Sajnos gyanús, hogy az olajfogyasztás némi szelepzárási problémához vezetett, és ezért jött a kód, ez magyarázat lenne az egyenetlen alapjáratra is. Majd meglátjuk, mennyire gyorsan súlyosbodik a helyzet, lehet a végén kompletten átkerűl a másik motor, nem biztos hogy lesz idő átnézni, rendberakni.
Hétvégén egyszer csak dobott a Stilo egy égéskimaradást a hármas hengerre, és egy P0420-at (catalysator 1). Sajnos google nem segitett, hogy az 1-es katalizátor a hármas hengerhez tartozik? Mert akkor a két hibakód összetartozik, legalább emiatt megnyugodhatok.
Utána még mentem most 270km-t, de nem jött vissza a hibakód. Szóval sajnos annyira mégsem megnyugtató a dolog.
Ha le lesz szedve az olajteknő akkor érdemes átnézni az olajpumpát, van benne egy szelep ami megragadhat. Csapágyakat is ellenőrizni, de ott lesz a hiba sajnos.
Én ha egyszer kiveszem alóla, akkor sosem fogom visszatenni. Nem voltam híve egyáltalán, csak ezen olyan jól sikerült a felnit is kiválasztani, hogy kiefejezetten megtetszett. Bár a kerekeket visszarakhatom +3 cm alá is. Kopásmentes 215/45R16 Bridgestone-ok, 40 ezer darabja. Egyébként így ahogy most van, elég gördeszkás fíling.
Persze, meglesz a diag, csak még új az autó (pff, most gondolok bele, már 9 hónapja megvan).
Azért ez így gáz, ha direkt így viteted mással és így megbukik, nekem nem is volt még ilyen problémám, pedig lehetett volna.... Jövőre nézve amúgy szerintem ha lefested feketére, soha senki nem fogja észrevenni, hogy ültetőrugó.
Megfelelő diagnosztikai eszköz megléte alapvető, ha Stilo-d van.
H&R 30/30 mm-es piros szett. Azok és a felnik is a svájci műbizonylattal rendelkeznek, csak a forgalmiba nincs beírva. Persze hogy nincs, mivel a forgalmit 2017. júliusban érvénytelenítették, az ültetés meg pár hónappal később került bele. Nem is tudom, hogyan kaphattam ezt a forgalmit az autóhoz, mivel az utána lévő 4 évben is használatban volt és kellett hogy legyen egy újabb. De hiába kérdeztem az eladót, azt írta hogy nincs másik. Itt már azért sejtettem hogy baj lesz. Ezért vitettem mással az autót a vizsgára, olyannal akinek van bent haverja. De így is kevés volt, a többiek direkt genyóztak, még a motorszámon is rugóztak.
Érdekes ez a tetőablak... számomra úgy tűnik így elsőre, hogy összezavardodott a pici agya és nem tudja mi merre van. Próbálok ma egy alapbeállítást csinálni, illetve a kapcsolási rajzból kiderült, nem csak annak a két biztinek van hozzá köze, ami a kezelésiben benne van. Illetve diagolni is lehet, ahogy nézem, csak fontos lesz vennem egy OBDKeyt.
Én is pont ugyanúgy vagyok vele, jó kis balansz ez a hobbi a mindennapi, megélhetési tevékenységek mellé.
Az a tetőablak is olyan, hogy garantált ennyi idő után a problémássága, de el lehet mélyülni benne, megismerni a lelkivilágát és akkor könnyen javítható (ha van alkatrész is).
Közben ma NEM engedték át a szedánt a vizsgán a rugók miatt...ebben az országban ez nem csak úgy megy...
Visszaalakítom gyárira és akkor egy bő hónap múlva lehet újra menni...
És remek hobby, legalábbis az egész napos gombnyomogatás és más feladatokon való agyalás után felüdülés kicsit mókolni.
Tegnap éppen a skywindow adott egy kis feladatot. Kinyitottam volna, de megállt valahol félúton, majd utána tekerhettem bármerre, kb össze vissza működött. 0-ra raktam a tekerőt, nyomvatartottam, így lépésenként legalább becsukódott, de azóta se előre se hátra, és az árnyékoló se nyílik ki. Jó móka lesz ez, érzem én.
Ezek a régi vasak mind így mesélnek. Persze, értő hallgatóság is kell hozzá. Nem azt mondom, hogy az ember nem követ el hibákat, de azért mégiscsak, szinten tartani őket, neadjisten jobbá tenni, csak saját kezűleg lehet, feltett szándékkal.
