itt szépen bepötyögöd az adatokat és a progi kiszámol neked mindent:)
a 220- at felejtsd el - nem éri meg a kockázat.
szerzel egy akármilyen 220/12, vagy 220/24 V trafót, ráteszel egy 7805, vagy 7812- es stab ic- t, a program alapján beleteszed az ellenállást és kész. (persze arra figyelj, hogy a trafó és a stab ic bírja az eredő áramot!)
feltétlenül nézd meg az alkalmazandó led(ek) adatlapját, hogy mekkora a nyitófeszültsége, mert az a fesz, amelyiknél az egyik fajta csak pislákol, símán kinyírhat egy másik fajtát!
az ic- t nem érdemes kispórolni, mert különben elég nehéz számításba venni a trafó fesz esését a terhelés miatt- nem lehetetlen, csak felesleges munka, az ic meg fillérekbe kerül és örökéletű.
Szia! Még nem működik, még a beszerzésnél tartok. LED-es világítást szeretnék építeni, több helyre is. Folyamatos üzemre, fontos lenne a kis felvett teljesítmény. Az érintésvédelem nem lenne gond, mert normál esetben nem lehet hozzáférni a LED-ekhez. A 220-at egyenrányítanám, pufferelném - ez az alap. Amit ez után szeretnék, az egy kapcsolóüzemű, áramszabályozott táp.
Arra gondoltam, a LED-eket sorba kötöm (típusonként), szintén sorba velük egy kis értékű ellenállás (ezzel figyelném az áramot), ezzel az egésszel párhuzamosan egy pufferkondi. Ezt az egészet kellene egy elektronikának ki-be kapcsolnia az 230-al (hiszterézissel persze). Ha a sorbakapcsolt LED-ekkel sorba kapcsolok egy sima diódát, ami bírja a záró irányú feszt, az nem segít?
Biztos létezik erre valami spec. IC, az lenne a legjobb.
A stab.IC-nél és trafónál egyszerűbb és jobb megoldásnak tartom a megfelelően méretezett előtétellenállást.
Amire még gondoltam: mobiltelefonok töltői: ezek kellőképpen kis méretűek.
Azt nem tudjátok, az E27-es LED-es lámpákban milyen vezérlés/elektronika van?
Sok információt kaptál, talán már működik is az amit szerettél volna, de:
Létezik 7805, de nem 230-ról működik. Katalógusban nem néztem, de min 8v-ot illik adni a bemenetére(az alatt gerjedhet). A feszültség növelésével előtét ellenállást szükséges betenni elé, 15-20 volt felett. A stab-tok hűtve 1000mA áramerősséget tud, az LS változata 2000mA (78LS05).
A LED-ek nyitófeszültsége 1,5 v-tól indul, az újabbaké (nagyobb telj) nagyobb. Mindenképpen előtét ellenállással próbáld ki, mert a legtöbb LED nem viseli jól a túl nagy áramot. Jellemző adatként a max áramát adják meg, ez szokványos 5mm-es lednél 50mA-körül mozog. Ha van 12v-os tápod, egy 470ohm-os ellenállással ki tudod próbálni a LED -et (kb.20mA).
Direkt 230v-ról még előtét ellenállással se javaslom, mertz igaz, hogy a LED is dióda, de a max záróirányú feszültsége biztosan nem ér el ekkora értéket. A 230v-ot gyenirányítva, és pufferelve viszont kb. 325-330v-ot fogsz kapni, így ezzel a feszültséggel számolj, ez kb. 20-22 db led soros kapcsolásával lesz jó, de mindenképpen kell soros ellenállás.
Ha trafó nélkül használnád (sic), nagyon oda kell figyelni a szigetelésekre. Szerintem nem biztonságos!!!
Kisteljesítményű 12v-os trafó már fillérekért beszerezhető. A halogén rendszerek trafói 1000-2000 ft között beszerezhetőek, és általában 6-10 A áramerősségre vannak méretezve.
Kompett léptetőmotor vezérlő áramkört és léptetőmotorokat is keresek. Tudja valaki, hol lehetne ilyesmit beszerezni? Más: "Fogaskerék" -re rákeresve, rengeteg fogaskerékgyártó, stb jön elő. Létesik fogaskerekeknek, csigaorsóknak, stb szabványos méretű változatai, továbbá olyan hely, ahol ezeket be lehet szerezni?
