Keresés

Részletes keresés

oldmumus_v.2 Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141468

Balaton igazán a fénykorát a régi rendszerben élte mint a kelet-nyugat találkozó helye+a magyar helyi turizmus. Illetve pici utólagos fellendülés volt még a balkáni háború alatt is. Majd jött később az általad is leírt oroszok megjelenése főleg Hévízen. A horvátoknál közben a gyors háborús állapotok felszámolása, a jó autópálya hálózat kiépülése pozitívum volt. Közben az addig Balatonra járók kezdtek a magyar viszonyok miatt elpártolni. Ekkor lett a németeknél az egyik felkapott hely. De az évek folyamán ahogyan tapasztalom kezdenek elmaradni, de helyettük újabb fanatikuson jelennek meg. pl. az idén sok Svédet láttam. Amúgy az árak egy dolog, de van aki más miatt pártol el egy megszokott nyaraló helyről.

Előzmény: cápaFeri (141465)
cápaFeri Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141467

Mi mindig foglalással mentünk, de valóban emelkedtek a szállásdíjak. 3 éve még 55 €-ért béreltünk, az idén már 70 € volt.

Előzmény: Xray1 (141461)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141466

Nekem nem kell bemutatni a 30-as vonalat, meg a külföldi vasutat sem, de ez már itt nagyon OFF lenne.

Előzmény: cápaFeri (141463)
cápaFeri Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141465

A gazdasági befektetők jelenléte nem ugyanaz, mint a turizmus. Befektetési céllal itt vannak pl. az oroszok is. Mégsem mondhatóak turistáknak, mert nem élnek itt, csak ingatlanokat vettek/építettek, amiket bérbe adnak. Mondom. Még 20 éve is az volt, hogy  Keszthely és környéke beállt, kismotorral lehetett csak közelkedni a városban az autók között. Nem lehetett megmozdulni a sétálóutcán, tömve volt minden nap a piac, a part és környéke, strandok meg reggeltől éjszakába nyúlóan. Csak német beszédet lehetett hallani! Ma ennek nyoma sincs. Pang a piactér még szombat délelőtti órákban is. A sétálóutcán 5 üzletből 3 üres, kiadó. A strandokon elvétve hallani idegen nyelvet, tömeg sincs. A város járható, nyoma sincs a hosszú kocsisoroknak. Van idegenforgalom, de korántsem akkora és nem olyan közönséggel, mint korábban. Aki külföldi anno a Balatonra érkezett az fizetővendéglátást vett igénybe. A belföldi turisták jó része nem bérel apartmant, megoldja baráti tulajdonú ingatlanban, haverokkal, stb. Aki ismeri a Balatont az tudja, hogy a vízminőség nem mindenhol javult eléggé.  Jelentős javulást értek el a Kis-Balaton újraépítésével, de a keszthelyi öböl továbbra is iszapos, sáros, zavaros vizű, mert a Zala itt rakja le hordalékát és az öböl jellemzői nem teszik lehetővé az öntisztulást, tisztító körforgását a víznek. Jobb vízminőség csak a badacsonyi szűkület után tapasztalható, kiváló minőségű, türkizkék víz pedig Tihany után van. Nem azt mondtam, hogy drágább, mint Horvátország, hanem azt, hogy nagyon felverték az árakat és indokolatlanul lett drágább minden, mint sok évvel ezelőtt. Ez mindenhol jelelmző, ahol a megcsappant keresletet próbálják ellensúlyozni ilyen intézkedésekkel. De ez nem fenntartható, a drágulás tovább csökkenti a keresletet, stb, stb. 

Előzmény: hul (141460)
cápaFeri Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141464

De bizony felvesszük. Ezért is írtam, hogy egyre több az a tüske. Az árak, a helyiek viselkedése, stb  tekintetében. Ezért fognak hasonlóan járni, mint mi. Lassan egyre inkább kompromisszum a horvát part. Szép, nekem ez tgetszik, ha tengerre akarunk menni. Amelyik partra még mennék ha nem a horvát part, az Görögország. De autóval messze, repülővel nem szeretünk nyaralni.

