"1T pellet után a készülék egy szerviz jelzéssel jelzi, hogy itt az ideje átnézetni." Carborobotban 1 télen 21-23 q (~2 tonna) natúr faaprítékot eltüzelve összesen kétszer kellett kihamuzni. Karbantartás? 3-4 évenként venti csapágycsere. 16 évesen tűztérfalcsere, időnként puttonyjavítás. Igaz, nem annyira automata, mint a pelletkazán.
"Ez jelen viszonyok között a 65 nm-es házunknak kb. 18e ft-ot jelent." "Mi 30?" Egy hónap, egy év vagy egy zsák?
>Nedvességtartalma kicsi, 1-2 % körüli, -Ha érintkezik szobelevegővel a kiszárított fa nedvességtartalma is visszamegy 10%-ra.
>A tűzifával szemben 2-3-szor nagyobb sűrűségű -Elsűlyed a vízben? A fának kevesebb mint a fele áll ki a vízből, sűrűsége fajtától függően kb. 600-800kg/köbméter. Akkor előfordul olyan brikett, amiből egy köbdeci 1,8 kg? Utánanéztem, van ami elsűlyed a vízben, de az is csak 1,1kg/köbdeci.
>és mintegy 50%-al nagyobb fűtőértékű, >A szokásos tűzifa mennyiség fele/harmada szükséges!!! -A fele az 0,5-szer annyi, ha 50%-al nagyobb a fűtőértéke, az 1,5-szerese. Akkor fele annyi tüzelőnek 0,5*1,5=75% csak a fűtőértéke, szóval ha igaz lenne az 50%-al nagyobb fűtőérték, akkor se nem haramada, se nem fele hanem kétharmada tüzelőanyag kell. (a korábbi 66,7%-a) Persze lehet hogy igaz, ha térfogatra értjük, node fizetni súlyra kell.
Az 50%-al nagyobb fűtőérték meg úgy jöhet ki, hogy nem a két éves száraz tüzifához van viszonyítva, hanem a fél éve vágotthoz. A 18% nedvességtartalmű (kb. egy éves) tüzifa fűtőértéke 15 MJ/kg, ennek a másfélszerese 22,5MJ/kg lenne, nem 18-19MJ/kg
Most, hogy majd egy hónapja használjuk az ecoidro kandallónkat, írnék egy pelletnyi szösszenetet. Az első napok tapasztalatszerzésről szóltak mind mindenkinek. Szépen lassan kiderült, hogy a 3 fokozatból (P1-P3) a legalacsonyabban is túlfűti a lakást, ill sok pelletet bezabál, és nem igaz a 3 nap 27 kg . Amennyiben P1-en üzemel a készülék, 1 zsák pellet/nap, de jelen viszonyok mellett (450m-en reggelente 0-5fok között) nincs szükség az egész napos üzemre. A készüléket napi vagy heti programozással lehet beállítani, mindkét állapotban 3 ki/be kapcsolást lehet neki elmagyarázni, de hőfokot nem lehet programban meghatározni, azt csak manuálisan tudjuk állítani. Jelenleg mi bizonyos időszakonként lekapcsoltatjuk, így 1-1.5 napig elmegy egy zsákkal P1-en. Ez jelen viszonyok között a 65 nm-es házunknak kb. 18e ft-ot jelent. A kandalló mellet közvetlen egy fűtőtest található, de maga a kandalló is sugárzik, érezhetően keveset. A vízet mi még 55 fok fölé nem emeltük, és tudja tartani ezt a víz hőfokot a legalacsonyabb üzemmódban. Egyébként 80 fokig lehet emelni. A takarítás nagyban függ a pellet minőségétől. Ha jó a pellet minősége, 3 naponta elég a persejt kitisztítani. Ha rossz, naponta rá kell áldozni 10-15 percet. Mi mindkettőt kipróbáltuk, és volt olyan pelletünk, ami a 3. begyújtás után már jelentős hamu és el nem égett pellettel rendelkezett, és nem bírt begyújtani. Egy kis nedves levegő elég, hogy az égése nagyon gyatra legyen. Mi pár zsákot mindig melegben tartunk, hogy mire a gépbe kerül, kellően kiszáradjon, így 1-2 hetente