Te aztán türelmes ember vagy, mert amíóta itt vagy a fórumon én Ancsinak hívlak :o) Ezer bocs! Még az elején félre olvastam és azóta ezt irom...
Halványan dereng nekem valami IC, ami olyan mint a 7805, csak ez 220-ből csinál 5 voltot. Igaz, csak néhány miliampert, de cserébe semmi külső alkatrész nem kellett hozzá, mert még a tekercsek is benne voltak.
Nem ismeri valaki? Talán antenna erősítőkben találkoztam vele. Lehet, hogy van nagyobb testvére is, ami elvinne néhány Ledet.
(Bár akkor galvanikusan rajta lennének a ledek a hálózaton! Nem biztos, hogy szerencsés megoldás.)
Sziasztok! LED-es világítást szeretnék építeni, amely 230V-ról üzemelne, trafó nélkül és minél jobb hatásfokkal (azaz nem szeretnék előtétellenállást alkalmazni). Valamilyen kapcsolóüzemű, áramkorlátos stab.IC-re gondoltam, csak nem ismerem jelenleg mi kapható. Tudnátok tanácsot adni? Köszönöm.
Pontosan. Én csak bővítettem a dolgot. Azt írtam, hogy (a rajzok alapján) megkeresia bázist, és meghatározza pnp vagy npn. Aztán a béta mérőben megméri a bétát, és egyben megkeresi, melyik a kollektor és emitter.
Köszönöm a tanácsokat+képet.Megfogom mérni a megadottak alapján amint tudom, és majd meglátjuk.Azt hiszem már Karácsonyra nem szedem szét,de mielőbb megnézem.Fotóm még nincs róla de egy kb 1 cm fordított lábasféle 3 drót lábbal:)
A Tesco gazdaságos :-) multimétereken van béta mérő.
Persze előbb dióda állásban meg kell keresni a bázist, és kideríteni, pnp vagy npn. A collectort már meg lehet úgy is keresni, hogy be a béta mérőbe, a bázist a megfelelő helyre, és a collectort találomra. Ahogy nagyobb a béta, úgy van helyesen a tranzisztor.
Ha tranzisztor, nem valószínű hogy különösebben fontos a típusa. Mérj meg egy jót egy multiméterrel, Si, vagy Ge, pnp vagy npn, mérd meg a bétáját, és tegyél be valami hasonlót. Menni fog.
Sziasztok! Előre elmondom, hogy hozzá nem értő vagyok!
Van egy elektromos pianinónk.Bizonyos időnként elmegy belőle a zenei E hang minden okttávon.Szétszedtem.Minden hanghoz tartozik egy külön panel.
Úgy érzem megtaláltam a hibás alkatrész mely egy régebbi tranzisztor lehet.
Ez van ráírva:
M Õ 2 1 G V-72
Tud erről az alkatrészről valaki valamit?Hol lehetne beszerezni Budapesten?
Elvileg német gyártmány a hangszer.Kb 20 éves vagy inkább több. Próbáltam rákeresni de olyat aminek a tipusszámában ilyen görög betű féle is van nem találtam.
igaz, hogy a linkekben található stroboszkóp is, de üsse kő - legyen egy itt is:
a rajz magáért beszél, de röviden:
a táp bekapcsolásakor az r1,t1,q1 kör a diódán keresztül feltölti a c1 kondit kb. 200-500 V feszre.
amikor a c2 kondi eléri a kb. 70v feszt, akkor a glimm begyullad és indítja a triacot, ami, kisüti a c2-t, ill. a t2 trafón 2-4kV nagyságú induktív feszt produkál, ami elvillantja a csövet. a villanások gyakorisága a potival állítható.
a kondik eltűnő feszültsége újraindítja a töltést etc...etc. ez addig tart, amíg van tápfesz.
az alkatrészek (trafók, cső) kitermelhetők egy amúgy már meghalt fényképezőgépből - osztán mehet a szórakozás :):)
Én még régebben játszottam egy kiszuperált vakúval, és igaz, hogy stabil tápról hajtottam, aminek nem esett vissza a feszültsége mint egy elemnek, de 4-5 gyors, egymás utáni villantás után már meleg volt a trafója.
Akkor neked valami stroboszkóp jellegű dolog kellene?
Az utóbbi hetekben rengeteg különböző kapcsolásokkal foglakozó honlap lett belinkelve, nézd meg azokat. Biztos lesz ilyen is. Vagy a google.
De biztos nemsokára jön Ancsi, és bemásol vagy hármat. :o)