Ide jöhet minden, ami Kecskemét és
mikrokörnyezetének tömegközlekedésével kapcsolatos, beleértve a helyi-
és helyközi járatokat, munkásszállító és szerződéses buszokat is.
Általában azt nem szeretik - az íratlan szabályok megszegésén túl - ha sok képet készítesz ugyanarról a gépről. Sokan csak ekkor lesznek idegesek, egy fotóért talán nem is szólnak. Szintén tapasztalat, hogy ha egy helyen állsz és fotózol, akkor is megáll 1-2 emberke érdeklődni.
Vannak bizonyos iratlan szabályok (melyekről lehetett azért már többször több helyen olvastgatni itt az Index fórumokon), amelyet ha valaki követ, ellavírozik ezen a "pályán". A gond akkor van, ha valaki nem ismeri ezeket vagy magára nézve nem tartja kötelezőnek. Ilyenkor jön az, hogy egyes volánokat magunkra haragítunk (itt most nem a Kunság Volánról beszélek). Olvastam már egy-két fórumon érdekes dolgokat, holott adott helyen nekem személy szerint nem volt még gondom.
Természetesen nem lehet egy sablont húzni a járművezetőkre, mindenki más és más tulajdonságú. Erre a déli végeken ezt tapasztaltam, hogy az ellenkezők nagy része Volán-ellenőrt lát bennem, és fél, hogy valami olyat fényképezek, amit nem kéne.
Én azt szeretem, amikor levegőnek néznek. Nem várom el, hogy feltétel nélkül beállítsa a buszt, de próbáljon meg toleráns maradni és nézzen át rajtam, nem fogok ártani neki. De valóban személyiségfüggő.
Én amúgy - amióta rendes gépem van - igyekszem mozgó buszt fotózni, ott nem tud leállni anyázni - bár van, aki megpróbálja -, állomásokon meg üresen megvárni, kivétel, ha életem témája és nincs más lehetőség, mint a sofőrrel együtt lekapni, de innen üzemen nekik, hogy nem kell félni, nem harap sem a kamera, sem én :-D
Sok igazság van abban amit írsz. Én is tapasztaltam, hogy az utóbbi 1-2 évben már úgy jönnek oda hozzám, hogy melyik honlapon lesz látható a kép. Azzal, hogy többen lettünk, valóban sokkal több sofőrhöz és egyéb volán alkalmazotthoz jutott el a hobbink léte és ezáltal annak megértése, viszont szerintem ezzel nagyjából annyi történt, hogy nem kell magyarázkodni, hogy ugyan miért is fotózom én le azt a buszt, mert tudja, de nagy valószínűséggel ugyanez a sofőr korábban is megengedte a fotózást, csak el kellett neki mondani, hogy miről is van szó.
Teljesen személyfüggő a dolog. Van olyan pályaudvar, ahol ismerik a hobbinkat és abban a pillanatban elhajtanak, amint észrevesznek és van ahol szintén ismernek és azt kérdezik, hogy ezt meg azt a buszt lefotóztam-e már, vagy épp beadhatom a forgalmiba a lemerült elemeimet, hogy feltölthessem.
Én úgy vettem észre, hogy pont fordítva működnek a dolgok: amíg kevesen voltunk, addig volt az, hogy nem tudták mire vélni ezt a hobbit. Azóta egyesek megértették, hogy miről is szól a dolog.
Sokan viszont sose lesznek képesek (főleg a sumákolósok), akik számára a fényképezőgép egyenlő a Volán ellenőrrel, na az ilyenek sose fogják jó szemmel nézni, ha buszt fotózunk (még üresen se).
:) Nem az a durva, hanem amikor kijön az irányítóhelyről és megkérdezi, hogy álljon -e arrébb, ha pedig igen, akkor ajtósból, vagy ajtótlanból törje be... ;)
nekem az eddigi egyetlen ilyen élményem kecskeméten volt. nem volt brutális az ember, de próbálkozott a szokásos szövegekkel. aztán nagynehezen meggyőztem, hogy szegről-végről kollégák vagyunk, úgyhogy nem kell aggódnia...
Debrecenben ez úgy működött a "HV-s időben" (egészen júniusig), hogy odajöttek a sofőrök, megkérdezték, hogy mér' fotózol. Normálisan elmondtad, hogy csak hobby, stb... Ezután humorosan azt mondták, hogy fotózd le utána a tilosban parkoló kocsikat is, amik itt állnak..
Szóval nálunk lehet kulturáltan. Én azt azt elvet vallom, hogy menet közben, vagy kiállás alatt, sofőr nélkül... Nyilván, ha a sofőr éppen takarít/műszerfalra feltett lábbal bóbiskol, akkor nem célszerű ;-)
Egy utolsó OFF dolog: kellemes meglepetés ért, amikor az utolsó HV-s napokban fotóztam. Volt egy busz, amiben benne volt a sofőr, direkt nem fotóztam. Oda szól neki egy másik sofőr:
- Te mikor indulsz?
- Most indulnék, de fotóznak, úgyhogy állj arréb, hogy az egész buszom benne legyen!
No hát igen, azok az utolsó szép napok. Nem tudom, nállatok milyen a mentalitás...
Szerintem ez a jelenség volt, van és lesz. A probléma talán ott lehet, hogy míg 4-5 éve alig volt, aki fényképezte a buszokat, addig mára szinte napi szinten találkozhatnak ezzel a "jelenséggel", és talán egyes sofőröknek kezd elegük lenni belőle (nem tudom, csak feltételezem). Egyébként én inkább annak a híve vagyok, hogy jobb úgy buszt fotózni, ha nincs ott a sofőr, ezáltal kisebb az esély a konfliktusra. Persze ennek is megvan a hátránya.
Kérdezném, hogy a GNJ 192-ről kinek van fényképe? Mert nekem ma reggel nem sikerült róla készítenem, mert a sofőr nem engedte. Hiába mondtam neki, hogy közterületen vagyunk, nem érdekelte semmi.
Délután elfelejtettem beírni, de most beírom, hogy KPY-670 valószínű, ma is tolta a Rábát. Csak a szervízkocsit vártam meg, aztán nem tudom mi volt, de annyi biztos, hogy nem indult be
Ma küldtek először 260.32-st 21 K-nak. (BPF 039) Mit is mondjak, a sofőrje egy őrült ember. A Noszlopynál majdnem elvitte a az elsőbbség adás táblát a busszal. Plusz vagy 20-l föl is ugratott a pattkára, és vissza. Majd A pirost követően úgy előzte meg a Volánbuszos buszt, hogy közben majdnem neki koccant a másik 21-k.
Azzal a sofőrrel nekem is volt már nézeteltérésem (amennyiben a 090 még most is ANX-444 helyén van), bár akkor nem tudott mit tenni, mivel épp mozgásban volt a kocsi, csak verbális szinten "tárgyaltunk". Nyilván nem véletlenül ül még mindig 266-on :-))))
OFF: Meg volt egy papa, aki palóc verseket olvasott, és ehhez feltétlen igénybe kellett vennie másfél ülőhelyet, én meg nyomorogtam mellette. De szerencsémre 15 perc után felszabadult egy dupla ülés, át tudtam oda ülni. Nem mellesleg az ülések támlája sem volt éppen rögzített, nekifeküdve dőltem hátrafelé.
Egy felújítást megérdemelne már ez a gép, én azt hiszem.