A nagyobb venti motorok (5-500W) sima kalickás aszinkron elvűek. Váltóról.
A kis pár tized, vagy pár W-os BLDC elven működik. 2 fázis és állandó mágnes. Beépített meghajtó chip és kis FETek. Ilyenek a PC hűtő motorok is. Ezekben vannak egészen kis teljesítményűek. (20x20 mm, 5 V 20 mA)
Itt a kolléga egy-egy db 24V és 0,5W-ost említett. Ezek is 99 százalék, hogy ilyen kis DC motorocskák.
Attól függ, milyen motor. Az állandó mágneses DC motorok pl. nem így viselkednek. Az áram azonos feszültség estén sokkal nagyobb, ha a motor áll, mint ha forog. A helyettesítő kép egy ideális motor, amelynek emf feszültsége csak a fordulattól függ, és azzal egyenesen arányos. Ezt egészíti ki egy soros ellenállás. Két ilyen motor sorba kötve kb. azonos fordulatra áll be.
Azok a kis ventilátorok, amiket processzorokra szokás tenni, valami egyszerű elektronikus kommutálással működnek, és nem tudom hogyan viselkednek.
Én csak idéztem, csak elfelejtettem döltre állítani. Az elkó nem segít, mert ha az egyik motor jobban felpörög, akkor a másik leáll, mert lecsőkken az átfolyó áram. Motorokat sorbakötni csak akkor lehet, ha mechanikusan is össze vannak kötve (lásd az UV villamosok indítási konfigurációja: "féláram (az egy forgóvázon lévő motorok sorba), féláram + sönt (mezőgyengítés), "teljes áram" (motorok párhuzamosan), "teljes áram"+ sönt...
Ebből ha kiforrasztod az IC-t és átteszed a másikba akkor az az egyik megoldás.. Ha van egy viszonylag fix 24 V-od akkor a komplett panel tud ebből 2-22 v-ig bármennyit csinálni. Finoman beállítható bárhová.
Ez egy ezres. De Érden van.
Ha nem akarod változtatgatni, akkor a két ventivel sorbakötött 1-1 db ellenállás is megteszi. Igen egyszerű megoldás és örök életű. Próbálj ki egy-egy db 470 Ohm vagy 1 kOhmos ellenállást sorba kötni a ventikkel. Legyen 1-2W-os terhelhetőségű.
A soros kötés sajnos nem jött be, azt nem szeretik a ventik.
Ez motoroknál természetes. De ha csak 0,5 W-ról van szó, akkor én betennék - akár átmenetileg is - egy sima analóg szabályozást. Egy teljesítménytranyó, egy potméter vagy trimmer meg három ellenállás...
Köszi. Sajnos nincs találat. Esélyem sincs, hogy holnap bemegyek a helyi elektronikai boltba és a kezembe adnak egyet?
Most direktben megy a tápról a ként venti, 0,5 W-ot vesz fel maximum fordulaton. Ezzel kísérleteztem tavaly, hogy a 24V-t mennyire lehet letekerni, hogy stabilan elinduljon. Olyan 10 V körül jött ki, ami még használható. A soros kötés sajnos nem jött be, azt nem szeretik a ventik.
Amt te adni tudsz, azzal ezt meg lehet csinálni? Tehát 24V-ról olyan 10 V-ra csökkenteni? Mennyiért adod?
Nem tudom ez miért szállt el egyébként, tavaly megcsináltam a kötéseket, szépen működött, most meg gyorsan kijött belőle a füst, ketté is repedt. Azt hittem, gyorsan tudok venni másik alkatrészt, kicserélem és boldogság van...
Hol lehet ilyen ic-t kapni? Keresem, de egyelőre csak külföldi forrásokat találok...
Ez egy feszültségszabályozó áramkör lenne, tavaly még működött, most összeraktam a ventikkel a padláson és elfüstölt. Lehet valamit rosszul dugtam össze, kihagyva szerencsére mennek a ventik, de kellene a szabályozás.
