak keresni kell,mert kellöképp benőtte a gaz már:(:(
Hol nagyjából? A térkép a deltába teszi (csodálkoznék rajta, ha ott lett volna, messze az épületektől, nem is néztem ott), viszont van egy földút, ami szemre a majorba vezet, és még a delta előtt keresztezi a vasutat. Ott keresgéltem, de nem tűnt fel semmi nekem.
Mikor tavasszal végigjártam Előszállástól Mezőfalva elág.-ig a pályát, Ménesmajor mrh. nyomát se láttam (lehet, hogy attól még van, csak rossz helyen kerestem). Egyébként a régi deltavágány töltésoldalába kidobált betonaljak sincsenek már ott, nagyrésze eltűnt (remélem hasznos helyre, szemre újszerű állapotúnak tűnő U aljak voltak).
(Korábban foglalkoztattak a Sztalinváros építéséhez kapcsolódó vasúti dolgok, ill. valamilyen szinten az egész építkezés - érdekes téma, mind politika-/gazdaságtörténeti, mind vasúti szempontból. Körülnéztem, hogy honnan lehetne hozzá anyagot gyűjteni, aztán szembesültem azzal, hogy erre nekem nincs annyi időm jelen helyzetben, mint amennyi kéne. Így abbamaradt.)