Nekem egy Hyundai HYD-300 esztergám van, az pontosan ugyanez (az amúgy kínai CJ0618 típusnévre hallgató eszterga), de a Praktikerben/Baumaxban kapható Xpert400, a Sieg C2 is ezzel azonos.
Elvileg a főorsót nem kell - és igazán nem is lehet kenni, zárt, feltöltött, de hosszú távon azért majd kíváncsi leszek rá... A szánt és a szupport orsóit meg olajos ronggyal törölgesd át rendszeresen.
Szerintem gyenge pont a meghajtás, pontosabban a meghajtó fogasszíj, de még a fogaskerekek is (a szíj M1,5x70Tx9,5mm paraméterű, és érdemes venni acélsodronyos kivitelben belőle egy csomagot, nem egy pénz, de csere fogaskerék-készlet is kapható) - ahányszor megakad az eszterga, általában pár fog ugrik is a szíjról... Persze attól függ, mert ilyen kis rudakkal azért gond nélkül elbánik, de én acél óratokokat munkálok meg vele, és az azért eléggé a képességei felső határait feszegeti - de meg lehet vele jó oldani. Viszont nekem a gyári három pofás tokmány nem jött be, volt szerencsém egyébként az Xpert400-as kivitelhez is, de még a Sieg C2-höz is, és ott is ugyanazzal szembesültem: a külső fogású csere-pofák mindegyiknél annyira ütnek, hogy használhatatlan, és nem igazán nagyon pontosak a belső fogásúak sem, de azok még elmennek. Az a benyomásom, hogy gyárilag a fellelhető legolcsóbb három pofás tokmányt tették rájuk, érezhető is a nyersesség, a pofák kidolgozása is nyers, a csigamenetes betétet lezáró hátlap műanyag - ez valami 25 dolláros Tesco-gazdaságos pofa lehet, és talán a külső befogásúakat meg sem munkálták rendesen, csak alibiből adnak hozzá azt is... De mindegy is volt, mert a három pofás tokmányba az óra tokokat (a fülek miatt) be sem lehet fogni, tehát azt mindenképpen cserélni kellett volna.
Mindenesetre vettem hozzá egy így sem drága (100 dolláros) négy pofás tokmányt, és az teljesen jó - ha nagyobb átmérőjű gyűrűkkel is kell majd dolgozni, ajánlani tudom hozzá. Olajozni a tokmány menetes-csúszó részeit is ajánlatos, de nem kell túllihegni azt sem (ha sok az olaj, csak beleragad a forgács, meg szétszórja).
Ne 25, min. 30mm gondolkodj. Maradjon anyag, ami tart!
1. eset a jó megoldás, összehűl, és nagyon tart. 2. eset, kell egy bivalyerős prés hozzá, összerág az anyag, ha peched van még ki is tol maga előtt egy keveset, nem lesz stabil.
Ez már majdnem olyan jó mint a készen kapható kúpos szorító, csak az szorítja a tengelyt is és kész van benne a reteszhorony, így azt sem kell vésni. Nagyon sok méretben kapni és nem drága.
Bocsi de képet nem tudok feltölteni ezért csak linket szúrok be róla:
Felesztergálod a tárcsa belsejét, de enyhén kúposra ( mint a morse kúp ) Készítesz azonos kéziszán állással egy hosszabb betétet. Csapágy ragasztóval bekenve összesajtolod, vagy simán összenyomod, és az érintő felületbe tengelyirányban fúrsz egy menetet egy biztosító hernyócsavarnak. Így nem kell pontos illesztéssel bajlódnod, a betét kiálló részét pedig leesztergálod.
Vettem egy Einhell MTB 3000-es kis mini esztergát. Nagyon meg vagyok elégedve vele, hajtom rendesen, ezért gondolom nem ártana időnként egy kis kenés a csapágyaknak és fogalmam nincs hogy és hol.
Biztos hogy ez az eredeti megoldás, mert másik ugyanilyen gépen is ugyanígy van megoldva. Gondolom nem véletlenül. Ennek az igazi okára végül még nincs teljesen 100% egyértelmű válasz.
Tudom hogy van BKNY hernyó, csak finom menettel eléggé húzós az ára. Ezért vettem finommenetes csavarokat és abból el lehet készíteni. De első körben lehet hgoy elengedem ezt a konstrukciót és nem lesz "kétmenetes" az állítócsavar.