Előzmény: monobombola (141457)
cápaFeri Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141463

Keszthelyi vagyok 43 éve, 150 méterre van az állomás. Sokat járok haza. Fiam hetente Railjetezik Győr-Linz között, mindig megyünk érte az állomásra itt Linzben. Beszéljünk vasútról és vasútról? :-))) Abból a pénzből, amit a vasútszakaszra kaptunk, nem 120-as pályát kellett volna tudni építeni, hanem 250-est amiln a Railjet is közlekedik. :-)

Előzmény: oldmumus_v.2 (141454)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141462

A balatoni elnémetesedést válasszuk ketté:

1. Rendszerváltási időszak utáni évek

2. 2015-től napjainkig

 

Az első esetben a határok megnyitása és bizonytalan törvények, rendeletek miatt sok németet vonzott aki friss nyugdíjas németeket. Bárki aki jött "potom pénzért" érhetett el sok mindent. Ezek az emberek német lakterületen maradva éppen csak meg tudtak volna élni, ellenben a magyar viszonyokat tekintve mint Marci hevesen.

 

A második esetben is ugyan ezt lehetne írni kibővítve azzal, hogy a jobb módúak is megjelentek, mert a magyar területek egy biztonságot jelentenek nekik. A menekült válság miatt leromlott német viszonyokat mérlegelve sokan emiatt költöztek el. Mindkét esetre ismerek családokat.

 

Bár a horvátoknál már korábban adott volt a jó út a közkedvelt helyek elérésére, de minden más még nem volt adott a tartós és "komfortos" ott éléshez. Ezek az évek alatt eltűntek vagy kezdenek eltűnni. Sokkal több a szezon turista, egyre többen vásárolnak saját ingatlant is. Ehhez igazodtak/igazodnak az árak is.

Előzmény: hul (141460)
Xray1 Creative Commons License 2017.09.19 -1 0 141461

Totál egyetértek. 15 éve járunk le, néhány év kihagyással, folyamatosan és nagy mértékben emelkedtek az árak, meghaladva más helyek emelkedését.

Idén volt először, hogy nem mertem foglalás nélkül lemenni augusztusban. Jól is tettük, bajban lettünk volna, bár így meg rengetegetr fizettem a szállásra. (sokan vagyunk, kell a hely).

 

A szállás árak, ha normális helyre megy az ember, számunkra most értek el a "közel megfizethetetlen" kategóriába.

Pedig nagyon körülnézünk mindig. :(

Jövőre bevállalok inkább egy Albánia/Montenegró/ esetleg Görögország utat egyénileg.

Ez van.

Előzmény: hul (141460)
hul Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141460

A Balaton annyira "nem népszerű", hogy egész települések kerültek német tulajdonba. Érdekes. Lejönnek a szar úton is. Vagy azért is maradnak? A Balaton gyönyörű. Emlékszem a rossz vízre, algás, angona pusztulásos gyalázatos időkre, ma ez nem igaz: gyönyörű, tiszta, kiépült és semmivel nem drágább mint Horváto., sőt. Régen azt mondtuk ezekért a balatoni pénzekért elmehetünk a tengerre is... Igaz volt. Azóta a Balaton is megéri... ok. a tenger mást ad, de sokkal többet kérve érte. Nekünk mégis ez az adriai tenger a legolcsóbb, mert kevés üzemanyagból és pályadíjból fél nap és ott van mindenki!! 

 

A németek mindenhol ott vannak. Többnyire repülve+kocsit bérelve és szervezett utakon. Mert ez teljesen kiépült, volt rá igény, működik. Alig látni német rendszámot és mindenhol német beszéd van... Nekik olcsóbb, mint otthon. Plusz az éghajlat! :-)  A kemping fanok, értsd fele lakó-autós/-kocsis, a kemping életforma miatt húz, von és autózik sokat. Nekik ez nem probléma, bár ott is drága az autópálya vontatmánnyal...

