Keresés

Részletes keresés

jee_c Creative Commons License 2009.08.25 0 0 288

A weben megtalálni szinte mindent. Ilyen számításokat, tanulmányt is találtam:

"... Energetika Lokomotivov (Locomotive Energy) 2nd ed. by Kazan, MM. Moskva, Transport, 1977. See p. 94+ for a comparison of Diesel vs. Electric efficiency; Nominal values (at full load) diesel 32.6%, electric 31.2% (30.0% after transmission losses from the power plant to the railroad substation). See p. 52). This calculation assumes modern electric generation facilities with 43% efficiency and admits that the such efficiency in the USSR at that time (1977) averaged only 33% and not 43%. However, the efficiencies of various diesel locomotives ranged from 25.7% to 32.5% per Table 17, p. 92. Compare this with the 22% actual efficiency for diesel locomotives as found in reference 1. above. My conclusion: electric and diesel traction have thermal efficiencies of roughly 30% at nominal operating conditions (but significantly lower under actual operating conditions). ..."

http://www.lafn.org/~dave/trans/energy/rail_vs_autoEE.html

 

Ez éppen a dízel-elektromos mozdonyok összehasonlításáról szól, de azért az elég jól látszik belőle, hogy az összesített hatékonysága az elektromosnak azért jobb, mint 10%.

 

És a modernebb vonatok visszatáplálnak fékezéskor, bár a korábbiak ilyet nem tesznek, ha jól tudom.

 

Azért az tényleg jól látszik, hogy az összesített hatéjonyság nem szárnyalja olyan magasan felül a dizelmozdonyt pl. . Persze az elektromos mozdonyoknál sokat javíthat a hatékonyságon az, hogy ha nem csak szénerőművek áramát vesszük alapul. Pl. ahol so kvízerőmű van, ott az energiatermelés hatékonysága lényegesen jobb (mert nem termodinamikus a rendszer). Vagy az atomerőmű esetében, ahol nem lehet az elektromosságot kiváltani más felhasználási módszerrel (mivel nincsenek kis atommotorjaink /egyelőre?/).

Előzmény: Atis57 (284)
halaloszto Creative Commons License 2009.08.24 0 0 287
nalunk :-)

mert indiaban havi 5ezerert kapsz lovaszt, es masik 10-ert abrakot.

vajk
Előzmény: Atis57 (286)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.24 0 0 286
Szia!
igen ismerem azt is ---tényleg igaz, ezért találsz kevés villamositott vonalat az USA ban .
de európában ez a trendi, SVÁJC , OLaszország -inditotta el s vizierőművekkel, csak vasúti célra Azután Ausztria s jöttünk mi is
A villanymozdony karbantartása olcsóbb....s kevesebb személyzettel megy ....tulajdonképpen itt van a lényeg elásva...
Kedvenc poén példám : mivel olcsóbb munkába járni ? lovaskocsival vagy autóval....??
hát nem a lovaskocsi győz....
Előzmény: halaloszto (285)
halaloszto Creative Commons License 2009.08.24 0 0 285
En konkretumokat nem tudok mondani, orulok, hogy van itt aki konkret szamokat is tud.

Egyszer egy cikekt olvastam, ahol levezettek, hogy az usa nagyreszen a dizelvontatas a vegen hatasfokra jobb, mint az elektromos. Ott asszem olaj es szeneromuvel szamoltak.

vajk
Előzmény: Atis57 (284)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.24 0 0 284
Szia!
semmi speciális eset -- magyarországon...
a távvezetékek + trafók -- ami átlagosan 3,5 trf/fogyasztás......

A mostani villanymozdonyokon : trafó 0,95 egyenirányitó 0,85--0,8 egyenáramú motor 0,8-0,75
ez szerintem a mozdonyra 57--60% ad.....
de a régebbi WARD-LEONARD esetén azért a 15--42% játszott.....a még régebbiek meg???
a diesel villamos hajtásnál is a diesel motor LE-ból a 12-70%-a adódik át vontatásra--
NA DE AZ AKKOR MENNYI?
Előzmény: halaloszto (282)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.24 0 0 283
Sziasztok!