"Szerintem egy mechanikus (pl. ékszíj) felező áttétellel sokkal nagyobb nyomatékod van a kihajtáson, mintha a motort fordulatszámát lassítanád le a felére egy frekiváltóval."
Vagy egy dahlander motorral hajtjuk meg a gépet.
Ha jól emlékszem a csepeli FA gépek gyárilag készültek ilyen kivitelben.
Egyszerű és kényelmes volt vele a fordulat váltás, és duplája volt a fordulat tartomány.
Az ember mindig hallgat az okosabbra. Ezért kérdem:
Miből gondolod, hogy ez az eredeti megoldás? Mi célt szolgál az a nagy sűlyesztés a még nagyobb kontra anyával? Mi értelme a finom menetes végzödésnek?
Én is megfordítottam ~30 éve, ennél praktikusabb megoldás nincs! Már nem tudom, hogy csináltam, de hogy ennyit nem kínlódtam rajt, mint itt a fórumon, az biztos :-)
Ocseb kolléga csavarjaival kapcsolatos tudományos disszertációkat már követni se tudom :-)
Sziasztok! Egy hasonló problémát kellett megoldanom egy elég nagy átmérőjű szíjtárcsa esetén. Az kúpos szorítósra lett átalakítva. Sokkal olcsóbb mint újat gyártani és a kúposság miatt szerintem ez a legbiztosabb megoldás. Az hasítás kialakításával meg így nem kell bajlódni, mert az már gyárilag benne van a kúpos szorítóban.
Én is ,mint nem szakmabeli ,azt mondom ,hogy a megoldás lehet az új agy készítése ,megfelelő rögzítési lehetőséggel! Valamikor, mikor Wartburgom volt ,műa.ékszíjtárcsa volt a vízszivattyú meghajtója ,és egy idő után annak is tönkre ment az agy része! Volt otthon egy darab rézrudam,levágtam belőle egy darabot ,kiesztergáltam egy új peremes agyrészt,majd beültettem a szíjtárcsába három M-5ös kis csavarral megfogattam,sokáig úgy jártam vele .Idönként rápillantottam ,utána húztam ,majd később alu szíjtárcsára cseréltem ,mert a régieken is az volt! ( Gépszerelő szakmában dolgoztam ,de azért több esztergapad, fémfűrész gép, nagy oszlopos fúrógép ,sőt még egy ízben, horizontálam is volt otthon).Ellestem Tsz-es koromba ,a munkatársaimtól,aztán barkács szinten ,amit kellett megoldottam vele. Ne gondoljatok nagy dolgokra ,mert azért,ha már komolyabb tengelyt vagy csapágyméreteket kellett csinálni ,azért a profikhoz fordultam! :-)))) Időm se lett volna ,mert akkor meg a szerelés ,javítás nem haladt volna . Volt rá eset,hogy ,mint írtátok is ,nagyon vékonyfalú bronzperselyt akartam dörzsárazni ,pedig nem volt hasított ,mégis megforgott a házba.
Felesleges szócséplésnek érzem de már elmondom. Nem lehet így sem megcsinálni. 16/14mm átmérő, 1mm falvastagság, benne egy vasfűrésszel/ reszelővel kialakított 5-6mm hasítás. A behelyezett dörzsár megakad a peremen, nem lehet körbeforgatni. (jó, körbe lehet forgatni, nagy keservesen, de akinek az önállóan nem megy -kéretik nem bántásként felfogni-, hogy hogyan változtassa meg a furat paramétereit, az nem fogja tudni feldörzsárazni sem). Ez akkor működne ha nem lenne hasított a persely. A legjobb az amit Vaskukac mondott, újat gyártani kompletten, de az akkor kifizetődő, ha előre öntött a tárcsa alap, mert amúgy rengeteg lesz a hulladék. Ha nekem kellene megcsinálni: D35-40mm-re kifúrnám a közepét, zsugorkötéssel (itt már esetleg ragasztó is mehet), perselyt bele, azt pedig kialakítani a kívánalmak szerint. Ragasztó hiányában (vagy mellette) az érintkező vonalban befúrni egy M6 zsákfuratot, hernyócsavarral berögzítve sosem lesz baja.
A kérdező eldönti hogy akarja elkészíteni/ elkészíttetni, tanulópénzt mindenkinek fizetnie kell, különben tanulatlan lesz.
Lényegében finommenetes csavarból elkészíthetőek, és az áruk sem olyan vészes úgy. Ellenben "csak" csavarhúzós sliccolást tudok a végére készíteni, a bkny dolog megszűnne.