Keresés

Részletes keresés

LUCzI FERencz Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28017
Aztán Ikvai-Szabó Imre felébred, hogy a bilibe lóg a keze...
Előzmény: zjakabfi (28015)
Nnorka Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28016

Ma Malvin napja van... :)

 

ha sima v-vel is jó, Malwin...

 

akkor boldog névnapot :)))))

 

zjakabfi Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28015

Cikk a hajózásról

 

Miért kell dugóban malmozni, miért nem lehet vízibusszal bejárni Budapestre? Miért éri meg hat óra alatt Bécsbe hajózni, mikor két óra alatt is odaérünk? Ki utazik 400 ezerért a Duna-deltába? Mit keres Süsü a sárkány, dr Bubó és Tarzan a fedélzeten? Az Index annak járt utána a szezon végén, honnan jönnek, hova mennek és egyáltalán minek vannak hajók a Dunán Budapesten.

Kovács úr elégedetten húzza meg nyakkendőjét reggel a Budapest peremén álló modern lakóparkban. Büszkén elhalad közelben parkoló középkategóriás gépkocsija mellett, végigsimítja a tisztára mosott autót, de tudja: ma sem érdemes kocsival indulni a városba. A dugók miatt reménytelen. Hanyagul lóbálva aktatáskáját a közeli hajókikötőbe siet, és beugrik a menetrend szerint közlekedő vízibuszba. A tehetősebb szomszédok persze vizitaxival, a még tehetősebbek, akik a felső panorámás-körteraszos lakosztályokban laknak, saját motorcsónakjukkal indulnak. A nap csillog a vízen, fúj a hűs dunai szél. Kovács úr 40 perc múlva belvárosi irodájában ül.

Szerbusz vizibusz

A fenti történet egyelőre a budapesti science-fiction terméke. Hajóval munkába menni? Ez nem is olyan régen köznapi valóság volt. A nyolcvanas években a Csepel-művekbe még kis komp vitte át a Dunán a munkásokat, és BKV-jeggyel is haza lehetett hajózni a belvárosból Csepelre. A hagyományos, Budapesten belül közlekedő vizibuszjáratok azóta megszűntek. Idén egy próbajárat közlekedett a Vigadó tér és a Margitsziget között, no és augusztus elején a Szigetre is szépen le lehetett csorogni a Dunán.

A hajózás romantikus. Meg lassú és nem mindig olcsó

Ha nem bamba arccal meredünk egy buszon, vagy kataton állapotban szűkölünk egy dugóban a rakparton, láthatjuk: a Dunán mindenféle hajók közlekednek, amelyek mosolygós (és általában integető) embereket szállítanak valahonnan valahova. A szezon idején például Esztergomba, Visegrádra, Soltra, Kalocsára, Szentendrére. Van hagyományos városnéző hajó, ácsorgó konferencia-, étterem- és rendezvényhajó, és nemzetközi vonalakon közlekedő luxus szállodahajó is, amely Pozsonyig, Bécsig, Passauig, vagy a Duna deltáig megy.

Dr Bubó és Tarzan a hajón

Ha például Önnek sok ideje van, utazzon hajóval Bécsbe! Ami autóval két óra, vonattal 3-4 óra, az hajóval hat és fél óra, viszont oda-vissza csak 100 euróba (kb. 24 ezer forint) kerül. Ha igazi kalandra vágyik, hajózzon inkább tíz napon át Kalocsától egészen a Duna-deltáig. A Swiss Corona nevű ötcsillagos luxushajón légkondicionált, televízióval, ablakkal, széffel, minibárral, zuhanyzóval és ablakkal (!) felszerelt kabinban 413 ezer forintba kerül ez az út. Álomhajó. Ezt a járatot nem egyszerű földi halandóknak, hanem boldog nyugat-európai és tengerentúli nyugdíjasoknak találták ki.

Mi van még? A dunai marketingesek jópofa dolgokat találnak ki. Az operetthajón a Magyar Állami Operaház és a Budapesti Operettszínház művészei éneklik gyertyafény mellett Lehár Ferenc, Kálmán Imre és Johann Strauss legnépszerűbb műveit. Biztosan szívesen enne Ön is a folklórhajón cigányzene mellett hortobágyi húsos palacsintát, pulykát jóasszony módra vegyes salátával. A borhajón - ki hinné? - hazai borvidékek italait kóstolgathatja, október 13-án például a villányi Polgár pincészetét. Vagy gondolt-e már arra, hogy gyermekeit vasárnap a kölyökhajón felállított színpadon Süsü a Sárkány, Piroska és a Farkas, Pinokkió, dr. Bubó vagy Tarzan kalandjaival riogassa a Duna közepén?