 

A horvátok megkapták a támogatást és megépült -a lehetetlen helyeken is- az autópálya. Bármennyit loptak el, a hiteleket nagyon is vissza kell fizetni. De az autópálya távolról sem drágult annyit, mint az "ottlét", a szállás, a kaja és minden más. Ez már nem az "olcsó tenger", ami volt, hanem az infrastuktúrálisan épülő, szolgáltatásaiban rohamosan fejlődő, eddig gyökérszegény horvát valóságból való kilépés. Elképesztő apartman-építés folyik, rengeteg pár zuhanyos kemping hatalmas szolgáltató központtá lépett elő, óriási a fejlődés. Mindez sokba kerül és sokkal több munkaerőt kell finanszírozniuk belőle. Óriásiak a költségek l, szemétszállítás például, nehéz is megoldani. A tudatosság nincs még echtenémet szinten (és soha nem is lesz). Felzárkóznak szolgáltatásban, ami egyszerűbb: üzletek, éttermek,  utólérik a nyugati árakat. Persze ez a csontszegény halász adriai Horváto. nehezen lép ki az árnyékból, sok anomália van...

Nekünk viszont rohadt drága lett az előzőekhez képest. Sokan az autópálya árakon rugóznak, de pl. egy tengeri hajózás v valami játék, ejtőernyőzés, banánozás stb. egy lanovka, a dubrovniki fal, vagy egy 4 fős kaja az étteremben többe kerül, mint az annyira "kva-drága" autópálya. 

Amúgy...már az az érzésem is megvan, hogy túlzottan sok a nép... a frekventált helyeket iszonyú embertömeg lett... nagyon délre, meg a szigetekre kell menekülni, de azért még vannak/tudok vadregényes helyeket... 

 

 

 

Kód 001 Creative Commons License 2017.09.19 -1 0 141459

Nyilvánvalóan nyúltak pénzt a beruházásoknál ott is. Képzelhetjük, mi volt nálunk, amikor egyidőben épült ugyanazon Dtrabag által az M7 folytatása és a horvát autópálya. Nálunk 1 km : 3 mrd ft, náluk 800 millió ft.

 

jó - nem jó?

Előzmény: Traveller00 (141458)
Traveller00 Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141458

EU-s pénzeket ugyanúgy kapnak a még nem EU-tag, de jövőben azzá váló országok is, hidd el, hogy Horvátország is elég nagy összegeket kapott , nem csak autópályákra! A tagság előtt, pl 2011-ben 590 millió eurós támogatást kaptak infrastrukturális fejlesztésekre.

 

A díjak egyébként azért is emelkedtek, mert az állami autópálya fenntartó (HAC) a közelmúltban elég nagy korrupciós botrányba keveredett az autópálya építés kapcsán, pl 2006-2011 közt fiktív szerződésekkel 4,5 millió eurót csaltak el.

 

DE volt olyan eset, amikor Split környékén olyan munkálatokról szólt a számla, amik meg sem történtek, pl fakitermelés olyan helyeken, ahol nem volt erdő :D

 

Lényeg, hogy a horvátokat sem kell félteni, és az, hogy saját erőből építettek mindent az inkább a mesekönyvbe tartózik Hókuszpók utáni oldalon ;) 

 

 

Előzmény: oldmumus_v.2 (141456)
monobombola Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141457

Azzal fokozzuk az élmény, hogy barátokkal megyünk. Eszünk, iszunk, mulatozunk és bizony a "tüskéket" már fel sem vesszük. Nehogy már! ☺

Előzmény: cápaFeri (141450)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2017.09.19 0 0 141456

Nem vagyok egy nagy EU szakértő, de ha kaptak is pénzt nem egyenlő azzal mint amit pl. a Budapest - Balaton vasútvonal fejlesztésére vagy más tranzitra útvonalakra. Az általad beidézett autópálya vagy hasonló nagy tranzit utak pl. A1 2006-2008-ig elkészültek. Horvátország EU csatlakozását 2011 decemberében írta alá és tag 2013 júliusától lett csak. 
Tehát a két támogatási forma nem azonos és az idén azért emelkedtek a díjak, hogy tudják visszafizetni a felvett pénzeket.

