Nem különösebben új, Maxwell óta tudjuk. Vagy - ha tetszik - Heaviside óta, mert Maxwell kvaternióit nemigen értette senki, akkor ment át a gyakorlatba, mikor Heaviside átírta vektoros alakba az elméletet.
Kipróbáltam. Nehezen találtam két egyforma ventilátort, de találtam.
GDT4010S12B
DC 24V 0.04A
Brushless fan
Sorba kötöttem őket, és egy labor táppal megprörgettem, 36V-on (eddig megy fel).
Tökéletesen működtek, egyformának látszó fordulaton. Ha akármelyiket lefogtam, a másik felpörgött, de elengedve szépen visszaálltak egyforma fordulatra.
No, ez már csak azonos feszültség mellett lenne igaz. Az eltérő terhelés miatt azonban a terhelt motor fordulatszáma csökken és csökken rajta a feszültség. A teljesítmény U*I, tehát csökkenni fog a teljesítménye. Ha nem hiszed, próbáld ki...
A soros bekötés miatt egyforma áramra állnak be. Az azonos áram azonos nyomatékot hoz létre. Ventilátor esetében a fékezés a fordulatszámmmal hatványozottan növekszik, vagyis a gyorsabban forgó jobban terhelődik, ez pedig a fordulatszám kiegyenlítődése irányába hat.
Két ilyen motor sorba kötve kb. azonos fordulatra áll be.
Egy darabig, ha szerencséd van. Aztán ha az egyik kicsit jobban terhelődik ("Az áram azonos feszültség estén sokkal nagyobb, ha a motor áll, mint ha forog."), akkor nőne az áramfelvétele, de nem tud, mert sorba van kötve a másikkal. Mivel a csökkenő fordulatszám miatt csökken az ellenindukált feszültség, jobb híján a kapocsfeszültsége fog csökkenni, és így a másikra több jut, amitől elkezd felpörögni és máris vége a feszültségfelezésnek...
A nagyobb venti motorok (5-500W) sima kalickás aszinkron elvűek. Váltóról.
A kis pár tized, vagy pár W-os BLDC elven működik. 2 fázis és állandó mágnes. Beépített meghajtó chip és kis FETek. Ilyenek a PC hűtő motorok is. Ezekben vannak egészen kis teljesítményűek. (20x20 mm, 5 V 20 mA)
Itt a kolléga egy-egy db 24V és 0,5W-ost említett. Ezek is 99 százalék, hogy ilyen kis DC motorocskák.
Attól függ, milyen motor. Az állandó mágneses DC motorok pl. nem így viselkednek. Az áram azonos feszültség estén sokkal nagyobb, ha a motor áll, mint ha forog. A helyettesítő kép egy ideális motor, amelynek emf feszültsége csak a fordulattól függ, és azzal egyenesen arányos. Ezt egészíti ki egy soros ellenállás. Két ilyen motor sorba kötve kb. azonos fordulatra áll be.
Azok a kis ventilátorok, amiket processzorokra szokás tenni, valami egyszerű elektronikus kommutálással működnek, és nem tudom hogyan viselkednek.
Én csak idéztem, csak elfelejtettem döltre állítani. Az elkó nem segít, mert ha az egyik motor jobban felpörög, akkor a másik leáll, mert lecsőkken az átfolyó áram. Motorokat sorbakötni csak akkor lehet, ha mechanikusan is össze vannak kötve (lásd az UV villamosok indítási konfigurációja: "féláram (az egy forgóvázon lévő motorok sorba), féláram + sönt (mezőgyengítés), "teljes áram" (motorok párhuzamosan), "teljes áram"+ sönt...
Ebből ha kiforrasztod az IC-t és átteszed a másikba akkor az az egyik megoldás.. Ha van egy viszonylag fix 24 V-od akkor a komplett panel tud ebből 2-22 v-ig bármennyit csinálni. Finoman beállítható bárhová.
Ez egy ezres. De Érden van.
Ha nem akarod változtatgatni, akkor a két ventivel sorbakötött 1-1 db ellenállás is megteszi. Igen egyszerű megoldás és örök életű. Próbálj ki egy-egy db 470 Ohm vagy 1 kOhmos ellenállást sorba kötni a ventikkel. Legyen 1-2W-os terhelhetőségű.
A soros kötés sajnos nem jött be, azt nem szeretik a ventik.
Ez motoroknál természetes. De ha csak 0,5 W-ról van szó, akkor én betennék - akár átmenetileg is - egy sima analóg szabályozást. Egy teljesítménytranyó, egy potméter vagy trimmer meg három ellenállás...
Köszi. Sajnos nincs találat. Esélyem sincs, hogy holnap bemegyek a helyi elektronikai boltba és a kezembe adnak egyet?
Most direktben megy a tápról a ként venti, 0,5 W-ot vesz fel maximum fordulaton. Ezzel kísérleteztem tavaly, hogy a 24V-t mennyire lehet letekerni, hogy stabilan elinduljon. Olyan 10 V körül jött ki, ami még használható. A soros kötés sajnos nem jött be, azt nem szeretik a ventik.
Amt te adni tudsz, azzal ezt meg lehet csinálni? Tehát 24V-ról olyan 10 V-ra csökkenteni? Mennyiért adod?
Nem tudom ez miért szállt el egyébként, tavaly megcsináltam a kötéseket, szépen működött, most meg gyorsan kijött belőle a füst, ketté is repedt. Azt hittem, gyorsan tudok venni másik alkatrészt, kicserélem és boldogság van...
Hol lehet ilyen ic-t kapni? Keresem, de egyelőre csak külföldi forrásokat találok...
Ez egy feszültségszabályozó áramkör lenne, tavaly még működött, most összeraktam a ventikkel a padláson és elfüstölt. Lehet valamit rosszul dugtam össze, kihagyva szerencsére mennek a ventik, de kellene a szabályozás.
Így van. Szoktak 47 Ohm vagy hasonló gerjedés gátlót betenni. Vagy egy O Ohmos áthidalást.
Ha az leégett, sajnos visszajuthatott nagy fesz a meghajtó felé is. Ott szokott lenni egy dióda is. Vagy sima, vagy egy Zener. Arra is érdemes rámérni, nem rúgott-e vissza oda a nagy FET.
A nevezett típusok igen hasonlók, avval nem lesz gond.
Van egy akkutöltő, amiben BIZTOSAN zárlatos lett két fet az egyik kapcsolóüzemű tápjában, emiatt kiégette a panelon lévő biztosítót is. Másik panel nincs, kapcsolási rajz pláne nincs.
Amit tudok: 16N50 fet volt benne, ezek n-csatornás, 500V / 16 amperes eszközök. Amit találtam helyette: STP20NM50FP. Rengeteg időm nincs rá, összerakom, ha működik, akkor jó, ha nem működik, akkor tovább nem tudok vele foglalkozni.
Viszont: a gate-re minkét fetnél egy-egy teljesen fekete, jelölés nélküli (az a méret, amin nincs hely) smd alkatrész van. Mindkét irányban vezet, kb 0 ohmos. Ebből az egyik el van égve, ki kell cserélnem. Szerintetek mi lehetett ez?! Mert a sima 0 ohmos smd ellenállásnak nincs értelme, mert nem kell áthidalnia semmi fölött. Arra gondoltam, esetleg betervezték, hogy legyen egy gate-áram korlátozó ellenállás, de végül nem tették be, ennek a helyére került a 0 ohm.