Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59907

Ez egy kincs!!!! 

Előzmény: division by zero (59906)
division by zero Creative Commons License 2015.08.05 0 1 59906

Ha már a témánál tartunk, egy nagyapámtól örökölt könyv:

A gőzmozdonyok szénmegtakarítási módjai (1951)

 

 

k.novotny Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59905

Az általad idézett kép itt is megtalálható

 

A kugli képkeresőjében találtam rá,

 

Megnéztem az általad beidézett WEB lapot, és az ott látott képet felnagyitottam, a mozdony elejét nézve a háttérben tehervagonok láthatóak, és a fekete szintől eléggé eltérőek (Ha a mozdony szürke lenne, akkor ez a szin különbség nem lenne ennyire érzékelhető)

 

Itt van egy korabeli fekete fehér kép

 

 

úgyhogy a kép készülhetett már jóval a háború után is, bár az is tény, hogy CFR cégjel nincs a mozdonyon

 

Mivel sosem volt a CFR állományában, nem is kell, hogy rajta legyen CFR jelőlés

 

Nem én állítom, a vigeo azóta már sajnos eltávozott tulajdonosa gyártott ilyen kisszériás modellt.

 

A mozdonyt 1930-34 között selejtezték, ekkor sajnos még nem találták fel a videot, sőt igen csak hátulgombolos bugyiban járhatott a video tulajdonosa.

 

A WEB lapon megnéztem az adatokat is. Az majdnem, hogy jó, csak van egy kis bibi. A mozdony sosem volt a MÁV, sem a CFR tulajdona, hanem a Kuk Hereesbahnné volt, csak a mozdony a MÁV területén tartozkodott (ezért irta a MÁV-ot oda, és mivel a román hadsereg innen vitte el Romáriába, a mozdony a CFR területére került)-ot

 

Ez a mozdony a mi adatbázisunkban igy szerepel

 

Ha jobban megnézed az adaokat, akkor a pályaszámok elött (MAV, CFR) egy csillag jel van, amelyeknek ez esetben a jelentése, az illető társaság területén van a mozdony, és nem a társaság tulajdona

 

A megjegyzésben az is olvasható hogy 1920-tól román ipari vég tulajdona, és a CFR-nek semmi köze sincs hozzá

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: MIHOK1 (59857)
S.A.S Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59904

Ennek is nagyon örülök, ha a másikon esetleg több méret van vagy más nézet, akkor annak is nagyon örülnék.

Előzmény: KVZOLI (59901)
Mopat Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59903

Üdvözletem.

Pedig egy pillanatig azt hittem, hogy valamit nagyon elolvastam... De nem. Ennyire igaz volt a mondás amit Trianon után emlegettek, hogy a magyar mozdonyok "kűfődi"(külföldi tájnyelvben) szénnel mennek, mert a rendelkezésre álló tüzelőben bőven van "kű" és "főd".(kő és föld)

Ezt a tőzegre locsolt olajszármazékot kb mikor használták? Valami olajfinomításból visszamaradt pakura rokonságnak gondolom, aminek aztán a vegyipar és műanyagipar fejlődésével testhezállóbb feladatot találtak.

Előzmény: Bárdos Imre (59902)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.08.05 0 1 59902

Azzal kész öröm lehetett tüzelni! Fűtőértéke, mint az antracité, ezen kívül könnyű vele dolgozni, nem folytja le és jól tartja a tüzet a rostélyon és hasonló jókat lehet róla mondani. Az se volt normális, aki kitalálta a kazánban történő "újrahasznosítását".

Előzmény: Törölt nick (59900)
KVZOLI Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59901

Jó lesz ez,vagy küldjek szkennelve?

Előzmény: S.A.S (59894)
Törölt nick Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59900

Azaz! A durvább korom. Képződött az elején, onnan került ki. Szép munka volt az is az eleje lehúzás. Aztán a széntéren gyűjtötték, és a szénhez keverték. Az 50-es években a szénkeveréket szénfajtánként osztályzott szenekből állitották össze csille arányban. Igy adták fel a bukón a pernyét is. Nem volt préselve, természetes állapotban, kicsit belocsolva. De az eleje lehúzáshoz is belocsoltak, hogy ne kelljen a kormot nyelni, meg ne szálljon.

Előzmény: Bárdos Imre (59899)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59899

A pernye azt takarta, amit gondolok, porszerű éségterméket? És ezzel, hogy lehetett tüzelni, illetve milyen formában szereltétek? Tömbbe préselve?

Előzmény: Törölt nick (59898)
Törölt nick Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59898

Hát attól aztán nem! De a pernyétől sem. Hőértéke nem sok volt, a fától is kevesebb, de appelláta nem volt, fel kellett venni! Persze nem a 424-re nemzetközi gyorsvonat továbbítása esetén. És inkább lefojtotta a tüzet, mintsem táplálta volna. De a szénport is fel kellett venni, és belocsolni, meg bedobni a kazánba. A locsolást sem lehetett könyvből megtanulni, mert abban csak annyi volt, hogy a "szén földnedves legyen." " Látod fiam! Nem?" A lapát megfogása sincs sehol leírva.

