Kétségeket kizárólag a fotó 1983. október 3-án készült. A Nyugatiban és a Landler megállónál.
Ott akkor többen is fotóztuk ezt a gépet. Lányi Ernő ott állt mellettem amikor a kép készült. A másik oldalon pedig Kristófcsák Tamás ténykedett. A gépről annyit, honos fűtőháza Celldömölk, legalábbis akkor 80-81 között. Akkor Cellben ott volt még a 324-1581-es. 324-1572-es, az 1564-es 80-81-ben, meg az 1572-es is sokszor az Ajka-Celldömölk között közlekedő prolit is hordta. 83-ban a MOROPON a soproni járműkiállításon is ott volt. Táblák miért nincsennek rajta, mert x y leszedte Cellben a fűtőházban. Az 1564-eshez 80 körül hol ilyen, hol olyan szerkocsi volt kapcsolva. Ez a hol ilyen, hol olyan azt jelenti, hogy háromtengelyes M szerkocsi, vagy az 1572-es nagy szerkocsija volt használva. A 324-esek R szerkocsija 327 vagy 328 sorozatú mozdonyoktól származott, de az ingás üzem részére ezeket a szerkocsikat az R 424 sorozatú szerkocsik mintájára alakították át, azaz magasított szénszekrényt, és meghosszabbított víztöltő nyílást kaptak, valamint szerkocsik homlok védfallal lettek ellátva. A most bemutatott képen Sopronba van a mozdony a Déli pályaudaron a MOROP jármű bemutatóján. 1983 okt 8 . án.
És ez miféle figura volt? Nosztalgiamenet expresszvonati kocsikkal?
Vagy nem volt delej a drótban, a gázolaj is elfogyott, és még egy nyavalyás Bivaly sem volt a környéken - a tótok meg verték a tamtamot, hogy márpedig ők még aznap haza akarnak érni? :-)
19-ben elvitte a román, ahol ugyan ezt a pályaszámot viselte. 45-ben visszaszereztük, majd trofea lett, de a román nem találta meg, itt maradt, majd ezen a számon üzemelt 1961 12 haváig
Ugyanekkor egy új kazánt kapott mégpedig a 14831-es kazánt és a mozdony az 324,1564' pályaszámot kapta meg köszönhetően a sztahanovista produkcióknak
1981-ben selejtezték ezen a számon, majd Jászapátiban tárolták. 1989-ben lejárt a kazánja, ekkor a mozdony bekerül a Landlerbe, a HB restauráltatta. 1991-ben amikor kész lett akkor visszakapta az eredeti pályaszámát a mozdony.
Tehát a mozdony mindvégig a főkeretét viselte. függetlenül attól, hogy hány, és milyen kazán volt rajta
Mond, nem érted? Nem a 324,540-es mozdony lett acél tűsszekrényesítve, hanem egy olyan mozdony főkeretébe építették be azt a kazánt, aminek a számát nem ismerjük. A beépített kazán volt viszont az acél síktűzszekrényessé átépítés előtt a 324,540-esben.
Csak kimazsoláztam : A 324 540 es 1961 ben kapott acéltűzszekrényt ,onnan lett először 1564' ill még az évben egy újabb cserével 1564,és ezen a számon lett leállítva 81 ben
A kazánja volt a 324,540-esben. A mostani mozdony 324,540 pályaszáma a kazánkönyv alapján született 1991-ben, a 324,1564-es mozdony - amiből átépült a mozdony az acél tűzszekrényre átépítéskor - eredeti pályaszáma nem ismert.
Itt meg lett erőszakolva az az alapelv, hogy a nosztalgia járműveknél a főkeret örökíti a pályaszámot, a 324,540-nél viszont a kazán lett ez az átörökítő.
Azt sem szabad figyelmen kívűl hagyni, hogy az átminősített kazánok ,bár idősebbek 50 évnél , de csak csökkentett nyomással üzemelhetnek A Trumann és tudomásom szerint a Nyalóka is így üzemel
A 324 es könyv szerint 324 540 nek született a Románoknál is ezen a pályaszámon volt , valamint egy ideig futott 324 1564 psz on is. kb az ingaüzem miatt. 91 ben kapta vissza az eredeti pálya számát
Na most az a helyzet ,hogy 50 évesnél időseb kazánt nem lehet üzemeltetni. Új kazánokat kellene építeni , (de hol ?) Az utolsót Dcenebren építették a 324 eshez)
**
Nem, a 242-es hosszkazánja az utolsó, ami Mo-on készült új gőzmozdonykazán (2001-2002) a debreceni járműjavítóban. Miután a románok megvették a járműjavítót, alakult egy magáncég az ottani dolgozókkal, akik továbbra is vállalnak ilyen munkát, a weblapjukon ott a 242-es kazán is referenciaként.
Sőt ez a cég még fővizsgáztatott is pár éve egy még ma is működő 424-esből való ipari fűtőkazánt.
A 324,540-nél is a mozdony azt a pályaszámot viseli, amit az acél tűzszekrényre átépítés után, az akkor beépített kazán által örökített át pályaszámként, a mozdony eredeti pályaszáma elveszett, mert az átépítéskor az eredeti mozdonykönyvet megsemmisítették, és helyette teljesen újat nyitottak.
Tehát nincs kőbe vésve, hogy a 424,001 az "a" 001-es.
Na most az a helyzet ,hogy 50 évesnél időseb kazánt nem lehet üzemeltetni. Új kazánokat kellene építeni , (de hol ?) Az utolsót Dcenebren építették a 324 eshez)
Néhányszor már szóba került, hogy a 001 -et más gépekből (is) feltámasztják, a dolog ott akadt meg, hogy szinte senkio nem tudja, milyen állapotban vannak azok az alkatrészek, amik jelenleg rajta vannak! Most, hogy onnan mindenképp eljön, ahol van, talán végre alkalom nyílik tüzetesebben átnézni! A 009 "csak" kazán hiánnyal állt meg tudtommal, tehát onnan kaphatna pár dolgot... Meglátjuk, az illetékeseknek mi jut eszébe még...