A Duna visszahódítása

Ezek persze inkább turistáknak, céges bulikat szervező HR-eseknek és vasárnapi apukáknak valók. A fő kérdés az, miért nincs, mint Amszterdamban, Berlinben (na jó és Velencében) Budapesten is menetrendszerű vízibusz vagy vízitaxi közlekedés. „Elfelejtettünk hajózni, ma sajnos nem része a kultúránknak, hogy a Dunán közlekedjünk” – kesergett az Indexnek Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes.

A közép- és hosszútávú városfejlesztési tervekben ezért szerepel a Duna visszahódítása. Az Európa kulturális fővárosa 2010 címre benyújtott pályázat is a korábbinál jóval nagyobb szerepet szán a Dunának és a rakpartoknak. "A város a folyónak köszönheti létét, ehhez képest az utóbbi évtizedekben elfordult tőle" – mondta egy interjúban Demszky Gábor. A főpolgármester még azt is mondta, hogy a rakpart forgalma miatt ma életveszélyes vállalkozás lemenni a Duna-partra. Ha pedig az ember odaér, nem igazából talál ott semmit.

Ikvai-Szabó Imre szerint a reggeli és a délutáni dugók miatt felértékelődhet a dunai vízi út jelentősége, főleg, amikor a folyó mellett új lakóövezetek épülnek. A városatya ugyanakkor arra nem nagyon lát lehetőséget, hogy a BKV által működtetett tömegközlekedés részévé tegyék a Dunát. „Kétségtelenül van ugyanakkor itt egy piaci lehetőség, amelyet remélhetőleg valamelyik vállalkozó kamatoztatni akar majd”. Egy kisebb motorcsónak ára egyébként ma alig több egy jobb autóénál. A baj nem itt van. Kevés a kikötő, nem lehet tankolni, hiányoznak a technikai, kiszolgáló egységek.

Parkolj és hajózz!

A készség és az akarat megvan, csak a peremfeltételek hiányoznak ahhoz, hogy beinduljon a dunai hajós tömegközlekedés – válaszolta az Index kérdésére Kovács Imre, a dunai személyszállítást bonyolító Passnave Kft. igazgatója. A titokzatosan hangzó peremfeltételek alatt az őrzött parkolókat kell érteni, ahol a kikötőbe érkező utasok otthagyhatják autóikat.

Az elképzelések szerint Leányfalutól, Dunakeszitől, Váctól északra, illetve a Budafoktól délre fekvő agglomerációs területek lakóinak indítanának a közeljövőben hajójáratokat Budapestre. Kovács Imre szerint a hajók igazi versenytársai lennének más tömegközlekedési eszközöknek. Egy szárnyashajóval például 40 perc alatt be lehetne érni Szentendrétől a városközpontnak számító Vigadó térig.

Az igazgató szerint persze az államnak is valamilyen módon ösztönöznie kellene a városi hajózást. Ez a közlekedési forma annak ellenére, hogy kevésbé környezetszennyező és nem terheli a közutakat, nem kap megfelelő támogatást.

gumidani Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28014

"Ehhez elegendően széles sávban"

 

Szeretem a jogszabályokban olvasható ilyen egyértelmű és pontosan mérhető, ellenőrizhető feltételeket. Ezek bizonyítják a készítőik szakértelmét és felelősségtudatát.  

Előzmény: smith (27988)
Thernitibi Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28013
Csak jelezni szeretném az illetékeseknek, hogy a Jégtörő XI ezen a képen nem Mohácson, hanem Baján, a Vízügy kikötőben látható.
guberavera Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28012
Javítva.
Előzmény: LUCzI FERencz (28004)
smith Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28011
OFF
Nem. Dobj egy sms-t, mert mostantól nem vagyok gépközelben.
Előzmény: MALWIN (28010)
MALWIN Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28010
OFF
Magát hívták este képelés ügyben?
On
Előzmény: smith (28009)
smith Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28009
Na most, mivel ilyen hajó, se névre, se formára nincs a folyamhajo.hu-n, ebből következőleg ilyen hajó nincs is.
=;-DDD
Előzmény: Ramsau83 (28003)
MALWIN Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28008
Köszönöm, köszönöm... (meghajlás..:-PP)
Előzmény: smith (28007)
smith Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28007
Boldog névnapot minden MALWIN nevet viselő olvtársnak!
;-)))
viking star Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28006

ééénezt ismerem (sőt még ettem is:))

hagyok gondolkodni :)

 

a forrásra viszont fölöttébb kiváncsi leszek majdan :)

Előzmény: Ramsau83 (28003)
Ramsau83 Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28005

Nekem a köteles kompról más elképzeléseim vannak!

Ez nem az!

