mccheese
Azért azt csak nem bökted ki, hogy van-e süketszobátok. Fülre nem lehet jó hangdobozt készíteni. Először kreálni kell egyet, bemérni, majd ha OK, lehet finomítani és hangolni.
A leendő új dobozod is megbozrongat. 30 cm-es mély titán, tölcséres csipogóval... Aztán a középhangok hol maradnak? Hát... én kétkedek.
idokozben a vilag felfigyelt az olasz gyartokra, akik a high-enddel inditottak es fokozatosan hoditottak meg az alsobb arkategoriakat is. Az altalam ajanlott ket hangfalgyarto is a draga modelljeivel lett hires (Sonus Faber Extrema es Guarnieri, Chario Academy), de mara az olcsobb tipusoknak is nagyon jo a sajtojuk -- foleg a briteknel, pedig ok el vannak latva jo hangdobozokkal :-) Mind a ket ceg nevezetes elbuvolo famunkajarol. Az alsobb arkategoriakban (Chario: 100e -tol, SF: 200e -tol) egyszeru ketutas reflexdobozokat kinalnak. A Chario-t a L'Auditeur, a SF-t a Datateam egyik utodja, az Audio Tuning forgalmazza.
Az en Chario-m a Hiper 1 nevre hallgat, ma mar nem gyartjak. Minidoboz, de ha becsukod a szemed, nem mondanad meg. Sokat kiserletezgettem hangfalakkal, de amikor eloszor meghallottam a Hiper-t, tudtam, hogy Isten is nekem teremtette :-) Ez a 'szerelem' mar lassan negy eve tart...
Most sikerül végigolvasnom az elmúlt napok terméseit....
MACIMEDVE: két utas dobozból a Standart K2-t hallottam. Nagyobb szobákban kifejezetten jól szól. Két mély-közép van benne, meg ferrofluidos magas. Kb. 100W-ig gond nélkül elketyeg. Ja és kit formájában is kapható, tehát olcsó. A Hagt&Technika című újságban jelent meg az ismertetése, és náluk meg is lehet hallgatni.
BÁTYÓ: a jelenlegi doboz hangszórói spanyol gyártmányúak. Elsősorban diszkó illetve koncert hangosításra készültek. A gyártmánypalettájukról eléggé sok nyomót meghallgattam, és ezek a legjobb hangúak. Ezeket használjuk. Először én is idegenkedtem az otthoni használatuktól, de amikor kész lett az első néhány db. bevittem a szobába, aztán meg ledöbbentem. No nem a részletező képességüktől, sokkal inkább a dinamikától. No persze a mostani darab további fejlesztgetések eredménye. Másfajta magassal, meg áttervezett dobozzal.
Nemsokára új darabot akarok beállítani, amely két utas lesz 30cm-es méllyel, meg ugyanezzel a magassal.Majd meglátjuk....
Homemade: én esküszöm a saját alkotásra, mert olcsóbb, meg mert ha jól sikerült még büszke is lehetek rá... A Quadot utálom, mert csak azért hogy ne melegedjen a végfok ilyen buta hidkapcsolásokat, meg nemlinearitásokat beépíteni egy berendezésbe... agyrém.
Inkább a lineáris megoldásokkal foglalkozom (szimmetrikus kapcsolástechnika meg ilyesmik).
Olasz dolgokkal abszolút nem vagyok tisztában. Már jópár éve nem vettem ilyesmit, akkoriban pedug az olaszok még sehol nem voltak. Inkább az angol és skandináv dolgokat preferáltam. De nyitott vagyok minden irányba, ha meggyőző hangot hallok, főleg ha ez megfelelő árral párosul.
Mondhatnál néhány tippet, hogy hol vannak ilyen cuccok.
lehet hogy hasonlo az izlesunk? En az olasz dobozok hive vagyok, Sonus Faber, Chario. Otthon Chario-m van. A tapasztalatokrol, miegyebekrol szivesen irok, akar maganban is.
Mellesleg: megy valaki a HES-re? Irjatok beszamolot, jooo?
Hát gondolom, ez természetes. Hallgassatok egyszer igazi japán zenét. Minden csörög, csattog, főleg csak ütősök játszanak, meglehetősen agresszíven. Basszus meg egyáltalán nincs.
Egyébként a nyelvük is ilyen, dallamtalan, agresszívnek ható.
