De ha csak itt a topicban visszakeresel, akkor is sokmindent megtudsz a vonalról.
A vasutallomasok.hu -n találsz fotókat, érdemes megnézned a www.vertesacsa.hu -t is, találsz régi fotókat itt is, ott is.
A füzetke megvan, de elég sovány anyagnak találtam. A címlapon egy motorkocsis különvonat van, na azt annál érdekesebbnek találtam volna, de arról sehol nincs semmi, mikor, meddig ment :(
Ha gondolod, mailben kontaktoljunk, hátha tudok még olyasmit találni ami nincs meg - bár ezt nem hiszem.
Új legény vagyok errefelé, és mint ilyen, kissé tájékozatlan. Magamról annyit, hogy a vasúthoz kevés közöm van, pályafutásom eddig kimerült az "utas" minősítésben.
Most azonban fejembe vettem, hogy egy közösség részére bemutatom az egykori 6-os vonal még megmaradt részeit, történetét. Ehhez gyűjtök anyagot.
Kérdésem, hogy a közismert és népszerű (vasútállomások, sin-tér, wikipedia) portálokon kívül tudtok-e ajánlani olyan elérhetőségeket, ahol a vonal történetével, érdekességeivel foglalkoznak. Előre is köszönöm!
A minap bejártam a vonal egy jó részét, készítettem néhány képet is, izelitőül egy:
1998 nyarán amikor a motorjogsit csináltam a Dagály utcában, még tanították a vasúti átjárót. Mindkét irányból megvoltak még az előjelző táblák, az aszfaltban azonban csak egy rövid síndarab volt.
Talán 2-3 évre rá vették ki a síneket és tűnt el végleg az átjáró.
Ugyanez a helyzet a Népfürdő utcában is, teljesen értelmetlenül vannak még kitéve a táblák (persze engem cseppet sem zavar:)
2005 március 15-én jártam be a vonalat, akkor még meg volt a pálya majdnem a Meder utcáig. Valahol képek is vannak. Az itteni szakállas sorompó is sokáig húzta, emlékezetem szerint 2000 körül bontották el.
Egyébként én is úgy tudom, hogy egészen a Markó utcáig húzódott a vonal, ezt egy 1896-os Budapest térkép is alátámasztja.
Akit érdekel a téma szegény K. Juhász Erzsébet a 89-es Vasúthistória könyvben írt erről egy értekezést (100 éves a bal parti körvasút)
Ja, és még egy:
Bár nem teljesen ide kötődik, de nemrég vettem észre, hogy a vasút Váci út feletti hídján mindkét irányból megmaradt a 3-as, 55-ös villamosok felsővezetéke miatti védőháló a szokásos piros villámmal, amely 1982.május 3-óta aktualitását vesztette.
Az Árpád- hídtól Angyalföld felé eső szakasz is több ütemben szűnt meg, ahogy fogytak a gyárak a Váci út környékén.
96-ban ugye az angyalföldi parádé idején még a mozdonyparádén felvonuló járművek jő részét ide tették ki.
98-ban, még megvolt a sorompó a Dagály utcában, de már nem használták a vonalat, mert már a sorompó előtt volt a földkúp.
Következő lépésben talán a Rákos-patakig vágták vissza a vonalat. Emlékeim szerint, (talán 1999-2000 körül) a Hajógyár bontásánál még biztosan ott voltak bent Eas kocsik a lomokért, tehát akkor még üzemelt a pálya, végérvényesen talán a Duna-Plaza parkolója tett be neki.
Angyalföldnél tavaly nyáron szedték fel az utolsó szakaszt a vizafogói vonalból.
Én azt szeretném megkérdezni, hogy hogyan kell betáplálni a zindex hozzászólás ablakba egy ilyen képpel és szöveggel kombinált beszámolót, hogy ilyen jól nézzen ki?
"a vonal végpontja valahol a nagykörúton belül, a Vígszinháznál volt,"
Jóval beljebb, a mai Markó utca vonalában húzódó Tüköry-gátnál, volt ott egy gőzmalom, meg néhány üzem, azokat szolgálta ki. Valahol van térképem is (scan a Városi Közlekedés egy régebbi számából), de most nem találom :-((
A topikban most rákerestem, 2004-ben és 2006-ban tudósítottak bontásról Gmarc és Vendégsín.
További képek: http://smgf.atw.hu/viza
A Nagykörúton nem ment túl, viszont majdnem elért odáig: http://www.vasutallomasok.hu/terk/bp1909.jpg
Érdekesség: Itt a Lipót körút szabályozási terve. Vasút éppen nincs rajta, de a Vígszínház még csak terv, a környék tele van ipari üzemekkel: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/f/f0/Lipotszab.jpg
A Galvani út is a terveimben van :) Ha járok arra majd rakok fel képeket. Azt is véletlenül vettem észre, autóból feltűnt hogy itt nagyon elveszettvágány-szagú a környék. Aztán utánanéztem a neten és kiderült hogy tényleg.
Nagyon szép, tartalmas beszámoló. De tisztázni kéne egy kérdést: a megszűnés idejét.
Ugyanis a vizafogói vonal két nagy ütemben szűnt meg:
1.ütem: Dráva utcától az Árpád-hídig valamikor az 1970-es évek végén (tudom hogy voltak vágányok a Dráva utcától délre eső részen is, sőt a vonal végpontja valahol a nagykörúton belül, a Vígszinháznál volt, de az nagyon régen volt). 2.ütem: Árpád-hídtól Angyalföld állomásig. Ez a rész 2000 után lett felszedve.
De jó képek. Kár, hogy a síneknek már nyoma sincs a környéken. Az volna a kérdésem, Ti jártasabbak vagytok e témában, hogy a - szintén - hajdanvolt Andor utcai vontatóvágány és különböző ágaihoz tartozó ipartelepeken belül, hol vannak még vágányok ? Azt tudom, hogy a malomnál igen, de pl. a BVM telepén belül ?
Ma autóval a Budafoki út, Szerémi úton jártam; próbáltam figyelgetni, a Pátria nyomda után a Caola telepére hol, melyik kapunál ment be a vágány ? Egyszer még egy +kört is tettem a kocsival, de nem jöttem rá, hogy hol. Biztos már a Caola (most melyik cég ?) telepén belül is felszedték a síneket.