Keresés

Részletes keresés

APT Creative Commons License 2021.08.13 0 0 42099

Nekem egy Hyundai HYD-300 esztergám van, az pontosan ugyanez (az amúgy kínai CJ0618 típusnévre hallgató eszterga), de a Praktikerben/Baumaxban kapható Xpert400, a Sieg C2 is ezzel azonos.

Elvileg a főorsót nem kell - és igazán nem is lehet kenni, zárt, feltöltött, de hosszú távon azért majd kíváncsi leszek rá... A szánt és a szupport orsóit meg olajos ronggyal törölgesd át rendszeresen.

Szerintem gyenge pont a meghajtás, pontosabban a meghajtó fogasszíj, de még a fogaskerekek is (a szíj M1,5x70Tx9,5mm paraméterű, és érdemes venni acélsodronyos kivitelben belőle egy csomagot, nem egy pénz, de csere fogaskerék-készlet is kapható) - ahányszor megakad az eszterga, általában pár fog ugrik is a szíjról... Persze attól függ, mert ilyen kis rudakkal azért gond nélkül elbánik, de én acél óratokokat munkálok meg vele, és az azért eléggé a képességei felső határait feszegeti - de meg lehet vele jó oldani. Viszont nekem a gyári három pofás tokmány nem jött be, volt szerencsém egyébként az Xpert400-as kivitelhez is, de még a Sieg C2-höz is, és ott is ugyanazzal szembesültem: a külső fogású csere-pofák mindegyiknél annyira ütnek, hogy használhatatlan, és nem igazán nagyon pontosak a belső fogásúak sem, de azok még elmennek. Az a benyomásom, hogy gyárilag a fellelhető legolcsóbb három pofás tokmányt tették rájuk, érezhető is a nyersesség, a pofák kidolgozása is nyers, a csigamenetes betétet lezáró hátlap műanyag - ez valami 25 dolláros Tesco-gazdaságos pofa lehet, és talán a külső befogásúakat meg sem munkálták rendesen, csak alibiből adnak hozzá azt is... De mindegy is volt, mert a három pofás tokmányba az óra tokokat (a fülek miatt) be sem lehet fogni, tehát azt mindenképpen cserélni kellett volna.

Mindenesetre vettem hozzá egy így sem drága (100 dolláros) négy pofás tokmányt, és az teljesen jó - ha nagyobb átmérőjű gyűrűkkel is kell majd dolgozni, ajánlani tudom hozzá. Olajozni a tokmány menetes-csúszó részeit is ajánlatos, de nem kell túllihegni azt sem (ha sok az olaj, csak beleragad a forgács, meg szétszórja).

Előzmény: nyugi40 (42091)
kzsolt88 Creative Commons License 2021.08.13 0 0 42098

Kedves Csoporttagok!

 

Nagy méretű gyártmány (1200x2000x900) utólagos megmunkálására keresek marógépes-portálmarógépes kollégát rövid határidővel.

 

- Zártszelvényből készített szerkezetnek az oldalára van néhány helyen vastag lemez felhegesztve, melyeknek a felületét síkba kellene marni.

- Elvárt pontosság 0,1mm.

 

Minden megoldás érdekel!

 

Bakter1234 Creative Commons License 2021.08.13 0 0 42097

Csuhás, w123.200diesel, toothgaabor!

 

Köszönöm mindenkinek a hozzászólását.

Virbo Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42096

Ezekben általában zsírral töltött zárt csapágyak vannak amik nem igényelnek külső kenést. A szánokat, csúszóperselyeket meg úgyis olajozod.

Előzmény: nyugi40 (42091)
toothgaabor Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42095

Ne 25, min. 30mm gondolkodj. Maradjon anyag, ami tart! 

1. eset a jó megoldás, összehűl, és nagyon tart. 2. eset, kell egy bivalyerős prés hozzá, összerág az anyag, ha peched van még ki is tol maga előtt egy keveset, nem lesz stabil.  

Előzmény: Bakter1234 (42092)
w124.200diesel Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42094

Ez már majdnem olyan jó mint a készen kapható kúpos szorító, csak az szorítja a tengelyt is és kész van benne a reteszhorony, így azt sem kell vésni. Nagyon sok méretben kapni és nem drága.

 

Bocsi de képet nem tudok feltölteni ezért csak linket szúrok be róla:

 

https://www.norelem.hu/xs_db/BILD_DB/2/www/750/23200-Taper-Spannbuchsen-Tapered-clamping-ring.jpg

Előzmény: Csuhás (42093)
Csuhás Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42093

Felesztergálod a tárcsa belsejét, de enyhén kúposra ( mint a morse kúp ) Készítesz azonos kéziszán állással egy hosszabb betétet. Csapágy ragasztóval bekenve összesajtolod, vagy simán összenyomod, és az érintő felületbe tengelyirányban fúrsz egy menetet egy biztosító hernyócsavarnak. Így nem kell pontos illesztéssel bajlódnod, a betét kiálló részét pedig leesztergálod.

