Gyárilag puttonyos volt, későbbi átalakítások során növelték meg a szertartályt és szüntették meg a puttonyt. Így már megnövelhették a védház méretét is, így alakult ki a ma is látható formája.
A MÁV jellegrajz albumában az eredeti kivitelben látható. Ha valakit érdekel, más különbségeket is felfedezhet a rajz és a kiállított mozdony között.
Próbálok egy ideje minél több információt gyűjteni a 410.501 illetve 502-es gőzösökről, de kezdem úgy érezni hogy elveszek a sok infó-átalakítás és alváltozat között. Itt is találtam pár évvel ezelőttről egy elfeledett eszmefuttatást. Úgy néz ki adódna itt egy H0 Märklin 37563 cikkszámú gőzös amin elvileg egészen minimális átalakítást kellene eszközölni, hogy a fent említett két gép valamelyikét kapjuk végeredményül.
A konkrét alapmodell már egy BR56-os viszont annak egy olyan változatát készítette el a Marklin (56.2) amely még a G8.1 családba tartozik, ha jól értelmeztem a német Wikipédián. Az eddigi átalakításokról szóló cikkek minden esetben BR55-ös alappal számoltak. Az én kérdésem az lenne, hogy szerintetek alkalmas-e ez Marklin a fent megnevezett bármelyik két 410-es gőzösünk alapjának? Nagyon agy segítség lenne ha valaki már rendelkezik tapasztalattal ilyen téren és esetleg megkeresne privátban. :-)
A mozdony ezen kívül átesne egy AC->DC átalakításon is. (Azért ez a példány, mert ilyet találtam jó áron.)
Kb. 8 éve voltam a 109-el egy Pest - Helvécia különvonattal. Kecsón nem működött a fordító. Barom máv nem engedte meg, hogy a műkertnél levő deltánál átmenjünk a lakiteleki vonalra.., s onnan be Kmétre..., le kellett menni Városföldre. Nem kommentálom tovább :-(
Az, hogy nem fordult meg a ceglédi deltában, szerintem (de javítsatok, ha nem így van) simán pénzkérdés. Ha jól tudom, már egy állomási körbejárásért is pályahasználati díjat kell fizetni, egy ilyen tili-toliért meg pláne :)
Én még úgy tanultam az iskolában, hogy mély dukál, de tudok egy csomó ellenpéldát. (ezért tartják sokan a magyar nyelvet a japán után a legnehezebbnek - meg mert nem hallottak a kínairól.)
Ez nekem is szemet szúrt. A tippem az (de nem tudom, csak tippelem), hogy a vákuumos fékkel lehet összefüggésben.
A 900-as csoportban lévő mozdonyokat a hadvezetés rendelte meg - ezért is kerülhettek Udinébe. (vagy Udinéba ?) Ezeket fel kellett szerelni vákuumfékkel is. Nem tudom, milyen módszerrel állították elő a vákuumot. A Déli Vasútnál volt olyan, hogy pumpával, de volt afféle lövettyű-szerű szerkezet is. Ezeket a Déli Vasútnál sokszor a mozdonysátor tetején hosszában elhelyezett két kúpos csőről lehet felismerni, ami nem maga a lövettyű volt, hanem a hangtompítója. Lehet, hogy ez a henger a 324-esen hasonló célból van ott.
Én az alábbi levelet kaptam tőlük pont múlthéten a FŐGÁZTÓL!
Természetesen van rá lehetőség, hogy a FŐGÁZ telephelyén lévő kismozdonyt megtekinthesse és fényképezze. Kérem, hogy a korlátozott időbeosztásomra való tekintettel szíveskedjék a mobil telefonon felhívni, hogy szóban tudjunk időpontot egyeztetni.
Üdvözlettel,
Fischer Zoltán
Múzeumvezető
FŐGÁZ Zrt.
1081 Budapest, II. János Pál pápa tér 20.
Szóval csak fel kell hívni őket időpontott egyeztetni és a megbeszélt időre odamenni.
Szombaton a MÁV Szolnoki Járműjavítóban nyílt nap lesz. A program plakátja szerint idén is lesz egy gőzös a kiálított járművek között. Van-e rá esély, hogy a hétvégén újra erőre kapott nyalóka lesz a kiválasztott?
Jól meg lehet figyelni a képeken, hogy a 324-eseknek a kéményéről hiányzik a levehető felső rész. A Monarchia gőzmozdonyait a hadvezetés utasítására már az 1. Vh. előtt úgy kellett készíteni, hogy a kémény felső része levehető legyen, beférjen az olasz űrszelvénybe. Ebből aztán leginkább az olaszok profitáltak, a háború után megkapott osztrák (és egy pár magyar) mozdonyokról csak ezt a toldatot kellett levenniük és használhatták őket bárhol Olaszországban.
Javaslom, hogy visszatérően nézegesd a "MÁV Nosztalgia" ill. a "Vonatösszeállítás" Facebook oldalait. Hacsak nem szupertitkos a menet, itt nyilvános az útirány, a járművek, a menetrend...