Előzmény: Bárdos Imre (59897)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59897

Én üzemi baleseti iratban találkoztam vele. Ha jól emlékszem a szombathelyi fűtőházban szerelt szilárd pakurát a gőzös és a fűtő leesett a szerkocsiról. Egyik barátom, aki még a gőzös világban kezdte a mozdnyvezetést mesélte azután, hogy a szilád pakura gyakorlatilag tőzegszerű állagú volt, amit valamilyen olajszármazékkel itattak át. Persze a gőzös nem igazán táltosodott meg tőle, de természetesen valamennyit ebből is kellett szerelni.

Előzmény: Törölt nick (59896)
Törölt nick Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59896

Nekem csak pernyét volt szerencsém lapátolni! De azt lapátoltam. 

Előzmény: Bárdos Imre (59893)
Talicskás tengernagy Creative Commons License 2015.08.05 0 1 59895

Előzmény: S.A.S (59894)
S.A.S Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59894

Én is elkérhetném a szkennelt 242-es jellegrajzot? Köszönöm, előre is.

Előzmény: KVZOLI (59864)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.08.05 0 1 59893

Meg a "szilárd pakura", ami gyakorlatilag tőzeget jelentett.

Előzmény: Törölt nick (59892)
Törölt nick Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59892

Meg az "élenjáró munkamódszerek" széles körben történő elterjesztését. Példaként felhozva az elvtársak által elért eredményeket. :-( Forgalmi vonatkozásu kiadványom van ilyen, de sajnos vontatás., gépészeti i vonatkozásu nincs. Bár olvastam a pernye tüzelés előnyeiről. 

Előzmény: Tamasch (59887)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59891

      1932.VI.28.-án Gyulán a Kossuth téren található Szentháromság kápolnának a mellette elhaladó  gőzmozdonytól (Gyulavidéki HÉV, 760 mm)  kigyulladt és leégett a zsindelyteteje. Az új tető költségeit a biztosító fizette.

Mopat Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59890

Azaz, a nyílt téri égetést írják illetve büntetik. Látjátok, a kertben már nem égetheted a gallyat, de még grillezhetsz, vagy süthetsz a külső kemencében...ennyi erővel a gőzmozdony is használható...

Eleve annó csépléskor tüzesgépet használtak, azaz egy közúti gőzmozdonyt állítottak be az asztagok közzé, a cséplőgépből meg szállt a szalmatörekkel kevert por. Nesze neked robbanásveszély. Mondjuk a korai traktorok izzófejes motorjai,(a kilógó gyújtó kanóccal) mindenféle különösebb betét nélküli kipufogói illetve az indításkor használt jókora benzinlámpával történő félóra játszadozás is bőven kimerítik a tűzveszélyes tevékenység fogalmát. Plusz a cséplőbrigád a vaskonyhában/kemencében készítette az ebédet...

Egyszerűen vizet/szerszámokat tartottak készenlétben, megfelelő szélirányt próbáltak kinézni a gép felállításakor(ha lehetett). A védőszántást meg nem a már lábon álló gabonában végezték, hanem év közben folyamatosan tartották fenn a tűzsávokat...Persze, akadt jócskán munka a templomtornyokban álló tűzfigyelőknek így is...

Előzmény: Mopat (59889)
Mopat Creative Commons License 2015.08.05 0 0 59889

Üdvözletem!

Idézet:

54/2014. (XII.05.) BM rendeletből:

  • Általában tilos szabadtéren égetni, kivéve ott, ahol azt jogszabállyal, külön meghatározott esetekben és feltételekkel megengedik;
  • Belterületen csak abban az esetben lehet növényi hulladékot égetni, ha azt önkormányzati rendelet megengedi;
  • Előzetesen engedélyeztetni kell a tűzvédelmi hatósággal a külterületen lévő, lábon álló növényzet, tarló, illetve a növénytermesztéssel összefüggésben keletkezett hulladék szabadtéri égetését;
  • Továbbra is megengedett a kerti grillezés és a tűzön történő sütés-főzés a tűz állandó felügyelete mellett;

Ehhez bírságok:

Bármely anyag a jogszabályi előírásokat megszegve, illetve engedély nélkül a nyílt téren történő égetése: 100 000 Ft

Vonalas létesítmény mentén növényzet, lábon álló növényzet, tarló, vagy növénytermesztéssel összefüggésben keletkezett hulladék égetése: 500 000 Ft

Nem gazdasági tevékenység keretében végzett, lakosságot zavaró bűzhatást okozó tevékenység folytatása, technológia berendezés üzemeltetése: 50 000 Ft

 

 

 

Előzmény: manhattani (59878)
Mágus23 Creative Commons License 2015.08.04 0 1 59888

Üdvözletem!