elég takarítani (a persejt gyakrabban kell), és természetesen az égés értéke is jobb. Az üveget ha tisztán akarjuk tartani 1-2 naponta kell takarítani. A véleményem, hogy nagyon profi gépet kapunk a pénzünkért, és a kényelme is igen kellemes, bár nem árt némi takarítóeszközt beszerezni, mert marha mocskos tud lenni körülötte minden a takarítások folyamán. Tervezem a számítógépes összeköttetést, mikor az AUX kimenetén lehet vezérelni a ki/be kapcsolást. Így akár Interneten, sms-ben vagy profibb programozással lehet felvértezni a gépet. Ja még annyit, hogy jelenleg egy garanciális szervize van, és az is Miskolci, így érdemes a beszerelést kifizetni a garancia miatt, mert még így is problémás lehet, ha valami baja lesz. Kicsit félek, hogy mi lesz, ha egy jó hideg hónapban baja lesz a gépnek, és 5 napot kell várni a szervizre Ja nekem azt mondták, hogy 1T pellet után a készülék egy szerviz jelzéssel jelzi, hogy itt az ideje átnézetni.
Egyelőre ennyi. Még mi is várjuk az igazán hideget, de ha figyelembe vesszük, hogy B30-as tégla házunk van, elég jónak mondható a gép teljesítménye. Már nem félek, hogy megfagyok. :)
Szakemberek, hozzáértők segítségét kérem. Légfűtéshez használandó legalább 10 KW-os kandallót keresek. Ami fontos, hogy a fentieken túl legfeljebb 40 cm mély legyen.
Köszönöm, ha valaki legalább márkanevekkel segít. Ha van nálunk kapható egyáltalán ilyen.
Nem találtam olyan modellt, ami mindkét feltételnek egyszerre megfelel.
Hát, mivel nem odavalósi vagyok... de keress egy ugyes lakatost, szerintem nem nagy ugy, bar meg kene vitsgalni magat a kazant, kehet masho is bajos mar a lemez, akkor nem erdemes vele sokat vacakolni, csak a gond lesz vele, es nem is sokkal kesobb.
Epp most linketem be egy masik topicon, kehet ezzel jobban jarnatok: http://www.expressz.hu/gepszerszam/haztartasi/futes-hutes/kazan/showAdvert,5951614,788,1.html
Sziasztok! Nem tudna valaki segíteni kilyukadt a lemezkazánunk az égéstérben nem lehett hozzáférni csak ha szét van vágva nem tudtok valakit aki válalná a javítását pest megyében? köszi
Mindig csak azt a hőmennyiséget kell pótolnod ami elveszett. Majdnem mindegy, hogy ezt apró részletekben, vagy egyszerre nagyobb tömegben teszed. A különbség csak annyi, hogy amennyiben kisebb a hőmérsékletkülönbség, kisebb a veszteséged is, tehát célszerű a távollét ideje alatt alacsonyabb hőmérsékleten tartani a lakást. Persze ehhez kell egy aránylag gyors felfűtési lehetőség is. Pl radiátor, vagy valami hasonló. A padlófütésnek nagy a hőtehetetlensége, ezért itt célszerübb egy állandó hőfokot tartani.
Számokban:
200 m2 fal K=0.4W/m2/k külső hőmérséklet 5 fok, a belső 22 akkor a veszteséged 1360 Wh, ha a belső hőmérséklet 18 fok a veszteséged 1040 Wh. 8 óra alatt nem támogatott gáz árral számolva kb 40 Ft a különbség. Ennél azért több, mert sem a fődém, sem a padló, sem a nyilászárok veszteségével nem számoltam. Becslésem szerint kb a duplája egy hagyományos régebben épült, és nem jól hőszigetelt ház esetében. Vagyis nagyjából 3000 Ft egy hónapban.
Sokkal több adatot kellene tudni a pontos számokhoz, de nagyjából ez a valóság.