Sajnos van ilyen, a saját autómnál is akad rá példa.
Ami fájó volt, az az hogy mindenféle előjel nélkül egyszercsak elrepedt a belső féltengelycsuklómban a kosár, természetesen autó se előre se hátra. Ugyanez a belső csukló van kb 1990-től 2010-ig majdnem az összes olasz autóban, de én ilyet még nem láttam. Valószínűleg egy régebbi szerelésnél befeszült, elrepedt a kosár, és most náma adta meg magát végleg.
A másik, lyukas volt a légszürőházam alul. Nosza, vettem egy újat, találtam 20eFt-rt, nem vacakolok bontottal. Mikor beraktam, akkor derült ki, hogy ezzel is mókoltak már, és nem az eredeti ház volt benne, hanem a 2.4-é, ui más a légszürő elötti cső.
Ja még egy régebbi, egyszercsak előjött egy ABS/ASR/ESP hiba. Kiolvastam, bal hátsó jeladót nem látja. Lekapom a kereket, erre nézem, valaki elöttem eltörte a csatit, de nem foglalkozott vele, úgy ahogy összedugtam, természetesen szét is rohadt belülről.
Kicseréltem a jeladót, nem lépett fel az összeomlás.
A régi jeladó műanyag feje megmozdítható volt a fém házban. Termosztát volt már cserélve, talán nem bántak vele óvatosan, mikor átrakták. Akkor egy szerelési hiba megint lám hová vezet... Nem hiszem, hogy üzemszerűen ez megtörténhet egy jeladóval.
Ez érdeksen hangzik, de nem lennék a helyedben. Max az vigasztaljon, hogy legalább állandóan jelen van a hiba, így azért könnyebb lesz megfogni, mintha csak néha jelentkezne.
Nem normális semmilyen hallható ingadozás, az hogy egy 10-20-as tartományban diaggal nézve ingadozik, az a folyamatos szabályozás sajátossága, de az meg nem vehető észre emberi érzékszervekkel. Ez az ördögtől való elektronika...kiborít...
Nem vált be az én elméletem. A legrégebbi fojtószeleppel gyönyörű szép alapjárat, 700 alatt picivel, de csak egy darabig, aztán összeomlik a rendszer megint. Most úgy érzem magam, mint mikor BMS-ék egy-egy esetleírását olvasom.
De viszont, nyomon vagyok a valódi hibaok irányába, úgy hiszem.
Mikor kiolvastam először az autót, akkor a vízhőmérséklet jeladó hibája volt bevésve. És néztem is az élő adatot, hogy nagyon alacsony hőmérsékletet mutatott, akkor megmozgattam a csatlakozót és fel is ugrott valósra. Most, amikor múlt héten csináltam a szíjcseréket és a fojtószelep tisztítást, akkor kicsit próbáltam szorosabbra nyomni az érintkezőket a csatlakozóban és úgy nyomtam vissza. Mivelhogy kontakthibára gyanakodtam.
Ma, ahogy elkezdtem járatni az újabb fojtószelep csere után, a 60 fokos tartományban még rendben volt, 70 körül zakkant meg. Egy furcsa dologra lettem figyelmes viszont, leállítottam és megint beindítottam, de a műszeregységen a mutató a 70+ fokos hőmérséklet ellenére mégis eléggé feküdt. Elkezdtem újra meg újra felpörgetni a motort és a mutató szemmel láthatóan indult meg a középállás irányába. Milyen érdekes, de hogy függhet ez össze...?
Nézem a gyári dokumentációban a befecskendező rendszer kapcsolási rajzát és kiderül, hogy a fojtószelep, a vízhőmérséklet jeladó ECU oldali áramköre és a vezérműtengely fázisjeladó közösen kapják a referencia testet az ECU egy adott kimenetéről. A vízhőmérséklet jeladó másik, műszeregység oldali áramkörén viszont egyértelműen valami zavart jelent a mutató elfekvése. Ha ezt nem tapasztaltam volna, akkor kötnék egy külső testet ennek a három egységnek a közös ágára, így viszont nekem nagyon gyanús, hogy a vízhőmérséklet jeladón belül a két külön áramkör között valami átjárás (zárlat) keletkezett, az zavarta meg fojtószeleptől bemenő jelet az ECU felé. Csak akkor meg miért nem jelentkezik a hiba az eredeti fojtószeleppel? Szerintem az biztosan rossz, mert az önbeállítást nem tudja 9-es lépés alá vinni, miközben a többi kipróbált fojtószeleppel 4-esre áll be. Érdekes, hogy arra pont nem képes hibakódot megállapítani az ECU... Talán a hőmérséklet jeladóban fellépő zárlat miatti jeltorzulás olyan kicsi, hogy 9-es fázisban nem észrevehető az ECU számára, de 4-es fázisban igen. Holnap folytatom.
