Nekem (új korától 100.000 kilométerre átlagot számolva) 7 liter volt a benzin fogyi, gázzal 7,5-8,5 között, függőben a szlovák gáztól, és a klíma használattól. Persze magyar benzinnel nézve, osztrák, német benzinnel/gázzal is 1 liter mínusz lejön. Érdekes.
Kérdés, hogy mit nézel és milyen körülmények között...
Részterhelésen túl ha jó, akkor az a véletlen műve. Jó esetben dús, rossz esetben meg szegény, de jó nem tud lenni, csak esetleg véletlenül. De ugye mindenkit nem lehet meggyőzni, megmenteni, csak aki akarja vagy hagyja :-)
Tegnap néztem bele egy ismerős Camry-jébe. Stag, valtek 25 cm-es csövekkel, ráadásul 4 db eltérő hosszúságú csővel, a valtek sor hanyatt döntve, ISA2, sose volt programozva. Mondtam neki, megcsinálom ingyen. Nincs ideje. Kérdeztem, hogy szelephézagot mikor nézetett? A válasz: "navigációval foglalkozom, az autóhoz csont hülye vagyok, azt sem tudom, mi az a szelephézag". Ezzel el is rohant.
Rambo, ez a te harcod, gondoltam, levettem róla a kezem :-)
Suzuki Swift 2008-as 1.3. A tulajdonost régóta ismerjük. Ételfutár az autó, átalakítottuk. Az autót újonnan vásárolták, 96.000 Km-nél került bele a gázszett. Átadás után 1 héttel visszahozta, hogy 7 liter benzinnel szemben 11-et eszik gázból. Szemre minden jó volt rajta, a gyertyák is, de diagnosztikára nem volt hajlandó elhozni a beszerelés előtt.
Nem láttam hibát a rendszerben, de becsületből nyomtam egy delet-et és újra írtam az egész programot.
Visszajött megint, gyakorlatilag pár deci eltéréssel a helyzet változatlan. Célozgatott, hogy mekkora májernek hisszük mi magunkat, de ő kezd csalódni bennünk. Nagyon kellemetlen helyzet volt.
Ott hagyta 3 napra az autót. Szénné programoztuk, fúvókáztuk, de semmilyen variálás nem segített, megint vissza hozta. Ekkor kínunkban kicseréltük a 4 db gyertyát annak ellenére, hogy szemre hibátlanok voltak. Huss, 9 literre lement a gázfogyasztás! Ellenben ez kevés volt az üdvösséghez, mert ugye 7 x 1.15 az nagyon nem 9. Azt akarta a tulaj, hogy programozzam fel megint. Mondtam neki, hogy negyedszer nem teszem meg, az autónak van baja. Vita vita hátán, végül ráállt, hogy elhozza oszcilloszkópos diagnosztikára. Felajánlottam, hogy ha az autója rendben van, nem kell kifizetnie, de ha találunk komoly hibát, neki kell állnia a számlát.
Meg is lett az eredmény. A vezérlés 30 fokkal, IGEN, HARMINC FOKKAL el volt rakva!! Láncos motor, megnyúlni ugye ennyit nem tud, soha nem szedte szét senki! Gyári szerelési hiba volt, átment a MEO-on simán. Helyre lett rakva, program megír, gáz fogyasztás 7,4, a benzin lement 6,5-re.
Semmilyen tünete nem volt, jól ment. Fél literrel evett többet benzinből, de ezt nem lehetett detektálni, ugyanis ez a fél liter lehetett volna akár lábfüggő is.
Az ilyen esetekre hivatkozva merem állítani, hogy csak hibátlan motort lehet gázzal jól megcsinálni, valamint igenis tartható a 15% többlet gázzal minden motornál, csak egészséges legyen.
A korábban említett kormolódás hasonló problémákat okoz, ha akarjátok, megkeresem a fotókat, amelyek endoszkópos kamerával készültek szívócső és szelep tisztítás előtt-után...
Az esetek túlnyomó részében szó nincs kimagasló költségekről. Az esetek 3-5 százalékában fordul elő komoly hiba. Ezeket sem a gázosítás miatt kell megjavítani, itt a gázosítás csak katalizálja a folyamatot, vagyis ennek kapcsán derül ki a probléma. Benzinnel is megadná magát idővel. A leggyakoribb hiba a szívó traktus elkormolódása. A szelepszárakon lévő lerakódások miatt a szelepek szorulnak a szelepvezetőben, így a szeleprugó nem tudja a helyes pillanatban visszanyomni a szelepet. Vezérlési késedelem alakul ki, ami gázzal használva meg is mutatkozik még akkor is, ha fülre benzinnel még tünetmentes.
Gyújtás hibák, gyenge trafók, szar gyertyák mind gazdagítják a listát.