Eddig minden rendben lezajlott. Csurig lett a raktar, még kellett csinálni helyet, hogy beférjen a cucc.
Az utolsó pillanatban derült ki, hogy nem jó lepakolásra az a gép, amivel terveztük eredetileg. Nagy nehezen sikerült szereznem (szombat este 6 óra!) egy darus IFA-t, ami átpakolta magára, majd behordta hozzánk a raktár elé. Ott volt még egy probléma... Egy kis emelkedő az ajtóig, amin a békával nem igazán volt könnyű dolog felvinni a zsákokat. Magyarán majd besz@rtunk, de 3-4 ember már bírta mozgatni! :D
1 zsák még nem ért ide, mert nem fért fel. A szállításról (hozzád) még nincs konkrét időpont, de amint tudok vmit, szólok.
Azóta meg csak zuhog az eső... Ami elpotyogott pár szem, azon látszik, ha vizet kap, megduzzad és szétesik ismét fűrészporrá az egész. Szóval nagyon kényes ez a dolog a vízre valóban.
Nekem 1 hete muködik egy Edilkamin Idrofox pellet kandallom. Viszont a magyarnyelvu leiras nem tartalmazta a szabalyozo panel programozasi segedletet.Azzal a 4db gombbal nem tudok mindent bellitani. Amit egyaltalan nem talalok, az az ugynevezett "ECO " program, ami ki be kapcsolja a gepet ha magas vagy epp elegendo a homerseklet. Kerdesem tehat: Van valakinek programozasi manual-ja ehhez a tipushoz. Letoltheto, szkennelt, barmilyen? A forgalmazo meg nem kepes adni, s mar igencsak szuksegem lenne ra! Koszonom!
Ha nem ez a topik az ahova írnom kellene, akkor léci adjatok 1 linket.
Van 1 Fég gyártmányú - C 21.3 típusú (21 kW-os) gázkazán a lakásomban.
Azt szeretném kérdezni, hogy mennyire állítsam a kazánon levő potencio-métert?
Most 80 C-fokig fűti magát, aztán vár 1 kicsit amíg visszahül. Valaki azt mondja, hogy 60 C-fokig szabad csak állítani, van aki pedig azt, hogy 70-80 C-fok közötti tartományban a legjobb. Nem tudom, hogy kinek hihetek. :(
Másik kérdésem, ami a témához kapcsolódik.
Fűtési szempontból anyagilag melyik eset az olcsóbb? :D
1. Ha beállítom a termosztátot fix tartomány közé...pl. egész nap legyen 21 C-fok este pedig legyen 24.
2. Vagy a másik lehetőség, hogy napközben nem állítok be semmit, hanem csak este kezdem el felfűteni a lehűlt lakást? (nem értek hozzá, de lehet, hogy ez sokkal drágább).
Nagyjából ugyanazt mondjuk. De a pelletkazánoknál a szabályozás a tüzelőanyag adagolásával történik. Mindezek ellenére szükség lehet tartályra. Érdemes itt körülnézni, rozsdamentes tartályok, szerintem jó áron.
a helyhiányra: egy 200literes bojlert simán fel lehet rakni tartófalra, 2db bojlert sorba kötve pedig van egy 400 literes puffered. az ára pedig, különösen ha nem újat veszel, 100e Ft alatt marad.
érdemes körbenézni használt tartályok között, ugyanis van. amelyik bírja a hőingadozást, és csak le kell szigetelni 10cm kasírozott kőgyapottal, miközben az ára megintcsak kedvező....