Előzmény: Traveller00 (141455)
Traveller00 Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141455

Sorry, de a horvátok is EU segítséggel építették az autópályákat. pl Zágráb-Rijekára 210 milliót kaptak az Európai Fejlesztési Banktól, arról nem beszélve, hogy ott is bőven volt mutyizás, korrupció.

Előzmény: oldmumus_v.2 (141454)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141454

Ha az EU nem adott volna pénzt akkor a balatoni vasút leromlott volna úgy, hogy az eljutási idō az 1800-as évek végének szintjét érte volna el. Horvátoknál háborút kiheverve azért ha nem is vasútban, de az utak tekintetében megteremtettek mident, hogy a kedvelt célpontokat gyorsan el lehessen érni. Ez az elérhetōség pedig szinte minden irányból igaz.

Előzmény: cápaFeri (141449)
Traveller00 Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141453

Lehet, de alapvetően a Spanyolországba irányuló turistaforgalom jelentős része az légi úton történik (forrás országok: Németország, Ausztria). Klasszikus autós desztináció onnan Észak-Adria és Genovai-öböl. 

Előzmény: cápaFeri (141452)
cápaFeri Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141452

Nem. Hans aki addig lehúzta a lakókocsit május elején a Balatonra és szeptember közepén tért vele haza, annak megéri ennyi időre a spanyol tengerpart is.

Előzmény: Traveller00 (141451)
Traveller00 Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141451

autóval azért elég kevesen utaznak Spanyolországba, inkább repülő, nem Horvátországot akartál írni?

 

A 84-es azért nem lesz autópálya, mert az EU régiókban gondolkodik, s ha néztek egy térképet, akkor nyugatabbra (nem is olyan távol) van egy autópálya, gyorsforgalmi út: S31-es. Egyébként gőzerővel építik az M86-os és M85öst. ritkán járok arra, de múltkor meglepődtem, hogy mennyire kiépült.

Előzmény: cápaFeri (141449)
cápaFeri Creative Commons License 2017.09.18 0 1 141450

Értem miről beszélsz....sajnos igazad is van...én azért még lelkes vagyok, mert nem akarom ezeket a dolgokat észrevenni, annyira imádom a tengert! :-)

Előzmény: monobombola (141443)
cápaFeri Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141449

Tranzitút volt, amíg volt idegenforgalom, hiszen 60-70%-a az osztrákoknak ezen érkezett a Balcsihoz, a németeknek meg szinte 100%-a. Aztán nem erőltették az idejutást, mert a spanyol tengerpartra pályán lehet eljutni, akkor miért jöjjön ide? Most meg azért sem fontos ez az út, mert a sok dunántúli "hazaáruló", aki kikényszerült dolgozni, csak szívjon, ne legyen olyan kellemes a kijárása. Valóban igazad van...magyar gondolkodásmóddal nem tranzitút.:-)

Előzmény: oldmumus_v.2 (141444)
lapua Creative Commons License 2017.09.18 0 1 141448

 

Zadar egy esős 11. után.

 

 

 

 

 

vargamarcs Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141447

igen.... erre a "papucs vs. belátó"- ra emlékszem :) 

Előzmény: lborli (141439)
lborli Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141446

f1 jól van ill. vannak, a másikról nem tudok.

Előzmény: pityy palko (141441)
tök jenő Creative Commons License 2017.09.18 0 0 141445

Biográdban voltunk szeptember első hetében. Méltánytalanul kevés szó esett itt erről településről és környékéről. Számtalanszor voltam már Horvátországban, de ez volt az egyik legjobb nyaralásunk. Hosszú és szép sétány, a közelben számtalan érdekes látnivaló (pl Vrana-tó, Pasman sziget, Pakostane, Zadar), kiváló ár/érték arányú éttermek. 

Kisgyermekes, babakocsis családoknak is csak ajánlani tudom. 

oldmumus_v.2 Creative Commons License 2017.09.17 0 0 141444

Horvátországban legalább a frekventált helyekhez nagy többségben autópályán el lehet jutni. Ellenben az említett 84-es sz. főút magyar gondolkodásmóddal nem egy tranzit út és így nem lesz Soprontól a Balatonig autópálya. Az M7 sem azért épült elsősorban, hogy a Balatonra vagy később az Adriára gyorsabban el lehessen jutni. A Balaton napjainkban a belföldi turizmusnak tartogatják. Az aki pedig még jár az már megszokta a kátyús vánszorgást Soprontól a Balatonig.