Nem teljesen értem, milyen segítségre van szükség egy Stag felprogramozásához, amihez az ISA2-t hívnánk segítségül. Minek a segítség, amikor megbízhatatlan, lassú, komplikált? Ennyi energiával kézzel megírom, az legalább biztos.
Nézd el nekem, de ebben nem értünk egyet..A gyakorlatban bármikor meg tudom védeni az igazamat, ezt azért szeretném hozzá tenni :-)
Nem felejtettem el .Hisz mondtam is a nyomást a hőkorrekció meg max 6% sokat nem oszt . De ez pont elég egy klassz rendszerhez. A legelső BRC szettek kb tíz éve kisérleteztek öntanulással de hmar visszatértek a sima fast nevű progira és ezt a fapad software-t fejlesztették az öntanulós már sehol nincsen .
Egyvalamit kifelejtesz, a gázvezérlő ismeri a gáznyomást és a gáz hőmérsékletét, ezekkel kapcsolatban korrigálni is tud. A benzines ezekről nem tud, tehát változás esetén ellene tenni se tud.
én is ilyen stag isa-s rendszert tetettem be,a műhelyt kolléga ajánlotta,(mellette szólt még a 2év gari,igaz 10ezrenként egy tizes náluk a szűrőcsere,és melóhelyhez közel van)
én nem merem ajánlani senkinek (rögzités hiánya,2dl deszt viz nem fért bele az árba,a szerelő pökhendi stilusa tenyérbemászó...)
nem tudom mennyire van felprogramozva normálisan,de gyorsitáskor nem torpan,és kinai ELM327-el (1200ft)ránézek néha
ettől többet szerintem nem tudok tenni
...halkan megjegyzem oda meg nem viszem ahol jóval drágábban dolgoznak csak azért mert megkoronázták magukat
Én csak azt mondom hogy odafigyeléssel lehet az ISAőt használni, pl ha egy ember van, beül és felprogramozza vele a vezérlőt, beállitja a nagy terhelést ha nem jó.. és le is állítja.. segítségnek jó..
Az meg hogy minden rendben van, te is tudod hogy egy 15-20 éves kocsin ez nem így van.. már semmi se hozza a gyári értékeket. A luxus márkáknál a javítás milliós is lehet.. miért költene rá ennyit vki hogy gázzal járjon?
Én most remappeltem a benzin ecu-t ez egész jó eredményt hozott...
Nyomás változásokra ott van minden befecsis szettben a nyomás érzékelő az kell anélkúl nincsen hengerenkénti rendszer. Nem erre gondoltam , hanem , hogy a legkacatabb benzin ecu is követi a lambda jelet abból van neki minden tudása nem igaz? Akkor miért találnak ki gáz ecu-hoz is ilyen opciót amikor nem lehet ezzel életben tartani hosszabb távon a gáz pontos irányítását....Az is nagyon megdöbbent amit kitalált az AEB kb 20évvel ezelőtt a mai napig megy semmi fejlesztéssel . A lengyel szettekhez pedig havonta jelenik meg mindenféle frissítés és talán most jutnak el még csak a benzin hozzáadás lehetőségéhez. Nem gyanús? Mennyi mindenre megoldás , soroljuk csak :Nem kell külön felsőkenő kacat, védi a tápszivattyút , hűti keni a benzin befecsiket , nem beszélve felgyorsitja az égési sebességet a hengerekbe ezzel jobb teljesitmény hasznosul. Mibe kerül igaz ? Csupán egy alapjáratnyi befecskendezési időnek megfelelő benzin mennyiségbe max 2 ms per hasznos ütem.
Na igen, csak te belövőd új szűrökkel, kuncsaft 20 ezer után, minek szűrő csere semmi baja. Megy még 20-at, na akkor nézd meg teljes terhelésen, olyan szegény lesz hogy csak na. Kopik a reduktor himbája, mászik el a nyomás, injektorok sem fiatalodnak. Megszalad a fúró a mester kezében, az a henger mindig keveset fog kapni. Csövezések hossza sem mindig egyforma. Van itt gond bőven, a beszereléstől, a programozástól, és a karbantartásból is.
Nem is tudom ezekhez mit lehet hozzátenni ,eleve minek kell a gáz vezérlőnek gondolkoznia egy jól működő benzin ECU mellett? Felveszek egy alap kalibrálást hol alapjáraton hol pedig akárhol tipus függő . Levágok róla mindent lambdajeltől kezdve minden nyilim nyalamot , Zavolinál még a fordulatjelet is . Végül a benzin időket figyelve korrigálom az egész táblát ..... Semmi óntanulás semmi isa meg obd figyelés stb . Komolyan mondom évekig megy soha senki nem reklamál .