A fa alapanyag égése akkor jó hatásfokú, akkor közelíti meg a gázkazánok hatásfokát, ha az égés folyamatos,nincs leszabályozva. Ekkor viszont "dübörög" a kazán, egy átlagosan jó hőszigetelésű házban viszont erre nincs szükség, csak felfűtéskor. A komfortérzet miatt viszont inkább a folyamatos melegen tartás a jó, nem pedig a nagy hőingadozás, amihez nem kell a kazánnak sokáig menni. Nálunk 21,5C-ra van belőve a belső hőmérséklet. a falak 375-ös ytongból vannak (38-as PTH + kb. 3cm cellnek felel meg), és így a kazán a legnagyobb hidegben sem megy tovább, mint 5-10 perc. ez gázkazánnál rendben van, fatüzelésnél már nem, mert nem csak a hatásfok lesz rossz, azaz túl sok fát égetsz el ugyanahhoz a hőmérséklethez, hanem a kazánnak sem jó, kátrányosodhat, miegymás.
Szóval a puffer hasznos, pénzt és kazán-élettartamot takarítasz meg vele.
Egyébként a 38-as PTH-hoz ma már érdemes 8-10 cm cell.ben gondolkodnod
Kösz a tanácsot ! Sajnos az is a puffer tartály ellen szól, hogy elég kevés a hely a kazánházban. A ház hőszigetelése szerintem jó lesz, mert 38-as falak vannak és nikeceles hőszigetelést is kap majd.
Puffer tartályra akkor lehet szükséged, ha a házad hőszigetelése annyira jó, hogy a kazán teljesítményét nem tudod leszabályozni a megfelelő szintre, vagy azon a hőfokon, gazdaságtalanul mükődik. Puffer tartály is sok féle van, a nyomásállók drágák, de ez csak akkor kell ha a HMV-is erről megy.
Pelletkazán vásárlás előtt - és az építkezés közepén állok- teljesen tanácstalanul. Sajnos a kazán ára jelentős befolyásoló tényező. Jelenleg két tipus jöhet szóba, a Carborobot Bio illetve az ATMOS ERATO D20P. Nagyon hálás lennék, ha valaki, akinek már van tapasztalata ezek bármelyikével, megosztaná velem.
Ja, és még egy fejtörést okozó kérdés : van, aki azt tanácsolja, hogy feltétlenül vásároljak legalább 500, de inkább 750 literes puffer tartályt, mert így gazdaságosabb - na meg persze 250-300 ezerrel drágább - van aki szerint abszolút szükségtelen.
Ami még a Carborobot mellett szól, hogy egy 76e forintos modullal "rásegít" a kazán a villanyboilerre fűtési szezonban .
Visszatérek a pellet minőségre. A néhány hozzászólással alább küldtem képet az általam vásárolt (sötét színű noname és a METRO-ban vásárolt román fenyő? világos) pelletről.
Fűtési tapasztalatom: hatásfok ebben az időben nem látványos, viszont a sötét pellettől már az első begyújtásnál bekormozódott az üveg. Hétfőn megtisztítottuk az üveget. Ma péntek van és ugyanolyan tiszta.
Nem számoltam még, majd csak akkor ha lesz pontos infóm a ház hőigényéről. Decemberben majd fütők pár napot villannyal, akkor pontosan tudni fogom mekkorára lesz szükségem. Azt viszont tulzásnak tartom, hogy megszakadna egy combosabb puffertól, hisz a legkisebb teljesítménye is másfélszer akkora mint ami a 200L felfűtéséhez szükséges.
Mekkora puffert tesztek rá? Nekem 200 literest javasolt a tervezőm (átalaktott boiler, ~60E HuF) hogy rugalmas legyen a rendszer. Azt mondja, hogy ez kicsi teljesítmény, megszakadna szegény egy nagyobb pufferrel :)
Később, ha sikerül révbe vinni a napkollektoros fejlesztéseket, akkor annak lesz egy ezzel párhuzamos, combossabb puffer... (500-2000 liter kozott vhol).
Ma nem volt időm munkán kívül másra, holnap meg ellepnek a festők, gipszkartonosok, szigetelők egyszerre. Szép napom lesz... Csinálok magamról egy előtte utána képet. Mint az alkoholistáknál szokás... :(
Nekem kis alapterületű lesz a házam (nettó 75m2, kb 210 légm3), és nagyon jó hőszigeteléssel rendelkezik. A becslésem szerint a legrosszabb esetben is 2 napig ki kell hogy tartson egy 15 kg zsák. A vizteresek állítólag a megtermelt hő 10-15%-val közvetlenül a helységet fütik. Akinek többre vajn szüksége annak ugyis nagyobb kazán kell, nagyobb tárolóval.