A berendezéseik által tükrözött hangzásvilág ehhez a háttérhez igazodik. A szaklapokban megvető hangsúllyal használt "japanesse sound" erre a hangképre vonatkozik.
A drágább, főleg Európába-Amerikába szánt dolgaikat azért tényleg más elvek alapján készítik.
mccheese Jogos a membrászéllel kapcsolatos észrevételed, de nem akartam túlbonyolítani. Attól tartok, még az engedékenységet sem lehet megkövetelni, nem, hogy a Q-t.
Aztán mond csak, hangszórót is eszkábáltok, vagy "csak" dobozokat raktok össze? Süketszobátok is van? Mert ha igen, úgy könnyű. Oszt hangszórókat honnan szerzetek be?
25 cm-es közép... Nekem a mély is csak 16 cm. Jó, templomot nem hangosítok... Milyen hangszórók vannak a dobozodban? 38 cm-es mély, tölcséres magas... Régi korok elmélete és ízlésvilága?
Mellesleg milyen építgetős hajlamú egyéneket keresel? Akusztikusat vagy villamosat? Én mindegyikkel próbálkoztam már.
Egyébként még a Quad építgetős időszakban volt, hogy az egyik haver vérig sértődött a cselekedetemen. Megépítette a 405-öt. Tényleg jól szólt, csak kicsit melegedtek a végtranyók. Addig piszkáltam, míg bevittük a laborba megmérni. Ott meg kiderült, hogy egy határ kaki az egész. 200 kHz-en gerjedt, a frekiátvitele semmi, a torzítása meg óriási volt. Hónapokig nem szólt hozzám. És ezek még a legegyszerűbben mérhető alap-paraméterek voltak. Ezt csak arra írtam, hogy mindenki össze bír szerelni egy elektronikát, mert különösebben nem kell érteni hozzá. Szólni is szólni fog. Az alkatrész válogatás, a finomhangolás és a tisztességes beállítás már más. Azokhoz műszerek is kellenek. Meg elméleti ismeretek.
Macimedvegy Van benne valami, hogy a japcsi tömegárú általában nem nyert az európai füleknek. Erre már ők is rájöttek, és egy halom mindent itt gyártanak, ami így a mi ízlésünknek jobban megfelel.
badmad Félreértettél. Semmi bajom a stokival. Azért is tettem neki egy javaslatot.
A fülesekhez én is hozzászólnék. Mint már valamikor írtam, nekem többféle Koss, Sennheiser és Sony hallgatóim vannak. A típusukat fejből nem tudom. Fura módon a Sony MDR G-52-es a legfinomabb hangú (pedig nem vagyok Sony imádó, sőt ellenkezőleg). Egyik sem fülbedugós. Viszont az előbb említett nem a szokásos fejrehúzós, hanem annál a pánt a nyak mögött van. Nyugodtan lehet benne ugrálni, bicajozni, nem esik le. A Sennheiser viszont gyalázatosan ócska (HD 540-es talán). Rettentesen ronda dobozhangja van. Lehet, hogy egyedi hiba, de többet ezzel a márkával nem próbálkozom.
Még két adalék: 1. hallgattam mindenféle más erősítőt is, de ezeket volt alkalmam egymás után közvetlenül meghallgatni. 2. egyértelműen kétutas-hangfal-párti vagyok.
Ja, a mostani, az rtl2 az egy 120e értékű hangfal(én olcsóbban vettem, 100e-ért, mert kifutó modell). Nemtudom, hogy ismered-e a PMA 350SE-t, de számomra a 70-100e-s kategóriában nem tudta überelni egy erősítő sem. Kiemelném a kategóriájához képest átlagon felüli részletezőképességét. Meghallgattam egy Yamahat, Marantz-ot (asszem valami 66SE volt), egy Cambridge Audiot, stb., hát, mikor a Denonon szólalt meg ugyanaz, _egyértelműen_ sokkal több minden szólt, élt a zene.
Másrészt nincs pénzem lecserélni az egészet, továbbá a hangfal cseréjével sokkal izmosabb változást lehet elérni, ezért gondolkoztam egy kategória-előrelépéses hangfalcserében (Mivel nincs értelme ugyanabban a kategóriában keresgélnem, azt nagyjábából ismerem). Ja igen, Mission-hívők kíméljenek, nem veszek Mission-t.
