Keresés

Részletes keresés

M.machinátor Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59679

Szervusztok.

 

Ez meg miféle szerkentyű volt eredetileg?

Előzmény: FAV 20 (59674)
gumidani Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59678

Köszönet ezért az összefoglalásért. Nagyon tetszett a tudnivalók közérthető ismertetése. Egy érdeklődő - tehát nem szaki - számára kielégítő mennyiségű az információ. Nagyra becsülöm azokat az embereket, akik képesek a saját szakmai ismereteiket laikus számára is érthető módon tálalni.

Előzmény: Mágus23 (59663)
V43-1123 Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59677

Jó estét mindenkinek!

Az alábbi kérdéssel fordulok a szakértő urakhoz: a bekarikázott alkatrészek micsodák? A Szentendrén kiállított 377-es konyháján készült a kép. A válaszokat előre is köszönöm :)

Felek Ferenc Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59676

Hazánkban ipari szolgálatot (cukorgyár, bánya, vasmű, stb.) ellátó gőzmozdony lista érdekel 1435 mm-rel?

Előzmény: Ambzso (59675)
Ambzso Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59675

 Urak !

 

Lenne még egy gőzösös kérdésem. Hol lehet olyan listát találni, hogy melyik gyárban melyik gőzös volt tulajdonba ?

FAV 20 Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59674

Facebookról.

Ambzso Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59673

No akkor , daruk innen - onnan 80 -as évekből

 

Fotó: Nagy Imre

Előzmény: gumidani (59672)
gumidani Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59672

Ambzsó!

Jelentkezem egyik másnak, akit érdekelnek a darus képek.

Manhattani!

A rajzon látni vélem a tartály alján végigvezetett töltőcsövet.

Bárdos Imre Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59671

Igen, akkor már az volt a Hámános. A 3 db ezres daruból mindig a legújabb került a Hámánba. Amikor megjött a következő, az lett oda állomásítva, az addigi pedig lekerült Szolnokra, illetve Székesfehérvárra. A Nyugatiba pedig a kocsik akku cseréje miatt jártak be, minden vasárnap.

 

Teermészetesen a darus képek érdekelnek!

Előzmény: Ambzso (59668)
manhattani Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59670

Először meglepődve olvastam, hogy a tűznélküli mozdonyt hideg vízzel töltik föl. Most látom az egyik képen a töltőcsészét a "kazán" tetején, úgyhogy semmiképpen sem nyomás alatt lévő vízzel kellett föltölteni.

 

Vajon volt a kazánban lyukacsos cső a vízszint alatt, és az abba vezetett gőzzel forrósították föl a vizet?

Előzmény: Mágus23 (59663)
zsiráftotya Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59669

Üdv Mindenkinek . Ambzsó Polgártársnak : Ödönkén az a púp ua célt szolgálja mint a többin , hogy ne kapja fel rányitáskor a vizet a kazánból (gőzdóm)

 

Ambzso Creative Commons License 2015.06.01 0 1 59668

Szia!

 

Tehát akkor 1993-as Bp.Nyugati pu-n készült darus fotód az MD-1253-ast örökítette meg ? :)

 

Van egy csomó darus negatív - dia  amit Nagy Imrétől kaptam anno szívesen megosztom ha mást is érdekel

Előzmény: Bárdos Imre (59649)
Ambzso Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59667

Mindig elfelejtem, hogy egyszerűbb felrakni a fotót :( Nos amit kérdezek az a pirossal be karikázott rész !

 

Megjegyzem, nem vagyok nagy gőzösös, nem is értek hozzá inkább nagy tömegbe fogékony vagyok a témára, de sok gőzösös szaki van a közelembe, így akarva akaratlanul ragad rám ez az.

 

Manhattani topiktárs Titanicos- megjegyzése éjszakás műszak után mosolyt csalt az arcomra  :D

 

 

 

manhattani Creative Commons License 2015.06.01 0 1 59666

Tűznélküli mozdonyon a kémény olyan, mint a Titanic 4. kéménye: az is csak dísznek volt.