 

Előzmény: skaloz (27978)
LUCzI FERencz Creative Commons License 2005.10.01 0 0 28004
Bocs, hogy innen a pálya széléről beleugatok, de találtam a regiszterben egy hibát.

A Földvár vízibusz műszaki adatainál:

Hossz a függélyek (lbp) 24,60 m
Legnagyobb hossz 26,55 m
Szélesség a főbordán 5,20 m
Oldalmagasság 2,30 m
Merülés 1,05 m
Főgép típus 1 db. Csepel D 613. dieselmotor
Főgép teljesítmény 2x85 LE

Ellentmondás van, 1 db főgépet írtatok, és mégis 2x85LE teljesítményt, ami nem értelmezhető, hogyha egy a főgép, akkor miért 2x85 a teljesítmény?. Ezenkívül én úgy tudom, ez a hajó két gépes, két csavaros.

Ramsau83 Creative Commons License 2005.09.30 0 0 28003

Ezt ki ismeri?

Kabinos szakértők hagyják gondolkodni a többieket!

kpj Creative Commons License 2005.09.30 0 0 28002
Szerintem az a Zánka lehetett, a nevében is szereplő helyen :-) , de az eredetileg is olyan volt. Itt találsz infokat. Ő az akre gondoltál?
Előzmény: Thernitibi (28001)
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 28001
Köszönöm a felvilágosításokat.


Valahol láttam egy Keneséhez kisértetiesen hasonlót, amelyet magáncélra átalakítottak. Nagyon megnyerte a tetszésem, használható akár nyárilaknak, akár rendeltetésének megfelelően is.
kpj Creative Commons License 2005.09.30 0 0 28000

Ja és különbség van ablaktörlőszámban is Lágymányos 1; Budavár 2; Triton 3;

aKenese is 3, de neki csak egyszerű ablaktörlője van, nem az a kétkaros fajta - nem tudo hogy hívják. A Margitszigetet nem tudom.

kpj Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27999

Látom, amíg ezeket mind leírtam, már válaszoltál is! :-)

Előzmény: Enzo (27995)
zjakabfi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27998

És kit ábrázol?

 

Hát a kapitányt, B. Zoltánt!Én magam gyermekkoromban beszéltem vele adó-vevőn Surányból. Akkor a Hunyáson volt, de volt a Tánci-Táncin is.

Előzmény: Z. Z. (27977)
muggli Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27997

Kalóz!

Mé' ? A "Vaskapu" mit keresett a Vaskapuban, hosszában? :-)))

muggliŠ

Előzmény: skaloz (27978)
Enzo Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27996

Szerintem ott van a kivetítő bal alsó sarkában.

:)))

Előzmény: smith (27993)
Enzo Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27995

Optikai csalódás, a két hajó ugyanaz a sorozat, elvileg centire egyformák. Ha jól tudom. A bádog (szerintem farostlemez) tagolatlansága miatt tűnhet hosszabbnak. Ha még az eredeti motorok vannak benne, akkor 2 db. Csepel D613.

Elvileg 150 személyes. Gyakoratilag úgy már zsúfolt.

Előzmény: Thernitibi (27992)
kpj Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27994

Nem hinném, ezek többé kevésbé egyformák, azzal a különbséggel, hogy a Dunán járó négyet Balatonfüreden egyszer átalakították. A Lágymányos akkor kapott hátsó beépítést... a legkevésbé az Angyalföld lett megbolygatva, mert már a meseflotta egyik tagját kellett csinálni, ezért ahhoz csak gépészetileg nyúltak hozzá.

Ha megnézed a Kenese képét, kézeletben számítsd le róla a beszállóajtót. A vízbuszok hátsó utastere midíg nagyobb mint az első. A regiszterben lévő képen jól látszik, hoy kb s deszkázaton? lévő sötét foltok helyén lehetnek a támasztóoszlopok.

A Kenese felszereltségében különbözött a másik négytől, mellyekkel nagyjából egyidőben készült. Míg a BKV "buszüléses" hajókat kapott, addig a Kenesében asztalok, büfé stb. volt (nem menetrendre készült :-) A képek alapján azonban ezen különbségből nem sok maradhatott.

Valakinek volt egy képe a Keneséről Siófokon, melyen látható hátul két szellőző rész, valamint magasítás a hátsó részen. Ennek okáról, eredetéről én sem tudok, mindenesetre hátsó kipufogó hiányában nem hinném, hogy farmotoros.

Előzmény: Thernitibi (27992)
smith Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27993
Aha.
Megmutatnád a képen?
Előzmény: Enzo (27991)
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27992
Ha jól látom, akkor a Kenesének hosszabb a hátsó nyitott része (amely mintha be lenne bádogozva :-D), mint a Budavárnak?

