A területi hatály alapján a magyar büntetőjogot kell alkalmazni a belföldön (no meg a külföldön tartózkodó magyar felségjelű vízi- és légijárművön) bárki által elkövetett bűncselekményekre.
A büntetőeljárás lefolytatása bizonyos esetekben felajánlható külföldi hatóságoknak, de jelen esetben ez kizárható.
Nem azért fizetek adót, hogy a rendőr csak napsütésben, magyar nyelven legyen bátor és baromi okos.
Kitűzött indulás előtt 10 perccel a fedélzeten és a gépházban minden szolgálatban lévőt le lehet ellenőrizni.
Kezd a szolgálatban lévő hajóvezető (ha van kormányos) és a gépüzemvezető.
Ha itt kiüt a probléma, akkor már a 10 perces indulás senkit nem feszít, akkor már mehet mindenki egészen a pincérekig, nem ismerek ellentmondást.*
Legfeljebb a hajózási cég tulajdonosát, de az majd leveri a kárát a személyzeten.
Hozzáteszem a nagymarosi rendőrörs se vitézkedik menetben lévő hajósok ellenőrzésével.
Nyilván a kisvizes időszak elhíresült "zátonykereső hadművelete" után is felmerült bennem a kérdés, hogy volt-e szondáztatás?
Csak akkor az - még - nem szólt életveszélyről...
_________________
* Egy hónapja felénk TEK-esek ellenőrizték a forgalmat, így engem is.
Ment a szondázás meg az okmányellenőrzés.
Közben hallgatom a beszélgetésüket. Elkaptak még reggel egy építőiparos furgont. Vezető, szonda, hopp - papírok el. Átül a vezető helyre egy másik, hopp egy szonda, hopp még egy jogsi el. Kocsi félre. Telefon a cégvezetőnek:
- Főnök! Valaki jöjjön értünk, mert ha bárki beül vezetni, akkor azonnal elveszik a jogsiját. Persze..., mindenki..., hát a kisboltban egy tüskét...
Tehát: Építőipar, mindenki ittas az egész brigádban, de vezetnek és állványon dolgoznak.
Szinte biztos, hogy az intézkedő rendőrök első dolga volt a szondázás az okmányok elkérése, azonosítás után. Ilyenkor a összes szolgálatban lévő személyt megfújatják, még a gépészt is.
Az időjárási körülmények elég mostohák voltak. Ha valaki vezetett már hajót este, sötétben, esőben, szélben, az tudja milyen nehéz kiszűrni a parti fények közül az árnyékban haladó hajót. Vízcseppek a kormányállás ablakán. A felső fedélzet mellvédje üveg, ezen millió esőcsepp, nagyon megnehezíti a kilátást, főleg ha még bámészkodók is állnak előtte. A híd meghajózásához valószínűleg inkább az „élő képet” választotta a hajóvezető nem a radart, mert az sokkal több azonnali információt ad a hajó mozgásáról, helyzetéről és szinte biztos, hogy többet nézett előre mint oldalra. A radar kép csak az elfordulás jelzővel együtt ad pontos infót a hajó mozgásáról, de az oldalirányú sodródásról nem. A Vikingen a radar a hajó orrán működött. Előre, oldalra nincs holttér, (illetve csak annyi amennyi az antenna nyílásszöge) csak a hídról visszavert jelek zavarhattak be. A radaron ott kellett lennie a Hableánynak, mivel az AIS adatokat is megjeleníti, de valószínűleg ezt nem nézte a vezető
Szerintem még azért kussol vastagon a pintőrség mert derék vizirendőreink az elmúlt években semmiféle érdemi szondáztatást nem végeztek a szállodahajókon.
Kíváncsi vagyok a tényadatokra abban a kérdésben is, hogy a vízirendészeti dolgozókból hányan beszélnek bármilyen idegen nyelven.
Tehát felmerül a kérdés, hogy rendőröknek alkalmatlansága indirekt módon hozzájárul-e 28 ember halálához?
Azért ez így, hogy “névtelenséget kérő”, meg ”tudomása szerint”, kicsit mérsékli a hitelességet.
Ha viszont igaz, az a társaság felelősségét is felveti.
Az esetleges alkoholos befolyásoltság magyarázhatja a figyelmetlenséget.
A másik opció, amit még nem láttam bővebben kifejtve, hogy azért nem volt rádiózás, mert nem is volt előzési szándék a Viking részéről.
Csak váratanul túl gyorsan utólérte, mert mondjuk a Hableány sebessége valamiért hirtelen elkopott (levette a gázt, erős sodrás közvetlenül a híd után), és mire észbe kapott az ukrán, már ütköztek is.
Ettől ez még nyilván az ő felelőssége lesz, de legalább valami ésszerü magyarázat a balesetre.
A roncsot először csak annyira emelnék meg, hogy uszályokhoz kötve a víz alatt olyan helyre vontassák, ahol a búvárok biztonságosan dolgozhatnak benne.
...és ahol a kegyeletsértő kiváncsiskodók nem látják...
Senki sem tudja, milyen állapotban van a hajó, és nem is nagyon fogják megtudni, amíg felszín környékére nem kerül.
Nem lennék meglepve, ha a "roncs" nem is lenne olyan roncs, ezzel együtt elég valószínűnek tartom, hogy a nyilvánvaló okokból nem fogják sem úszóképessé tenni, sem bárkára emelni. (Utóbbi esetben azért tényleg ketté is törhet, keskeny, régi hajó amúgy is.)
Szerintem 2 bárkával közrefogják, és az egész köteléket ponyvával takarva fogják kisvízbe vontatni.
Ahol - véleményem szerint - a vizsgálat végeztével feldarabolásra kerül, mert ilyen múlttal nem lenne eladható még akkor sem, ha a helyreállítás műszakilag lehetséges lenne, és meg is érné.
Amit amúgy mint hajóbarát külön fájlalnék, mert nagyon helyes kis hajó volt, még a klasszikus hajóépítési iskola szerint...
Azt én is hiányolom a rendőrségi közleményekből, hogy a hajóvezető nem állt alkoholos befolyásoltság alatt. Ez elvileg tényszerűen azonnal kiderül a tragédia estéjén.
Ha meg netán nem fújattak szondát, abba bele sem merek gondolni...
a presztízs veszteség és a kártérítési perek elkerüléséért mindent meg fognak tenni, bármit is mondjanak most. Lesz rá pénz és lesz jogi csapat. A hajójukat is igen hamar elengedték. Szóval lehet itt még meglepetés a végén...
akkor Dél-Korea helyében nagyon nekik mennék...
amúgy amikor egy svájci illetőségű hajó magyar vizeken víz alá nyom 20+ dél koreait egy magyar hajón, akkor is ugye magyar bíróság jár el a büntetőügyben?
aztán gondolom - ha bebizonyosodna a bűnössége - akkor a koreaiak indítanák tömegével a kártérítésiket (nem tudom hol)
mellesleg néha elgondolkodom, hogyha éppenséggel nem "csak" 2 magyar áldozat van, hanem kb mind az, akkor szerintem lincselő tömeg várná Bp-en a Viking hajókat...