Mit értesz műsorforráson? Ha a CD-t, akkor az is egy Denon, azzal sincs semmi bajom. Ha zenét, akkor főleg jazz, de a modernebb változata, egy kis rogzene (RHCP, ilyesmik), egy kis prog-rock, egy kis popzene, egy kis komolyzene, főleg a kevés hangszerrel operáló darabokat szeretem.
Hát igazából még nem döntöttem a költségvetésről. Már évek óta nem vettem HiFi-t, nem is ismerem az árakat. (Főleg a hazaiakat nem) Előbb körül kellene néznem, aztán valami értelmes kompromisszumot kötni magammal. De sok százezret azért nem akarok kiadni. Ezért lenne jó néhány tipp. A Dalit nem ismerem, majd kipróbálom valahol. Az ártartomány nem elképzelhetetlen.
A kétutas sem feltétlen követelmény, de én elég sok klasszikus zenét hallgatok, és ahhoz tapasztalataim szerint a kétutasok kiegyenlítetteb hangképe jobban megfelel.
Az állványgyártásban elég jó vagyok, így nem feltétlenül kell álló doboz. Jelenleg is saját konstrukciójú és kivitelezésű állványokat használok.
(Milyen jók voltak a nyáron a betonba az elvetélt kísérletek maradékai! :-))))
A Sennheiserről:
Nekem odakinnt nem volt discmanom, egy rendes asztali CD-vel nyomultam, azt meg ha a hátára kötözi az ember, az a kis kényelmetlenség, amit a fejhallgató okoz, már nem számít.:-)))))
De a fülbedugóst nem tudnám elviselni. Valahogy gusztustalannak tűnik. Bocs... :-)))))
Denon PMA350SE-hez 150-200 erteku hangfal? En inkabb az erositot is elarvereznem es megprobalnek egy kiegyensulyozott erosito-hangfalkombinaciot talalni. Mellesleg mi a musorforras?
nekem van otthon egy tdl állóhangfalam (rtl 2 se), amivel nagyjából meg vagyok elégedve. Igaz, hogy nem minden szól jól rajta, meg a szoba is visszhangos is egy kicsit (pl. ha sokan vagyunk jelen, egyből jobban zenél), meg elég hangosan kell hallgatni, hogy minden szépen kijöjjön rajta, de azért összességében nem rossz.
Viszont, ha valakinek van vmi ötlete egy pöpec kis/közepes (nem feltétlenül álló), az audiofil (high-end?) kategóriát súrolgató hangsugárzóra úgy 150-200e körül, ossza meg velem és a tisztelt publikummal. Egyedüli feltétel, hogy szépen szóljon a basszus, mert jazz -> pop -> rock zenében nagyon zavaró tud lenni a gyatra mélytartomány. Meg az erősítő (Denon PMA 350SE) sem büszkélkedhetik valami fergeteges mélyekkel, és ezt a hiányosságát nem kellene erősíteni. Persze legyen szép egyenes balansza, meg részletezzen is, már ammenyire ezért a pénzért az lehetséges.
azert ismerem am a Sennhesiser fuleseket! A discman-emhez (kulfoldon vagyok tartosan, csak ez van) egy 580 Jubilee-t hasznalok (=600), illetve egy HD25-ot. Viszont volt egy Aiwa zsirhuzom :-) es az megdobbentoen jol szolt, de tenyleg, es sokkal praktikusabb volt. Egy helyen Bp-en van egy peldany az MX-5 nevu csucs Sennhesier fulbedugosbol, ami kb egy tizesbe kerulne, de ott valamiert 6.2 penzert adjak, es azon gondolkoztam, hogy be kellene ruhazni... Juszt se mondom meg, melyik az a bolt ;-)
Ami a kerdesedet illeti: ketutas rendszer nagymeretu szobahoz. Nem irtad meg, mennyi penzed van. Esetleg allodobozban kellene gondolkozni (az allvany arat maris megsporoltad...). En nagyon kellemes benyomasokat szereztem a kulonbozo Dali dobozokkal. Egy 104-esem volt, amit mar nem gyartanak, de hallottam 505-ost (100 es 150 kozott), illetve 450-est (az dragabb, de nem emlekszem pontosan mennyi). Nna, ezeket feltetlenul erdemes kiprobalni.
Ez a kombináció a Pilgrimnek biztos nagyon jó. Én inkább valami kétutas, nem tölcséres dologban gondolkodom. De a méretek miatt lehet hogy muszály lesz 3 utast venni. Tud valaki esetleg valami jó kétutas rendszert nagy szobához?