Mindegy, hogy a háttérben milyen folyamat zajlik, vagy hogy mi az oka. A lényeg, hogy ráküldik az ISA2-t úgy, hogy egy légyfingnyi emelkedőn is már kilép a lamdba felügyelt tartományból, vagyis nincs korrekció, így adaptáció sem lehetséges. Mennek a levesbe a hengerfejek szép számmal. Ha meg nem, akkor a tulaj az átlagnál óvatosabb stílusának köszönheti csak... Fel kell programozni minden rendszert rendesen, ezt akartam csak mondani. Meg hogy OBD nélküli autóba ne szereljünk má" görbe rajzolásra nem képes vezérlőt, mert nem oda való, nem is lehet rendesen beállítani, csak saccolni..
Elektromos gázpedál, köze nincs a fojtószelep álláshoz. Ha lusta is az autó egy kis szoftver frissítés és már fürgének érzed. Te még alig adsz gázt a fojtószelep meg félig nyitva.
- a körülmények, ahogy Te is leírtad, rendben vannak
- az autó kifogástalan műszaki állapotban van, de ilyet elvétve látunk csak.
Részterhelésen túl nem működik egyáltalán.
Ha van OBD, akkor megpróbálok ahhoz igazodni, már ha az autó nagyjából rendben van. Ha nincs rendben, megjavítjuk.
Ha nincs OBD, akkor marad a görbe és egy lambda feszültség mérő műszer a részterhelésen túli tartományokra.
Ha se OBD, se görbe rajzolós rendszer, akkor nem vállalom, mert gányolást nem vagyok hajlandó csinálni. A helyes sorrend: gondos diagnosztika, adott esetben javítás, majd csak és kizárólag ezután beszerelés vagy programozás.
Amíg nem így folyik a dolog, csak mázli kérdése, hogy mennyi a sikeres beavatkozások aránya.
Fontos megemlíteni, hogy nagyon sok típus már akár 60%-os gázpedál állástól és akár már 3000 rpm-től képes kifutni a korrekciós tartományból. Sokan ezekre is ráeresztik az ISA2-t,na ez az igazi orosz rulett...
Az AC öntanulója csak felveszi előre a benzines befecskendezési időket, később mikor gázzal mész arra törekedik hogy azon a fordulaton/terhelésen ugyanannyi legyen... ez a része működik is... azt hogy utána miért szarja össze a táblát már írtam..
Kb a legtöbb gázszerelő aki hajlandó az autókalibráció után állítani rajta, ugyanezt csinálja meg csak manuálisan...többféle tartományba.
Te mi alapján állítod be ha nincs mihez? Mihez nézed hozzá? ha nincs OBD2...
Bocsánatot kívánok, de bátorkodom nem egyetérteni😀 Az általad felsoroltak neve az én olvasatomban Kis Mihály, vagy is kismiska ahhoz képest, amiket leírtam néhány hsz-el korábban! Részterhelésen túl nem tud adaptálódni, mert NINCS MIHEZ.
A meleghez képest nagyobb gond az autók egyedi műszaki állapota, ami lehetetlenné teszi az autoadaptáció sikeres keresztülvitelét. Rengeteg autó már benzinnel helytelen adaptációval működik, ahhoz tanítani bármit még akkor is marhaság lenne, ha egy ilyen rendszer ezt tökéletesen el tudná végezni. De nem tudja.
Lehet azt az adaptációt is jól használni. Ugyanazt csinálja mint a programozó... megnézi egy adott fordulaton/terhelésen mekkora a benzinbefecskendezési idő, és úgy állítja be a gázt hogy ne változzon a benzines érték..
Nah igen.. csak ugye van sok külső változó.. vegyük a mai napot. van 30 fok.. van egy adott fordulat adott terhelés,, holnap esetleg hidegebb lesz esik az eső teljesen más értékeket küld a motorvezérlés...
De a gáz tanuló üzemmód mindenáron az előre felvett értékre akarja húzni a befecskendezési időt, emiatt baromságokat csinál.
- milyen rendszer ajánlott, melyik kerülendő? A legtöbben Landi, Zavioli szerelésben jártasak, ezt tudnák valószínű legkönnyebben diagnosztizálni. Ez sajnos szempont, mert kis csipp-csupp dologért nem érdemes 200km-rre szervizbe vinni az autót. Ezért gondolkodtam házilag is diagnosztizálható ECU-ban az elején, akkor nem akkora gond a távoli szerviz, ki tudom nagyjából a gondot deríteni majd ha nagy a baj, betervezni egy bp-i kört.
- kit ajánlanátok szegedről elindulva, hol van értelmes beszerelőműhely? Szegeden nem nagyon dícsérnek senkit, az itteni gázautósok is elhordják messzebbre beállíthatni a régi rendszereket.