Mágus23 Creative Commons License 2015.05.31 0 1 59665

Tűznélküliek

 

1 Chinoin Ödönke

 

2 MÁV 91 001

 

1

 

2

 

Mágus23 Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59664

Javítás !!!!! Helyesen 8,5 köbméter

Előzmény: Mágus23 (59663)
Mágus23 Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59663

                            A MÁV 91 sorozatú 91 001 pályaszámú tűznélküli

                                                        gőzmozdonya

Gyártotta: MÁV Gépgyár Budapest 1915.

A mozdony fő műszaki adatai:

nyomtávolság:        1435 mm

kapcsolt tengelyek mennyisége:  2 db

forgó víztartály engedélyezett gőznyomása:  12 atm.

gőzhengerek mennyisége:   2 db

hengerek fekvése:              ferde

hengerek elhelyezése:         külső

hengerek átmérője:            450 mm

dugattyúk lökethossza:        400 mm

kapcsolt kerekek átmérője:  800mm

fék:         emeltyűs kézifék

mozdony összsúlya

teljesen felszerelt állapotban, 85m3 forróvizzel 25,5 tonna

engedélyezett legnagyobb sebesség:  25 km/óra

 

A mozdony működése:

A mozdony kazánját 3/4 részig hideg vízzel fel kell tölteni. A szükséges vízállás elérése után a mozdony tartályát kazántelepből gőzzel feltöltjük. A gőzzel történő töltés folyamán a gőz lecsapódik és leadja melegét a víznek, addig amig a forróvíztartályban a hőfok és a nyomás közel megegyezővé válik a töltőkazán nyomásával. Ekkor a gőzzel való feltöltést meg kell szüntetni, és a mozdony üzemét megkezdheti. Abban az esetben ha a gőzszabályzót kinyitjuk akkor a gőz a hengerekbe áramlik és a forróvíztartály nyomása csökken, és a forrpontján felül melegített vízből további gőz fejlődik az így keletkezett nyomáskülönbség kiegyenlítéseként.

Mivel az ilyen forróvíztartályban tüzelés nincs, ezért a gőzfejlődés csakis a vízben felhalmozott meleg hatására történik. Üzem közben a gőzelvétel hatására a hőfok és a nyomás fokozatosan csökken, azaz a mozdony csökkenő nyomással működik.

A mozdony szerkezete és felépítése:

A mozdony belső keretes kivitelű. A henger kazánként kiképzett forróvíztartály a kereten helyezkedik el. A forróvíztartály folytatását képezi a mozdonyvédház. A forróvíztartályon felül van elhelyezve 1 db gőzdom, ebben található a szelepes gőzszabályzó és egy lemezes vízelválasztó. A gőzdóm tetején 2 db rugómérleges biztonsági szelep található.

A kazán egyéb szerelvényei a következők:

1 db manométer a forróvíztartály nyomásának ellenörzésére

1 db vízállásmutató készülék a tartály vízállásának ellenörzésére

2 db kémcsap a vízállás ellenörzésére

1 db töltőcsésze a tartály vízzel történő feltöltéséhez

1 db gőzsíp

1 db töltőszelep a tartály gőzzel történő feltöltéséhez

1 db visszacsapószelep a töltőszelepnél

1 db elzárószelep szintén a töltőszelepnél

A hengerekhez vezető gőzbeömlőcső belül a kazánban van elhelyezve

A gőzszabályzót mozgató rudazat jobb oldalon kívül van vezetve, és a szabályzó vonórúdja zárt állapotban rögzíthető. A forróvíztartály a hőveszteségek elkerülése céljából erős hőszigeteléssel van ellátva.

A mozdony gépezete:

Kéthengeres, iker működésű, Heusinger vezérművel.

Tolattyúk: Trick rendszerű síktolattyúk.

A menetirány és a töltés állítása kormány emeltyűvel történik.

A keresztfejek egyvezetékes kivitelűek.