A Vezérfonal kiadása egyáltalán nem német nyomásra történt. Ehhez semmi köze nem volt a politikai dolgoknak. A háborús helyzetben természetesen emelni kellett az alkalmazottak létszámát, különösképpen azokban a szolgálati ágakban amelyek közvetlenül összefüggtek a forgalom lebonyolitásával. A vontatási, illetve a mozdonyszolgálat a vasút egyik legfontosabb szolgálati ágazata. Különösen a háborús nagy arányú forgalom emelkedés miatt szükség volt nagyobb létszámú, jól képzett mozdonyszemélyzetre. A Vezérfonal mind az öt kötete ennek szellemében íródott. A mű oly  annyira jó volt, hogy még magam is a 80-as évek közepén mint mozdonyvezető gyakornok (mozdonyvezető tanonc) kitünő hasznát vettem ennek a nagyszerű munkának.

A Vezérfonal újra kiadását igen is tervezték 1950-51-ben. Ekkortól  beszélhetünk arról, hogy politikai irányelvek szerint szerették volna kiadni a Vezérfonalat, azonban a müszaki tartalmán csak minimális kiegészítéseket akartak változtatni. Erről egy 1950-es jelentés is tanúskodik, amelyet itt most bemutatok.

Előzmény: Tamasch (59887)
Tamasch Creative Commons License 2015.08.04 0 1 59887

Az V. kötet zárszava 1943 Augusztus 30-án íródott. 

A Vezérfonal kiadását nem csekély német befolyás hatására határozták el a MÁV-nál. (Mondjuk sok választás nem lehetett anno...)

Valószínű ez is közrejátszott, hogy nem lett folytatása a háború után. Kellett a hely ahol a ki lehet fejteni a 2000 tonnás mozgalom előnyeit. 

 

 

Sajnos az eredeti német verzióval még nem találkoztam. Kíváncsi lennék, hogy mennyiben hasonlít a könyvek szerkezete, tartalma.

Előzmény: Törölt nick (59886)
Törölt nick Creative Commons License 2015.08.04 0 0 59886

Köszönöm! Érdekes és tanulságos az előszava! Elismerték, hogy lehetnek hibák, de még a 60-as években is közkézen forgott. Hogy miért nem készült belőle utánnyomás, átdolgozás, az rejtély! Pedig a vas nem ismeri a politikát. (Szerencsére.)

 

Előzmény: Mágus23 (59885)
Mágus23 Creative Commons License 2015.08.04 0 1 59885

Üdv !

Nincs mit . Kiadás éve 1943

Előzmény: Törölt nick (59884)
Törölt nick Creative Commons License 2015.08.04 0 0 59884

Köszönöm! Ez a kötete nincs meg a Vezérfonalnak, de igy be tudom azonosítani a kiadás évét!

Köszönöm!

Előzmény: Mágus23 (59883)
Mágus23 Creative Commons License 2015.08.04 0 1 59883

Tiszteletteljes üdvözletem!

Elnézést, hogy belekotyogok, de talán hasznos lesz az információ.

M.Kir. Állalmvasutak Igazgatósága Vezérfonal című könyvének V. kötetében találhatók a mellékelt igazolványok.

Előzmény: Törölt nick (59882)
Törölt nick Creative Commons License 2015.08.04 0 0 59882

Köszi! Lementettem! A vételezési előjegyzést sokáig használták "Alnapló" néven. Mi a kiadás éve a könyvek, amiből idéztél? 

Előzmény: Tamasch (59881)
Tamasch Creative Commons License 2015.08.03 0 1 59881

Ez ott és akkor menetigazolvány (mozdonymenetigazolvány) néven futott annak ellenére, hogy elsősorban a vonatvezető vezette a mv. csak ellenőrizte.

 

A "menetigazolvány" kitöltése az alábbiak szerint történt:

http://indafoto.hu/Tamasch/image/23058925-ae05e1a8/470893

 

http://indafoto.hu/Tamasch/image/23058963-2a28c117/user

 

http://indafoto.hu/Tamasch/image/23058971-2b92b8cb/user

 

Mozdonylapom nincs. Ilyen anyagvételezési lapom van esetleg:

 

http://indafoto.hu/Tamasch/image/23058929-18ec6407/user

Előzmény: Törölt nick (59877)
Törölt nick Creative Commons License 2015.08.03 0 1 59880

Meg vakarták a fejüket. :-) 

Előzmény: K.O. Lompos (59879)
K.O. Lompos Creative Commons License 2015.08.03 0 1 59879

Vékony tűznél, nagy töltésen ha megkapart a gép, már csinálta is lyukat a tűzben..., 

Voltak fűtök, akik -, ismerve a masinisztát -, ilyenkor már nyitották is a katlan ajtót :-)

Előzmény: Törölt nick (59876)
manhattani Creative Commons License 2015.08.03 0 1 59878

A tűzgyújtási tilalom nem a nyílt tűz gyújtására vonatkozik? Attól még sparheltben (most az igaziban...), vagy akár gőzmozdonyban lehet. Szerintem.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!