Akkor kicsit bővebben :
szénerőmű-27-34% (hazai értékek !) -távvezeték 0,95-trafóállomás 0,9-távvezeték 0,95-trafóállomás 0,9--(EDDIG NAGYFESZ ! ) innen MÁV trf áll. 0,85-MÁV vezetékek 0,8--villanymozdony: trf 0,95-egyenirányitó 0,8-motor 0,75--0,8
NA EZT ÖSSZESZOROZVA : max 10,2% -- minimum is:7,6%
De a sok segédüzemi fogyasztás nincs benne, meg a fölös beruházás /a nagyfesz miatt minden légvezeték kábelra kiváltása stb...stb /
Előzmény: halaloszto (282)
halaloszto Creative Commons License 2009.08.23 0 0 282
specialis esetben igaz lehet.

ha messzirol viszik a szenet az eromube, hosszu tavvezeteken megy az aram a vonathoz, stb.

a villanymotor 90%-hoz is hozzajohet a mozdony energiaatalakitojanak szumma kb 90% hatasfok, akkor a mozdony mar csak 81%, stb.

vajk
Előzmény: jee_c (281)
jee_c Creative Commons License 2009.08.23 0 0 281
"PL: a gőzmozdony a maga 8-10 %-val lenyomja a villanymozdonyt is!!!csak ugyanúgy a szénből előállitott vontatási energiát kell mérni kell mérni."

Ez hogyan jön ki? Mert szénerőmű - mondjuk kb. 30%, villany továbbítás/transzformálás, ...: mondjuk 80%, villanymotor: 90%, tehát együttesen több mint 20%. Ehhez képest a 10%. Akkor ezek szerint a szén erőműbe szállításával, kibányászásával a belőle kinyerhető energia 50%-nak (minimum!) el kell mennie. Erre gondoltál? (másképpen a szén EROEI-je 2 alatt kell legyen). Biztos vagy ebben? Nekem ez kicsit meredek.
Előzmény: Atis57 (280)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.19 0 0 280
Szia!
a dugattyús motor nekem is kedvencem...régebben készitettem is ( kismotor alkatrésszekkel)
A HATÁSFOK MEG: PL: a gőzmozdony a maga 8-10 %-val lenyomja a villanymozdonyt is!!!csak ugyanúgy a szénből előállitott vontatási energiát kell mérni kell mérni.
Előzmény: Hoombook (279)
Hoombook Creative Commons License 2009.08.19 0 0 279
Házilag elfogadható turbinát is nagyon nehéz készíteni és még ott lenne az áttételek vesztesége ,nagy zaj, szóval inkább nem . Dugattyús gőz gépet is hobbiból és mint technikai érdekességet készítenék el nagyon alacsony fordulatra (bár minden érvnek ,számításnak ellent mond ) mert nekem így tetszene és a hatásfokot meg a többi mutatót mellőzném ,sutba dobnám . Vitázzanak rajta a mérnökök inkább .
Előzmény: Atis57 (278)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.19 0 0 278
Szia!
Na, de GŐZ/GÁZ turbina? házilag.....
Előzmény: Hoombook (277)
Hoombook Creative Commons License 2009.08.11 0 0 277
Csak álmodoztam ,nem tudom honnan vennék motort és nem is lenne alkalmas a ház kivitelezése .A dugattyú és a főtengely jó lenne de a házat ,vezérlést egyedileg kellene tervezni . Az eredeti (belső égésű ) dugattyúmozgás munka üteme és a szívó üteme is jó lenne a gőzgép munka ütemének .
Előzmény: Atis57 (276)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.11 0 0 276
Szia!
honnan veszed a Wankel motort?
Előzmény: Hoombook (275)
Hoombook Creative Commons License 2009.08.09 0 0 275
Ha lehet álmodozni akkor: egy gőzgép amit egy wankel motor mechanikájából alakítanák ki.Szívási ütem helyett is már munka ütem lenne -jobban egyensúlyba lenne a mozgása is a dugattyúnak . Az olajozási problémát egyenlőre mellőzd csak a működésre koncentrálj !
Előzmény: Atis57 (273)
Hoombook Creative Commons License 2009.08.09 0 0 274
Olvastam már egy pár hozzászólásodat ,tudom jártas vagy a téma körben de rosszul esik mikor az a gondolat jön le (még ha átvitt értelemben is ) ,hogy az alternatív megoldások a gazdagok kiváltsága . Fűtés szempontból számomra az apríték a nyerő ,akkor fűt amikor éppen kell. A napenergia a növényekbe van "sajtolva" és szerintem ugyanúgy alternatív is . Éppen most alakítom át a kazánomat és fillérekből automatizálható az egész . A régi métertízes parabola tükör nekem is el van rakva szebb időkre de egyenlőre hanyagolom . A villamos áram pedig egy külön téma szerintem és látok is valami egyszerű megoldást de nem 100 %-os mivel nem érdemes nagy összeget befektetni (akku pack ,napelem ,inverterek,stb. ).
Előzmény: Atis57 (271)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.09 0 0 273
sziasztok!
a költői kérdésem :
MIVEL nyernétek ki a hőenergiából ,forgó mozgást/villamos energiát??
gőzturbina, dugattyús gőzgép, stirling moptor, hőelemk, peltier elem...vmi más????
Atis57 Creative Commons License 2009.08.09 0 0 272
Szia!
amit láttam házi gyártmányok voltak--- mindegyik kormolva/kokszolodva égett, gyakrn szét kelleett szedni a motort, tisztitani.
de ha megnézel egy nehézolajos hajómotort ugyanezt tapasztalod.
Előzmény: Hoombook (268)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.09 0 0 271
Szia!
Igen a lovaskocsin kivül a horgász a másik kedvenc poénpéldám........