A gőzkiömlőcső a mozdonyvédház hátulsó részén, a tető fölé van kivezetve.

A hengerek és tolattyúk kenése Friedmann rendszerű, négy nyílású kenőszivattyúval történik.

Keret és futómű:

A mozdony kerete belső elrendezésű lemezkeret.

A hordrugók 90/10 mm méretűek, 15 lapból álló 840 mm támasz központi hosszúsággal.

A mozdonyon elől és hátúl szabványos vonó- és ütköző készülék található.

Mindkét kerékpár kézzel működtetett homokoló berendezéssel homokolható.

A mozdony kezelése:

Az üres mozdony forróvíztartályát hideg vizzel a töltőcsészén át meg kell tölteni mindaddig amíg a vízállásmutató üvegben a víz a 7 m3 jelzésig emelkedik. Ezután a töltőcsésze  alaposan és  tökéletesen elzárandó, majd következik a mozdony gőzzel történő feltöltése. A mozdonyt a kazánteleppel össze kell kötni, elindulás ellen pedig a feltöltés folyamán kellően biztosítani kell. A mozdony gőzzel történő feltöltésekor az egyik biztonsági szelepet nyitva kell tartani, hogy a gőzzel történő feltöltés esetén a levegő a forróvíztartályból eltávozhasson. A feltöltés közben amikor a víz már annyira felmelekszik, hogy belőle már gőz fejlődik, a biztonsági szelepet le kell zárni. Ezután a mozdony mindaddig gőzzel töltendő ameddig azt a feltöltő kazántelep nyomása megengedi. A gőzfeltöltést a feltöltő szelep hathatós zárásával fejezzük be. A mozdonyt szolgálat közben a telített gőzű ikermozdonyoknak megfelelő módon kell kezelni.

Felek Ferenc Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59662

MÁV 326,377 – 1930.I.-1931.III. között a Dombóvári Fatelítő Üzemben

 

Lehet, hogy ekkor?

Előzmény: Ambzso (59658)
M.machinátor Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59661

Szervusz.

 

Csak úgy halkan megjegyzem : nem véletlenül a GŐZDÓMRA gondoltál ???

Előzmény: Ambzso (59658)
fantal Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59660

Ómájdzsízüsz...

Előzmény: V43-1379 (59657)
fantal Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59659

Át. Amúgy a tűznélküli mozdonyoknak nincs kéménye.

Előzmény: Ambzso (59658)
Ambzso Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59658

Sziasztok Urak!

 

Hozzátok fordulok egy szakmai kérdéssel! Nézegettem mostanság a 91 -es tűznélküli gőzmozdonyt az évfordulókapcsán és a neten található fotók alapján alapján és mintha más helyen lenne a " kémény "

Valamikor átépítették ? 

V43-1379 Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59657

Nem volt elég a pakura.

Előzmény: DV 109.109 (59656)
DV 109.109 Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59656

Üdv!

Mi történt pontosan tegnap a Bivallyal? Tud valaki pontosabb infót azon kívül, hogy megfeküdt?

pg54 Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59655

(Lehet, hogy csak nekem új...)

 

Ma este autózás közben hallgattam a Kossuth rádióban a Rádiószínház című műsort: egy hangjáték volt a gőzvontatás megszűnése korából és témájában.

Azóta már legendássá vált színészcsillagok előadásában, 1973-ból.

Érdemes meghallgatni a neten, archívumból!

Mágus23 Creative Commons License 2015.05.29 0 0 59654

Üdvözletem, szia Feri!

A gyári táblák elhelyezése a 328 sorozatú mozdonyoknál a gyártáskori állapotban egységesnek volt mondható. Elhelyezés tárgyában a Henschel és a MÁV Gépgyár máshol helyezte el a gyári táblákat.

Egyik gyár a gőzdómon, a másik gyár pedig a víztisztító burkolatán. A későbbi időkben a gyári táblák elhelyezésének összevisszasága leginkább azért keveredhetett, mert a gőzdóm vagy a víztisztító burkolatát javítások idején, illetve azok alkalmával újították. Szerintem ahova éppen a javítást végző lakatosoknak volt kedvük elhelyezni a táblát, az a javítások után odakerült.

