Szerintem meg legalább ekkora baj, hogy esti sötétségben ekkora forgalom közepette a Viking-en miért nem volt figyelő a hajóorrban vagy legalább a napozófedélzet elején, ahonnan sokkal jobban és többet lehet látni mint a vezénylő tisztnek vagy a kormányosnak a parancsnoki hídról?!!
Szerintem ami nagy baj, hogy a Hableány személyzete csak 2 (kettő) főből állt 30+ utasra. Egy tekeri a kormánykereket, egy italt árusít az utasoknak, a harmadik meg figyelő szolgálatot lát el. Mivel nem volt harmadik, meghalt rossz esetben 25 ember. Nem lenne szabad ennyire minimális létszámmal üzemelni, munkaerő hiány ide vagy oda!
Igen, ezen a felvételen jobban látszik, mint az Euronews tudósításban, amit az előbb néztem. Utoléri, beforgatja egy kicsit és már borítja is fel.
Völgymenetben tényleg jön egy másik kis személyhajó, pont a kamera előtt. Gondolom, próbálják kideríteni, hogy az melyik hajó lehetett. Ha nem jelentkeztek már, valószínűleg láthatták az esetet...
Látva ezt a videót én rosszul láttam a videót. Az M1 kamerája más szögben vette a kivetítőt és azon nem látszott jól a felvétel. Itt tényleg mindketten menetben vannak felfelé.
Én néztem a sajtótájékoztatót élőben az M1-en. A hatóságoknak birtokukba vannak térfigyelő kamera felvételek melyből egy rövid részletet be is mutattak az újságíróknak. Az első részen látszik ahogy a kabinos hajó bemegy a Margit híd alá majd egy másik kamerából látszik, hogy a kabinos hajó megáll és a Hableány vagy sodródva vagy hátrálva közeledik feléje. Itt megszakad a felvétel, de valószínűleg a hatóságoknál megvan a teljes ütközés. Az is elhangzott, hogy a 35 főből hét személyt sikerült élve kimenteni, hét holttestet találtak és 21 személyt keresnek.
Sajnos ennek a kabinos hajónak az orrkiképzése egyenesen elősegítette, hogy a Hableány nem lefordult róla hanem alámerült.
Arra gondoltam, hogy - mivel ezen infok nagy része a nemrég véget ért rendőrségi sajtótájékoztatóról származik - a rendőrök mostanra kihallgatták a túlélőket, szemtanúkat, a vikinges személyzetet, és hogy talán ebből rakták össze az információkat. De valóban, van itt több dolog, ami még bőven tisztázásra vár.
A Hableány a Hajóregiszter információi szerint egy Projekt 544 (Moszkvics) típusú motoros személyhajó volt, amit 1949-ben a Herszoni Hajóépítő és Hajójavító vállalatnál készítettek.
A hossza 27,25 méter volt, szélessége a főbordán 4,8 méter, legnagyobb merülése pedig 0,89 méter. A hajót egy 150 lóerős Rába motor hajtotta, a fedélzete pedig maximálisan 150 főt tudott befogadni. A holt vízi sebessége 19 km/h-ra volt.
A Hableány történetéről viszonylag keveset tudni.
A Hajóregiszter szerint 1949-től egészen 1992-ig csupán annyit, hogy a Szovjetunióban használták. 1992-ben a SZOT Sétahajózás tulajdonába került, 2003-ban pedig a Panoráma Deck Kft. vette át......."
Régen jártam erre, sajnos, szomorú, hogy egy ilyen eset miatt kerültem elő.
Nagyon sok részinfó és féligazság jelenik meg a médiában. Ahogy az szokásos. Például honnan jön ez a hét másodperc?
A videó felvétel nagyon gyenge minőségű, abból nem tudták kivenni. Valamelyik túlélő mondhatta?(De szerintem ő meg annyit mondhatott, hogy pár másodperc...)
Vagy megpróbálták kiszűrni az általatok belinkelt hajómozgás követő oldalakról? Azaz hét másodpercig a két hajót jelző "pötty" együtt állt, aztán a kisebbik pötty eltűnt?
Vagy a Viking fedélzetén észlelték az ütközést, sőt már rendőrségi kihallgatáson el is mondták?
Tényleg egyik helyen eltűntként vannak nyilvántartva a Hableány legénysége, a másik helyen meg hősiesen mentik az utasokat. Lehet, a Vikingről próbálkoztak mentéssel, csak az újságíró úr benézte?
Az origo szerint hét másodperc alatt süllyedt el a hajó, máshol meg azt olvasom, hogy a legénység saját életét kockáztatva mentette az utasokat. Hét másodperc alatt hogyan lehet kimenteni bárkit?
Mindkét hajó északi irányba tartott, a hídhoz érve pedig a Hableány eddig ismeretlen okból befordult a jóval nagyobb szállodahajó elé. Az ütközést követően a turistahajó hét másodperc alatt elsüllyedt.
Ismereteim szerit radar van a Hableányon is, ki lehet látni előre-hátra és azért Budapesten egy masszív téli havazásban is van annyi fényszennyezés, hogy elég sok minden látszik éjszaka. Itt meg "csak" eső volt.
Itt csak az emberi tényező a kérdés:
- Melyik rádiócsatorna volt aktív?
- Nem történt-e a hajóvezető részéről hirtelen rosszullét (lásd egyel lentebbi kérdésem)?
- Volt-e ott harmadik hajó (pl egy agyatlan motorcsónak)?
- Nem kellett-e kerülni hirtelen egy bazi nagy uszadékfát? Ami áradó víznél üzemi jelenség...
Szóval önmagában ez az időjárás sem itt, sem Prágában, sem egész Hollandiában, sem Rióban vagy bármelyik távol-keleti kikötőben nem okoz kizárást forgalom szempontjából.