Előzmény: Bakter1234 (42092)
Bakter1234 Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42092

Felmerült bennem még egy kérdés:

 

Felesztergálom az ékszíjtárcsa belsejét mondjuk 24.95mm-re, és készítek bele egy átmérő 25.00mm-es betétet.

 

1. verzió: Felmelegítem a tárcsát, és a hideg betétet belerakom, és rázsugorodik

2. verzió: Hidegen egy présgépen egymásba tolom

 

A kettő elvileg ugyanazt a végeredmény produkálja stabilitás, rögzítés szempontjából, vagy valamelyik jobb, és ha igen miért?

 

Köszönöm,

Dénes

nyugi40 Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42091

Egy kis segítséget szeretnék kérni.

Vettem egy Einhell MTB 3000-es kis mini esztergát. Nagyon meg vagyok elégedve vele, hajtom rendesen, ezért gondolom nem ártana időnként egy kis kenés a csapágyaknak és fogalmam nincs hogy és hol.

vaskukac Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42090

Kellene fogni egy szálanyagot, meg 2 db metszőt, vagy ha precíz akarsz lenni, akkor egy menetkést és csinálni pár csavart.

Ennyi a megoldás. :)

Előzmény: occseb (42089)
occseb Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42089

Biztos hogy ez az eredeti megoldás, mert másik ugyanilyen gépen is ugyanígy van megoldva. Gondolom nem véletlenül. Ennek az igazi okára végül még nincs teljesen 100% egyértelmű válasz.

 

Tudom hogy van BKNY hernyó, csak finom menettel eléggé húzós az ára. Ezért vettem finommenetes csavarokat és abból el lehet készíteni. De első körben lehet hgoy elengedem ezt a konstrukciót és nem lesz "kétmenetes" az állítócsavar.

 

 

Előzmény: Pijepapa (42083)
oregbeatsuhanc Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42088

"Szerintem egy mechanikus (pl. ékszíj) felező áttétellel sokkal nagyobb nyomatékod van a kihajtáson, mintha a motort fordulatszámát lassítanád le a felére egy frekiváltóval."

 

Vagy egy dahlander motorral hajtjuk meg a gépet.

Ha jól emlékszem a csepeli FA gépek gyárilag készültek ilyen kivitelben.

Egyszerű és kényelmes volt vele a fordulat váltás, és duplája volt a fordulat tartomány.

Előzmény: Bakter1234 (42057)
oregbeatsuhanc Creative Commons License 2021.08.12 0 0 42087

"Én eddig abban a hitben voltam (lehet hogy tévedek), hogy egy jól beállítot frekiváltóval

azt lehet elérni, hogy a motor alacsonyabb fordulatszám tartományokban is le tudja adni a névleges nyomatékát."

 

Jól gondolod, mert amelyik korszerű frekiváltó az áram vektor szabályozással jól tudja tartani a nyomatékot.

Az indítási nyomaték 200% is lehet akár 0,5 Hz-en.

Persze megfelelő túláram védelem is van egy ilyen rendszerbenn.

Előzmény: Bakter1234 (42057)
MUM.21 Creative Commons License 2021.08.11 0 1 42086

Szia !

 

Itt gyártották ...

http://egykor.hu/budapest-xiii--kerulet/vulkan-gepgyar/2950

 

Üdvözlettel  MÜM.21

Előzmény: Jeromos84 (42085)
Jeromos84 Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42085

Jeromos84 Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42084

Sziasztok,  segítséget szeretnék kérni,  tudja esetleg valaki mi a neve a képen szereplő eszterga gépnek?

Nem mai darab és a vulkán öntődében gyártották, ez minden amit tudók róla. 

Válaszokat előre is köszönöm. 

Pijepapa Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42083

Az ember mindig hallgat az okosabbra. Ezért kérdem:

Miből gondolod, hogy ez az eredeti megoldás? Mi célt szolgál az a nagy sűlyesztés a még nagyobb kontra anyával? Mi értelme a finom menetes végzödésnek? 

Előzmény: jalpar (42068)
Pijepapa Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42082

Hernyócsavarban is van bk-nyílású de te döntesz!

Előzmény: occseb (42071)
toothgaabor Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42081

Legyen úgy!

Előzmény: oregbeatsuhanc (42080)
oregbeatsuhanc Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42080

Egyrészt mindenképpen csavart élű dörzsárat használnék.

Másrészt, a már beragasztott, és dörzsárazott perselybe, - méret próba után- következő műveletként is ki lehet a sliccelést alakítani.

 

 

Előzmény: toothgaabor (42072)
mérnökferi Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42079

Én is megfordítottam ~30 éve, ennél praktikusabb megoldás nincs! Már nem tudom, hogy csináltam, de hogy ennyit nem kínlódtam rajt, mint itt a fórumon, az biztos :-)

Ocseb kolléga csavarjaival kapcsolatos tudományos disszertációkat már követni se tudom  :-)

Én meg a "vak ló bátorságával..."

