A weben megtalálni szinte mindent. Ilyen számításokat, tanulmányt is találtam:
"... Energetika Lokomotivov (Locomotive Energy) 2nd ed. by Kazan, MM. Moskva, Transport, 1977. See p. 94+ for a comparison of Diesel vs. Electric efficiency; Nominal values (at full load) diesel 32.6%, electric 31.2% (30.0% after transmission losses from the power plant to the railroad substation). See p. 52). This calculation assumes modern electric generation facilities with 43% efficiency and admits that the such efficiency in the USSR at that time (1977) averaged only 33% and not 43%. However, the efficiencies of various diesel locomotives ranged from 25.7% to 32.5% per Table 17, p. 92. Compare this with the 22% actual efficiency for diesel locomotives as found in reference 1. above. My conclusion: electric and diesel traction have thermal efficiencies of roughly 30% at nominal operating conditions (but significantly lower under actual operating conditions). ..."
Ez éppen a dízel-elektromos mozdonyok összehasonlításáról szól, de azért az elég jól látszik belőle, hogy az összesített hatékonysága az elektromosnak azért jobb, mint 10%.
És a modernebb vonatok visszatáplálnak fékezéskor, bár a korábbiak ilyet nem tesznek, ha jól tudom.
Azért az tényleg jól látszik, hogy az összesített hatéjonyság nem szárnyalja olyan magasan felül a dizelmozdonyt pl. . Persze az elektromos mozdonyoknál sokat javíthat a hatékonyságon az, hogy ha nem csak szénerőművek áramát vesszük alapul. Pl. ahol so kvízerőmű van, ott az energiatermelés hatékonysága lényegesen jobb (mert nem termodinamikus a rendszer). Vagy az atomerőmű esetében, ahol nem lehet az elektromosságot kiváltani más felhasználási módszerrel (mivel nincsenek kis atommotorjaink /egyelőre?/).
Szia! igen ismerem azt is ---tényleg igaz, ezért találsz kevés villamositott vonalat az USA ban . de európában ez a trendi, SVÁJC , OLaszország -inditotta el s vizierőművekkel, csak vasúti célra Azután Ausztria s jöttünk mi is A villanymozdony karbantartása olcsóbb....s kevesebb személyzettel megy ....tulajdonképpen itt van a lényeg elásva... Kedvenc poén példám : mivel olcsóbb munkába járni ? lovaskocsival vagy autóval....?? hát nem a lovaskocsi győz....
En konkretumokat nem tudok mondani, orulok, hogy van itt aki konkret szamokat is tud.
Egyszer egy cikekt olvastam, ahol levezettek, hogy az usa nagyreszen a dizelvontatas a vegen hatasfokra jobb, mint az elektromos. Ott asszem olaj es szeneromuvel szamoltak.
Szia! semmi speciális eset -- magyarországon... a távvezetékek + trafók -- ami átlagosan 3,5 trf/fogyasztás......
A mostani villanymozdonyokon : trafó 0,95 egyenirányitó 0,85--0,8 egyenáramú motor 0,8-0,75 ez szerintem a mozdonyra 57--60% ad..... de a régebbi WARD-LEONARD esetén azért a 15--42% játszott.....a még régebbiek meg??? a diesel villamos hajtásnál is a diesel motor LE-ból a 12-70%-a adódik át vontatásra-- NA DE AZ AKKOR MENNYI?
Akkor kicsit bővebben : szénerőmű-27-34% (hazai értékek !) -távvezeték 0,95-trafóállomás 0,9-távvezeték 0,95-trafóállomás 0,9--(EDDIG NAGYFESZ ! ) innen MÁV trf áll. 0,85-MÁV vezetékek 0,8--villanymozdony: trf 0,95-egyenirányitó 0,8-motor 0,75--0,8 NA EZT ÖSSZESZOROZVA : max 10,2% -- minimum is:7,6% De a sok segédüzemi fogyasztás nincs benne, meg a fölös beruházás /a nagyfesz miatt minden légvezeték kábelra kiváltása stb...stb /
"PL: a gőzmozdony a maga 8-10 %-val lenyomja a villanymozdonyt is!!!csak ugyanúgy a szénből előállitott vontatási energiát kell mérni kell mérni."
Ez hogyan jön ki? Mert szénerőmű - mondjuk kb. 30%, villany továbbítás/transzformálás, ...: mondjuk 80%, villanymotor: 90%, tehát együttesen több mint 20%. Ehhez képest a 10%. Akkor ezek szerint a szén erőműbe szállításával, kibányászásával a belőle kinyerhető energia 50%-nak (minimum!) el kell mennie. Erre gondoltál? (másképpen a szén EROEI-je 2 alatt kell legyen). Biztos vagy ebben? Nekem ez kicsit meredek.