Terveim szerint nem is fogom engedni 16 óra előtt füteni a kandallót. Este 10-ig mehet, addig füti az átmeneti melegvízes tárolót, és a nappali levegőjét, majd éjszaka már csak a tároló vízét használom fütésre reggelig. A napközbeni hőn tartás a kollektor és a talajregiszter feladata lesz.
Mennyire ítéled problémásnak a sűrű utántöltést? Hány légköbmétert fűtesz vele és mennyi idő alatt fogy ki? Tudnál róla tapasztalatot írni? Ami vízteres az a levegőbe semmi hőt nem ad át?
Jó, egyezzünk meg 98%-os hatásfokban, A lényegen nem változtat. A támogatott gázár nem lesz örökéletű, meg ha lehet ne is szoruljunkk rá. A pellet is cak egy lehetőség, Szerintem hosszú távon 10-15%-kal olcsóbb lesz mint a gáz, és a politikának kevésbé lesz kiszolgáltatva a beszerzési lehetőség.
Apropó, csak kiváncsiságból teszem fel a kérdést. Szerintetek megfelelő méretűre darált fával lehet a pelletes kazánban füteni?
Éves átlagos! hatásfokra vannak 109%-os katalógusadatok, persze ez gyártói adat, azért mondtam csak 100-at.
>Nekem ez azt jelentené, hogy a távozó füstgázok átlag hőmérséklete télen 5 fok kellene hogy legyen. -Nem, elég ha 57 fok alatt van. A metán égésterméke két rész vízgőz, egy rész széndioxid. (+sok nitrogén az égési levegőből meg 20% légfelesleg miatt oxigén) Ebben a környezetben ha 52 fokos vagy hidegebb a visszatérő fűtővíz, akkor a hőcserélőre kondenzál a füstgázban lévő víz jó része, leadva a párolgáshőjét.
>Lehet hogy az eddig használt hatásfok számítások alapján ez kijöhet, de akkor ez a számítási mód elavult. -OK, elavult, de ha a fűtőérték helyett az égéshővel számolunk, akkor a gázár lesz rögtön olcsóbb, mert akkor több MJ energia lesz 1 Ft-ból... Szóval a végeredményen nem változtat, csak eltűnik a fizikus szemmel ronda 100% feletti hatásfok.
-A nagy gázáremeléskor hirtelen megugrott a tüzifaár 12-14Ft/kg-ról 20-22Ft/kg-ra. Nehéz itt jósolni - talán meg kéne nézni, hogy nyugaton mennyi a pellet és a földgáz ára, abból lehet tippelni.
Én még egy darabig nem hiszem el, hogy van olyan gázkazán aminek a tényleges hatásfoka 100%
Nekem ez azt jelentené, hogy a távozó füstgázok átlag hőmérséklete télen 5 fok kellene hogy legyen. Ha ez igaz akkor meg kombináljuk a hütőszekrénnyel, szigetelés helyett csak körbeáramoltatjuk a füstgázokat.
Lehet hogy az eddig használt hatásfok számítások alapján ez kijöhet, de akkor ez a számítási mód elavult. úgy gondolom jó ha 90-92% a legjobb hatásfok.
Pelletkazánban is van olyan ami melegvízet állít elő. vagyis a fütési időszakban ott is relativ olcsón elő lehet állítani a HMV-t.
Sok a bizonytalanság, mennyi lesz a gáz ár? USD árfolyam, kül- és belpolitika függő is, de ha terjed a pellet is, mi fog történni? A nagyobb verseny miatt alacsonyabb lesz az ára, vagy esetleg alapanyag hiány miatt emelkedni fog?
1 köb gáz=8kWh Tehát ha 100 Ft/köb, akkor 1kWh=12,5 Ft. 1kg pellet=5kWh Tehát ha 34 Ft/kg, akkor 1kWh= 6,8 Ft.