Mi tudható a Keneséről? Milyen motor van benne? hány személyes?
Előzmény: Enzo (27989)
Enzo Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27991
Honnan tudod, hogy a paraván vagy kivetítő túloldalán nem volt 1-2 kamera?
Előzmény: smith (27988)
Z. Z. Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27990
Budavár típusú hajó! Ez jó:-)
Előzmény: Thernitibi (27987)
Enzo Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27989

Volt eladó nemrég.

A közelmúltban hármat vágtak szét.

Kenesén van a KENESE, kicsit lepukkant, de az egyik legújabb. Mivel nem használják évek óta, lehet hogy meg lehetne rá alkudni a sereggel.

Előzmény: Thernitibi (27987)
smith Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27988
Erre.

HSZ idevágólag sértett kitétele:

1.09 cikk - A hajó vezetése
...Ehhez elegendően széles sávban közvetlen kilátással kell rendelkeznie valamennyi irányba, ...


Szerintem.
Előzmény: Enzo (27986)
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27987
Juteszembe, egy ilyen Budavár tipusú hajóhoz miként lehet hozzájutni?
Előzmény: Enzo (27986)
Enzo Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27986

Erre gondolsz?

(felülről a harmadik kép.)

Előzmény: smith (27984)
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27985
Jobban mondva a "Budapest" kapitányát.
budapest
Előzmény: Z. Z. (27977)
smith Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27984
Én már a hasonlóan dekorált vizibuszon is elakadtam anno. Biztos bennem van a hiba.
Előzmény: LUCzI FERencz (27979)
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27983
Lánchíd az a "Lánhíd" :-Ó
Előzmény: Thernitibi (27981)
TTAMAS Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27982
Mellévettben viszi egy motoros.
Előzmény: skaloz (27978)
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27981
Hát hírdet. A Margit, és a Lánhíd között levert vagy harminc kőrt az űrge.
komp
Előzmény: skaloz (27978)
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27980
Hát a kapitányt!
Előzmény: Z. Z. (27977)
LUCzI FERencz Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27979
...Quod licet Iovi... vagyis, amit szabad Jupiternek...

Szóval, a hivatalnak még azt is szabad, amit másnak megtilt. Ez a demokrácia 8-))

Másrészt, gondolod, hogy kérdezték a felügyeletet?


Előzmény: smith (27976)
skaloz Creative Commons License 2005.09.30 0 1 27978
Mit keres egy köteles komp hosszirányban a folyón ???
Előzmény: Thernitibi (27974)
Z. Z. Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27977
És kit ábrázol?
Előzmény: Thernitibi (27973)
smith Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27976
KOMOLYAN érdekelne, hogy a KFF hogy ad ilyenekre engedélyt.
Előzmény: Thernitibi (27974)
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27975
Pihenőben:
pihenoben
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27974
Helyeseltem, mikor a főpolgármester betíltatta az "utánfutós" reklámokat.
Erre mit látok, a hivatal meg így hírdet:
reklám
Thernitibi Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27973
Ezt viszont én lőttem:-)))
kapitány
Előzmény: Z. Z. (27960)
smith Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27972
Kétségtelen.
Akkor még egy kis naplementés dunai hangulat.
Frissenmázolt Vologya tologatja felfelé olyan 5000t körüli csurmáját. Persze megint centizik a gázlót, mára 25dm-re volt előrejelezve, a bárkák 23 decire pakolva. Gondolom az holnaputánra jelzett emelkedésre játszik.
A rakodó felett elég érdekesen haladt. Az alsó zöldhöz szépen odajött, amint a képen látszik, aztán áthúzott a jobboldalra a kőhöz, szinte megállt, azt hittem, hogy valami völgymenőt fog levárni, aztán fütyülni kezdtek a feltöltők, át a baloldalra a felső zöldhöz és onnan amíg láttam, teljes erőből nyomta.
Előzmény: TAYFUN (27965)
jakyg Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27971
Mikor szkennelhetem, fotózhatom azokat a FOKA-s rajzokat? :)
Előzmény: Ha-Jó (27961)
HG. Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27970

PS.:

 

Azt azért el kell ismerni, hogy ez a tepsi forma a sekély balatoni adottságoknak maximálisan meg fog felelni, és két csavarral mindenhová be fogják paszírozni, ahova csak lehet.

De szerintem 400 fölött lesz a vége, és ennyit objektíve nem ér... (nettó jelenérték, haszonáldozat költség, stb.)

Előzmény: HG. (27969)
HG. Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27969

Köszönöm, amint látom, még a lényeg nincs meg, bár gondolom folyamatosan ürítik ki a kormányállást meg a felső fedélzetet.

 

Előzmény: TAYFUN (27968)
TAYFUN Creative Commons License 2005.09.30 0 0 27968

 

Ennyi, remélem lesz még...
Előzmény: HG. (27967)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!