Nekem ebbol a szempontból jobb a helyzetem. Van egy kis cégem ami hangdobozokat gyárt, így aztán akkor csinálok másikat amikor akarok. Most éppen egy háromutas dobozpár szól a szobámban. 38cm-es mély 25 cm-es közép plusz egy titán dómos tölcséres magas. Iszonyatos dinamikája van (99dB/W/m), alsó határfreki 40 Hz.
Ja,ja. Ez így van. A diszkónak meg oka van. A dobprogramokat ugyanaz az ürge írta, aki a Madonna Ray of Light lemezén. Vagy a Madonnáét írta ugyanaz mint a Claptonét. Izé, mind1.
A max. hangerővel nálam mostanában baj van. A nyáron nagyot nőtt a szobám, 20-ról 45 nm-re, szegény hangfalaim meg még nem nőttek vele....
Lassan ennek is utána kéne járni....
A Pilgrim nekem is megvan. Kicsit talán diszkósra van keverve (több basszus), de tényleg finom. A legjobb ha senki nincs otthon és nyugodtan hallgathatom max. hangero környékén.
A Clapton Unplugged tényleg kellemes. A zene is, a felvétel is. Minden rajta maradt, ami ott elhangzott. A zajok, zörejek, közönség, a zenészek beszélgetései... Tényleg jó.
A Clapton Pilgrim is érdekes. SZVSZ az egy igazi hangmesteri remekmű.
A Sennheiserből van egy HD540 Reference-m, ez akkoriban (kb. '88)csúcsgép volt, de még ma is nagyon jól szól. Ha jól emlékszem nemrégen még láttam valahol MarkIII változatban. Aztán van egy egészen új HD430-as darabom is. Ez egy viszonylag olcsó darab, de szerintem nagyon jó. Szóval mikor ezt vettem, akkor Berlinben dolgoztam, ott nem volt komplett HiFi-m csak egy CD. Ahhoz kellett egy füles. Hónapokig jártam az üzleteket fejhallgató ügyben. Az ilyen kicsi, fülbe dugható dolgok egyáltalán nem tudtak meggyőzni. Ugyanúgy a drótnélküliek sem. Pedig napokig szemeztem egy ilyennel. Végülis arra jutottam hogy (szerintem) a nyitott vagy félzárt fejhallgatók szólnak a legtermészetesebben. Viszont ezek egyértelmű hátránya, hogy elég sok minden kihallatszik belőle és ez a környezetet nagyon tudja idegesíteni.
Persze aki szereti a jó "zsíros, ütős" basszust, az keresgélhet a zártak között is.
Nálam egyébként a Sennheiser, az AKG (csak az izmosabb modellek, a kicsik SZVSZ Music Centerhez valók) és a Koss (ritka és nagggyon drága) voltak a nyerők.
szg
Nem erről volt szó. Az úriember nyilvánvalóan nem volt koncertlátogató, egyértelműen a HiFi láncot dícsérte. A társa (valószínüleg zenész) próbált neki célozgatni az élő zene sajátosságaira és a hangfelvétel korlátaira de "az én HiFi-m akkor is jobb" véleménytől nem tudta eltántorítani. Aztán én megkaptam a kabátomat, tovább nem hallottam a vitát.
badmad
Mi a bajod a bringásokkal? Azért mert bringás, még lehet igényes a fülére is! Hát legyen is, mert ilyen időben már könnyen lefagy.
Bringa rulez! (lenne... tudjátok , idő, idő, sok idő) Csak ritkán jutok hozzá.
A Clapton Unplugged nekem is megvan, na az sem rossz. Viszont ha hallottál élőben kocsmai bluest akkor annak pont így kell szólnia, és az a kis szúrósság (érdesség) pontosan kell ide. Egy régi jó barátom szinte minden hónapban jár jazz koncertekre, és az Ő ajánlására vettem meg ezt a korongot. No nem is bántam meg. (Nekem mondjuk csöves erosítoim vannak, azok lehet, hogy finomítanak a dolgon kicsit).
A Sting nekem angol kiadásban van meg. Ezen a lemezen elsősorban a kórusfelvételek azok amik megragadtak (ne meg persze a zene, mert amit ez az ürge alkot az nekem csak jó lehet).