Szia! a dugattyús motor nekem is kedvencem...régebben készitettem is ( kismotor alkatrésszekkel) A HATÁSFOK MEG: PL: a gőzmozdony a maga 8-10 %-val lenyomja a villanymozdonyt is!!!csak ugyanúgy a szénből előállitott vontatási energiát kell mérni kell mérni.
Házilag elfogadható turbinát is nagyon nehéz készíteni és még ott lenne az áttételek vesztesége ,nagy zaj, szóval inkább nem . Dugattyús gőz gépet is hobbiból és mint technikai érdekességet készítenék el nagyon alacsony fordulatra (bár minden érvnek ,számításnak ellent mond ) mert nekem így tetszene és a hatásfokot meg a többi mutatót mellőzném ,sutba dobnám . Vitázzanak rajta a mérnökök inkább .
Csak álmodoztam ,nem tudom honnan vennék motort és nem is lenne alkalmas a ház kivitelezése .A dugattyú és a főtengely jó lenne de a házat ,vezérlést egyedileg kellene tervezni . Az eredeti (belső égésű ) dugattyúmozgás munka üteme és a szívó üteme is jó lenne a gőzgép munka ütemének .
Ha lehet álmodozni akkor: egy gőzgép amit egy wankel motor mechanikájából alakítanák ki.Szívási ütem helyett is már munka ütem lenne -jobban egyensúlyba lenne a mozgása is a dugattyúnak . Az olajozási problémát egyenlőre mellőzd csak a működésre koncentrálj !
Olvastam már egy pár hozzászólásodat ,tudom jártas vagy a téma körben de rosszul esik mikor az a gondolat jön le (még ha átvitt értelemben is ) ,hogy az alternatív megoldások a gazdagok kiváltsága . Fűtés szempontból számomra az apríték a nyerő ,akkor fűt amikor éppen kell. A napenergia a növényekbe van "sajtolva" és szerintem ugyanúgy alternatív is . Éppen most alakítom át a kazánomat és fillérekből automatizálható az egész . A régi métertízes parabola tükör nekem is el van rakva szebb időkre de egyenlőre hanyagolom . A villamos áram pedig egy külön téma szerintem és látok is valami egyszerű megoldást de nem 100 %-os mivel nem érdemes nagy összeget befektetni (akku pack ,napelem ,inverterek,stb. ).
sziasztok! a költői kérdésem : MIVEL nyernétek ki a hőenergiából ,forgó mozgást/villamos energiát?? gőzturbina, dugattyús gőzgép, stirling moptor, hőelemk, peltier elem...vmi más????
Szia! amit láttam házi gyártmányok voltak--- mindegyik kormolva/kokszolodva égett, gyakrn szét kelleett szedni a motort, tisztitani. de ha megnézel egy nehézolajos hajómotort ugyanezt tapasztalod.
Szia! Igen a lovaskocsin kivül a horgász a másik kedvenc poénpéldám........
azért annyira nem csak a drága megoldásokat favorizálom..... MERT: ha 2--4 db 120-150 cm-es parabola tükröt benonsz tükörfóliával, és vizet melegitesz(de akár gőzt is adhat ,mert600 C felé mehet hőmérséklet ) ez1.1--1,7 m2 darabja --ekkor átlag 650W/m2 -el számolva adhat 0,7--1,1kwh akár 6-7 órán átX a 2-4darabbal=napi:9-26 kWh . ez a fűtési idényben (ami 180-200 nap) akár 30 napon át a teljes,és kb 60 napon át az 1/2 fűtési energiádat is fedezheti---tehát: a befektetett 30-50 eFt-d már első idényben jól megtérült. ha még némi villamos enrgiát is kinyersz belőle .....????? De miért nem csinálják????!!!!! csináltam ilyet is , de ez senkinek nem kell......csak az SMS küldős /távirányitós vezérlés...
Csehorszagban ma is gyartjak a fagazfejlesztoket. A leirast pedig itt www.gengas.nu. Ez a ceg forgalmaz BALCO, email : balcoimport@quick.cz, kontakt Ing.Benes, tel.00420/777216343. Remelem nem leszek kitiltva reklam vegett!
Sziasztok erről a házi biogázfejlesztőről hallottatok mostanában, gyártják már ezt?Annak idején a sajtóban lehetett róla sokat hallani.A fagázos rendszernél az a lényeg hogy mindenféle fával megy, annak idején a németek használták a háborúban, ott tényleg nem lehetett válogatni hogy mit raknak bele, igaz nincs annyi kraft benne mint a benzinben.
Akác miért nem jó ?A "kormolva égést" sem értem-- a fagáz főleg hidrogén alapú ha jól tudom és az elgázosítóból addig nem engedik a motorba míg nem szemre nem tiszta (kátrány mentes) a gáz .Ha tiszta akkor is még átengedik ciklonon,vizes szűrőn ,száraz szűrőn ,hűtőn. A kormolás csak a rosszul beállított előgyújtás -égés -keverék képzés miatt lehet ez pedig beállítható. Természetesen nem olyan tökéletes mint egy benzines de "szép"lehet ha beinduna meg büszke is lennék rá.