A másik ok amiért keveredhetett a gyári táblák elhelyezése a mozdonyokon az, az esetleges kazáncserék miatt is előfordulhatott. Ugyanis a 328-asok esetében is a különböző kazánok különböző főkeretekbe lettek javítások alkalmával átszerelve. Lásd a könyvben erre vonatkozólag konkrét publikálásra került. (kazáncserés fővizsgák)Tehát előfordult az, hogy egy MÁV Gépgyári főkeretbe egy Henschel gyártmányú kazán került bele. Ezért látható olyan fotó, hogy pld. egy Henschel tábla helyén egy MÁV Gépgyári tábla található. A víztisztító leszerelése a 328 sorozatú mozdonyoknál általában akkor következett be hogyha a kazán övlemezét cserélni kellett, és ha ez már az Antidur vízlágyítás korszakában történt akkor a Petz-Rejtő féle MÁV szabványú cellás víztisztítót nem szerelték vissza. Néhány mozdonyon még a selejtezés pillanatában is rajta voltak a víztisztítók. Ezek a víztisztítók az Antidur eljárás bevezetése után is némely esetben használatban maradtak akkor, ha a tápfejszelepeket nem helyezték át máshová. A 328 sorozatú mozdonyok irattári anyagainak kutatása közben arra nézve nem találtam hiteles dokumentumot, hogy a víztisztítót elvakolás után a helyén hagyták volna. Az Antidur vízlágyítás bevezetése után az övlemezek cseréje esetén rendeletileg a víztisztítót el kellett távolítani, és a tápfej szelepeket a mozdonykazánon máshol alkalmas helyen kellett felszerelni. Ez vonatkozott más mozdonytípusokra is.

Előzmény: Felek Ferenc (59652)
_ANDRÁS_ Creative Commons License 2015.05.29 0 1 59653

Üdv!
Az első kérdésedre nem tudok válaszolni, a másodikra megpróbálok, bár inkább a 424-es sorozatnál alkalmazott megoldásokat tudom jobban, de szerintem ez nagyjából ráhúzható a többire is.
Kezdetben mindegyik kazán víztisztítóval készült. Az Antidur bevezetésével a víztisztító okafogyottá vált, viszont a meglévő kazánokról "csak úgy" nem lehet eltávolítani. A tápfej nyílását levakolták, maga a tápfej pedig a kazán középvonalába került (lásd pl. a szenes 424.287-es képeit, erről gondolom, viszonylag könnyű azért fellelni).
Aztán az idők során az új kazánok már eleve víztisztító nélkül épültek.
Tehát a víztisztítót nem levették! Viszont "kibelezték", tehát funkciója nem volt, legfeljebb a gőztérnövelés. Egyébként a víztisztító hiányáról is fel lehet ismerni, ha egy 424-esnek új kazánja volt, nem a gyártáskori.

Előzmény: Felek Ferenc (59652)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.05.28 0 0 59652

  Urak! Mágus 23!

  Nézem a MÁV 328,-as könyv csodálatos és gazdag képanyagát és van egy kérdésem ezzel kapcsolatban. Azt hittem, a MÁV Gépgyár a gőzdómra, a Henschel cég pedig a víztisztítóra tette a gyártási tábláit, de a fotók alapján ebben semmi rendszer nincs, mindkét gyártmányon van mindkét helyen. Magyarázat?

  Az Antidur vízlágyítás után némelyik mozdonyról levették a víztisztítot, némelyikről nem. Amelyiken megmaradt, azon használták is, vagy ki volt kötve?

  Köszönöm türelmeteket!

subaru1990 Creative Commons License 2015.05.25 0 0 59651
davosbácsi Creative Commons License 2015.05.24 0 0 59650

https://www.youtube.com/watch?v=liYcg6PdKfo


Nurmi a Nyugatiban

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!