Ja és persze tegnap kihagytam a Presser lemezt az nekem szintén bejött. Mind zeneileg, mind hangzási szempontból. (Érdekes, hogy a második lemez már nem olyan jó).
Erdekesek az altalad hozott peldak. Nekem mind a ket lemez megvan, szeretem is oket, de semmikeppen sem a jo hangzasuk miatt. OK, a Sting lemez egy bolgar hamisitvany, lehet, hogy nem mervado, de a Clapton-lemez nekem nagyon szuros hangzasu, mesterseges. Csodalkoztam is, hogy elo felvetel. Ellenben az Unplugged Clapton lemez, ami ugyebar szinten elo felvetel, na az nagyon kellemesen szolal meg.
Az élő zene persze fontos, de én inkább a könnyű műfaj rajongója vagyok és ott az élő nagyon relatív. No persze egy kórus pl. Sting Mercury Falling c. lemezén igen hatásos tud lenni, no meg Clapton From the Cradle, ami "élőben" lett felvéve.
A hangszínszabályzó vitához: Én az "egyszerűbb több" elvet vallom. A hangmérnök valamit létrehozott, ami tetszett a csapat(zenekar) tagjainak. Nekem tehát ugyanolyan árnyalatokkal kellene visszahallgatnom, hiszen akkor mondja a zene ugyanazt, amit az alkotói akartak...
"hogy nálam otthon ebben a zeneszámban az xyz HiFi láncon a hegedű jobban szól"
Lehet, hogy arra gondolt, hogy a felvételen, ami neki megvan, más hegedült, másfajta hegedűvel, és emiatt szól jobban, az "xyz HiFi"-vel csak fel akart vágni.
:-)))
Azért a 70.000 húzós hifire. Nekem 92-ben a Philips CD850MkII 50e volt a Zsolt Audio Standart 1 35e, erősítőt saját magam terveztem és építettem (akkoriban MOSFET mániám volt), de az is benne volt egy 10-esben. Ez így közel 100 rugó 7 éve! Mostanra ennyiért még ilyet se lehet venni.... (Na talán a CD, de eléggé jól szól az ha még most se cseréltem le :o)
Ha van ismerősöd aki tud barkácsolni, akkor esetleg lehet próbálkozni az építéssel (lásd.: Hang &Technika kitek), vagy valóban a használt cucokkal. Erősítőnél elsősorban a potmétereket, illetve a kapcsolókat kell recsegésügyileg meghallgatni, meg jó nagy hatásfokú hangdobozokkal a búgást (elkók kiszáradása). Ha ezek rendben vannak akkor hadd szóljon.
Nem feltétlenül kell Glenn Miller koncertre menni. Más hasonló zene is jó. A lényeg, hogy élő zenét kell hallgatni, ha lehet.
Jó, vannak olyan zenei irányzatok ahol ilyen nincs. Gondolok itt pl. a pop-rock gyűjtőnevekkel illetett műfajokra. Az ilyeneknél az ember kénytelen valami elképzelt, idealizált hangképhez viszonyítani.
bátyó
Én sem szeretem a japán tömegáruk hangját. De nem merném kijelenteni, hogy mindegyik rossz, és nem lehet gondos válogatással egy tisztességes hangú láncot összeválogatni. Egyébként hallottam már méregdrága láncot nagy nevekből összerakva pocsékul szólni, és mezei Pioneert (na jó, Heybrook hangfallal)egészen tisztességesen muzsikálni. Szóval én nem azt átkozom el, akinek más a véleménye hanem a "faji előitéletet" nem szeretem.
Stevie
Számomra az a fontos hogy a zene legyen mesterien előadva, és ez a legvalósághűbben rögzitve. Ne a hangfelvétel legyen mesteri. Legyen észrevehetetlen, hogy van egy köztes eszköz. A hangmesterei praktikák maradjanak meg a popzenékhez. A Pink Floyd hangmesterei valóban zseniálisak. De ez egy más világ.
Még pár szó a konzervről.
Egyszer a Zeneakadémiáról kifelé két fiatal srác beszélgetését kaptam el. Az egyik azt magyarázta a másiknak, "hogy nálam otthon ebben a zeneszámban az xyz HiFi láncon a hegedű jobban szól". Na az ilyen kijelentésekkel nem tudok én mit kezdeni. Az ilyen tényleg fordítva ül a lovon.