Ha hozzászámolom a hatásfok beli különbséget, akkor kicsit váltzhat, de Én nem hiszek a gázkazán >90% feletti hatásfokában, mert az csak egy ideális munkapontra/ csökkentett teljesítmény mellett lehet igaz. Más kérdés, hogy erre a kandallóra is azt írják, hogy hatásfok 90%, víz hőcserélőn közvetlenül 78%. Szóval nagy különbség nincs.
Kondenzációt meg fogom próbálni ezzel a készülékkel. A kimenő füstcső végére e célból rakok egy hőcserélőt. Megpróbálom úgy kialakítani, hogy ne változtasson a nyomásviszonyokon, tudtommal meg is áll a kandalló, ha zavart észlel a bejövő levegőnél. A kérdés az, hogy figyeli ezt? Ha a ventit figyeli, akkor csak arra kell figyelnem, hogy ne szűkítsem le nagyon a hőcserélőben az áramlást. Szerintem menni fog, mert elég komoly hosszon is ki tudja nyomni a gázt, nálam meg közel van a külső pont. Az agreszív kondenzátum miatt ezt célszerű lenne rozsdamentes acélból fabrikálni.
Utána már nincs kondenzációs veszély, így lehetséges, hogy át lehet küldeni akár egy klíma kültérin is a kijövő gázt. Nah az lenne csak az igazi spórolás. (vezéreltről megküldeni a klímát közben)
Nekem nem ez jött ki, számoljunk együtt. Először 100% hatásfokkal.
Pellet fűtőérték 18 MJ/kg pellet ár 62 Ft/kg
= 3,44 Ft/MJ
Ha jól tudom, a nem támogatott gázár 2,87Ft/MJ. (Lehet hogy ez nem aktuális már?)
Így 51,6Ft-os pellet-ár felel meg a támogatatlan gáznak, 30,4Ft/kg ár pedig a max. támogatott gázárnak.
A pellet-kazán hatásfoka nem mehet 80% fölé, mert a kondenzátuma (szerintem) károsabb, mint a gázé. Legalábbis kondenzációs pellet-kazánról még nem hallottam. Így ha a pellet-kazánt 80%-os, a kondenzációs gázkazánt meg 100%-os hatásfokon használjuk, akkor 41,3Ft/kg versenyképes a valós gázárral, 24,3Ft/kg pedig a támogatott gázárral.
(Persze vannak más szempontok is. A kombi gázkazánnal tudunk HMV-t is előállítani, és adott a konyhai főzéshez az olcsó gáz (amúgy PB vagy villany). A gázbekötés tőkeigényes, aminek a hozamát hozzá kell adni a gázszámlához, mert azt is évente bukjuk)
Egy szomszéd topicban azt olvasom 1 köbm gáz= 8kWh. Pelletre azt írják: 1kg= 5 kWh
Ez szerint tehát a pellet ára a nem támogatott jelenlegi gázár esetében (100ft/köbm):
- 62 Ft/kg alatt olcsóbb a gáznál, ha jól számolom.
Nem számoltam a kazánok hatásfokai közötti különbségekkel. Az adatok számomra tájékoztató jellegűek...
Ez jó hír, mert a mostani árat nézve feléből kijövünk ennél a szállítmánynál, mint a támogatatlan gázzal. Én úgy sejtem ez a támogatás sem tart semeddig, ráadásul a gáz ára is eszement módon nő a közeljövőben az orosz külpolitikai játszadozás miatt, szóval...
Nem baj, ha benn áll a raktárban az a 3-4 évi mennyiség. Csak most ne lennék ilyen pénzszűkében...
Megkaptam, köszönöm a +vállalást! Épp ide írtam amikor csipogott. :)
Várok egy kicsit, mint írtam is, aztán ha nem lesz további jelentkező, vagy tőletek további igény, akkor elmegyek pár helyre, rákérdezek, kinek kellhet még itt a környéken, még az is lehet feldobok 1-2 aprót a helyi lapban. Szerintem rajtam nem marad...