Olvastam is a régebbi hsz-t de ez a mostani hasonlatod egyoldalú - mi van ha én pld. a valamilyen hobbit veszem példaképnek . A szomszédom most vett két horgász botot orsóval 85 ezerért de még kell damil ,horog,napijegy ,stb .Ja és autóval jár a tóra de alig hoz halat haza --na ez sem egy jó hatásfok mégis csinálja mert szereti csinálni . Lovaskocsi nagyon rossz példa-hidd ell hiába vágyok Mercedesre-Audira de biztosan nem vehetem meg marad a szekér (kaszálni nem kell csak etetni de még mindig jobb mint mint a drága autót szervizelni.etetni,autópálya matricát venni,jövedéki adó,amortizáció,stb.). Igaz sokkal gyorsabban jutsz el A-ból B-be de hidd el nagyon drágán. Visszatérve az "alternatívra" kell ,hogy létezzen valami megoldás ha nem is 100 %-os de nem kerülne "40-szer annyiba".A te logikáddal akkor akinek nincs pénze ne is fogjon bele ? Jó az olcsó -rossz hatásfokkal de legalább megvalósul és nem csak vágyakozol valamire.
Szia! hát igen csak a fagáz fűtőértéke? másképpen a 4-5,5. kW-s aggregát 1500cm3 motorját olyan :2500-3000 cm3 re cserélve már fagázzal is leadná a kivánt teljesitményt persze fenyő--akác kizárva !+ a többi is pl nyár, fűz, csak a tölgyfa, égerfa, de kormolva ég, ezért néhány száz óránként szét kellene szedni tisztitani+ olajcsere ez a fűtés olcsón akkor menne HA: az utcai szomszédok közül még 4-t meggyőzök tőlem vegye a vellanyt, melegvizet- fűtést- igy már lehetne nullszaldós is.
Fagázzal is mehetne a rendszer, nyáron a bojlert melegítem vele, meg persze van hulladékhőm, mehetne róla még egy medence is,vagy csak egy hűtővel lehűtöm az egészet, de a nyár nem olyan fontos, átállhatok olyankor hálózatra, lényeg hogy télen legyen fűtésem olcsón.
Szia! de! csak van némi bökkenő---DE ELÉG SOK! s minden pénzbe kerül, a hatásfok a lényege. szerinted melyik olcsóbb ?: Hollóháza Nagyknizsa utazás hetente kb 10 évig: A: venni 1 lovas kocsit -utközben kaszálni+ etetni B: venni egy Mercedes / Audi Stb és megtenni 5 óra alatt az utat. tudom sarkos -de : ha összeadod A tól W-ig már 2 -t év alatt is lényegesen drágább a szabályoztlan aggregátor üzemeltetése. Ezenkivül Az Émász-ELMÜ 43ft-ért ad 1 kWh-t mig a legjobb aggregáttal is 85-90Ft-ba kerül ugyanez.S ilyenkor ha üzem óránként 2-5 ft-t lefaragsz az már 2000 óra alatt is jelentós???AMÚGY MEG NEVETSÉGES!!! jó néhány hozzászólással lentebb nem véletlenül irtam: SZOMSZÉD LÁTJA ,van ingyen energiám!!!!(igaz 40x annyiba van mintha venném) de már ingyen van!
Szia! a motor generátornál vagy PLC vel vezérled a gáz adagolást/fordulatszámot ---- Vagy 1600 ra állitod és sima aszinkron motort használsz generátornak. 1200 alatt nem lessz elég jó (nincs teljesitmény ) a WARTBURG motorja 1600 1/min nél jól viszi a 4-5.5 kW-s generátort a frekije ingadozik 55-48Hz között -de ez a gépeket nem zavarja. kb ez igaz kocka LADA 1500 cm3-s motorjára is. persze issza a gázt : 10l benzin = 16l LPG ( még a PB palack )ha 11,5kg akkor akár 180-200 órára is elegendő (ritkán jön ki a 2 hét )
Szia-"ezek itt vannak a nyakamon"-(K.barcika, Mályi) . De minek írassam át ?Már pénzbe kerül és csak egy ócskavasat kapok aminek kétes lesz az üzemórája . Inkább lemondok róla akkor .
Sziasztok! A képek: a képek sorrendjében 1 szivattyúsor--- mindegyik frekiváltos a PLC vezérli a fordulatot-a hőigény szerint 2 a kisegitő gázkazán- megy biogázzal is. 3a kazán alatti hőelosztó--padlófűtéshez. 4 a vezérlő szekrény a nagy zárt szürke dobozban van a PLC 5 HMV tározó 500 l 6 utólag felrakott bővitő modulok a 230V inverterekhez. vezérelt.