A lapon található képek tudtommal már a román tulajdonban álló mozdonyokról készültek. A Heeresbahn időkben a mozdonyok a védház oldalán fehér festett ""Heeresbahn" feliratot viseltek, erről fénykép van. A mozdonyok a CFR-nél is az eredeti pályaszámokat viselték, úgyhogy a kép készülhetett már jóval a háború után is, bár az is tény, hogy CFR cégjel nincs a mozdonyon. A háttérben álló tartálykocsi felirata sajnos olvashatatlan, de a rácsos oszlop a tetején látható valamikkel számomra későbbi konstrukciónak tűnik.
Összegezve, nem tudom mi az igazság, de én hiszek a szürke színben.
Osztrák forrás szerint a k.u.k. Heeresbahn mozdonyai mint pl. a 274 sor. szürke (feldgrau, mint az első magyar acélvázas kocsi) színűek voltak. Talán a mozdony rendelésben szó lehetett a színről. A 324-es könyvben elég részletesen írnak a rendelési adatokról, de színről nem ejtenek szót a szerzők.
Nem igen hiszem az állitásodat (ez a mozdony fekete szinű)
Szerintem kevered a szineket a Heeresfeldbahn mozdonyokkal, de azok között is voltak kimondottan fekete szinüek, hiszen sok mozdony került keskenynyomközökről a háború alatt a a Feldbahn állományába, és azokat nem festették át
1963.X.24.-án a ??? vonalon (nyílt vonalon) közlekedő 991 számú vonat MÁV 411,165 pályaszámú gőzmozdonyából, annak kazánjából kicsapó láng 3:30-kor a mozdonyszemélyzetet súlyosan megégette.
Szigorúan betartandó dolog mikor a mozdonyvezető lezár előtte a fűtőt mindig figyelmeztetni kell . A gőznélküli meneteknél a segédfúvót mindig kissé nyitni kell ha a tüzelőajtót szükséges kinyitni ,hogy a láng kicsapódását megakadályozzuk. Ugyanigy kell eljárni álló mozdonynál is. A 262 es en egyszer Juhász Feri bátyánknak szerencséje volt mikor egy pillanatra ki lett nyitva a tüzelőajtó és kivágott a láng még jó hogy oldalt állt Feri bátyánk semmi égés nem keletkezett ,pedig kinyitotta segédfúvót csak a szelepnek nagyobb volt a holtjátéka és nem nyitott rendesen.
A 324 sorozatú hadimozdonyok színezése megegyezett a többi M.Á.V. rendelésű 324 mozdonyokéval?
Osztrák forrás szerint a k.u.k. Heeresbahn mozdonyai mint pl. a 274 sor. szürke (feldgrau, mint az első magyar acélvázas kocsi) színűek voltak. Talán a mozdony rendelésben szó lehetett a színről. A 324-es könyvben elég részletesen írnak a rendelési adatokról, de színről nem ejtenek szót a szerzők.
Tudom. Egyszer tanúja voltam, mikor pár éve elhunyt barátunk lábbal rúgta be a tüzelőajtót a Bivalyon és üvöltött a gőzös gyakornokkal (B. Gy.), "hülye vagy te, összeégeted a fűtőt!" Gyula ugyanis elfelejtezótt szólni a fűtőnek, hogy "lezártam".
Jól gyanítod, alkalmazzák mindhárom vontatási nemnél a lezár kifejezést. Ugyanúgy, mint az "áll a bicska", és a "visszaesett a jelző" kifejezéseket, melyek még az alakjelzős világban születtek, de használatosak ma, a fényjelzőknél is.
A tévedés joga fenntartva. A villanyra is átvitték magukkal ezt a kifejezést az átképzett masiniszták, ott is ezt használtuk. Gyanítom, hogy a dízeleken sem volt más a helyzet.
Gőzmozdony esetében hogy mondhatnánk szakszerűbben azt,hogy a mozdonyvezető "levette a gázt", vagyis nem vontatott, hagyta a vonatot lendületből gurulni.
Két változata volt, mind a kettő 12 tengelyes. 145 tonna, illetve 159 tonna raksúllyal. 1964-ben készült a Simmeringben. A Ganz volt a tulajdonosa, gyanítom hogy oda van. Ha érdekel, van róluk jellegrajz, csak írd meg hova küldjem!