Kunsági dízel.
A Dél-Alföld vasútbarátainak internetes gyűjtőhelye. A rovatban az alábbi vasútvonalak szerepelnek(menetrendi mező száma szerint): 85, 102, 103, 121, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 135, 136, 142, 145, 146, 147, 148, 149, 151, 152, 153, 154, továbbá: megszüntetett, megváltoztatott vonalak, kisvasutak, valamint minden ami a felsorolt vasútvonalakhoz kapcsolódik.
Köszönöm mindenkitől a tegnapi pozitiív visszajelzést! Örülök, hogy páran képpel egészítették ki a tegnapi hozzászólásomat, remélem a többi olyan témánál, amely 2006 előtti témakör, szintén majd ki fogtok segíteni.
A mai helyezett:
10. Nosztalgiaflotta kibontakozása hazánkban
9. Bz motorkocsik "C" nagyjavítása
1980-tól Szentesen és környékén is leváltotta a BC motorkocsikat a csehországi Studenkában épített Bzmot motorkocsik. A kilencvenes években egy főműhelyi javításon már átesett járművek a 2000-es évek végére újabb járműjavítói nagyjavításra szorultak. 2008-tól kezdve a tulajdonosuk a MÁV-START Zrt. megrendelte a Szolnoki Járműjavítótól a C vizsgát. Az országosan a legelső ilyen nagyjavításon átesett jármű, a Bzmot 229 2008 03 31-én sikeres futópróbákat követően hazatért Szentesre. A képek a hazaérkezéskor és aztkövetően készültek. A C vizsga során teljesen megújultak kívül és belül a járművek. A vezetőállás EVM-120 berendezést, az utastéri ablakok fényvisszaverő fóliát, az ülések pedig új kárpitozást kaptak. Azóta szinte már az összes szentesi Bz C jelű nagyjavítást kapott, kivéve a 194, 198, 231, 238 és 299 pályaszámút, illetve országos szinten is egyre kevesebb azon Bz motorkocsik száma, amely még nem esett át Szolnokon ezen a megújuláson.
1996.IV.13.-án, Pénteken Százhalombattáról, a Dunai Kőolajfinomítóból hét tartályvagonban 471 000 liter 95 és 98 oktánszámú benzint adtak fel az Ausztriai Schwehat állomásra. A kocsik bárcáit Bdp. Ferencváros pályaudvaron kicserélték, majd azok 14-én, reggel 5 órakor megérkeztek Sarkadra, a Cukorgyár mögötti répaátadó placc iparvágányára. Itt a tartalmat két nap alatt lefejtették és közúti járművekkel elszállították. Az egyik eltévedt tanker még rendőri útbaigazítást is kapott…
16-án, Hétfőn a nagyállomásra visszatolt kocsikat megdöbbenten bámuló vasutasok voltak az első eszmélők, hogy itt valami nagyon nincs rendben…
Jövök kötekedni, de ez csak a vegetáláshoz elég, ha 30 év múlva rajta lesz a térképen a vonal akkor is úgy fog állni, mint ma a 62-es.
31 km-re számoljunk 45 000 aljat, amiből látható, hogy 40-50 éves amortizációval számolva évi 1000 darabot kéne kicserélni, hogy szinten tartsuk a pályát. A 40-50 éves amortizációs ciklushoz betonaljat kell beépíteni - és ezzel garantáljuk, hogy 50 év múlva lesz egy hasonló állapotú vonalunk, mint ma ...nem jobb!
Nem tudom ki mennyire veszi észre, de 10 nap múlva magunk mögött tudjuk a 21. század legelső évtizedét. Ebben az évtizedben a helyi és országos szinten a vasút arca rengeteget változott, hol előnyére, hol hátrányára. Úgy döntöttem, hogy az idei év végén két 10-es lista lesz: az egyik a szokásos, amelyet már pár órája útnak indítottam abban lesz az aktuális év legkülönlegesebb 10 eseménye, illetve most elkezdek egy másik sorozatot is amely a 2001 és 2010 között mutatja be a magyar vasút változását szentesi példákon keresztül. Olyan szentesi események kaptak helyet ebben a toplistában, amely országosan nagy visszhangot kapott, vagy egy országos esemény helyi lecsapódása. Hasonlóan a másik listához, itt is naponta fogunk előre lépegetni, amíg szilveszterkor elérkezünk az első helyezetthez. Mivel csak 2006 márciusa óta fotózok, így több ízben is mások segítségének köszönhetően tudok majd csak képes illusztrációt rakni a helyezetekhez. Írásaimat fogadjátok sok szeretettel!