Így van. Szoktak 47 Ohm vagy hasonló gerjedés gátlót betenni. Vagy egy O Ohmos áthidalást.
Ha az leégett, sajnos visszajuthatott nagy fesz a meghajtó felé is. Ott szokott lenni egy dióda is. Vagy sima, vagy egy Zener. Arra is érdemes rámérni, nem rúgott-e vissza oda a nagy FET.
A nevezett típusok igen hasonlók, avval nem lesz gond.
Van egy akkutöltő, amiben BIZTOSAN zárlatos lett két fet az egyik kapcsolóüzemű tápjában, emiatt kiégette a panelon lévő biztosítót is. Másik panel nincs, kapcsolási rajz pláne nincs.
Amit tudok: 16N50 fet volt benne, ezek n-csatornás, 500V / 16 amperes eszközök. Amit találtam helyette: STP20NM50FP. Rengeteg időm nincs rá, összerakom, ha működik, akkor jó, ha nem működik, akkor tovább nem tudok vele foglalkozni.
Viszont: a gate-re minkét fetnél egy-egy teljesen fekete, jelölés nélküli (az a méret, amin nincs hely) smd alkatrész van. Mindkét irányban vezet, kb 0 ohmos. Ebből az egyik el van égve, ki kell cserélnem. Szerintetek mi lehetett ez?! Mert a sima 0 ohmos smd ellenállásnak nincs értelme, mert nem kell áthidalnia semmi fölött. Arra gondoltam, esetleg betervezték, hogy legyen egy gate-áram korlátozó ellenállás, de végül nem tették be, ennek a helyére került a 0 ohm.
Mi van ha az egyik jobban le van merülve mint a "párja"
Ja vagy olyan nem lehet..
Akkor ha a gyenge párokra rákötöm pl a litokala lii-500 as töltőt, akkor fel tudom húzni a többi szintjére. (Feltéve ha nem öregedett, károsodott jobban mint a többi.)
Itt egy halom cucc van. Ha van legalább 24 V-od, akkor jó a lefelé konvertáló (step-down) konverter. Az jó ha be tudod állítani úgy a feszültségét és az áramát. Pláne ha nem kell külön műszer hozzá. A komplett aksi töltésére. A 21 V-ra.
De ha csak egyes cellapáronként akarod tölteni, kiegyenlíteni, akkor elég a 8-12 V feszültség is.
Nem, ne bontsd meg a ponthegesztést. A cellák kivezetéseihez így is hozzáférsz, rá tudsz csiptetni mérőzsinórt. Ha nem szivatod le az aksit totálra, akkor lehet, hogy fél évente elég rámérni a cellákra.
Igen, kell egy step-up konverter. Lehetőleg olyan, amin be tudsz állítani 20,8-21V-ot és egy kb. 0,5 A-es áram limitet.
A cellák szétcsúszását egy balansz áramkörnek kellene kivédeni. Ha az nincs, egyedi cellánként is feltöltheted őket szépen egyforma feszültségre. Vagy a jobban töltötteket hozzá meríteni a gyengébbekhez. 0,1 V-on belül kell lenniük. Egyenként rálépve egy-egy cellára kívülről. Ha nagyjából egyformára töltötted őket, várj pár órát összerakás előtt, mert a frissen töltöttek egy kis idő után állnak be majd. Esetleg korrigálni kell.
Ezt a tortúrát rendszeresen meg kell ismételni, ahogy nem egyformán öregszenek a cellák.
1:hogy lehetne 18vos napelemmel tölteni pl egy 20v (Parkside) akkut? Akár közvetlenül, vagy akár 12v autó/munkaakuról? Elég egy step up converter?
2: 4ah Parkside akku an (régi fajta) elcsúsztak a válaszok.vannak cellák (ha jól mértem) amik töltés után 4,1v és vannak amik csak 3,8 körüliek. Van egyszerű megoldás anélkül hogy szészedném a cellákat?