Előzmény: cápaFeri (141442)
monobombola Creative Commons License 2017.09.17 0 0 141443

Nagy a világ. Az árak már nem számítanak. (tegyük fel) Ami elveszi a kedvem, rontja a napomat és az élményeimet az az, hogy huszon év elteltével vár már az ember némi változást. Persze van. Mondjuk már öt edény a szelektív hulladék gyűjtésnek. Remek. Mutatós, de látszat. Mert a szemét megy a tengerbe. Számolatlanul. megy a sit, a festék, a trutymó. Split környékén úgy éreztem, egy szemétdombról esek a szemetes tengerbe. A lerobbant és elhagyott házak, vagy az éppen épülők és az a környezet, mind egy lusta, nem törődöm hozzáállást mutat. Évtizedek óta. A lengyelekkel tudom összehasonlítani, akik estére összepakolnak és szemetet sehol nem hagynak. Ez csupán egy dolog. A háború után még volt mentség. Mára ez elfogyott. Nekem már csupán egy öntelt, üresfejű szépség a tengerpart. Ma már ez kevés. 

Előzmény: cápaFeri (141442)
cápaFeri Creative Commons License 2017.09.17 0 2 141442

Bár nem olvastam vissza a hsz-od, de a témához kapcsolódva én azt tudom mondani, hogy kicsit elszaladtak az árak. Úgy két évtizede kezdődött a Balatonon, hogy lehúzzák a nyugati túristákat, átvágják, becsapják őket, felverik az árakat. Mindenki másfél hónap alatt akart (egy jól sikerült szezon tul.képpen ennyi a Balatonon) meggazdagodni. Más országokban az ilyen szezonális területeken vállalkozók/szolgáltatók kiegészítő foglalkozásként csinálják ezt. Van egy rendes éves üzlete és amellett csinálja a szezonálist. 

Lassan elfogytak a vendégek, mert nem marhák. Utóbbi években szinte teljesen átrendeződött az idegenforgalom, előnyben részesítették a kapcsolt, (nem csak szezonálisan üzemelő) programokat biztosító helyszíneket és úgy választottak célt (Héviz-Keszthely). Persze más tényezők is hozzájárultak a nyugati vendégek elmaradásához, pl. a ne megfelelő infrastruktúra (ld: 84-es út amin érkeznének Bécs-Németország felől, a mai napig gyalázatos minőségű).

Tehát gondolt eget Hans, osztott, szorzott és arra jutott a nagy sparen-sparen közepette, hogy inkább lemegy a spanyol tengerpartra a Balaton helyett. Ott is jókat tud enni, inni, olcsóbbak az árak és nem utolsósorban ott a tiszta tenger!

Na valahogy így fog járni Horvátország is lassan. Most hogy lent voltunk, kb 20-25%-os emelkedést tapasztaltam a három évvel korábbiakhoz képest. A másik probléma, hogy elkezdődött a lehúzósdi, főleg az éttermekben. Fél-kétharmad adagokat adnak, trükköznek az árak feltüntetésénél a köret nélküli árakkal, stb. De más idegenforgalmilag frekventált területen is hasonlóakat tapasztaltam. Kár. 

Horvátország GDP-je nagyrészben függ az idegenforgalomtól...szerintem nem jó úton haladnak.

Előzmény: lborli (141436)
pityy palko Creative Commons License 2017.09.17 0 0 141441

Szegény efegy! Elkezdett építkezni a párjával, azóta se hallottunk felőle. :-(

A sokszámjegyű is nagyon eltűnt a topikról. :-( 

Előzmény: lborli (141439)
KawaBazsy Creative Commons License 2017.09.17 0 0 141440

Köszi. :-)

Előzmény: lborli (141439)
lborli Creative Commons License 2017.09.17 0 0 141439

viewArticle

 

Igaz, elgépeltem: 97851 az.

Lásd fenn.

Előzmény: KawaBazsy (141438)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!