Előzmény: Bakter1234 (42047)
lacibá70 Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42078

Még egy ötlet a fúrógéphez :-)

Lehet egy köztes tárcsát is tenni:

Előzmény: Bakter1234 (42076)
jalpar Creative Commons License 2021.08.11 -1 0 42077

"Ragasztó hiányában (vagy mellette)"

 

Ragasztó+csavar, hegesztés+szegecs stb -  apukám erre azt szokta mondani: ,,vagy hózentróger, vagy öv''.

Előzmény: toothgaabor (42072)
Bakter1234 Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42076

Köszönöm mindenkinek az ékszíjtárcsa témakörben a hozzászólásait.

(Már a hozzászólásokból is sokat tanultam).

Üdv. D

 

w124.200diesel Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42075

Sziasztok! Egy hasonló problémát kellett megoldanom egy elég nagy átmérőjű szíjtárcsa esetén. Az kúpos szorítósra lett átalakítva. Sokkal olcsóbb mint újat gyártani és a kúposság miatt szerintem ez a legbiztosabb megoldás. Az hasítás kialakításával meg így nem kell bajlódni, mert az már gyárilag benne van a kúpos szorítóban.

 

https://www.powerbelt.hu/hagyomanyos-metrikus-c2022

Előzmény: toothgaabor (42072)
dutrancs Creative Commons License 2021.08.11 -1 0 42074

Én is ,mint nem szakmabeli ,azt mondom ,hogy a megoldás lehet az új agy készítése ,megfelelő rögzítési lehetőséggel! Valamikor, mikor Wartburgom volt ,műa.ékszíjtárcsa volt a vízszivattyú meghajtója ,és egy idő után annak is tönkre ment az agy része!  Volt otthon egy darab rézrudam,levágtam belőle egy darabot ,kiesztergáltam egy új peremes agyrészt,majd beültettem a szíjtárcsába három M-5ös kis csavarral megfogattam,sokáig úgy jártam vele .Idönként rápillantottam ,utána húztam ,majd később alu szíjtárcsára cseréltem ,mert a régieken is az volt! ( Gépszerelő szakmában  dolgoztam  ,de azért több esztergapad, fémfűrész gép, nagy oszlopos fúrógép ,sőt még egy ízben, horizontálam is volt otthon).Ellestem  Tsz-es koromba ,a munkatársaimtól,aztán barkács szinten ,amit kellett megoldottam vele.  Ne gondoljatok nagy dolgokra ,mert azért,ha már komolyabb tengelyt vagy csapágyméreteket kellett csinálni ,azért a profikhoz fordultam! :-)))) Időm  se  lett volna ,mert akkor meg a szerelés ,javítás nem haladt volna . Volt rá eset,hogy ,mint írtátok is ,nagyon vékonyfalú bronzperselyt akartam dörzsárazni ,pedig nem volt hasított ,mégis megforgott a házba.

Előzmény: jalpar (42063)
vaskukac Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42073

Egy darabnál a rúdanyag az olcsóbb, hulladék ide, vagy oda.

Előzmény: toothgaabor (42072)
toothgaabor Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42072

Felesleges szócséplésnek érzem de már elmondom. Nem lehet így sem megcsinálni. 16/14mm átmérő, 1mm falvastagság, benne egy vasfűrésszel/ reszelővel kialakított 5-6mm hasítás. A behelyezett dörzsár megakad a peremen, nem lehet körbeforgatni. (jó, körbe lehet forgatni, nagy keservesen, de akinek az önállóan nem megy -kéretik nem bántásként felfogni-, hogy hogyan változtassa meg a furat paramétereit, az nem fogja tudni feldörzsárazni sem). Ez akkor működne ha nem lenne hasított a persely. A legjobb az amit Vaskukac mondott, újat gyártani kompletten, de az akkor kifizetődő, ha előre öntött a tárcsa alap, mert amúgy rengeteg lesz a hulladék. Ha nekem kellene megcsinálni: D35-40mm-re kifúrnám a közepét, zsugorkötéssel (itt már esetleg ragasztó is mehet), perselyt bele, azt pedig kialakítani a kívánalmak szerint. Ragasztó hiányában (vagy mellette) az érintkező vonalban befúrni egy M6 zsákfuratot, hernyócsavarral berögzítve sosem lesz baja.

A kérdező eldönti hogy akarja elkészíteni/ elkészíttetni, tanulópénzt mindenkinek fizetnie kell, különben tanulatlan lesz. 

Előzmény: oregbeatsuhanc (42069)
occseb Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42071

Lényegében finommenetes csavarból elkészíthetőek, és az áruk sem olyan vészes úgy. Ellenben "csak" csavarhúzós sliccolást tudok a végére készíteni, a bkny dolog megszűnne.

Előzmény: Pijepapa (42067)
occseb Creative Commons License 2021.08.11 0 0 42070

A képek nem az én gépemről készültek, csak azért raktam be őket mert látszódik rajtuk hogy ez a csavarmegoldás volt a gyári is.

Előzmény: jalpar (42068)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!