azért annyira nem csak a drága megoldásokat favorizálom.....
MERT: ha 2--4 db 120-150 cm-es parabola tükröt benonsz tükörfóliával, és vizet melegitesz(de akár gőzt is adhat ,mert600 C felé mehet hőmérséklet )
ez1.1--1,7 m2 darabja --ekkor átlag 650W/m2 -el számolva adhat 0,7--1,1kwh akár 6-7 órán átX a 2-4darabbal=napi:9-26 kWh .
ez a fűtési idényben (ami 180-200 nap) akár 30 napon át a teljes,és kb 60 napon át az 1/2 fűtési energiádat is fedezheti---tehát: a befektetett 30-50 eFt-d már első idényben jól megtérült. ha még némi villamos enrgiát is kinyersz belőle .....?????
De miért nem csinálják????!!!!!
csináltam ilyet is , de ez senkinek nem kell......csak az SMS küldős /távirányitós vezérlés...
Előzmény: Hoombook (267)
peterch Creative Commons License 2009.08.09 0 0 270
Szia !

Csehorszagban ma is gyartjak a fagazfejlesztoket. A leirast pedig itt www.gengas.nu. Ez a ceg forgalmaz BALCO, email : balcoimport@quick.cz, kontakt Ing.Benes, tel.00420/777216343.
Remelem nem leszek kitiltva reklam vegett!