Ez így tényleg érdekes. Én a mostani cserémnél nem is figyeltem a számot, csak a méreteket hasonlítottam össze. Első indításnál nem is volt normális alapjárat, dobott is pár hibakódot, még égéskimardásra is, de mentem egy kört a ház körül, és rendbe is jött, azóta is minden ok.
Írtam, hogy az alapjárat ingadozása azóta is megvan, viszont kisebb és változott a formája is, lassul gyorsul picit egymás után, (nem össze vissza mint régen) talán ezt még normálisnak is mondanám, hogy ilyen a szabályzás. Csak nem vezettem még ilyen motorral másik autót. A városi fogyasztásom (masszív budapest és még rövid is az út) BC szerint visszament 9,3 liter környékére, a régi 13 liter körüli értékről. Persze majd tankolásnál derül ki a valódi érték.
Most keményen kikúrt velem a szedán. Gondoltam, ha ott járok akkor kikapom a fojtószelepet és megtisztítom. Csakhát így a rossebnek se képes 950 alá vinni az alapjáratot, hibajelzés, kód nincs. Érthetetlen, hogy mi történt vele.
Persze van nekem néhány plusz darabom, kipróbáltam mind a két Lybrából kibontott fojtószeleppel. Azonnal szépen be tudja állítani az alapjáratot, mégis egy kis járatás után hibajelzés és elkezd darabosan járni, fojtószelep hibakód, érvénytelen jel. Pedig elvileg ez az alkatrész semmit nem változott az Euro2-Euro3 váltásnál, mégis kell lennie valaminek, ami miatt nem tudja megemészteni a korábbi ECU a későbbi fojtószelep jeleit. Kínomban már elővettem a további két elfekvő darabomat, 2000-es és 2001-es gyártásúak, normaváltás előtti és utáni. A Bosch cikkszámok meg is egyeznek rajtuk, ahogy papíron. Mégis azt látom, hogy a korábbinak sárgás színűek az elektronika fedelét rögzítő fémklipszek, a későbbiek pedig ezüst színűek. Nyakam rá, hogy ezek a fritzek mégis változtattak valamit az elektronikán is, és mégsem tökéletesen ugyanolyan jelet adnak. Itt jut eszembe, mikor kb. két éve az öcsémnek csinálgattam azt a szedánt, az Euro3-ast, hogy abba is vittem egy előre megtisztított fojtószelepet, hogy a légszűrőcserével együtt azt is átcseréljem. És abba a 99-es HGT-ből származót vittem, tehát fordított helyzet, Euro3-as ECU alá került az Euro2-es szelep. És ugyanez történt az alapjáraton járatásnál, bedadogás, rotyogás, hibakód. Csak azzal törlés után kimentünk és soha többé nem jött elő, valahogy mégis tolerálta a feltételezett eltérést. Én ezzel hiába mentem ki, üzem közben szépen dolgozik, alapjáraton összeomlik. Holnap kimosom a sárga klipszest és akkor nekifutok a fojtószelep szerelésnek ötödjére is...
Falsot nem szív, hibakód nincs, eddig jutottam. Valami mondjuk változott, a városi fogasztásom úgy tűnik csökkent, de erről majd inkább egy hét múlva mondanék biztosat.
Némileg gyanús a vezérlés is, lehet érdemes lenne ránézni, hogy tényleg helyén van e.
Ez még a jövő zenéje, majd meglátom, mennyire unatkozom a hosszú téli estéken. Na meg ami működik, nem feltétlen kell megjavítani, egy 213 ezret futott motornak még nem szabadna hogy bármi baja legyen. Tudom, a mostaniban is valószínűleg csak 190 van, és mégis :) Azért kartert és a szelepfedelet mindenképpen leveszem majd, meg akkor már kap egy új vezérlést is.
Mindenesetre úgy tűnik, a hétvégi fojtószelep cserével eltünt az eddigi alapjárati remegés.