Fogjunk bele:
10. Nosztalgiaflotta kibontakozása hazánkban
A 2000-ben megnyílt Magyar Vasúttörténeti Parknak sok járművét Szentes adta. Az előző fütőházfőnök Makra Zoltán és Valkai Csaba illetve az akkori fütőházi dolgozók érdeme, hogy az Árpád sínautóbusz, a Hargita motorvonat /amelynek mellékkocsijai még mindig itt rohadnak az állomáson/, illetve a Bcmot 397, 422 és 468 illetve a Panni becenevű Ganz motorkocsik Szentesen éledtek újjá és a ma napig is a nosztalgiaflottában szolgálnak. Két jármű kilóg a sorból: a Hargita sajnos nem futásképes mert a főkerete görbült, a Bcmot 422-es pedig Szentendrei Skanzenben található meg.
A felújított járműveken kivül ebben az évtizedben többször volt lehetőség Szentes környékén nosztalgiavonatot fotózni. 2002 környékén egy 424-es látogatott angol túristákkal Szentesre, majd 2006-ban többször látogatott át Csongrádról a 100 éves gőzös, hogy a filmfelvételek között szomját oltsa, illetve a fordítókorongon a megfelelő irányba forduljon. 2006 január elején ünnepelte 100. születésnapját a Szentes - Orosháza vonal, amelyen a Bcmot 353 + 2 Bcx szerelvény menetrend szerinti vonatként közlekedett. Sajnos pár hónappal később a vonat a Füstibe került, azóta sem járt még környékünkön sem. Szentesen csak a Bcmot 353-as maradt, de ő is egyre ritkábban hagyja el a Motorgarázs területét, legutoljára 2008 október 25-én a békéscsabai mozdonyfesztiválon szerepelt.
A linkeken a helyi internetes magazin a Szentesen felújított vonatokról számol be:
Egy nosztalgiavonat még kimaradt, amiről már képekkel is tudok szolgálni: 2007 08 06-án a hosszú évek után újra M61-es mozdony látogatott Szentesre angol túristákkal.
köszi.épp most jövök az esti körútról,ma megint köpködik a VASUTAT!!!7726-os:egy vésztői bz+egy kocsi.nagyon sok utas állt!Nesze neked IR meg a fene tudja mi még.
Megzavarnám itt a közút-vasút gusztustalan témáját az esti Szikáncsról-Hódmezővásárhelyre majd onnan Orosházán át Békéscsabára közlekedő tehervonat vonógépének képével.
Dec 22 személyautó, Kiskunhalas 1 halott Dec 20; Pénzszállító autó, Bágyogszovát, 2 sérült. Dec 19; Személyautó, Hódmezővásárhely, 1 sérült dec 17, személyautó, Tószeg; nincs sérült dec 14. személyautó; Vitnyéd, nincs sérült dec 8, személyautó; Hódmezővásárhely, nincs sérült dec 7; személyautó, Somlóvásárhely; nincs sérült dec 5 motorkerékpár, Hódmezővásárhely, egy sérült
Pedig már kezdtem örülni hogy megszűnőben van a kétnaponta vonateléhajtás, erre tessék.
Lesz még egyáltalán olyan uzsgyink amit nem törtek meg az elmúlt hetekben? Mindenki karácsonyozik és megőrültek az emberek vagy miért van ennyi baleset?
"kirándulás topiktárs ha erre jár, megírhatná, hogy a szóban forgó vonal milyen pft-s hátteret igényel."
Nagyon szívesen leírom:
Kell két vonalbejáró egész évre. Ez fix költség. Mennyit is keresnek? 70-80 eFt-ot havonta nettóban.
Pályamester nem kell külön: a mellékvonali vasúti társaság vezetője az ilyen irányú méréseket, vizsgálatokat, tervezéseket elvégzi.
Szóló Bz-s napi 4-5-6 pár vonat esetén (vagyis kis terhelésnél):
A vasútvonalon évente cserélni kell 1-2 szál sínt (ultrahangos vizsgálatnál kiszűrt esetlegesen előforduló cserélendő sínek, vagy esetlegesen eltörő sínszálak), nem többet!
Évente cserélni kell 3-4 váltótalpfát a három állomáson együtt (használt is megfelel, MÁV-tól néhány ezer Ft-ért megvásárolhatja a magánvasút).
Évente cserélni kell 100-200 talpfát a 31 km hosszú vonalon (ugyancsak megfelelő ide a használt, MÁV-tól kikerülő de még jó állapotú).
Egy melós egy nap alatt 4-5 db talpfát tud kicserélni. Ezzel számolj munkadíjat. Ja, óránként egy ezresért már kapsz rá embert. Külső kivitelezővel kell végezni, hogy ne kelljen emiatt egész évre embert felvenned.
Persze ha teherforgalmat is akarunk, vagy Bz-nél komolyabb vonatokat, akkor ezek a számok módosulhatnak.
Az előző két évhez hasonlóan idén is útnak indítom a 10-es listát, ami az idei év szentesi érdekességeire emlékezik vissza. Ugyanúgy mint az előző években ismét egy - egy helyezettet lépünk előre egészen szilveszter napjáig, amikor kiderül /hogy szerintem/ mi volt az idei legnagyobb durranása Szentesen.
10. FMK-004 Szentesen
A mérővonat szinte már szokásosan a listán szokott lenni. Idén a 10. utolsó helyet szántam neki.