Udv , Peter.
Előzmény: satya4 (269)
satya4 Creative Commons License 2009.08.08 0 0 269
Sziasztok erről a házi biogázfejlesztőről hallottatok mostanában, gyártják már ezt?Annak idején a sajtóban lehetett róla sokat hallani.A fagázos rendszernél az a lényeg hogy mindenféle fával megy, annak idején a németek használták a háborúban, ott tényleg nem lehetett válogatni hogy mit raknak bele, igaz nincs annyi kraft benne mint a benzinben.
Hoombook Creative Commons License 2009.08.07 0 0 268
Akác miért nem jó ?A "kormolva égést" sem értem-- a fagáz főleg hidrogén alapú ha jól tudom és az elgázosítóból addig nem engedik a motorba míg nem szemre nem tiszta (kátrány mentes) a gáz .Ha tiszta akkor is még átengedik ciklonon,vizes szűrőn ,száraz szűrőn ,hűtőn. A kormolás csak a rosszul beállított előgyújtás -égés -keverék képzés miatt lehet ez pedig beállítható. Természetesen nem olyan tökéletes mint egy benzines de "szép"lehet ha beinduna meg büszke is lennék rá.
Előzmény: Atis57 (266)
Hoombook Creative Commons License 2009.08.07 0 0 267
Olvastam is a régebbi hsz-t de ez a mostani hasonlatod egyoldalú - mi van ha én pld. a valamilyen hobbit veszem példaképnek . A szomszédom most vett két horgász botot orsóval 85 ezerért de még kell damil ,horog,napijegy ,stb .Ja és autóval jár a tóra de alig hoz halat haza --na ez sem egy jó hatásfok mégis csinálja mert szereti csinálni . Lovaskocsi nagyon rossz példa-hidd ell hiába vágyok Mercedesre-Audira de biztosan nem vehetem meg marad a szekér (kaszálni nem kell csak etetni de még mindig jobb mint mint a drága autót szervizelni.etetni,autópálya matricát venni,jövedéki adó,amortizáció,stb.). Igaz sokkal gyorsabban jutsz el A-ból B-be de hidd el nagyon drágán. Visszatérve az "alternatívra" kell ,hogy létezzen valami megoldás ha nem is 100 %-os de nem kerülne "40-szer annyiba".A te logikáddal akkor akinek nincs pénze ne is fogjon bele ? Jó az olcsó -rossz hatásfokkal de legalább megvalósul és nem csak vágyakozol valamire.
Előzmény: Atis57 (264)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 266
Szia!
hát igen csak a fagáz fűtőértéke?
másképpen a 4-5,5. kW-s aggregát 1500cm3 motorját olyan :2500-3000 cm3 re cserélve már fagázzal is leadná a kivánt teljesitményt persze fenyő--akác kizárva !+ a többi is pl nyár, fűz, csak a tölgyfa, égerfa,
de kormolva ég, ezért néhány száz óránként szét kellene szedni tisztitani+ olajcsere
ez a fűtés olcsón akkor menne HA: az utcai szomszédok közül még 4-t meggyőzök tőlem vegye a vellanyt, melegvizet- fűtést- igy már lehetne nullszaldós is.
Előzmény: satya4 (265)
satya4 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 265
Fagázzal is mehetne a rendszer, nyáron a bojlert melegítem vele, meg persze van hulladékhőm, mehetne róla még egy medence is,vagy csak egy hűtővel lehűtöm az egészet, de a nyár nem olyan fontos, átállhatok olyankor hálózatra, lényeg hogy télen legyen fűtésem olcsón.
Atis57 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 264
Szia!
de! csak van némi bökkenő---DE ELÉG SOK! s minden pénzbe kerül, a hatásfok a lényege.
szerinted melyik olcsóbb ?:
Hollóháza Nagyknizsa utazás hetente kb 10 évig:
A: venni 1 lovas kocsit -utközben kaszálni+ etetni
B: venni egy Mercedes / Audi Stb és megtenni 5 óra alatt az utat.
tudom sarkos -de : ha összeadod A tól W-ig már 2 -t év alatt is lényegesen drágább a szabályoztlan aggregátor üzemeltetése.
Ezenkivül Az Émász-ELMÜ 43ft-ért ad 1 kWh-t mig a legjobb aggregáttal is 85-90Ft-ba kerül ugyanez.S ilyenkor ha üzem óránként 2-5 ft-t lefaragsz az már 2000 óra alatt is jelentós???AMÚGY MEG NEVETSÉGES!!!
jó néhány hozzászólással lentebb nem véletlenül irtam: SZOMSZÉD LÁTJA ,van ingyen energiám!!!!(igaz 40x annyiba van mintha venném) de már ingyen van!
Előzmény: Hoombook (263)
Hoombook Creative Commons License 2009.08.07 0 0 263
Szegényebbeknek valót nem lehetne kitalálni ? Kell ,hogy legyen megoldás .
Előzmény: Atis57 (259)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 262
Szia!
mert ez az arukapcsolás --ezért kapod "ingyen" !!!
Előzmény: Hoombook (260)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 261
Szia!
a motor generátornál vagy PLC vel vezérled a gáz adagolást/fordulatszámot ----
Vagy 1600 ra állitod és sima aszinkron motort használsz generátornak.
1200 alatt nem lessz elég jó (nincs teljesitmény )
a WARTBURG motorja 1600 1/min nél jól viszi a 4-5.5 kW-s generátort a frekije ingadozik 55-48Hz között -de ez a gépeket nem zavarja.
kb ez igaz kocka LADA 1500 cm3-s motorjára is.
persze issza a gázt : 10l benzin = 16l LPG ( még a PB palack )ha 11,5kg akkor akár 180-200 órára is elegendő (ritkán jön ki a 2 hét )
Előzmény: satya4 (254)
Hoombook Creative Commons License 2009.08.07 0 0 260
Szia-"ezek itt vannak a nyakamon"-(K.barcika, Mályi) . De minek írassam át ?Már pénzbe kerül és csak egy ócskavasat kapok aminek kétes lesz az üzemórája . Inkább lemondok róla akkor .
Előzmény: Atis57 (257)
Atis57 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 259
Sziasztok!
A képek:A szivattyúsor
a képek sorrendjében
1 szivattyúsor--- mindegyik frekiváltos a PLC vezérli a fordulatot-a hőigény szerint
2 a kisegitő gázkazán- megy biogázzal is.
3a kazán alatti hőelosztó--padlófűtéshez.
4 a vezérlő szekrény a nagy zárt szürke dobozban van a PLC
5 HMV tározó 500 l
6 utólag felrakott bővitő modulok a 230V inverterekhez. vezérelt.
Előzmény: peterch (256)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!